Citat:
Ursprungligen postat av
stukad
Inte för att skryta men när vattnet tog slut pga Israels pump så läste jag om detta.
Tack för att du forumlerade texten bra men du har tyvärr fel.
Du antar att ett instängt folk där motståndaren pumpat ut vatten och Gaza nu är helt beroende av Israel som murat in dom och skyller på det folk som bombas varje år.
Det värsta är nästan att du tror Israel bombar pga hämd från Gazas värdelösa raketer.
Jag förstår nu att allt handlar om muslimer.....om det vore kristna eller judar i Gaza hade det låtit helt annorlunda
Vadå instängt folk? Gazaborna får i vanliga fall (när det inte är krig) resa in in Israel för att arbeta liksom resa till Västbanken. De får också - om de skaffar visum - resa till exempelvis Mönsterås. De är inte mer instängda än något annat folk som inte har öppna gränser mot sina grannländer. Om de hade låtit bli att sprida död och förödelse i sitt norra grannland skulle de ha varit ännu friare att resa.
Israel pumpar heller inte upp vatten på Gazas territorium, utan på sitt eget. Att vatten flödar i underjorden utan hinder av landsgränser är inget speciellt just för gränsen mellan Israel och Gaza. Huruvida det är ett nettoflöde in till Gaza eller ut från Gaza ska jag låta vara osagt.
Om Gaza hade velat behålla sitt vatten för sig själva hade de kunnat gräva ett dike längs med gränsen och byggt en underjordisk vattentät mur. I och med att gränsen mellan Israel och Gaza är cirka 60 kilometer, dvs. 60 000 meter och det bor ca 1,8 miljoner personer i Gaza så behöver var och en av dessa gräva ca 3,3 cm var. Med tanke på hur duktiga palestinierna är på att gräva i underjorden hade det varit fixat på en eftermiddag.
Men i stället för att ta tag i saker, så sitter detta bidragsberoende folk helt handllingsförlamat och räknar med att israelerna och västländernas biståndsorganisationer ska försörja dem samtidigt som de mördar rejvande tjejer från dessa länder. Patetiska kverulanter.
Nej, det har inget med att gazaborna är muslimer. Vilket alla för övrigt inte är, eftersom det även finns kristna palestinier. Det finns många muslimska folkslag som inte beter sig som palestinierna. Jag har t ex aldrig hört talas om att marockaner skickar raketer mot Spanlen eller skickar mördarpatruller över Gibraltar sund för att döda dansande spanjorskor med motiveringen att spanjorerna stulit arabiskt land.