Citat:
Ursprungligen postat av
ossianassar
Det var skitjobbigt att vara i Gaza och försöka hålla ordning. Israel kommer aldrig vilja ge sig in i något sådant igen.
Tror de bombar skiten ur viktiga mål, sen går in med markststyrkor för att bättra på det hela och försöka rädda någon enstaka överlevande.
Man kommer att gå in med marktrupp. Det kommer dock att handla om att minimera det som kallas SIB ("strid i bebyggelse", "urban combat") så mycket som möjligt.
Om jag hade varit israelisk generalstabschef hade jag förordat följande metod:
Gaza är en remsa som är knappt fyra mil lång och mellan en och en och en halv mil bred. I norr och öst avgränsas territoriet av Israel, i syd av Egypten och i väst av Medelhavet. Gaza är en tättbefolkad plats med drygt två miljoner invånare men dessa personer bor ju inte jämnt utspridda, utan är koncentrerade till tätorter som Gaza City, Deir al-Balah, Khan Yunis och Rafah. Mellan dessa orter är området relativt glesbefolkade.
Jag hade låtit min armé rycka fram i tre axlar i divisionsstyrka över dessa glesbefolkade zoner med utfallspunkterna Karni, Kisufim och Sufa med mål att nå Medelhavet och befästa dessa zoner från gränsen fram till havet. Samtidigt hade jag förlagt en blockeringsstyrka i norr i en halvcirkel runt Beit Lahia och Beit Hanoun.
På så vis hade jag "strimlat" Gazaremsan i fyra isolerade segment mellan vilka all kommunikation skulle klippas av. När väl detta är gjort skulle jag låta araberna få sjuda i sitt eget spad under en tid i sina fyra små isolat, medan jag utförde underrättelseoperationer i kombination med flygangrepp och stridsspaning med specialförband för att stressa stridsledningen hos mina motståndare i Al Qassambrigaderna.
Min målsättning skulle inte vara att "ta över Gaza". Det vill jag inte, för då får jag folkrättsligt ansvar för arabernas försörjning och säkerhet. Sådana saker får araberna klara själva (om de nu kan). Det handlar inte heller om att "förinta Hamas". Det går inte. Befolkningen stöder organisationen (och allt starkare ju mer jag själv pressar på) och hela den politiska ledningen är utspridd i Qatar, Libanon och Iran. Vad jag kan är att "sterilisera" Hamas, genom att förinta organisationens möjlighet till militära operationer via Al Qassambrigaderna. Här har jag fördelen av att den militära ledningen, jämte materiel och de 20 000 soldater (i olika stadier av utbildning) av nödvändighet finns inneslutna i mina fyra isolat.
För att lyckas med detta måste underrättelseoperationerna pågå under en relativt lång tid så att jag får en god bild av var människor och resurser finns belägna. När jag vet det sätter jag i gång större räder för att eliminera dessa objekt, för att sedan snabbt dra mig tillbaka till mina säkrade kanaler.
För att det här ska kunna lyckas måste operationen pågå under längre tid, så det måste finnas politisk uthållighet för att ge armén det stöd den behöver.
Att förinta Hamas militära förmåga är det operativa målet under det närmaste året, men det övergripande strategiska målet på 10-20 års sikt är att få bort Hamas som politisk kraft i Gaza. Hamas måste ersättas med någon form av politiskt styre som är beredd att åtminstone leva sida vid sida med Israel i ett tillstånd av väpnad fred. Detta är svårt, men kommer att underlättas om Hamas inte har några militära möjligheter att längre göra angrepp på Israel eller hålla den egna befolkningen i schack.
Kanske hade jag om någon månad försökt lägga ut krokar för att få kontakt med Gazas rikaste familjer. Palestinier, precis som judar, libaneser och syrier är småkapitalister och traders hela bunten. Det ligger i blodet på alla som bor vid östra Medelhavets stränder. Alla vill göra business, bli rika och leva ett gott liv, där man kan sköta sig själv. Gazas kapitalistklass skulle kunna vara ett alternativ till de politiska islamisterna när dessa väl blivit vingklippta och förlorat ansiktet. Kanske blir fail med det också, men värt att prova.