Lite kommentarer från utpekade Ternander på Facebook (jag skickade meddelande till henne där)
Citat:
Hej Elin Ternander. Var det du som uttryckte stöd för Hamas via P4 Sjuhärads instagramkonto?
Citat:
Hej! Nej det var det inte. Jag jobbade under hela gårdagen med att besvara kommentarer och frågor vi fick om detta, inget annat.
Citat:
Det vet jag inte, det utreds av säkerhetsavdelningen. Men jag hoppas givetvis att vi ska få reda på det så att jag slipper pekas ut enbart pga falska rykten.
Sen frågade jag nåt om vem som har tillgång till instagramkontot tror jag. Jag verkar tyvärr ha missat att kopiera vad jag skrev.
Citat:
Det får du fråga vår ansvarige utgivare om, den typen av beslut har jag ingen som helst kontroll över då jag varken är någon typ av chef eller ansvarig utgivare.
Citat:
Du är digital redaktör. Hur många anställda med tillgång till instagramkontot har du under dig på redaktionen?
Citat:
Då jag inte är chef har jag inga som helst personer under mig.
Citat:
Hur många kollegor med tillgång till instagramkontot har du på redaktionen?
Har du frågat någon av dem?
Citat:
Återigen, det får du fråga vår ansvarige utgivare om. Det är inte mitt ansvar vilka som har tillgång eller inte, mitt jobb går ut på att publicera artiklar på vår sajt, göra inlägg i sociala medier och svara på kommentarer. Vem som har tillgång till vilka konton är inte mitt beslut och heller inte mitt ansvar.
Och jag önskar att du lämnar mig ifred framöver, måste säga att det är ett väldigt obehagligt beteende att kontakta mig privat med falska anklagelser, jag är varken en chef eller en offentlig person som ska ställas till svars för något jag inte har gjort, och som det heller inte finns minsta belägg för att jag gjort. Tvärtom har vår ansvarige utgivare gått ut med att det inte finns några belägg för att vi som pekats ut skulle vara skyldiga. Läs gärna här och tänk efter innan du skriver till människor i fortsättningen och funderar över vilka konsekvenser det kan få för deras mående och känsla av trygghet.
https://www.journalisten.se/nyheter/p4-sjuharad-i-kritikstorm-personer-har-blivit-pahoppade-och-mar-daligt
Jag försökte förklara för henne att
1: Jag inte anklagade henne för någonting.
2: Jag råkar tycka om att få klarhet i saker och ting.
4: Det inte var inträngande att kontakta någon via sociala medier och ställa frågor, framförallt inte när jag framträder med mitt eget namn och enkelt kan spåras (vilket jag gjorde). Journalister på SR gör det exempelvis stup i kvarten.
5. Hon inte hade något krav på sig att svara mig.
Men hon blockerade mig innan jag hann skicka meddelandet.
Nu vet ni ovanstående i alla fall. Elin Ternander förnekar att det var hon. Och hon lär väl polisanmäla mig nu, ungefär som Anton Svendsen gjorde...