2023-10-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Inte en chans att Egypten kommer att göra någonting.
De redan failed states Libanon och Syrien kan inte göra något.
Irans mullor sket gulbrunt i sina illaluktande särkar redan igår.
Palestinierna valde Hamas.
Priset för de kommer de att få betala helt på egen hand.

Det är ju totalt självmord att attackera civila israeler som Hamad gjorde. Israel har ju sin starka armé plus USA som hjälper till.

Hur vågar de det utan en backupplan??

Jag har följt den här konflikten i över 40 år och fattar inte vad de håller på med.
Citera
2023-10-11, 17:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Jag tror syftet var att trigga igång Israel så de intar Gaza. Detta ger massor av döda civila palestinier.
Detta i sin tur triggar igång Libanon, Syrien och Egypten. Och till slut skulle det ge ett storkrig där Israel förlorar.

Alternativt kanske inte Hamas ledning har full kontroll över sin "trupper". De har ju tre olika sorters soldater. Med olika grad av fanatism.

För genom att gå på så många civila får de ju inget positivt. De har ju inget att svara med nu, om inte Iran gett dem en atombomb..

Egypten varnade Israel för Hamas anfall så detta land får man väl se som en bundsförvant till Israel. Libanon och Syrien är två failed states så de har knappt nånting att sätta emot Israel.
Citera
2023-10-11, 17:16
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Mig veterligen betraktar alla stater utom Israel fortfarande Gaza som ockuperat territorium även efter tillbakadragandet av den permanenta marktruppen 2006. Har någon källa som anger att något land har en annan uppfattning?

US state department beskriver även efter 2006 Gaza som ockuperat territorium, duger det? Eller är det muslimkramarpropaganda?

”The Occupied Territories, which include the West Bank, East Jerusalem, and the Gaza Strip, are subject to the jurisdiction of Israel and the Palestinian Authority (PA), with the division of responsibilities overlapping in much of the territory. ”

https://www.state.gov/reports/2016-report-on-international-religious-freedom/israel-and-the-occupied-territories/israel-and-the-occupied-territories-the-occupied-territories/

Här, du kan få några FN-resolutioner från säkerhetsrådet också. Den här är från 2009.

”The Security Council,
Recalling all of its relevant resolutions, including resolutions 242 (1967), 338 (1973), 1397 (2002), 1515 (2003) and 1850 (2008),
Stressing that the Gaza Strip constitutes an integral part of the territory occupied in 1967 and will be a part of the Palestinian state,
…”

https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-181860/

Att man hänvisar till samtliga tidigare relevanta resolutioner innebär att de ca 300 resolutioner man antagit fortfarande gäller, du kan ju botanisera själv om du har lust.

Visa mig nu en källa på att något i-land, skit i shithole countries i Mellanöstern och Afrika, ett endaste ett, betraktar Gaza som annat än ockuperat territorium efter 2006. Det kan nog bli lite svårt eftersom det mig veterligen bara är Israel som förnekar situationen. Men go ahead, prove me wrong. 😊

Nu duger det att lita på FN när det passar dig? Nädu, den går jag inte på. Propagandalänkar i syfte att skönmåla pedofildyrkarna funkar inte.
Citera
2023-10-11, 17:17
Medlem
ziracorns avatar
Sverige och andra länder har skickat pengar till Palestina, punkt. Miljoner. Typ 300. Var hamnar dom?

Jag vet inte, svenska regeringen vet inte!

Men såklart palestinierna ska ha mat!

Fuck Netan!
Citera
2023-10-11, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Det har aldrig funnits någon möjlighet att fredsförhandla med Hamas. De har alltid enbart haft som mål att utplåna Israel.

https://www.timesofisrael.com/hamas-chief-we-wont-discuss-recognizing-israel-only-wiping-it-out/

"Hamas chief: We won’t discuss recognizing Israel, only wiping it out"

https://english.almanar.com.lb/369675

"Hamas: We Won’t Recognize ‘Israel’, The Debate Today Is “When to Wipe Out Israel.”

Exakt.
Man förhandlar naturligtvis inte med odjur som vill förgöra en.
Man dödar dem innan de dödar dig.
Israel har säkerligen lärt läxan vid detta laget.
De underskattade den vettlösa islamistiska fanatismen.
Det händer förhoppningsvis aldrig igen.
Citera
2023-10-11, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Du har helt fel.

Israel styr över alla gränser till dessa områden.

Medborgarna kan inte röra sig fritt över gränserna åt något håll.

De kan heller inte ha en egen armé, och får inte pumpa upp eget vatten eller bygga infrastruktur som de önskar.

Palestinierna har inget eget land. Det är helt uppenbart för alla som någonsin varit på platsen.

Människor med olika former av radikal politisk eller religiös uppfattning kan givetvis tycka annorlunda. Men realiteten för människorna som bor där, alltså ursprungsbefolkningen i området som bott där i hundratals och tusentals år, har inte samma rättigheter som de inflyttade människorna från EU, Ryssland, USA och Afrika.

Detta är helt klart ett oemotsägligt faktum. Om du inte har varit i landet rekommenderar jag dig att åka dit och se själv.

Och om du menar att det vore ok, att för exempel Ryssland ockuperade delar av Ukraina och stängde alla flygplatser och hamnar i Ukraina. Samt gränsen till EU och andra grannländer, för att sedan tvinga Ukrainarna att leva under fullständig ekonomisk kontroll från Ryssland utan egen valuta, kontroll över vatten och energi osv… och inte kalla detta ockupation för att de låter Ukraina vara ”självständigt”..

Om man applicerar samma villkor på ett annat land blir det olötsligtnuppenbart vad det är. Vissa är hjärntvättade av all propaganda.

Ja då behöver du ta en tur till doktorn

Araberna är inte ursprungsbefolkningen där, försök inte.
Citera
2023-10-11, 17:18
Medlem
Citat:
Det är ju totalt självmord att attackera civila israeler som Hamad gjorde. Israel har ju sin starka armé plus USA som hjälper till.

Hur vågar de det utan en backupplan??

Jag har följt den här konflikten i över 40 år och fattar inte vad de håller på med.

Du som har lite insyn i det hela, tyder det på mer yttre påverkning från andra Nationer, vet att ryssland skulle vinna lite på detta i och med Ukraina konflikten, att det kanske blir mindre fokus där vapenmässigt
Citera
2023-10-11, 17:20
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Jag tror syftet var att trigga igång Israel så de intar Gaza. Detta ger massor av döda civila palestinier.
Detta i sin tur triggar igång Libanon, Syrien och Egypten. Och till slut skulle det ge ett storkrig där Israel förlorar.

Alternativt kanske inte Hamas ledning har full kontroll över sin "trupper". De har ju tre olika sorters soldater. Med olika grad av fanatism.

För genom att gå på så många civila får de ju inget positivt. De har ju inget att svara med nu, om inte Iran gett dem en atombomb..

Det sägs att endast en fraktion av Hamas känt till planerna, vilket för mig låter som infiltration av främmande aktör.
Citera
2023-10-11, 17:21
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Verkar som att IDFs cybertrollarme vaknat nu.
Al Qassams hemsida ligger nere.

De har varit igång överallt 24/7, se bara den här tråden, full av Israelvurmare. Helt plötsligt består 70% av Sveriges befolkning av Zionister.....
Citera
2023-10-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Araberna är inte ursprungsbefolkningen där, försök inte.
Så du menar att det var den polska tyska juden
Citera
2023-10-11, 17:23
Medlem
Kan bli en större offensiv inatt - poppa inte pop cornen än.

Först ut med alla civila från Gaza - och sen börjar koncerten.
Citera
2023-10-11, 17:23
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Enligt CNN bekräftar nu den Israeliska regeringen att de hittat halshuggna bebisar.

Israeliska regeringen bekräftar.... lol

Ungefär som om Irans regering skulle hävda något kring en konflikt de befinner sig i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in