2023-10-10, 09:31
Medlem
Clea, har hittat en klok gubbe...
Citera
2023-10-10, 09:32
Medlem
Hah precis det jag pratade om.. vanligt:
Jag har i mitt tidigare arbete som rättsläkare haft att bedöma filmer av så kallade sexstrypningar
Citera
2023-10-10, 09:33
Medlem
limen2s avatar
Om det nu skulle vara maginnehåll som orsakat kvävning så borde det anses som mord ändå. De ringde inte ambulans, de la henne inte i framstupa sidoläge, Johanna satt kvar när hon såg och hörde rosslingar o tungan åka ut. Som jag förstått det.

I andra fall där det varit en misshandel och personen lämnats kvar vid vattenpöl, snöhög mm så har det bedömts som mord då de medvetet lämnat platsen eller inte gjort räddande försök
Citera
2023-10-10, 09:35
Medlem
notknapparens avatar
SR Jönköping:

Nu säger Eriksson att kvävningsdöd är ett svårforskat område, det är ingen exakt vetenskap. Man kan komma fram till olika bedömningar utifrån tolkningar...

Ja, nog har Eriksson och Clea jobbat hårt på att få fram varför just hans expertis är det "rätta".
Citera
2023-10-10, 09:35
Medlem
P4:
"Det vi pratar om här är tidsförloppet till medvetslöshet och det kan gå mycket snabbt. Jag har i mitt tidigare arbete som rättsläkare haft att bedöma filmer av så kallade sexstrypningar och där tar det mellan 5 och 10-11 sekunder innan medvetslös inträder. Så uppgiften om tio sekunder är helt rimlig, tycker jag."

Hon blev kanske medvetslös snabbt då och det efter att ha fallit handlöst bakåt och slagit i huvudet enligt JJ.
Citera
2023-10-10, 09:37
Medlem
Zloths avatar
Om man stryper någon så borde väl syftet vara att kväva personen?

Tove hade ju knappast dött om hon inte hade blivit strypt oavsett om det var maginnehållet som gjorde att hon till slut kvävdes till döds.

Solklart fall av mord i alla länder utom dårhuset Sverige.
Citera
2023-10-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
P4:
"Det vi pratar om här är tidsförloppet till medvetslöshet och det kan gå mycket snabbt. Jag har i mitt tidigare arbete som rättsläkare haft att bedöma filmer av så kallade sexstrypningar och där tar det mellan 5 och 10-11 sekunder innan medvetslös inträder. Så uppgiften om tio sekunder är helt rimlig, tycker jag."

Hon blev kanske medvetslös snabbt då och det efter att ha fallit handlöst bakåt och slagit i huvudet enligt JJ.
Det beror nog på alkohol och aggression tillägg tumult.. gissa hur mycket syre behövs i en stressad situation.. blodflöde är en faktor.
Citera
2023-10-10, 09:45
Medlem
Ur egen synpunkt som försvarare hade jag ju velat ha ett vittnet som inger mer självförtroende i svar, en hel del "jag vet inte" o osäkra svar skulle jag säga..
Citera
2023-10-10, 09:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
"De nerskrivna skadorna på Tove, kan man bedöma längden av stryptaget?

– Man kan inte avgöra hur länge, nej.

Varför inte? Tre rättsläkare anser att man kan bedöma tiden.

– Jag vet inte vad det grundar sig på. Det kan man inte.

När Anders Eriksson svarar så skrattar GW till."
Vilket bra vittne, propsar verkligen på hans erfarenhet så kan han inte ens ge svar på de viktigaste frågorna hah

Fast:

"Kan man avgöra hur länge strypgreppet hållits? frågar advokaten.

– Man kan inte avgöra hur lång tid strupgreppet har hållits, nej.

Varför inte? Det har både Berge, Lazarevic och Szilk bedömt?

– Jag vet inte vad det skulle grunda sig på. Kan inte se att det finns någon vetenskaplig evidens som säger att vissa fynd kräver en viss tid för att de ska uppkomma.

GW skrattar högt och ljudligt i salen över Erikssons rappa svar.

https://sverigesradio.se/artikel/nu-kan-tove-fallet-avgoras-folj-dagens-hovrattsforhandling-har

Det är här det blir "farligt".

Denna välmeriterade professor, som har intressrat sig särskilt för strypdöd, som skrivit förmodligen flest böcker i hela norden i ämnet, säger att man inte kan säga att strypgrreppet varit långvarigt. Det finns ingen venskaplig evidens att luta sig mot...

Därmed sågar han alltså det långvariga greppet.
Citera
2023-10-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Om man stryper någon så borde väl syftet vara att kväva personen?

Tove hade ju knappast dött om hon inte hade blivit strypt oavsett om det var maginnehållet som gjorde att hon till slut kvävdes till döds.

Solklart fall av mord i alla länder utom dårhuset Sverige.

Ja. Helt sjukt. Tove blev mördad, oavsett hur länge strypgreppet varade. Att de ens dividerar om detta är helt orimligt, känner jag.

Det känns nästan som att de diskuterar om Tove hade överlevt strypgreppet om hon vore nykter och inte hade ”maginnehåll” som behövde komma upp. Som om det är Toves fel att hennes kropp inte tålde ett tio sekunders strypgrepp. Det känns så ovärdigt.
Citera
2023-10-10, 09:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
P4:

Samma källa:

"Det finns en uppgift från den tilltalade att det var ett kort förlopp, kanske tio sekunder. I och med att man inte kan bedöma tidsutdräkten, och att det är väldigt få fynd, så är min uppfattning att det finns inget som mottalar hennes uttalande om att det är ett kort förlopp", fortsätter Anders Eriksson."

De har lagt upp en strategi här tillsammans i förväg. Mycket noggrannt.
Citera
2023-10-10, 09:54
Medlem
EBTs avatar
Gillar GW, men det får väl finnas gränser? Sitta och skratta ljudligt i en mordrättegång är lite väl makabert. Är han på något sätt släkt/vän med MHs familj? Han framstår som närmast besatt av hennes oskuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in