2023-10-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Vänta nu. Så du menar på fullt allvar att den personen som åtskilliga (läs 20-30 tal) personer i tråden ägnat nästan en vecka till att 'djupanalysera' bilder av, gett expertutlåtanden i stil med 'kolla blicken, typiska tramadolögon' och 'jo man ser ju på ögonen att killen är RÅPSYKOPAT'

Är alltså samma person som på de där _FYRA_ TikTok länkarna? Heter Liam och sitter absolut inte på något vis häktad för mord just nu?

Åh jisses.......

Som jag uppfattar det ja. Har också följt tråden noga. Men minns dock inte att någon faktiskt bekräftat att mannen på bilden faktiskt är Fabian utan att det faktiskt bara blivit en trådsanning. Finns flera videos på snubben om du kollar igenom TikTokanvändarens videos. För mig är det uppenbart samma person som påstås vara Fabbe. Har lagts upp en bild på ett kollage här i tråden med bilder på ”Fabbe” där han står bredvid en tjej (Alex, tiktokanvändaren jag länkat) så jag tolkar det som att denna snubbe faktiskt är Liam. Min gissning är att den person som rätt nyligen kommenterat och sagt att personen på bilderna inte alls är Fabbe förmodligen är denna Alex, eller någon i deras närhet.
Citera
2023-10-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalw
Som jag uppfattar det ja. Har också följt tråden noga. Men minns dock inte att någon faktiskt bekräftat att mannen på bilden faktiskt är Fabian utan att det faktiskt bara blivit en trådsanning. Finns flera videos på snubben om du kollar igenom TikTokanvändarens videos. För mig är det uppenbart samma person som påstås vara Fabbe. Har lagts upp en bild på ett kollage här i tråden med bilder på ”Fabbe” där han står bredvid en tjej (Alex, tiktokanvändaren jag länkat) så jag tolkar det som att denna snubbe faktiskt är Liam. Min gissning är att den person som rätt nyligen kommenterat och sagt att personen på bilderna inte alls är Fabbe förmodligen är denna Alex, eller någon i deras närhet.

Du har helt rätt ja att personen på fotona är samma person som på TikTok klippen. Näsan framförallt är tillräckligt för att direkt se att det är samma person. Ja det känns rimligt att någon tröttnat och vill nu rätta innan detta drev fortsätter snurra ytterligare en vecka.

Är dock skrämmande att ingen grävt mer (innan du gjorde det) utan att man harvat denna trådsanning i nästan en vecka istället.
Citera
2023-10-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Det dyks som sagt febrilt just nu så vem vet vad som händer när mordvapnet hittas och alla mobilmast-analyser är färdiga
Eller Hur ?
Citera
2023-10-09, 15:25
Medlem
Citat:
Bilderna som cirkulerats här inne på ”Fabbe” är felaktiga. Personen på bilderna heter egentligen Liam och verkar vara en nära vän till Henrik.

Söker man på alexfknlopez på TikTok (som verkar vara tillsammans med denna Liam) finns det flera videos där Henrik är med, och även kommentarer fr. Henrik där han skriver att de är hans bästa vänner. Brukar inte kommentera här på Flashback men tänker att om de nu är nära vänner så är det jobbigt nog att sörja sin döda vän, utan att folk förknippar hans ansikte med mördaren.

https://vm.tiktok.com/ZGJ3kxeWv/
https://vm.tiktok.com/ZGJ3ksj2E/
https://vm.tiktok.com/ZGJ3kQQ4o/
https://vm.tiktok.com/ZGJ3kV3DT/

Så hur Fabian ser ut är ännu ett mysterium.

Precis denna spaning jag också haft under dagen. På vissa av de videos som Alex publicerat på L ser man märken i ansiktet som även finns på de bilderna som man påstår är F.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Enligt Häktningsframställan är Fabian skriven på adress R*vin vägen 29 i Alingsås , men enligt Ratsit bor han tillsammans med sin övriga familj M*lin och Joh*n på Tr*ktorvägen 8 i Alingsås. Någon som kan förklara ?

*= a

Jag reagerade också på det med adressen.
Citera
Medlem
Som tidigare nämn finns det en bild på Fabbe i hans facebookprofil, dock från 2020 eller äldre. Ungar kan ändras snabbt i utseendet vid den åldern.
Citera
2023-10-09, 15:27
Medlem
ziracorns avatar
Kan bekräfta att Henrik tidigare bodde i Mölndal. Jobbade ihop med hans mamma. Hon gick tragiskt bort tidigt 2010-tal. Känner verkligen för pappan, som jag bara mött flyktigt.
Citera
2023-10-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
(Uppdaterad 231009)

FAQ - vanliga frågor:
Kort bakgrund:

Henrik var en 15-årig pojke som bodde tillsammans med sin pappa i en lägenhet i centrala Alingsås. Måndag 2 oktober kom Henrik hem från skolan vid 15.40-tiden. Han pratade lite med sin pappa och sonen uppvisade enligt pappan inga tecken på oro eller liknande. Pappan gick därefter till bekanta och återkom till hemmet runt 18.45. Henrik var då borta. Pappan ringde Henriks mobil, som var avstängd. Henrik hade tagit med sig mobilen och nycklarna. Runt lunchtid dagen efter (tisdag) anmälde pappan Henrik försvunnen till polisen.

Henriks senaste position på Snapchat är från ca kl 18. Det är en plats med trottoarer som bildar en fyrvägskorsning, cirka 100 m från lägenheten.

Under de kommande dagarna anhölls totalt 4 personer. Tre av dem har släppts och en av dem häktades söndag 8 oktober.

6 dagar efter försvinnandet påträffas Henriks döda kropp av polisen.

När kommer FUP?
En mordutredning tar lång tid. Förutsatt att den häktade mannen är den som kommer att åtalas kan vi räkna med ett åtal/FUP någon gång januari-mars 2024.

Vad var motivet till mordet?
Ej klarlagt. Enligt åklagaren har det ej framkommit något klart motiv.

Var hittades kroppen?
Henriks kropp hittades inom sökområdet i Säveån (i vattnet). Vid Klotterbron (järnvägsbro), nära Tomasgårdsvägen och E20.

Hur långt är det mellan Henriks bostad och platsen där hans kropp hittades?
Kortaste promenadväg: ca 1 km
Promenadtid: ca 15 min

Hur långt är det mellan den häktades bostad och platsen där hans kropp hittades?
Kortaste promenadväg: ca 1,3-1,5 km
Promenadtid: ca 15-20 min

Hur mördades Henrik?
Det har inte framkommit.

Relationen mellan MGM och Henrik?
Henrik och MGM beskrivs av åklagaren som "bekanta".

Umgicks MGM och brottsoffret i drogmiljöer?
Inget tyder på att offret Henrik nyttjade droger.

Enligt vittnesuppgifter i tråden har MGM rört sig i miljöer där det nyttjas droger och han ska själv använda olika droger. Det är dock inte bekräftat.

Har man hittat Henriks mobiltelefon?
Nej.

Vad ledde polisen till fyndplatsen?
Det har inte framkommit.

Om MGM döms, vad är det troligaste straffet?

För riktigt allvarliga brott, till exempel mord, finns straffet sluten ungdomsvård istället för fängelse.
Det går att döma ungdomar 15 - 17 år till fängelse, men det är ovanligt.

Sluten ungdomsvård är tidsbestämt straff som ungdomar avtjänar på speciella avdelningar på SiS. Man avtjänar hela straffet, dvs man släpps inte efter 2/3 av tiden.

Maxstraffet för sluten ungdomsvård är 4 år.
Maxstraffet för mord är fängelse på livstid.
Är du domare / advokat ? 👍😊
Citera
2023-10-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Då kanske det kommer nya gripanden snart.

Nä, jag tror inte de är mer inblandade faktiskt. Tror dom har hittat rätt och gjort ett strålande jobb
Citera
2023-10-09, 15:30
Medlem
Citat:
Bilderna som cirkulerats här inne på ”Fabbe” är felaktiga. Personen på bilderna heter egentligen Liam och verkar vara en nära vän till Henrik.

Söker man på alexfknlopez på TikTok (som verkar vara tillsammans med denna Liam) finns det flera videos där Henrik är med, och även kommentarer fr. Henrik där han skriver att de är hans bästa vänner. Brukar inte kommentera här på Flashback men tänker att om de nu är nära vänner så är det jobbigt nog att sörja sin döda vän, utan att folk förknippar hans ansikte med mördaren.

https://vm.tiktok.com/ZGJ3kxeWv/
https://vm.tiktok.com/ZGJ3ksj2E/
https://vm.tiktok.com/ZGJ3kQQ4o/
https://vm.tiktok.com/ZGJ3kV3DT/

Så hur Fabian ser ut är ännu ett mysterium.

Har också fått detta bekräftat
Citera
2023-10-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LauraStark
Som tidigare nämn finns det en bild på Fabbe i hans facebookprofil, dock från 2020 eller äldre. Ungar kan ändras snabbt i utseendet vid den åldern.

Vore det för mycket begärt att uttrycka en önskan om att du postar en länk till den? (sökfunktionen är inte den bästa här)

Vore intressant att se och jämföra med "Liam"

Tack
Citera
2023-10-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Nej det är han inte. Bara jävligt nyfiken.
Det håller jag inte med om, och att vara nyfiken är väl inte straffbart vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in