2023-10-10, 09:22
Medlem
Är intresserad av en elscooter som kan nå 60km i timmen. Hittade en för 10 lax men vad bör man tänka på vid köp av en elscooter. Tänker på batteri osv.

Den jag kikar på nu har
3000 W motoreffekt
60V 12 Ah batteri

räcker 55km efter en laddning men det beror på hur snabbt man kör.
Tack på förhand

OBS ja vet att gränsen är 25 km i timmen. Men vill kunna ha en som går lite snabbare.
Senast redigerad av FreshReset 2023-10-10 kl. 09:25.
Citera
2023-10-10, 09:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Är intresserad av en elscooter som kan nå 60km i timmen. Hittade en för 10 lax men vad bör man tänka på vid köp av en elscooter. Tänker på batteri osv.

Den jag kikar på nu har
3000 W motoreffekt
60V 12 Ah batteri

Tack på förhand

OBS ja vet att gränsen är 25 km i timmen. Men vill kunna ha en som går lite snabbare.

Max 20 km/timmen. Ja, du bör väl vara beredd på att bli stoppad av polisen. Fortkörning med 40 km/timme brukar väl rendera indraget körkort, om du har ett sådant.Oavsett om det är en elscooter eller bil.
Citera
2023-10-10, 09:39
Medlem
paskharens avatar
Citat:

Den jag kikar på nu har
3000 W motoreffekt
60V 12 Ah batteri

Tack på förhand

60km/h. Elscooter är det en sådan man står upp på med styrhandtag?! Harregud tänk och krascha i den hastigheten med en sådan. Du bör lägga dig på runt 30-35km/h. Dels för din egna och andras säkerhet och sedan så reagerar cyklister etc. om du kommer som en oljad blixt på cykelbanan.
Citera
2023-10-10, 11:23
Medlem
Room531s avatar
1. Korrekt benämning är elmupped
2. Ta det lugnt bland fotgängare, lämna utrymme för eventuellt vingel. Kanske skaffa en ringklocka. Skulle nog uppskattas av många.
3. Bryr mig som inte om du kör snabbt, vilt, på fel sida, whatever. Bara du inte gör det nära inpå andra trafikanter/gående.

Däremot finns många där ute som gärna ringer polisen för minsta lilla, så kallade karens - du kanske inte ens gjort något fel men någon tyckte du såg misstänkt ut, klädd i svart/luva på elmuppeden, så även om du kör lagligt, eller vilt utan fara för andra så kan du få polisen till området/i din färdriktning pga någon som ringt...
Citera
2023-10-10, 11:56
Medlem
aaerligs avatar
Tips är att köpa en som inte ser ut som ett rymdskepp, så slipper du bli stannad. Satsa på något som utseendemässigt liknar en voi. Finns de som gör 30-50kmh i den kategorin med. Sedan stannar du naturligtvis inte om oturen skulle inträffa, bara att slinka in på närmsta gångväg.

3000w låter overkill men det beror på vad du ska ha den till. Jag hade nöjt mig med 500-1500w.

Prio nummer ett bör vara att den är relativt vattentät (IP-klassad) och att du köper en från ett hyfsat respektabelt varumärke som kör med batterier från exempelvis LG eller Samsung.

Angiven maximal körsträcka är aldrig korrekt vid normal körning. 50km är snarare 30km. Batteriet blir lite sämre över tid. Ska du exempelvis pendla 30km per dag bör du köpa en som går 50km i verkligheten (så 60-70km på papper)
Citera
2023-10-11, 23:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Den jag kikar på nu har
3000 W motoreffekt
60V 12 Ah batteri

Tack på förhand

Med Elscoter. Menar du elmoped eller elsparkcykel? Är det elmoped så kan du köpa en klass 1 som kan gå 45 km/h helt lagligt om du har minst AM-körkort.
Citera
2023-10-12, 14:12
Medlem
skulle nog inte våga åka mer än 20-30 km/h med en ståbräda körde i min ungdom MC 220 km/h nått jag aldrig skulle göra om i dag
Citera
2023-10-12, 14:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Den jag kikar på nu har
3000 W motoreffekt
60V 12 Ah batteri

Tack på förhand

Är det en sådan ?

https://outl1.se/elscooter-3000w-premium

Den passar in på din beskrivning. Nu ska jag berätta , jag hade en sådan i 1 månad ca. innan jag sålde av den

1. Styrningen på framhjulet var väldig wobblig, såpass ostadig att det var svårt att gira och svänga
2. Batteriet håller def. inte i 55km, det är bluff. Räkna med 2 mil mx
3, Den gör max 45-50 inte fan gör den 65km/h, och då ska du ha en 500 m perfekt väg för att komma dit
4. rekommenderas inte
Senast redigerad av Upplyften 2023-10-12 kl. 14:26.
Citera
2023-10-21, 04:19
Medlem
moment-of-truths avatar
För att se maxhastigheten där motorn är i framhjulet sparkar man upp hjulet i luften och håll ner throttlen
Citera
2023-10-21, 04:41
Medlem
BallaKlavas avatar
Det viktigaste att tänka på är om man är barn eller vuxen.
Citera
2024-03-09, 12:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Att tänka på är att de såg ut så här 1916 (från Svd idag, fast här istället via postimg om den artikeln är låst), medan vi idag kallar dem elkamel. Jag är förvånad av två saker, (1) att inte polisen plockar dem på stan, och (2) att inte fler litiumbränder uppstått i hem och garage.
Citera
2024-03-09, 13:21
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:

Den jag kikar på nu har
3000 W motoreffekt
60V 12 Ah batteri

Tack på förhand

Tänk på att den inte går att försäkra om du ska använda den på allmän väg vilket jag utgår från att du ska göra.
Blir du stoppad åker du på böter.
Blir den stulen får du inte ett öre.

Orsakar du en olycka med skador kommer du bli ersättningsskyldig.
Personskador kan handla om enorma summor.

Kör du den med alkohol i kroppen räknas det som rattfylleri som om du hade kört bil.
Då är det nog säkrare att ha en laglig som räknas som cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in