Citat:
Ursprungligen postat av
Charvet
Att prata om "ryssarna" och därmed innefatta gamla Sovjet-styret, Glasnost-perioden och dagens styre, tycker du att det känns seriöst? Ryssland av idag är något helt annat. En positiv kraft på många håll i världen. De storartade insatserna under Syrien-kriget är bara ett exempel på det.
Jo, det är samma land. Det är namnet och styret som är nytt, men landet är detsamma. Och inte minst folket och mentalitet. Ryssland positiv kraft? Ja, det är de hos olika diktatorer som ogillar krav på demokrati och mänskliga rättigheter.
Det här kriget har för mig blottat vad ryssarna är. Jag har, före februari 2022, inte haft något emot det ryska folket eller Ryssland heller egentligen. Deras härjningar i Sverige för flera århundraden sedan är inget jag lastat ryssarna för. Visst, de var brutala men även Sverige härjade ju lite här och var och det uppskattades inte heller alla gånger av lokalbefolkningen. Så för mig var det bara historia, en svunnen tid. När det gällde det "ryska hotet" under Sovjettiden, så var det för mig bara den politiska och militära makten hos Sovjet som skrämde, befolkningen uppfattade jag som offer för en totalitär regim. Inte heller kaoset på 90-talet fick mig att tänka negativt om ryssar, jag uppfattade det som hände som att det fanns en förändringsvilja, men att de kvarvarande sovjetstrukturerna och bristande kompetens fick det att spåra ur. Jag såg mycket positivt på det hela när Putin kom till makten. Jag trodde på honom; att han var den kompetenta kraft som kunde styra Ryssland på rätt spår. Med invasionen av Georgien och fifflandet med konstitutionen för ca 15 år sedan började jag tvivla på Putin. Men fortfarande såg jag det ryska folket mest som offer för usla ledare. Men med detta krig har det blivit uppenbart att ryssarna - folket - faktiskt har de ledare de förtjänar. Folket är inga offer, de är passiviserade och saknar moralisk kompass och de vill ha en ledare som säger åt dem vad de ska göra. Och därmed är de medansvariga för vilka som de leds av och de figurerna hittar på.