Jag är inte uppväxt i det men bor i ett sådant området sedan flera år tillbaka. Det är en ganska stor skillnad från där jag växte upp i Vara.
Det märkliga är när man själv inte är utgångspunkten för det normala. Man kan inte förvänta sig folkvett eller sunt förnuft och kulturella uttryck och ordspråk faller platt. Jag känner igen mig i de svenskar som bosätter sig i Filipinerna och Thailand och som beskriver relationen till befolkningen. Man lägger liksom ner den frustrationen kring förväntningar som vanliga svenssons har.
Det jobbigaste som svensk är att de som inte känner dig ser dig som en representant för samhället i stort. Det spelar ingen roll om det är Magda eller Åkesson, Pride eller NMR. Håller man med om något som ses som progressivt svenskt så fiskar de efter om du verkligen är ”svensk-svensk”. Det känns jävligt drygt att säga ”okej jag har en farmor från Finland” varpå de säger ”wallah jag visste att du inte är en svenne” och vipps så får du ortenkortet.
Det kan låta motsägelsefullt men jag är mer skeptisk och dömande mot andra svenskar i förorten än invandare. Något jag märkt av är att polisen är betydligt drygare och tilliten är inte densamma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Doraemon-FTW
Jag är inte etnisk svensk men passerar som det eftersom jag är vit och har svenska som modersmål. Har bott i "utanförskapsområden" sen jag flyttade hemifrån och älskar det. Min nuvarande bostadsort är en smältdegel av kulturer och nationaliteter, allt från studenter från Asien, flyktingfamiljer som etablerat sig, gästarbetare, andra och tredje genrationens invandrare etc. Vid varje besök på den lokala krogen lär man känna en person från ett nytt land, i princip. Väldigt lärorikt och något jag önskar att fler kunde få uppleva.
Min erfarenhet är tvärtom, både chilenare och iranier är betydligt mer kulturella i orten än när de bor i fina områden. Så fort de får en fin lägenhet så släpper de allt och försöker leka överklass precis som svenskar. Det är som med stockholmare i innerstaden pratar knappt stockholmska längre.