2023-10-10, 20:20
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det har ju varit målet hela tiden och det är Hamas uttalade mål. Att befria Palestina ”from the river to the sea” ska tolkas ordagrant när Bella Hadid, Sara Larsson och andra kändisar skanderar det i kör med de Hamasanhängare som firat helgens terrordåd över hela västvärlden. Det betyder att utplåna Israel, det ska inte finnas mer, och inga judar ska finnas kvar mellan Jordanfloden och Medelhavet.

Jag tycker den här jävla bimbon Zara Larsson ska åka ner och göra jihad. Hyska på henne ett bombbälte bara
Citera
2023-10-10, 20:20
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drettan
Osmart att lägga festivalen 4 kilometer från Hamas gräns
Rejvarna är för bortskämda med sin multi-kulti-alla-är-visst-snälla

https://youtu.be/APAhJYIhXv4?si=Z_tz3ivp0xYXUYTF&t=18

Så hemskt. En del trodde nog att det var LSD-hallisar , men det var riktiga terrorister.
Citera
2023-10-10, 20:21
Medlem
hittanemoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Långsiktigt är det bra om Turkiet lämnar/utesluts ur NATO. I alla fall för Sverige och Europa. USA vill ju ha dem för sina intressen i Mellanöstern men bara dåligt för Europa att ha ett muslimskt land som inte ens verkar vara riktigt emot Ryssland trots att det är syftet med NATO.
Någon som har bakgrunden till varför Turkiets med? Men de har iofs NATOs näst största militär. Ska Turkiet lämna kommer nog USA pressa de europeiska länderna att faktiskt börja betala den andel av BNP som de har bundit sig till.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
1800-talet? Prova medeltiden.

Inte i Västeuropas medeltid.
Vi hamnar i indianernas 1800-tal.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Men om gränsen mellan Gaza och Egypten är stängd var i hela friden ska alla barn kvinnor och civila ta vägen ifrån Gaza? Israels premiärminister säger att dom ska lämna Gaza men åt vilket håll? Dom kommer ju inte ut ifrån Gaza.

Det finns många städer på Gazaremsan. Gaza är en stad som har 600.000 inv. Gazaremsan har 2 milj. Förslagsvis drar dom ner söderut mot städerna Rafah och Khan Yunis som ligger nära Egypten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej tack hörru. Här väljs ingen sida på någons kommando eller tyckanden.
Jag säger vad jag tycker och tänker om det hela och väljer ingens sida att stå på.
Varför ska jag det.
Jag väljer att se saker ur olika perspektiv. Vägrar att välja mellan x eller y.
Jag väljer offren framför någons politiska beslut.

Och nej jag är en helt vanlig svensk kvinna som inte sålt mig själv till någons religion.
Jag skulle inte ens ställa upp i en sådan demonstration.

Då ställer du dig alltså neutral mellan de som slaktar civila i massakrer och kidnappar barn, och de som försvarar sig mot det. Då har du valt sida.

Det var redan varit andra vänsterliberaler här i tråden som berättat att de fått ett uppvaknande de senaste dagarna, det kanske sker dig också inom kort.
Citera
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
Fy fan.

Jag såg precis något helt sjukt.

På Twitter. Den där tjejen som blev kidnappad och körd iväg på motorcykel, blev bränd levande runt en skock muslimer.

Hon fäktade och sprang upp och ner för att efter en stund resignera och dö.

Helt jävla sjukt. Videon försvann snabbt som fan.

Halva Flashback kommer säkert kalla mig lögnare.
Men låt oss se om ett par veckor. Då kanske ni också kan se skiten på Kaotic.com osv.

Någon idiotmuslim står och gapar i en megafon medans hon kämpar för sitt liv.

Vilka härliga människor.
Finns en video som påstås vara hon, men det är en äldre video från Venezuela. Har du länk?

Citat:
Mina skärmdumpar är för suddiga. Men tycker hon har exakt samma sneakers shorts och linne som när de körde iväg med henne.
Okej då har du bekräftat att det är Venezuelatjejen du sett, inte ett nytt klipp från Israel, då Noa varken hade shorts eller linne på sig, vilket den andra hade.

Här är en bild på henne medan hon är fånge, samma kläder som när hon kidnappades.

https://www.news.com.au/world/middle...7e6c1a1652?amp

Sluta sprid propaganda.
Senast redigerad av Fina Gubben 2023-10-10 kl. 20:31.
Citera
2023-10-10, 20:22
Medlem
Drettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetabengt
Så hemskt. En del trodde nog att det var LSD-hallisar , men det var riktiga terrorister.

Ja tyvärr är dom invaggade i sina kärleks-fantasier, att alla egentligen är snälla, bara lite missförstådda (av rasister)
Citera
2023-10-10, 20:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Det var skitjobbigt att vara i Gaza och försöka hålla ordning. Israel kommer aldrig vilja ge sig in i något sådant igen.

Tror de bombar skiten ur viktiga mål, sen går in med markststyrkor för att bättra på det hela och försöka rädda någon enstaka överlevande.

Man kommer att gå in med marktrupp. Det kommer dock att handla om att minimera det som kallas SIB ("strid i bebyggelse", "urban combat") så mycket som möjligt.

Om jag hade varit israelisk generalstabschef hade jag förordat följande metod:

Gaza är en remsa som är knappt fyra mil lång och mellan en och en och en halv mil bred. I norr och öst avgränsas territoriet av Israel, i syd av Egypten och i väst av Medelhavet. Gaza är en tättbefolkad plats med drygt två miljoner invånare men dessa personer bor ju inte jämnt utspridda, utan är koncentrerade till tätorter som Gaza City, Deir al-Balah, Khan Yunis och Rafah. Mellan dessa orter är området relativt glesbefolkade.

Jag hade låtit min armé rycka fram i tre axlar i divisionsstyrka över dessa glesbefolkade zoner med utfallspunkterna Karni, Kisufim och Sufa med mål att nå Medelhavet och befästa dessa zoner från gränsen fram till havet. Samtidigt hade jag förlagt en blockeringsstyrka i norr i en halvcirkel runt Beit Lahia och Beit Hanoun.

På så vis hade jag "strimlat" Gazaremsan i fyra isolerade segment mellan vilka all kommunikation skulle klippas av. När väl detta är gjort skulle jag låta araberna få sjuda i sitt eget spad under en tid i sina fyra små isolat, medan jag utförde underrättelseoperationer i kombination med flygangrepp och stridsspaning med specialförband för att stressa stridsledningen hos mina motståndare i Al Qassambrigaderna.

Min målsättning skulle inte vara att "ta över Gaza". Det vill jag inte, för då får jag folkrättsligt ansvar för arabernas försörjning och säkerhet. Sådana saker får araberna klara själva (om de nu kan). Det handlar inte heller om att "förinta Hamas". Det går inte. Befolkningen stöder organisationen (och allt starkare ju mer jag själv pressar på) och hela den politiska ledningen är utspridd i Qatar, Libanon och Iran. Vad jag kan är att "sterilisera" Hamas, genom att förinta organisationens möjlighet till militära operationer via Al Qassambrigaderna. Här har jag fördelen av att den militära ledningen, jämte materiel och de 20 000 soldater (i olika stadier av utbildning) av nödvändighet finns inneslutna i mina fyra isolat.

För att lyckas med detta måste underrättelseoperationerna pågå under en relativt lång tid så att jag får en god bild av var människor och resurser finns belägna. När jag vet det sätter jag i gång större räder för att eliminera dessa objekt, för att sedan snabbt dra mig tillbaka till mina säkrade kanaler.

För att det här ska kunna lyckas måste operationen pågå under längre tid, så det måste finnas politisk uthållighet för att ge armén det stöd den behöver.

Att förinta Hamas militära förmåga är det operativa målet under det närmaste året, men det övergripande strategiska målet på 10-20 års sikt är att få bort Hamas som politisk kraft i Gaza. Hamas måste ersättas med någon form av politiskt styre som är beredd att åtminstone leva sida vid sida med Israel i ett tillstånd av väpnad fred. Detta är svårt, men kommer att underlättas om Hamas inte har några militära möjligheter att längre göra angrepp på Israel eller hålla den egna befolkningen i schack.

Kanske hade jag om någon månad försökt lägga ut krokar för att få kontakt med Gazas rikaste familjer. Palestinier, precis som judar, libaneser och syrier är småkapitalister och traders hela bunten. Det ligger i blodet på alla som bor vid östra Medelhavets stränder. Alla vill göra business, bli rika och leva ett gott liv, där man kan sköta sig själv. Gazas kapitalistklass skulle kunna vara ett alternativ till de politiska islamisterna när dessa väl blivit vingklippta och förlorat ansiktet. Kanske blir fail med det också, men värt att prova.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-10-10 kl. 20:26.
Citera
2023-10-10, 20:23
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drettan
Dom ÄR ynkryggar! som ger sig på dansande ungdomar!

Men valet av plats var lite väl optimistiskt,, tycker du inte ?

Jo, så här i efterhand helt klart, fast jag antar man gjorde en bedömning att det var säkert. En felaktig bedömning visade det sig, men ”hindsight is 20/20”.
Citera
2023-10-10, 20:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Långsiktigt är det bra om Turkiet lämnar/utesluts ur NATO. I alla fall för Sverige och Europa. USA vill ju ha dem för sina intressen i Mellanöstern men bara dåligt för Europa att ha ett muslimskt land som inte ens verkar vara riktigt emot Ryssland trots att det är syftet med NATO.
Ja, att turken är med i NATO är lite tveeggat, men det är tämligen tveklöst dåligt för Ryssland.

Här lär turkarna i var fall definitivt blocka ett inblandade av NATO i palestinakriget. Ingen islamist kan behålla anseende utan att hylla Hamas.
Citera
2023-10-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Men om gränsen mellan Gaza och Egypten är stängd var i hela friden ska alla barn kvinnor och civila ta vägen ifrån Gaza? Israels premiärminister säger att dom ska lämna Gaza men åt vilket håll? Dom kommer ju inte ut ifrån Gaza.

Jag läste idag att Egypten ska ta emot 2000 civila per dag. Vilket i sammanhanget inte är särskilt många alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in