2023-10-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Alternativet är köpa/sälja, finns inte så många andra scenarion där du går ensam för att möta någon.

Men med tanke på ålder och dem uppgifter som finns till hands så lutar jag mer åt din linje att det är något som skall "redas ut"

Sedan om det föreligger någon form av planering kring händelsen, är i dagsläget omöjligt att uttala sig om. lutar väl åt att jag inte tror att planen har varit att det skall sluta med att någon dör i alla fall.

Men om dynamiken är sådan att han gått ensam, och den andre haft en eller några stycken med sig. Så krävs det inte speciellt mycket för att en situation skall uppstå och lätt eskalera käpprätt åt helvete.

Grupp vs 1 = no bueno. Få saker som är farligare på denna jord än människor i grupp.

Just av den anledningen tror jag inte att gärningsmannen var ensam där med offret.
Citera
2023-10-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Noterat att det "saknas" ett rep med pinne fastknuten längst ner, som en gunga. Den har hängt från ett träd inne i den hagen som vetter ner mot ån, ganska nära där livbojen och räddningsstegen står. Nu är rubbet borta vad jag kan se. Vet inte sen när.
Ja, jag har vidtalat polis på platsen innanför avspärrningarna som fanns under deras eftersök. Hen svarade "Jaha" och jag bad hen ändå ta med sig informationen.

Vet vad du menar. Några killar använde det som Lian för några år sedan.
Citera
2023-10-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Vet vad du menar. Några killar använde det som Lian för några år sedan.

Just precis den! Har du sett den nyss? Blev osäker på när jag eg såg den, men det känns som att den var där i slutet av sommaren ändå.
Citera
2023-10-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Vad hade hänt om han inte mött upp polaren? Kanske inte vågade annat.
Klockan var mellan 16.00-18.30 tiden. Föreligger inga skäl för en vanlig 15-åring att vara rädd för att gå ut någonstans.Bråk mellan kamrater är vanligt i den åldern, rån är inte en jättegrej. Kom ihåg att killen benämns som vän till Henrik. Det är då någon välbekant och som han både känner som umgåtts med p något vis tidigare. Inte en främling som dyker upp som ett okänt hot efter att ha lurat på honom. Kompisen är de absolut vanligaste rånen och majoriteten av dem kommer aldrig i tidningen utan handlar ofta om gräl kring pengar eller kanske framförallt saker, sedan tidigare.

Henrik var i åldern då prylar cirkulerar mellan ungdomarna. Det var antagligen något sådant han tänkte på. Att killen skulle ta hans tröja eller annat plagg om han inte syftade på luren. Och då kanske inte pga att han var hotat utan för att killen gjort en massa saker tidigare och Henrik hade en magkänsla kring honom som hot eller negativitet riktat mot Henrik utan att riktigt förstå att hans känsla varnade honom.

Det kan vara som så att han helt enkelt kände på sig saker men var för ung för att kunna tolka. De flesta människor tror inte att de kommer bli mördade, inte ens om de utsatts för våld tidigare. Väldigt vanligt att människor inte lyssnar på deras intuition utan går på de egna känslorna.

Om Henrik inte ville skada någon kan han med enkelhet ha applicerat sin egen person och dess gränser på kamraten. Det är inte något konstigt. Vi allihop gör så. Vi ser inte människor för hur mycket värre än oss de är först efter att vi har lärt oss att somliga är utan spärrar och vett. Det är inte en automatisk insikt. Att tro att andra är mer likt än själv är det normala och grundkänslor likt rädsla, vrede, avsky är till för att koppla bort de mer "tänkande" funktionerna så vi får en chans att överleva när vi möter människor som är farliga för oss.
Citera
2023-10-10, 14:12
Medlem
Citat:
Om det är så viktigt så är det helt fel ställe att fråga på. Det rör sig om minderåriga. De är enligt reglerna för unga att ens ha ett konto här. Gör ett konto på TikTok och fråga där, Alingsås är inte en överdrivet stor stad garanterat att dem har tillgång till och vet vem/hur personen som är MGM ser ut.

Annars finns det ett 3 år gammalt foto på "F" på hans FB-profil.

Ja både "A" och "L" vet också vem personen är och hur han ser ut.

Inte mod nog att avböja, men ändå mod nog att gå själv till ett möte som han uttryckt oro om att personen/erna kan komma att försöka råna honom?

Om du har eller det uppstått en dispyt, och vederbörande ber dig möta upp på en avskild plats, och du vet (eller hört) att detta är en person som har historik av våldsam karaktär går du då ensam för att möta denne?

Han gör planer för senare på kvällen, berättar om mötet, och att han känner oro men ber inte någon att följa med? Vad skulle han bli rånad på? Om du har för kännedom (eller en känsla) att du kan komma att bli rånad, så lämnar man väl allt sådant som kan motivera ett rånförsök hemma?
Killen (MGM) benämns som vän. Det kan finnas en liten struntskuld eller "kränkning". Om Henrik inte har pengar kan han inte betala och förväntar sig bli avplockad något istället eller som pant.

Det kan vara så enkelt. Han kanske har kritat en gubbe eller två. Lånat till några paket cigg eller förstört något klädesplagg.

Isåfall vet han att han "vän" kommer bli förbannad när han inte har något att betala. Låt oss säga att han har en fejkskuld, av något skäl har MGM sagt att han ska ge honom en femhundring för något eller en tusenlapp och Henrik inte har pengarna. Då kan han likaväl gå ut för att möta upp snubben och säga att han inte har något men att han ska få det vid en annan dag samtidigt som han oroar sig för att bli av med skorna eller jackan.

Rån är en väldigt flytande sak när man är 15 och även skulder och ägodelar. Nåväl. För vissa kanske. Andra har föräldrar som alltid betalar allt.

Men det är väldigt konstigt isåfall om MGM är den som var ende person på plats förutom Henrik. Isåfall kan man tycka att det borde ha varit en impuls med kniv och att Henrik skulle ha dött på plats utan att hamna i ån.

Normalt är det alltid minst två personer då den ena är mer intresserad av att genomföra ett rån vilket ger självförtroende åt den andre. Väldigt sällan människor bestämmer sig att ensamma utföra sådant. Inte ens om offret bara är en person. Det skulle innebära att det handlar om bråk om skulder men inte isåfall förklara att mobilen fortfarande kan vara borta. Henriks mobil bör då ha utgjort väsentlig del av motivet och inte som någon påståtts, ha stampats sönder och inte heller bör den finnas i ån. Så om MGM inte har den, då borde det finnas en tredje part i det här. Minst.
Senast redigerad av OtursAktivist 2023-10-10 kl. 14:43.
Citera
2023-10-10, 14:31
Medlem
Någon som vet vad Alex L's pojkvän heter? Förnamn räcker.
Citera
2023-10-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Var det inte han som hette Liam?
Citera
2023-10-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Han som människor trodde var "F" i en veckas tid? Han heter "LIAM" att döma av div poster på olika sociala media.

Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Rån är en väldigt flytande sak när man är 15 och även skulder och ägodelar. Nåväl. För vissa kanske. Andra har föräldrar som alltid betalar allt.

Jag har mer än 20 års erfarenhet av socialdynamik, rekrytering och gruppsammansättningar. Förstår du säkert bara vill väl. Men det blir öppna dörrar bara.

Det är mer sådana saker som att "A" och "L" båda två vet vem "F" är sedan tidigare, och att det finns någonstans i bekantskapskretsen. Samt att baserat på hur båda pratat om "H" så kan jag inte föreställa mig att bägge ej skulle insisterat på att "H" antingen avstyrde mötet eller att någon av dem skulle vara med.

Att det skulle sluta i ett "mord" är det såklart extremt osannolikt att någon förväntat sig, men jag tror inte dem skulle låtit honom göra det själv, ens om det fanns en tanke att han skulle kunna kommit till skada vid detta möte.

"A" och "L" syn på "F" innan detta verkar alltså inte ha varit som Alingsås svar på "Kniv-Erik"

Varför är då "H" orolig för detta möte? Är det första gången han skall möta upp personen själv? Han säger "rån" till sina kamrater "A" och "L"

Har du en dyr jacka lämnar du den rimligen hemma, och tar om något på dig dubbla lager tröjor bara. "Rån" är väldigt specifikt.

---

Kort summering, det känns inte sannolikt att "H" skulle uttryckt oro till sina vänner om "RÅN" ifall det var så att han skulle möta upp den här "F" för att lösa någon slags dispyt. Snarare oro att komma till fysisk skada.

---

Sista pingen från hans "SC" karta skedde väl heller inte på de platser som man i huvudsak genomsökt och fokuserat på? Är det då han själv som stänger av sin mobil i samband med att han möter upp (?)
Senast redigerad av dip 2023-10-10 kl. 15:24.
Citera
2023-10-10, 14:54
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:

Inte mod nog att avböja, men ändå mod nog att gå själv till ett möte som han uttryckt oro om att personen/erna kan komma att försöka råna honom?

Återigen hade BO något val? De hade säkerligen sökt upp honom vid annat tillfälle.

BO uttrycker oro till två stycken vänner.
Han kanske innerst inne önskar att de gör honom sällskap. Vi vet inte, och kommer aldrig få svar på den frågan.

Frågan är om BO har någon vän som hade vågat ställa upp och följa med? Jag tror inte det.

Alingsås är liten stad och de flesta ungdomar i den ålder känner till varandra. I den åldern vet ungdomarna rätt mycket om varandra, och särskilt om någon är labil och anses vara farlig går rykten fort.

Citat:
Om du har eller det uppstått en dispyt, och vederbörande ber dig möta upp på en avskild plats, och du vet (eller hört) att detta är en person som har historik av våldsam karaktär går du då ensam för att möta denne?

Här får du först och främst göra skillnad på en sak, för det är en ung kille på 15 år vi diskuterar. Jag förstår din frågeställning, och jag håller med till fullo, men gör skillnad på en vuxen och en tonårings logiska förmåga att ta förnuftiga beslut.

Kan man förvänta sig att 15 åring kille kalkylerar alla risker med att bege sig iväg ensam som BO gjorde? Jag är inte så säker på det. Jag har ingen aning om hur BO var som person i det dagliga livet, men för mig framstår det allt mer att han var en naiv och godtrogen person.

Citat:
Han gör planer för senare på kvällen, berättar om mötet, och att han känner oro men ber inte någon att följa med? Vad skulle han bli rånad på? Om du har för kännedom (eller en känsla) att du kan komma att bli rånad, så lämnar man väl allt sådant som kan motivera ett rånförsök hemma?

1. Återigen hade BO någon vän som hade ställt upp och följt med för att möta labila Fabbe?

2. Har BO någon vän som skulle våga ta den risken?

3. Vill och vågar någon av hans vänner bli involverade i en eventuell dispyt som uppstått, och med risk att själva få utstå represalier från Fabbe och hans vänner?

Jag känner dessvärre inte till vad BO har för tillhörigheter av värde, som i sin tur skulle kunna öka risken avsevärt för att han utsätts för rån.

Det är vanligt förekommande att ungdomar utsätts för personrån idag. Har du barn och bor i ett välbärgat område ökar risken avsevärt. Dyra jackor och skor, märkeskläder, mopeder, smycken och elektronik är simpla föremål för ett rånförsök. Det tar bara någon sekund så är förövarna borta.

Klippet som postades idag här på Flashback säger inte allt. A vet mer än hon delger tittarna. Hon vet med all sannolikhet vad som hänt och vad mötet gällde. Frågan är om A avrådde BO att gå dit?

Ännu en gång vad som är självklart för dig och mig i egenskap av vuxna, är inte alltid lika självklart för ett barn i tonåren.
Senast redigerad av Leif.Jennekvist 2023-10-10 kl. 14:57.
Citera
2023-10-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagKanAlltochInget
Inte läst hela gruppen, men han som sitter häktad har en morsha som blivit dömd för misshandel, ni kan titta upp henne på Mrkoll.se - Malin Lundell - Alingsås. Känns som en bra mamma.

För er som vill läsa domen;

https://api.nusvar.se/v3/download/?q=XzF4Q5wZX1hndhwKJcH-VRk944u-cQcV9KqE1mdyyuUrxB51IulqKX1vrtT1D0mCbD8eHVU5Vd4zKg XrvaDhrl2h2y

B · B194517 · ALINGSÅS TINGSRÄTT
Datum
2018-04-25
Domstol
ALINGSÅS TINGSRÄTT
Målnummer
B194517
Saken
YRKANDEN M.M. Yrkanden och framlagd bevisning, se bilaga 1. Malin Lundell har erkänt misshandel bestående i ett slag i ansiktet och brott mot trafikförordningen.
Kortfattat utfall
Brott som den tilltalade döms för 1. Misshandel, 3 kap 5 § brottsbalken 2017-10-06 2. Brott mot trafikförordningen, 3 kap 2 § och 14 kap 3 § 1 p b trafikförordningen (1998:1276) 2017-10-06 Påföljd m.m. 1. Villkorlig dom 2. Dagsböter 80 å 150 kr

Länken fungerar inte för mig. Gör jag något fel eller är det samma för andra?
Citera
2023-10-10, 15:16
Medlem
AB rapporterar om att 2 ungdomar på elscooter blivit påkörda utanför Alingsås gymnasium, sammankopplat?
Citera
2023-10-10, 15:19
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Killen (MGM) benämns som vän. Det kan finnas en liten struntskuld eller "kränkning". Om Henrik inte har pengar kan han inte betala och förväntar sig bli avplockad något istället eller som pant.

Det kan vara så enkelt. Han kanske har kritat en gubbe eller två. Lånat till några paket cigg eller förstört något klädesplagg.

Isåfall vet han att han "vän" kommer bli förbannad när han inte har något att betala. Låt oss säga att han har en fejkskuld, av något skäl har MGM sagt att han ska ge honom en femhundring för något eller en tusenlapp och Henrik inte har pengarna. Då kan han likaväl gå ut för att möta upp snubben och säga att han inte har något men att han ska få det vid en annan dag samtidigt som han oroar sig för att bli av med skorna eller jackan.

Men det är väldigt konstigt isåfall om MGM är den som var ende person på plats förutom Henrik. Isåfall kan man tycka att det borde ha varit en impuls med kniv och att Henrik skulle ha dött på plats utan att hamna i ån.

Normalt är det alltid minst två personer då den ena är mer intresserad av att genomföra ett rån vilket ger självförtroende åt den andre. Väldigt sällan människor bestämmer sig att ensamma utföra sådant. Inte ens om offret bara är en person. Det skulle innebära att det handlar om bråk om skulder men inte isåfall förklara att mobilen fortfarande kan vara borta. Henriks mobil bör då ha utgjort väsentlig del av motivet och inte som någon påståtts, ha stampats sönder och inte heller bör den finnas i ån. Så om MGM inte har den, då borde det finnas en tredje part i det här. Minst.
Det finns inget flytande med rån och det är aldrig okej. Vad fan är det för fel på dig?

Och vad fan är det för fel på vårt samhälle när man ens pratar om tonåringar som rånar tonåringar som inget någon stor sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in