2023-10-09, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
/klappar lilla byfånen på sitt irrelevanta lilla byfånehuvud

Tyvärr har han stöd från Iran, och även från Erdogan.
Citera
2023-10-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Israel kan inte flygbomba ihjäl Hamas. Israel kan inte döda alla som gömmer sig under marken. Israel har inte råd eller kapacitet att skicka en raket i varje hus.
Om kärnvapen är väl inte ens ett alternativ såklart.
Ut med alla civila, sedan kommer 300.000 marktrupper sakta gå genom gaza för ett rensnings uppdrag. Dom kommer lida stora förluster.

Det räcker att Israel stänger av kranen med förnödenheter som el, bränsle, mat och vatten och förklarar för gazaborna att den inte öppnas förrän de själva har rensat ut alla Hamasmän, överlämnat alla vapen, fyllt igen alla tunnlar och frigett gisslan.
Citera
2023-10-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Du vet om att 20% av palestinerna är kristna?

Är 20% av Hamas kristna?
Citera
2023-10-09, 13:46
Medlem
Stånga av vattnet är ett bra sätt att locka in Hezbollah, Iran, Turkiet osv, samt börja avrätta gisslan för varje timme dom inte har vatten el dyl.
Citera
2023-10-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetabengt
En byggsten i timmen?

Hur många miljoner timmar snackar vi?

Här är jag beredd att kompromissa. P g a avsaknad av detaljerad information angående antal beståndsdelar för byggnaden kan man kanske tänka sig att en mer realistisk enhet per timme att riva blir en kvadratmeter? 10 kvadratmeter? Någon i Israels topp borde kunna göra en snabb besiktning av byggnaden och sedan fastställa lämplig rivningsandel.

Min tanke här är att palestinier inte synes värdera människoliv högt. Precis som ryssen. Däremot verkar de bli hysteriska om man förolämpar deras gud eller religiösa föremål. De lär därför värna mer om byggnaden än om palestinska förlorade människoliv i kommande bombningar så då bör man använda sig av detta tänker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Gränsen mellan Gaza och Egypten är nog bland de mest ogenomträngliga i världen. Israelerna har en buffertzon som sträcker sig längs hela gränsen. Denna har utvidgats flera gånger och mängder av hus har rivits för att kunna göra detta. Det har byggts både betongmur och senare även en mur av stål som går flera meter ner i marken. Men även på den Egyptiska sidan finns en buffertzon och stålbarriär.

Det finns en enda gränsövergång Rafah. Där får endast människor passera, inget gods. All godstransport till och från Gaza måste gå igenom den israeliska gränspassagen Kerem Shalom.
Hur Hamas lyckas smuggla in tusentals raketer genom denna är en total gåta. Man kan nog utgå ifrån att Israel låter det ske.

Man gömmer och man mutar gränspersonal. Lastbilar måste ju fortfarande in med mat och allt annat för ett liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz1312
Mm antagligen .

Sorgligt hur det mänskliga egot fungerar. Jag skyller delvis absolut mycket på judarna genom historien som inte har kunnat samtala bättre och visat mer empati och förståelse för palestiniers situation och varför palestinier har så mycket agg mot de. Jag tror den förståelsen skulle ha kunnat minska på agget och hatet mycket. Kanske iaf? Det är min känsla åtminstone. Istället har man låtit det bli en tickande bomb.

Och självklart måste målet nu vara att bli av med Hamas för det fungerar liksom inte att ha terrorhyllande människor m.m.

Men ja.. på lång sikt.. ödmjuka och respektfulla samtal... det vore nåt va..

Det är tyvärr krig nu och hela den mentala kartan ritas om. Allt som skett historiskt kan glömmas, liksom civiliserade samtal med historisk bakgrund.
Nu är det gasen i botten och no mercy.
Liksom i alla andra krig kommer civila att betraktas som collateral damage. Finns inte en enda segrare i världshistorien som skonat civila.
De ingår i ett skoningslöst spel.

Och Hamas har alltid litat på israelerna humanitära spärr.

De har aldrig trott att Israel ska mattbomba Gaza och skita i allt. Men nu blir det åka av.

Man kan säga att Hamas har slut på trick.

De fega asen kan inte gömma sig bakom kvinnor och barn längre.

Och jag är inte säker på att omvärlden blir så upprörd som folk tror. Gaza är ju ett terrornäste av Guds nåde.

Att det till slut blir såhär.är inte förvånande.

Fy fan... I ett större perspektiv är ju WW3 här.

Nu fattas bara att Kina tar till vapen.
Citera
2023-10-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
NRK: Israel inför mat blockad mot civila Gaza bor.

Satans mördare.
Bara en rimlig reaktion. Mat, vatten, drivmedel och elektricitet stängs av.
Denna blockad bör vi i Sverige helhjärtat stödja. Skulden faller på terrorgruppen Hamas.
Israel kommer att vinna slaget om Palestina - dessbättre.
Citera
2023-10-09, 13:48
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jo, men den civila befolkningen i Gaza har inte varit med och planerat Hamas attacker. Att dehumanisera ett helt folk och stödja urskillningslösa massmord på palestinska barn, kvinnor och män är genomvidrigt, det är inte mer försvarbart bara för att det är en "demokratisk" stat som gör det. Ingenting kan ursäkta Hamas vidriga attacker mot civila, men inget kan heller ursäkta Israel. Att folk förväntar sig mer diplomati och avhållsamhet från en terrorgrupp än från en militärt övermäktig stat med stöd från väst och större delen av den fria världen är befängt och helt orimligt.

Om man säger så här, kollar man på alla muslimer i väst så är alla hamas fanatiker samma med dom som bor i mellanöstern.
Tvivlar på att de ända som inte stödjer hamas är de som bor i palestina.
Sedan att de inte har iq att förstå vad som blir konsekvenserna är deras egna fel.
Citera
2023-10-09, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Är 20% av Hamas kristna?

100% muslimer, och enlig Hamas ledare så kommer de 20% palestinerna inte länge existera när dom har skapat sitt tredje rike. Synd att vi aldrig tar Hitlertyper på allvar förrns det är försent.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jo, men den civila befolkningen i Gaza har inte varit med och planerat Hamas attacker. Att dehumanisera ett helt folk och stödja urskillningslösa massmord på palestinska barn, kvinnor och män är genomvidrigt, det är inte mer försvarbart bara för att det är en "demokratisk" stat som gör det. Ingenting kan ursäkta Hamas vidriga attacker mot civila, men inget kan heller ursäkta Israel. Att folk förväntar sig mer diplomati och avhållsamhet från en terrorgrupp än från en militärt övermäktig stat med stöd från väst och större delen av den fria världen är befängt och helt orimligt.

Fel.

Hamas har stort stöd bland lokalbefolkningen, i praktiken så är det Hamas som styr ”Palestina”. Annars kan du nu visa mig all infrastruktur man byggt upp med alla miljarder vi skickat genom åren.

Just ja, man köpte vapen för att genomföra denna terroristattacken.

Det finns säkert en och annan snäll palestinier men vi vet allihopa att barnen tränas med vapen sedan dem är små att hata och döda israeler.

Så jo, det vilar ett ansvar på civilbefolkningen pga detta så nu väljer man att inte knacka på taken innan det smäller.

Folket i Gaza har visat att man skändar lik, inkl turisters lik.

Brinn i helvetet är mitt budskap.
Citera
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Här är jag beredd att kompromissa. P g a avsaknad av detaljerad information angående antal beståndsdelar för byggnaden kan man kanske tänka sig att en mer realistisk enhet per timme att riva blir en kvadratmeter? 10 kvadratmeter? Någon i Israels topp borde kunna göra en snabb besiktning av byggnaden och sedan fastställa lämplig rivningsandel.

Min tanke här är att palestinier inte synes värdera människoliv högt. Precis som ryssen. Däremot verkar de bli hysteriska om man förolämpar deras gud eller religiösa föremål. De lär därför värna mer om byggnaden än om palestinska förlorade människoliv i kommande bombningar så då bör man använda sig av detta tänker jag.

Du har fel. Dom skulle jubla om israel förstörde moskén.
Det skulle leda till ett enorma reaktioner mot Israel / Väst i hela muslimska världen.

Du resonerar väldigt barnsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in