2023-10-09, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
När Johanna möter grannen i trappan och får frågan om dunsen måste hon snabbt komma med en lögn. Kanske Maja hade klagat på illamående (inte ovanligt efter sömnbrist, alkohol och kombinationen av medicinerna hon hade i kroppen) och det var så Johanna fick idén? På fotot från Nöjet ser man hur hon håller sig i räcket när hon ska gå in sista gången trots att det bara är fem trappsteg. Slö och energilös kanske stämmer.

Den var rolig ihop med uppgifter om Majas utstrålning och aktivitet på Nöjet.
Hon är allt annat än slö och energilös, snarare tvärtom. Väldigt aktiv, engagerad och hetsig.
Citera
2023-10-09, 20:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du lägger ansvaret på mig?
Var känner jag igen den taktiken? Hm… Eller ska jag säga eh… eh… eh, ja.
Hashkakereselögssanningen visar tydligt vad hennes sanningssägande är värt, hur smart hon tror att hon är, hur slugt beräknande hon är och hur omedveten hon är om andras tankeförmåga.

Du tycker haschkakelögnen är smart och beräknande?

Jag tror inte du har svårt med läsförståelsen, därav slutsatsen att ett öga var stängt.
Citera
2023-10-09, 20:33
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är ju lagen ändrad vad gäller straff men också villkoren för vad som gäller.
En aspekt är ju det du tar upp, att försvåra utredningen (dölja brott) genom att flytta kroppen.

Vad som är aktuellt för Maja och hur man dömer det, beroende på hur Maja döms för mordet också, eller enbart för gravfridsbrottet, kommer att bli intressant.

Hennes del har ju varit betydligt mindre än Johannas, och även avsikten med hennes del kan diskuteras, särskilt då om Maja inte varit med om mordet.

Jag hittade en länk som kan vara intressant att läsa om hur de svarar på en sådan fråga, där en person hjälper en annan med gravfridsbrott:

https://lawline.se/answers/fraga-om-ansvar-som-medhjalpare

Kanske kan komma att handla om medhjälp?

Hinner just nu inte läsa ingående, men kommer...

Brottsbalken:

"10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar ett lik eller en avliden persons aska, döms för gravfridsbrott till böter eller fängelse i högst två år. För gravfridsbrott döms även den som obehörigen öppnar en grav eller förstör, skadar eller gör ofog på en kista, urna, grav eller ett annat vilorum för de döda eller en gravvård.

Om brottet är grovt, döms för grovt gravfridsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen tillfogat ett lik en svår skada eller om gärningen inneburit omfattande förstörelse eller annars varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. Lag (2022:607).
"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K16

Jag tycker verkligen att det högre straffet för grovt gravfridsbrott bör vara vikt åt sådant som styckning, bränning, men också kanske att man försvårar utredningen genom att inte berätta, och kroppen (bevisning också därmed) förstörs genom föruttnelse.

Johannas del i gravfridsbrottet är odiskutabelt, då hon är drivande och hon är den som tuttat på, två gånger.

Här tänker jag att Maja som har varit under inflytande av Johanna och inte varit delaktig själva förflyttningen av Toves kropp på samma sätt alls, inte kan jämföras med de värsta av de fall som ändå sker.

Man kan ju inte bortse från att detta måste vara olidligt för anhöriga, att inte få svar och att kroppen blir hårt åtgången av djur, även om vi alla vet att kroppen på ett eller annat sätt kommer att förändras, antingen genom kremering, eller vid vanlig gravsättningi kista. Men det handlar om värdighet, något som vi alla vill att våra nära och kära ska få som sista vila.

Hur kan du tycka att Majas del i mordet är mindre?
Hon höll fast Toves händer och gjorde Tove oförmögen att försvara sig!

Tove måste ha haft en enorm dödsångest när dom mördade henne och hon inte kunde röra sig alls!
I mina ögon hade Johanna aldrig klarat av att mörda Tove ensam, så stark är hon inte så hon kan fixera hela Toves kropp och samtidigt strypa henne, tänk också på att Toves överlevnadsinstinkt måste ha kickat in och då blir man stark kan jag lova..

Noll respekt hade åsnorna för Toves lik, hennes föräldrar, syskon, vänner och Albin.
Båda två hör hemma i en cell, där kan dom sitta och ruttna och fundera på deras totala likgiltighet inför andra människor!
Senast redigerad av Gold94 2023-10-09 kl. 20:40.
Citera
2023-10-09, 20:41
Medlem
Citat:
När Johanna möter grannen i trappan och får frågan om dunsen måste hon snabbt komma med en lögn. Kanske Maja hade klagat på illamående (inte ovanligt efter sömnbrist, alkohol och kombinationen av medicinerna hon hade i kroppen) och det var så Johanna fick idén? På fotot från Nöjet ser man hur hon håller sig i räcket när hon ska gå in sista gången trots att det bara är fem trappsteg. Slö och energilös kanske stämmer.

Tycker du hon ser slö och energilös ut? Minutrarna innan hade hon visat agg och ville ha Tove utslängd.
https://nyheter24.se/premium/krim/1142023-johanna-leshem-jansson-och-maja-hellmans-logner-smsen-efter-mordet-pa-tove

I vilken sinnesstämning tycker du hon verkar vara i när häktebilden togs?
Citera
2023-10-09, 20:44
Medlem
Citat:
Haha, du vet att ingen kommer att leta igenom 700 sidor på sängvätning.

Men jag kan säga dig, att jag inte har något minne av det sökordet!

Förutom det; så har det blivit en trådanning, när det kommer till att Maja ska ha kissat i Johannas säng, eftersom hon inte har gjort det. Det borde varit omöjligt, eftersom Maja inte kom in på hela natten för att Johanna inte svarade på varken påringniningar eller sms.

Oavsett vad du tror eller inte.

Enligt A*ma som medlade dagen efter så blev Maja aldrig insläppt i lägenheten. Utan Alma som satt i bilen såg att Johanna rusade upp före Maja om jag minns rätt.

Att Maja sa till sin pappa att hon kissade i sängen tolkar jag som att Maja vill försvara Johannas agerande. Hon vet att föräldrarna var lite kritiska till Johanna och ville förstås inte nämna haschet.

Dock är det möjligt att Maja kanske gjort det tidigare. Eller hört om någon som gjort det. Jag har för mig att det finns en sådan googling. En kompis vars son (12 år) blev mobbad i skolan fick under en period problem med sömn och sängvätning i samband med det. De var så mobbningen uppdagades. Han skämdes och ville inte berätta.
Citera
2023-10-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ok, lite amma bog som när du lät påskina sökordet strippklubb och då lite i kubik, med nattklubb och namnaet på ett par stycken nattklubbar.

Något citat tänkte du inte lämna.

Dina ord: Jag är inte din sekreterare, leta själv! Leta mera (i 700 sidor som inte har sökfunktion).

Så mycket för din trovärdighet.
Vad är det för konstig trådsanning du vill sprida att det inte går att söka i FUP?

Hade du inte någon kortfattad lista på hur Johanna styr Maja? Jag kan för mitt liv inte förstå hur det ska vara så svårt att producera, du som har sådan stenkoll på allt.
Citera
2023-10-09, 20:57
Medlem
Hej.
Någon som vet hur jag laddar ner fup som ligger på 1a sidan? Jag lyckas inte.
Citera
2023-10-09, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Hur kan du tycka att Majas del i mordet är mindre?
Hon höll fast Toves händer och gjorde Tove oförmögen att försvara sig!

Tove måste ha haft en enorm dödsångest när dom mördade henne och hon inte kunde röra sig alls!
I mina ögon hade Johanna aldrig klarat av att mörda Tove ensam, så stark är hon inte så hon kan fixera hela Toves kropp och samtidigt strypa henne, tänk också på att Toves överlevnadsinstinkt måste ha kickat in och då blir man stark kan jag lova..

Noll respekt hade åsnorna för Toves lik, hennes föräldrar, syskon, vänner och Albin.
Båda två hör hemma i en cell, där kan dom sitta och ruttna och fundera på deras totala likgiltighet inför andra människor!
Johanna var en hästtjej, hon överrumplade Tove, som for i golvet, då gränslade Johanna henne och greppade om strupen.
Att Johanna kunde knipa åt Toves armar, är ingen konst, med dom hästbenen och aparmarna.
Tove fick skador i huvud och ansikte, Johanna var riktigt pissed.
En snabb kiss innan hemgång från lägenheten och Johanna tar chansen, hon kan inte behärska sig, hennes hatobjekt är inom räckhåll.

Hennes försvar i tingsrätten, hon visste inte hur man känner efter pulsen eller ännu bättre, hon ringde inte polis eftersom hon inte fick hjälp av polisen utanför nöjet, dom sa att hon var berusad och skulle gå hem och sova, så polisen hjälper inte...
Citera
2023-10-09, 21:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Att Maja sa till sin pappa att hon kissade i sängen tolkar jag som att Maja vill försvara Johannas agerande. Hon vet att föräldrarna var lite kritiska till Johanna och ville förstås inte nämna haschet.
Hon vill mer troligt inte berätta för sina föräldrar att hon var helt påtänd och såg i syner - och skyller därmed på fylla inför dem och kryddar med kiss i sängen.
Vaneljugare som hon är.

En god anledning att inte traska hem och bli upptäckt i det skicket skulle jag tippa.
Citera
2023-10-09, 21:06
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu var visserligen 2 av 3 exempel tagna direkt från Majas förhör. Så det kan ju knappast J lastas för.

Sen ser jag ingen rimlig anledning till varför J skulle ljuga om att Tove säger vafan gör ni, istället för alt, vad gör du?
Det är exakt så här manipulation går till; i det här fallet att poängtera och få fram ordet "ni".

Finns betydligt mer förslagna sätt, J är enkel att genomskåda här.
I vilket läge låter hon T säga detta? - Strax innan hon lägger händerna om halsen. Är det sant, det T säger just då? - Förmodligen inte, då man har skäl att misstänka att J har som agenda att förmedla att T är talför och helt medveten.

På psykiatriska kliniker blir personal hela tiden utsatta för manipulationstekniker, även de mest rutinerade fastnar då och då i fällan.
Citera
2023-10-09, 21:09
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Johanna var en hästtjej, hon överrumplade Tove, som for i golvet, då gränslade Johanna henne och greppade om strupen.
Att Johanna kunde knipa åt Toves armar, är ingen konst, med dom hästbenen och aparmarna.
Tove fick skador i huvud och ansikte, Johanna var riktigt pissed.
En snabb kiss innan hemgång från lägenheten och Johanna tar chansen, hon kan inte behärska sig, hennes hatobjekt är inom räckhåll.

Hennes försvar i tingsrätten, hon visste inte hur man känner efter pulsen eller ännu bättre, hon ringde inte polis eftersom hon inte fick hjälp av polisen utanför nöjet, dom sa att hon var berusad och skulle gå hem och sova, så polisen hjälper inte...

Och Tove var en stark fotbollstjej och tränade styrketräning, om du läst rättsläkarens uttalande så hade Tove inte en blödning i bakhuvudet som kunde göra henne medvetslös och inga frakturer.

Inte ringde Maja heller polis och ambulans, hon tog heller inte pulsen på Tove.
Citera
2023-10-09, 21:14
Medlem
Citat:
Fast vilka skador exakt har Tove fått av förflyttningen, där just Maja varit med?

Minns att Maja berättade om det otrevliga skrapljudet i gruset när Johanna drog kroppen på vägen från bilen. Då är det Johanna som drar väl enligt Maja. Och hm, man skulle ju kuna säga att om Maja hade hjälpt til där, så hade kanske Tve besparats några skador, men så kan man inte resonera i en rätt tänker jag.

Och när Toves huvud slog i ett träd, så att Maja hoppade till. Då drog inte Maja personligen enligt hennes själv i Tove, men visst, hon lyste på uppmaning med ficklampa.

Rättsläkarna har inte sagt sitt ännu, och frågor på detta kan det bli.

Det är helt otroligt vad det skall gullas med den lilla Fröken Hellm*n.

Fröken Hellm*n är en gigantisk lögnerska som tidigare ljugit sig grön i ansiktet likt "Hulken" och därtill också med tappra försök ... att få hela skulden överförd på sin kamrat Fröken Janss*n.

Mvh/
@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in