2023-10-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
För GW tycks Toves död vara ren underhållning, som en teaterföreställning.
Nu försvann den sista respekt jag hade kvar för gubben, man sköter sig respektfullt i en rättsal!

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fy fan. Om jag var därinne skulle jag nog inte kunna hålla mig från att säga ett par väl valda ord till fettot.

Instämmer! Har gillat honom fram tills att han började kommentera aktuellt fall. Det började med att han hamnade helt snett när han misstänkte både expojkvänner och uttalade sig att J inte haft tillgång till bil m.m. Sen har det bara gått utför för gubben. Inte många rätt i detta fall.

Jag stod i kön utanför Eksjö TR när han gjorde entre. Han klampade förbi hela kön utan en blick, vilket resulterade i att en av Aftonbladets reportrar blev försenad.
Citera
2023-10-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hur stor är chansen att straffen lindras till dråp (eller vållande till annans död)? Antalet år i buren lär ju minska drastiskt, typ minus tio år per skalle?

Risken för dråp finns absolut. Dock väger nog de tre andra experternas bedömningar nog ganska tungt. Vållande till annans död skulle jag säga är i princip uteslutet. Fast man skall aldrig säga aldrig.
Senast redigerad av Betydelsen 2023-10-10 kl. 10:33.
Citera
2023-10-10, 10:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det ska bli intressant att se vad de som inte är "drillade" säger. Rättsliga rådets ena expert menar nåt om att det "talar för" medans en annan säger "talar starkt för" om jag uppfattat det rätt.

Det är bra att nu få läsa lite mer rakt på sak vad detta innebär från respektive ståndpunkt utan ett gytter av medicinska termer.

Ja, AL och Brita Zilg hävdar att skadorna talar starkt för strypning, medan det rättsliga rådet i sitt slutliga yttrande är mer försiktig och hävdar "talar för".

För att få med det, eftersom AL pratat om att det krävs för att det ska kallas att inanadat magsäcksinnehåll ska vara dödsorsak (perifera luftvägarna):

"– Berge, Lazarevic och Szilk trycker på det, att det ska vara fynd av magsäcksinnehåll ute i perfiera luftvägarna, men det är mer en eminensbaserad tolkning, den är inte evidensbaserad. "

https://www.expressen.se/nyheter/nyckelvittnet-hors-nu--fortsatter-rattegangen/
Citera
2023-10-10, 10:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Instämmer! Har gillat honom fram tills att han började kommentera aktuellt fall. Det började med att han hamnade helt snett när han misstänkte både expojkvänner och uttalade sig att J inte haft tillgång till bil m.m. Sen har det bara gått utför för gubben. Inte många rätt i detta fall.

Han ljuger ju t o m, gubben. Han pratar hela tiden om hur ostraffade JJ och MH och hur det här kommer från ingenstans. Åtminstone JJ har liksom försökt döda Tove tidigare. Och deras historik hoppar han över. Och Majas uppenbara lögner är sanna. Det är helt obegripligt för mig vad hans kärlek är till de här individerna. Han har verkligen tagit sig besväret att åka till Jönköping enbart för att synas och försöka påverka domslutet. Fettot har på sin höjd ett par år kvar på planeten och han använder tiden till att försöka få dessa mördare frisläppta.

Citat:
Jag stod i kön utanför Eksjö TR när han gjorde entré. Han klampade förbi hela kön utan en blick, vilket resulterade i att en av Aftonbladets reportrar blev försenad.

Ja, vad ska man säga?
Citera
2023-10-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, AL och Brita Zilg hävdar att skadorna talar starkt för strypning, medan det rättsliga rådet i sitt slutliga yttrande är mer försiktig och hävdar "talar för".

För att få med det, eftersom AL pratat om att det krävs för att det ska kallas att inanadat magsäcksinnehåll ska vara dödsorsak (perifera luftvägarna):

"– Berge, Lazarevic och Szilk trycker på det, att det ska vara fynd av magsäcksinnehåll ute i perfiera luftvägarna, men det är mer en eminensbaserad tolkning, den är inte evidensbaserad. "

https://www.expressen.se/nyheter/nyckelvittnet-hors-nu--fortsatter-rattegangen/

Men menar rättsläkare IT från Rättsliga rådet samtidigt att det även "talar för" aspiration och ett kort förlopp med strypningen?

Eller kan det tänkas att han går emot AE här och menar att det kan vara ett längre förlopp men ÄNDÅ aspiration?

Vi lär få svar snart,men intressant att se hur mycket det skiljer sig mellan hans och Britas utlåtande/kommentarer.
Citera
2023-10-10, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu var det mer av en spekulation än att han lutade sig mot "vetenskapen", men ändå intressant ja.

P4.
"Det blev ett långt förhör med Anders Eriksson och efter pausen ska alltså åklagaren och målsägandebiträdena förhöra honom också. "Vi behöver få lite mer syre i huvudet nu", säger rättens ordförande Niklas Rundberg."

En tragikomiskt mörk kommentar om man vill från ordf om man tänker på vad som avhandlas här...

Usch, ja...precis som man pratar om det, blir "dråpligt"..

Expressen om samma:

"Erksson pratar nu om att det fanns tecken på trubbigt våld mot Toves huvud. Detta, funderar han, kan ha uppstått när hon fälldes till golvet i badrummet av Johanna och då slog i huvudet i golvet. Det kan ha orsakat en medvetslöshet menar han. "
Citera
2023-10-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Usch, ja...precis som man pratar om det, blir "dråpligt"..

Expressen om samma:

"Erksson pratar nu om att det fanns tecken på trubbigt våld mot Toves huvud. Detta, funderar han, kan ha uppstått när hon fälldes till golvet i badrummet av Johanna och då slog i huvudet i golvet. Det kan ha orsakat en medvetslöshet menar han. "

Jag har sett en rad klipp på nätet där folk som bråkar har lyckats fälla någon och personen som fälls drar i backen och blir liggande "livlös". Inget jag tänker dela här, men just att bli fälld så den kinetiska energin(själva kraften i "putten" från fällningen får fart på kroppen kan göra väldigt stor skada. Nu kan jag inte avgöra om Toves skador visar "medvetslöshet", men inbillar mig att ett sådant fall bakåt handlöst kan ta riktigt illa.
Citera
2023-10-10, 10:47
Medlem
Citat:
Hur stor är chansen att straffen lindras till dråp (eller vållande till annans död)? Antalet år i buren lär ju minska drastiskt, typ minus tio år per skalle?

Tyvärr!
Citera
2023-10-10, 10:48
Medlem
Citat:

det kan bara spekuleras i, ingen här som kan svara säkert..
Citera
2023-10-10, 10:48
Medlem
P4:

"Rättsläkaren Johan Berge, som är enhetschef vid Rättsmedicinalverket i Linköping och är ett av åklagarens vittnen, får en fråga från en journalist om varför han valt att komma hit till Göta hovrätt i Jönköping istället för att vara med på videolänk som de andra rättsläkarna. "Jag tror att om jag sitter vid mitt skrivbord så är det lätt att jag börjar pilla med annat istället för att lyssna på Anders Eriksson", säger han."

En minidiss från JB:s sida?
Citera
2023-10-10, 10:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Svimning som gjort att Tove inte kunnat försvara sig, när Johanna satte sig på henne och ströp.
Case closed.
Johanna har alldeles själv dödat Tove, det har Cleas professor indirekt bekräftat.

Både "bra" och "dåligt", ur den synvinkeln kan man konstatera efter AEs vittnesmål. Det öppnar för att magsäcksinnehåll kan ha kommit in antingen i livet eller efter döden enligt AE, och bidragit till döden.

Å andra sidan kan amn nu konstatera att de i tråden så säkert hävdat att Tove inte kan ha varit medvetslös av skadan i huvudet motsägs av AE.

Det lämnar då öppet för Majas försvar att Johanna mycket väl kan ha utfört mordet på egen hand.

OM det nu bedöms som ett mord då...
Citera
2023-10-10, 10:50
Medlem
Från SvTs direktrapportering

Anders Eriksson sammanfattar på följande sätt.
Den underliggande orsaken är greppet på Toves hals. Den leder till medvetslöshet och därmed kommer magsäcksinnehållet upp i luftvägarna.
Han pekar på att fallet i golvet och berusningsgraden kan ha påverkat medvetandegranden.
Han säger att Tove lever när 20-åringen släpper greppet om hennes hals'

Det var ju Clea som ställde frågorna till honom. Fick han någon fråga om det långa och hårda trycket runt Ts hals som AL lyft fram som avgörande? Jag kanske missade det.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-10 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in