Citat:
Ursprungligen postat av
GIFlintharta
Nej, inte riktigt. Gaza-operationens inledande skede kommar att vara avslutad inom max två veckor, så att Israel kan inleda invasionen av Libanon utan att riskera att behöva slåss på två fronter samtidigt. Hamas kapitulation i Gaza och Fatahs övertagande av administrationen i Gaza kommer att ta längre tid.
Men huruvida jag har rätt i mina förutsägelser om att a) det inte blir någon markoffensiv i Gaza och att b) det blir en israelisk invasion av Libanon kommer att stå klart om tre veckor från idag. Låt oss höras vid här i tråden kl 22.45 den 31 oktober. Har jag fel så kommer jag att ge upp karriären som militäranalytiker, men om jag har rätt så kommer jag att då ge en ny förutsägelse om vad Mellanöstern har att vänta sig under november. God afton!
Med tanke på den massiva mobilisering som Israel genomför, 300.000 militär personal talas det om så skulle man kunna tänka sig att det vill försöka skapa en skyddszon i södra Libanon och slå ut så stora delar av Hizbollah som möjligt.
Det är också fullt möjligt att USA kommer att stödja Israel med detta genom flygunderstöd och robotbeskjutning från sina marina enheter.
Dock så kan det blir ett debacle för Israel om de går inte med marktrupp som 2006. Förvissa har Hizbollah lidit förluster i kriget i Syrien, men de har också fått många med stridsvana, något som Israel saknar.
Går Israel in för en invasion mot Libanon, hur kommer då Iran och dess allierade Syrien, och Iraks shiitiska befolkning att reagera. Kommer vi få se ett storkrig i MÖ? Ja det är teoretiskt möjligt. Är Iran förberedd på detta, alltså har de redan idag tillgång till kärnvapen. Det är full möjligt att de har eller är mycket nära att ha det, eller att Ryssland har hjälpt Iran i utbyte mot andra varor och tjänster.
Jag utesluter heller inte att IDF kan sättas in i Gaza. För att tillfoga Hamas så stor skada som möjligt krävs förmodligen en markinvasion som kan bli kostsam för IDF beroende på hur mycket vapen och ammunition som Hamas har att tillgå.