2023-10-11, 14:08
Medlem
Goatpower1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Ni som gnäller på Israel:

Barnen var inte oavsiktliga offer – de var måltavlor

De flesta är redan funna. Däribland många barn. Även kroppar efter bebisar. Det finns uppgifter om att upp till 40 sådana har hittats.

Hamas skonade inga när de i lördags gick till angrepp mot de civila som Hamas själva betraktar som soldater från ett land de aldrig erkänt.

Flera av kropparna verkar också ha skändats och stympats. Även barns.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/barnen-var-inte-oavsiktliga--offer-de-var-maltavlor/

Gaza förtjänar att jämnas med marken, även dess kvinnor och barn.

Det kommer det kommer! Israels militär inväntar på att strömmen ska gå, sedan kan de storma in i Gaza och skicka palestinierna tillbaka till helvetet!

Glöm inte att bunkra upp med popcorn och champagne i kväll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Judens lika blodtörstiga vakthund står utanför slakthuset och skäller på alla som närmar sig.

Som vanligt med andra ord. Israel ska få göra precis som de vill utan att någon lägger sig i.

1200 döda judar och de bölar redan om en "förintelse" Har de verkligen räknat rätt? Ska det inte vara 120000000000 döda judar?

Alltså detta är fel tråd men don't get me started
Den judiska offerkoftan är fantastisk och grandios

Jag hade en gång en facebookdiskussion med en judisk bekant (på hans facebookvägg) och efter fem minuter påstod han att jag "kidnappat" tråden 😂 och avfriendade mig.

Och alla som säger emot är nazister bla bla
Det finns miljoner stories

Exakt så.

Nough said.

Det vi ser nu, är såklart ett typiskt israeliskt svar.
Man mattbombar en stad till grus, på ett terrorattentat och en lynchmobb. Rättvist? Njaaää. Och man vill gärna skrika på rättvisa men detta är faktiskt krig och det finns ingen rättvisa i krig.

Det är en vidrig logik men så är det.

Om resten av arabvärlden låter Israel hållas, kommer Gazaremsan att vara obeboelig i flera år.
Jag har aldrig sett Israel släppa loss på detta sätt.

Det är apokalyptiskt. Det ser ut som Dresden efter bara tre dagar.

Och grejen är: om araberna kunde göra likadant med Israel, skulle de göra det utan att blinka.

Det får man inte glömma.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Irans motåtgärd är att blåneka till sin inblandning, trots att de finansierat terrorismen mot Israel och Europa. I vanlig ordning är terrorister och kvinnoplågare några fega djävlar.

Amerikanska hangarfartyg i medelhavet är en ledtråd du missat. Iran kommer få stå till svars, och det innan de skaffar sig en atombomb. Nu är det ett bra tillfälle att slå till och korrigera västvärldens välvilliga inställning till en av världens mest vidriga regimer.

Det enda som nu kan rädda Iran från en attack är att de beordrar terroristerna att släppa gisslan. Det är omöjligt att befria gisslan militärt när de är mänskliga sköldar i ett så tätbefolkat område som Gaza. Att förhandla med terrorister kommer inte på tal efter det som skett.

Nej jag har inte missat hangarfartyget. Men du har missat geografilektionen, Iran ligger vid Persiska viken, ett bihav till Indiska oceanen, inte Medelhavet...

Nej jag tror inte att USA i nuläget kommer sätta in stridsmedel mot Iran. Tror mer fartyget är avsedd mot Hizbollah vid en konflikt. Ger sig USA på en direkt konfrontation mot Iran kan detta får stora följder, följder som USA i nuläget inte är beredda på att ta.

Du måste ta med i beräkningen det geopolitiska världsläget, där Kina, USA och Japan tokrustar inför ett eventuellt krig om Taiwan. Samtidigt tar kriget mellan Ryssland och Ukraina resurser. USA har inte obegränsat med ammunition och vapen.

Det är möjligt att Iran redan har en bomb eller är mycket nära att införskaffa en sådan. Är väl heller inte uteslutet att Ryssland gett Iran hjälp med att införskaffa detta med tanke på dessa staters nära relation.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Ni som gnäller på Israel:

Barnen var inte oavsiktliga offer – de var måltavlor

De flesta är redan funna. Däribland många barn. Även kroppar efter bebisar. Det finns uppgifter om att upp till 40 sådana har hittats.

Hamas skonade inga när de i lördags gick till angrepp mot de civila som Hamas själva betraktar som soldater från ett land de aldrig erkänt.

Flera av kropparna verkar också ha skändats och stympats. Även barns.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/barnen-var-inte-oavsiktliga--offer-de-var-maltavlor/

Gaza förtjänar att jämnas med marken, även dess kvinnor och barn.

Bra inlägg!
Det här borde Zara Larsson med flera läsa.
Har inte själv burit uniform på ett gäng år, men finge jag vara med och skjuta förövarna i Hamas skulle jag gladeligen ställa upp.

Er vän
Majoren
Citera
2023-10-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var har du hört 1300 civila? jag har hört 900-1000.

Firstpost
u tube...
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Israels militära styrka: manskap

IDF har en aktiv styrka (yrkesmilitärer och utbildade värnpliktskullar) på 126 000 man. Detta inkluderar armén, flygvapnet och flottan.

Till detta har man en reserv på 400 000 man som är redo att kallas in närsomhelst på omedelbart varsel. Mobiliseringen av reserven ligger alltså på nivån under en allmän mobilisering.

Nu har man alltså kallat in 300 000 man ur reserven som ska fogas till 126 000 man ur de aktiva styrkorna. Det är mycket folk, det, och ungefär i paritet med antalet ryska soldater på plats i Ukraina.

Mannarna är nu på plats, har fått sin utrustning och fogas nu samman till förband.

Hela denna jättestyrka kommer naturligtvis inte användas för en inmarsch i Gaza. En hel del kommer at placeras som en "blocking force" i norra Israel på gränsen till Syrien och (framför allt) Libanon. En hel del kommer också behövas på Västbanken. Ingen vet hur palestinierna på Västbanken kommer att reagera när väl inmarschen i Gaza blir ett faktum. Nu kör Israel "safety first". Man vill inte bli ertappade med byxorna nere ännu en gång på grund av brist på personal.

Hur stor styrka behövs för att genomföra operationerna i Gaza? Kanske 4-6 divisioner och med möjlighet att rotera trupperna och absorbera eventuella förluster. Så, de drygt 400 000 mannarna kommer nog att behövas
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-10-11 kl. 14:15.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Jo, de vinner på så vis att de provocerar Israel till brutal vedergällning. Vilket de sedan kommer utnyttja, spela offer och på så vis försöka dra in andra muslimska stater i Jihad emot Israel.

Så är det. Palestinierna har alltid spelat offer samtidigt som de röstat fram Hamas och lagt alla biståndspengar från omvärlden på vapen istället för att försöka få ett fungerande samhälle.
Citera
2023-10-11, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Vet att de inte är bästa vänner men tänkte likt WW2 att en gemensam fiende kunde förena som USA och Sovjet mot Tyskland.

Men att Saudi börjar närma sig Israel var lite av en nyhetsbomb för mig, spännande!
Förvisso verkar väl den färska kungen aningen progressiv och ha lite andra tankegångar än företrädarna.

Säkert därför som Hamaz slår till mot Israel nu och säkert därför som Iran har en inblandning.

Jag vet inte om ni har koll på det men Israel har under de senaste åren skjutit missiler mot Iran för att sabotera deras kärnvapenframställning. Man håller ett vakande öga över Iran hela tiden. Man är USAs förlängda arm.

Jag tror inte folk förstår vilket viktigt land Israel är för västvärlden. Varenda normalt funtade svensk måste såklart stötta Israel i det här kriget annars kan det gå riktigt åt helvete.

Risken finns att det här kriget kan sätta igång något stort där flera arabländer blandar sig. Som sagt många muslimländer som har intresse i att få bort Israel från kartan.
Citera
2023-10-11, 14:11
Medlem
Salorms avatar
Nu bombas det i hamnen igen.
Citera
2023-10-11, 14:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var har du hört 1300 civila? jag har hört 900-1000.

Finsk media

Över 1200 döda varav 155 soldater

https://www.hbl.fi/artikel/7bce3d50-d198-58fc-abb0-6635a76dcc61
Citera
2023-10-11, 14:12
Avslutad
Det här är människorna i Gaza.

Se när de israeliska kidnappade civila transporteras genom Gaza:
https://youtu.be/RMejmg2T6z8?si=-H_c7hdSW-kX6n5R

Se vad som händer. Se hur de beter sig.
Citera
2023-10-11, 14:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Grejen är ju även att Hamas har lyckats. Nu kommer det inte bli något prat om "2 stats lösningar", eller andra närmanden. Inte på många, många år. För Hamas är det livsviktigt att kriget hålls igång, de vill ju inget annat än att få bort Israel. De är inte intresserade utav samexistens.
Hamas har alltid sedan de blev valda varit redo att gå med på 1967 års gränsdragning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in