2023-10-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Nej, Ryssland av idag är inte imperialistiskt. Däremot tillvaratar de sina egna intressen och försvarar etniska ryssar i intilliggande nationer. Det ska de ha heder för.

Eet ger dom absolut ingen rätt att invadeea andra länder. Spelar ingen roll vad du tycker. Noll rätt.
Ingen heder till er ryssar
Citera
2023-10-09, 17:16
Medlem
raskenss avatar
Ett ryskt tåg kommer fullastat med ammunition. Det gick sådär..

https://x.com/JayinKyiv/status/1711258318516150578?s=20
Citera
2023-10-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Har suttit och läst olika inlägg under helgen och konstaterar att du har en egen bild av verklighet och fakta.

Att Ryssland skickade våg efter våg i anfall i Bakhmut, behöver inte vara en bas för analys av hur Ukraina bedriver sina anfall och förlorar trupp. Fundera på det ett tag.

Inledningsvis så gjorde man en "charge" och åkte på däng. Den gruppen tappade 20-30 % av sina fordon. Har rapporterats om detta.
Vissa missförstod(?) denna rapportering och trodde att detta var en förlustsiffra rakt över på allt material. Allt som fanns.
Nej, så var det naturligtvis inte.

Ukraina lade om taktiken efter detta första inledande misslyckande.
Det tar tid. Det får ta tid. Vem har bråttom? Har du eller någon annat fastställt vilket schema som Ukraina ska hålla sig till???
Man har systematiskt bekämpat bakom linjerna, på ett antal olika sätt. Jag har skrivit om detta tidigare.

Rysslands förhoppning har varit att Ukraina skulle vildsint stånga sig mot muren och slösa bort sina resurser. Så är nu icke (längre) fallet. Efter det första misslyckandet.

Jag har skrivit tidigare att jag inte tror att detta kommer avgöras före 2024.
Jag har också skrivit att jag inte tror detta avgörs på slagfältet. Innan 2024 är över, har andra faktorer knäckt Ryssland.

Så sitt du och gapa om att allt är ett misslyckande. Det kan du få tro i din saliga ande.

Det var även då de upptäckte hur omfattande minfälten var. Tror inte ens ryssarna skulle vara så dumma att de stormar rakt över minfält huxflux.
Citera
2023-10-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Eftersom motoffensiven aldrig blev något och nu är det över är det denna tråd gissar jag som gäller.

Det ryktas nu om att NK har börjat leverera 155 mm ammo, och ryktena säger att dom lovat att levererar 10 miljoner skott Tamefan otrolig

Och Europa läste jag behöver 1 års produktion för att kunna försörja Sverige under en månads strid runt 250000 skott vilket är vad vi siktar på.

Hur kunde vi tro att vi skulle kunna möta öst!!!
https://www.youtube.com/watch?v=UeEQbC3uKeE

Vem tusan vågar ladda med något Nordkorea tillverkat? Ja det ska väl vara Ivan då...
Vad jag klurar på är hur och varför du drömmer om att rysspacket ska komma inklampandes i västeuropa?
Du är inte svensk va?
Citera
2023-10-09, 17:52
Medlem
Reimers avatar
En ryss räddad från en säker död, han hade tur och togs levande.

Citat:
Fighters of the Ukrainian 3rd Assault Brigade took into capture a Russian officer in the rank of Major, a commander of the Alga battalion belonging to the 72nd Brigade. The video was published on their Telegram channel (subtitles added).

It's a bit difficult to judge what exactly happened from the video, but probably the Russian battalion was unexpectedly attacked, which resulted in many casualties (by the Major's admission).

https://twitter.com/wartranslated/status/1711394387601539281
Citera
2023-10-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Ser verkligen inte ut så ut.

Nej inte i Rysk statspropaganda. Men deras verklighet är som sagt väldigt speciell. De är lite som Miljöpartister som tror på en Utopi och blir griniga när verkligheten inte stämmer överens med vad de tror.
Citera
2023-10-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej inte i Rysk statspropaganda. Men deras verklighet är som sagt väldigt speciell. De är lite som Miljöpartister som tror på en Utopi och blir griniga när verkligheten inte stämmer överens med vad de tror.
Nej det är nog inte i Rysk statspropaganda bara utan det är nog allmänt känt i väst nu att det inte gick riktigt som det var tänkt med det här.
Frågan är ju vad som händer nu där i Ukraina när offensiven inte funkade.
Citera
2023-10-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Nej det är nog inte i Rysk statspropaganda bara utan det är nog allmänt känt i väst nu att det inte gick riktigt som det var tänkt med det här.
Frågan är ju vad som händer nu där i Ukraina när offensiven inte funkade.

Ja, Offensiven gick inte som folk trodde. Men Ukraina har långt ifrån förlorat kriget för att deras Offensiv gick trögare än planerat. Eller säger du att Ryssland förlorade kriget när deras två första offensiver misslyckades? (Den att ta Kiev misslyckades totalt och deras vinteroffensiv var ett totalt fiasko)
Så länge ryssen befinner sig i Ukraina så kommer Ukrainarna att fortsätta att slåss. Och bara idioter tror att krig avgörs på en enda offensiv.
Citera
2023-10-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja, Offensiven gick inte som folk trodde. Men Ukraina har långt ifrån förlorat kriget för att deras Offensiv gick trögare än planerat. Eller säger du att Ryssland förlorade kriget när deras två första offensiver misslyckades? (Den att ta Kiev misslyckades totalt och deras vinteroffensiv var ett totalt fiasko)
Så länge ryssen befinner sig i Ukraina så kommer Ukrainarna att fortsätta att slåss. Och bara idioter tror att krig avgörs på en enda offensiv.
Frågan är ju vad Ukraina ska slåss med.
Tragiskt i alla fall att så många fått sätta livet till i det här.
Citera
2023-10-09, 18:42
Medlem
Citat:

Så du tycker även synd om ryssarna?
Citera
2023-10-09, 18:46
Medlem
Citat:

Vad ska ryssarna slåss med?

De första F-16 planen börjar väl levereras i slutet på året i alla fall. Det är väl ett 70-tal som redan har lovats som jag förstår det. Det är väl bara från Nederländerna, Danmark och Norge.
Citera
2023-10-09, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du tycker även synd om ryssarna?
Det tycker väl alla normala människor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto