Citat:
Ursprungligen postat av
dip
Inte mod nog att avböja, men ändå mod nog att gå själv till ett möte som han uttryckt oro om att personen/erna kan komma att försöka råna honom?
Återigen hade BO något val? De hade säkerligen sökt upp honom vid annat tillfälle.
BO uttrycker oro till två stycken vänner.
Han kanske innerst inne önskar att de gör honom sällskap. Vi vet inte, och kommer aldrig få svar på den frågan.
Frågan är om BO har någon vän som hade vågat ställa upp och följa med? Jag tror inte det.
Alingsås är liten stad och de flesta ungdomar i den ålder känner till varandra. I den åldern vet ungdomarna rätt mycket om varandra, och särskilt om någon är labil och anses vara farlig går rykten fort.
Citat:
Ursprungligen postat av
dip
Om du har eller det uppstått en dispyt, och vederbörande ber dig möta upp på en avskild plats, och du vet (eller hört) att detta är en person som har historik av våldsam karaktär går du då ensam för att möta denne?
Här får du först och främst göra skillnad på en sak, för det är en ung kille på 15 år vi diskuterar. Jag förstår din frågeställning, och jag håller med till fullo, men gör skillnad på en vuxen och en tonårings logiska förmåga att ta förnuftiga beslut.
Kan man förvänta sig att 15 åring kille kalkylerar alla risker med att bege sig iväg ensam som BO gjorde? Jag är inte så säker på det. Jag har ingen aning om hur BO var som person i det dagliga livet, men för mig framstår det allt mer att han var en naiv och godtrogen person.
Citat:
Ursprungligen postat av
dip
Han gör planer för senare på kvällen, berättar om mötet, och att han känner oro men ber inte någon att följa med? Vad skulle han bli rånad på? Om du har för kännedom (eller en känsla) att du kan komma att bli rånad, så lämnar man väl allt sådant som kan motivera ett rånförsök hemma?
1. Återigen hade BO någon vän som hade ställt upp och följt med för att möta labila Fabbe?
2. Har BO någon vän som skulle våga ta den risken?
3. Vill och vågar någon av hans vänner bli involverade i en eventuell dispyt som uppstått, och med risk att själva få utstå represalier från Fabbe och hans vänner?
Jag känner dessvärre inte till vad BO har för tillhörigheter av värde, som i sin tur skulle kunna öka risken avsevärt för att han utsätts för rån.
Det är vanligt förekommande att ungdomar utsätts för personrån idag. Har du barn och bor i ett välbärgat område ökar risken avsevärt. Dyra jackor och skor, märkeskläder, mopeder, smycken och elektronik är simpla föremål för ett rånförsök. Det tar bara någon sekund så är förövarna borta.
Klippet som postades idag här på Flashback säger inte allt. A vet mer än hon delger tittarna. Hon vet med all sannolikhet vad som hänt och vad mötet gällde. Frågan är om A avrådde BO att gå dit?
Ännu en gång vad som är självklart för dig och mig i egenskap av vuxna, är inte alltid lika självklart för ett barn i tonåren.