Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Desinformationen om "halshuggna bebisar" har uppenbarligen fått stor spridning. Jag kan bara anta att en koordinerad offensiv grönlyktades igår. Inom loppet av bara några timmar hade tusentals judiska Twitter-konton, Telegram-kanaler och Reddit-användare börjat sprida påhittade anklagelser om att Hamas "kidnappat bebisar" som de sedan halshuggit, med hänvisning till ett urgammalt videoklipp som helt saknar koppling till både Hamas och Palestina-konflikten.
Ryssarna har uppenbarligen mycket att lära från israelernas informationskrig.

Att israelerna satt "spinn" på detta så in i helvete, råder det ingen tvekan om. Myten om 50 halshuggna bäbisar planterades omedelbart efter terrordåden. Och israelisk militär kallade omedelbart in den internationella pressen.
Med all respekt för de drabbade, kan jag tycka att det här är extremt obehagligt. Israeler är ju supersmarta och i samma sekund som de fått grepp om kaoset, inser de att de direkt ska skapa ett "mediaspinn".
Och gör det också blixtsnabbt.
Det något som är så iskallt beräknande i det hela. Man påminns om hur extremt cynisk världen är.
Det är såklart ingen slump att myten om bäbisarna dök upp direkt och spreds över hela världen.
Mitt i denna tragedi, är det så jävla äckligt.
Hur fan orkar man bre på och ljuga, efter dessa vansinniga terrordåd?
Räcker det inte som det är?
Innerst inne kräks jag på båda sidor i denna vidriga konflikt...