Citat:
Ursprungligen postat av
xmz1312
Mm antagligen

.
Sorgligt hur det mänskliga egot fungerar. Jag skyller delvis absolut mycket på judarna genom historien som inte har kunnat samtala bättre och visat mer empati och förståelse för palestiniers situation och varför palestinier har så mycket agg mot de. Jag tror den förståelsen skulle ha kunnat minska på agget och hatet mycket. Kanske iaf? Det är min känsla åtminstone. Istället har man låtit det bli en tickande bomb.
Och självklart måste målet nu vara att bli av med Hamas för det fungerar liksom inte att ha terrorhyllande människor m.m.
Men ja.. på lång sikt.. ödmjuka och respektfulla samtal... det vore nåt va..
Det är tyvärr krig nu och hela den mentala kartan ritas om. Allt som skett historiskt kan glömmas, liksom civiliserade samtal med historisk bakgrund.
Nu är det gasen i botten och no mercy.
Liksom i alla andra krig kommer civila att betraktas som collateral damage. Finns inte en enda segrare i världshistorien som skonat civila.
De ingår i ett skoningslöst spel.
Och Hamas har alltid litat på israelerna humanitära spärr.
De har aldrig trott att Israel ska mattbomba Gaza och skita i allt. Men nu blir det åka av.
Man kan säga att Hamas har slut på trick.
De fega asen kan inte gömma sig bakom kvinnor och barn längre.
Och jag är inte säker på att omvärlden blir så upprörd som folk tror. Gaza är ju ett terrornäste av Guds nåde.
Att det till slut blir såhär.är inte förvånande.
Fy fan... I ett större perspektiv är ju WW3 här.
Nu fattas bara att Kina tar till vapen.