2023-10-09, 11:56
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Bara en artilleripjäs? Men kanske är det good news, de börjar bli sällsynta?

Kanske roterar trupper på Ukrainska sidan? Återgår säkert till det normala imorgon ;-)
Citera
2023-10-09, 12:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag kommer få leva i osäkerhet om det där. Gäller många suddiga bilder där någon i efterhand ringat in någonting eller ritat på en pil. Det är helt enkelt för grynig bild. Kan vara vägren, flimmer, gren eller en projektil. Spelar ju mindre roll egentligen. Bara tänkte mina när jag såg smällen.
Definitivt inte mina. En mina exploderar under vagnen och om det inte är en extremt trimmad mina så har den inte kraft nog att göra nått sånt här med en stridsvagn. Jag är cirka 100% säker på att det är något som trängt in direkt i stridsvagnen eget ammunitionsmagasin och tänt alltihop där på en gång. Om det sen är en stridsvagnsprojektil eller något handburet spelar ingen större roll, det är inte därifrån kraften i explosionen kommer.
Citera
2023-10-09, 12:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Kanske roterar trupper på Ukrainska sidan? Återgår säkert till det normala imorgon ;-)

Tittar man på uamap så ser det ut som ryssarna i princip slutat sljuta med artilleri.

https://liveuamap.com/

För att slå ut pjäser med exempelvis Arthur och Archer i kombination så behöver man fiendens eld för att vägleda artilleriet. Ska man leda med drönare så kan det ta lång tid att hitta en pjäs. Det bästa vore om ryssjävlarna packar ihop, går hem och hänger putin i närmsta lyktstolpe.
Citera
2023-10-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Att prata om "ryssarna" och därmed innefatta gamla Sovjet-styret, Glasnost-perioden och dagens styre, tycker du att det känns seriöst? Ryssland av idag är något helt annat. En positiv kraft på många håll i världen. De storartade insatserna under Syrien-kriget är bara ett exempel på det.

Jo, det är samma land. Det är namnet och styret som är nytt, men landet är detsamma. Och inte minst folket och mentalitet. Ryssland positiv kraft? Ja, det är de hos olika diktatorer som ogillar krav på demokrati och mänskliga rättigheter.

Det här kriget har för mig blottat vad ryssarna är. Jag har, före februari 2022, inte haft något emot det ryska folket eller Ryssland heller egentligen. Deras härjningar i Sverige för flera århundraden sedan är inget jag lastat ryssarna för. Visst, de var brutala men även Sverige härjade ju lite här och var och det uppskattades inte heller alla gånger av lokalbefolkningen. Så för mig var det bara historia, en svunnen tid. När det gällde det "ryska hotet" under Sovjettiden, så var det för mig bara den politiska och militära makten hos Sovjet som skrämde, befolkningen uppfattade jag som offer för en totalitär regim. Inte heller kaoset på 90-talet fick mig att tänka negativt om ryssar, jag uppfattade det som hände som att det fanns en förändringsvilja, men att de kvarvarande sovjetstrukturerna och bristande kompetens fick det att spåra ur. Jag såg mycket positivt på det hela när Putin kom till makten. Jag trodde på honom; att han var den kompetenta kraft som kunde styra Ryssland på rätt spår. Med invasionen av Georgien och fifflandet med konstitutionen för ca 15 år sedan började jag tvivla på Putin. Men fortfarande såg jag det ryska folket mest som offer för usla ledare. Men med detta krig har det blivit uppenbart att ryssarna - folket - faktiskt har de ledare de förtjänar. Folket är inga offer, de är passiviserade och saknar moralisk kompass och de vill ha en ledare som säger åt dem vad de ska göra. Och därmed är de medansvariga för vilka som de leds av och de figurerna hittar på.
Citera
2023-10-09, 12:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tittar man på uamap så ser det ut som ryssarna i princip slutat sljuta med artilleri.

https://liveuamap.com/

För att slå ut pjäser med exempelvis Arthur och Archer i kombination så behöver man fiendens eld för att vägleda artilleriet. Ska man leda med drönare så kan det ta lång tid att hitta en pjäs. Det bästa vore om ryssjävlarna packar ihop, går hem och hänger putin i närmsta lyktstolpe.
Var nån NATO expert som för ca en vecka sen hävdade att Ukraina nu för första gången har artilleriövertag.
Nått som är riktigt dåligt för ryssen då hela deras stridsdoktrin går ut på att ha ett stort artilleriövertag.
Citera
2023-10-09, 12:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Var nån NATO expert som för ca en vecka sen hävdade att Ukraina nu för första gången har artilleriövertag.
Nått som är riktigt dåligt för ryssen då hela deras stridsdoktrin går ut på att ha ett stort artilleriövertag.

Ja det är i dubbel bemärkelse katastrofalt för ryssen då Ukraina både har övertag OCH träffar det de siktar på. Ryssen bara vräker iväg skiten oavsett om det träffar eller ej, även om en blind höna hittar korn då och då. Kommer ihåg en video från ett ukrainskt skyttevärn där en granat slog ner i närheten, soldaterna skrockade -"Det är tur för oss att kapsaterna siktar så dåligt" samtidigt som de flinade.
Citera
2023-10-09, 13:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är i dubbel bemärkelse katastrofalt för ryssen då Ukraina både har övertag OCH träffar det de siktar på. Ryssen bara vräker iväg skiten oavsett om det träffar eller ej, även om en blind höna hittar korn då och då. Kommer ihåg en video från ett ukrainskt skyttevärn där en granat slog ner i närheten, soldaterna skrockade -"Det är tur för oss att kapsaterna siktar så dåligt" samtidigt som de flinade.
Det var ju också väldigt tydligt på den där filmen som visade en CV90 med ett par kompisar som gjorde ett kortare anfall i förra veckan(?). Ryssarna skickade artilleri mot dom hela tiden men dom flesta nedslagen var inte i närheten att ens oroa någon. Tror knappt att dom ens märkte att dom blev beskjutna..
Citera
2023-10-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag kommer få leva i osäkerhet om det där. Gäller många suddiga bilder där någon i efterhand ringat in någonting eller ritat på en pil. Det är helt enkelt för grynig bild. Kan vara vägren, flimmer, gren eller en projektil. Spelar ju mindre roll egentligen. Bara tänkte mina när jag såg smällen.
Finns en video på händelsen som är mer utzoomad och då ser man en projektil som kommer ifrån vänstra sidan. Kan se om jag kan hitta den.
Citera
2023-10-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det var ju också väldigt tydligt på den där filmen som visade en CV90 med ett par kompisar som gjorde ett kortare anfall i förra veckan(?). Ryssarna skickade artilleri mot dom hela tiden men dom flesta nedslagen var inte i närheten att ens oroa någon. Tror knappt att dom ens märkte att dom blev beskjutna..

En gissning är att den ryska "artilleri doktrinen" lämpar sig helt ok vid gigantiska slag där det alltid finns något som kan träffas. När det blir mindre strider lämpar den sig inte alls? Ser man till att använda mindre grupper och själv har bättre precision med artilleriet kommer det vara ett stort slöseri med resurser för motparten. Bara att hantera logistiken/användandet måste vara hemsk om man vet att motståndaren endast behöver leverera en granat för att få samma effekt som 10-20 av ens egna.

Jag kan noll om sånt här kan tillägas.
Citera
2023-10-09, 13:25
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Problemet är att ditt resonemang är extremt enkelsidigt.

Hur många välutbildade soldater tror du istället Ryssland förlorat under hela kriget. Finns många uppgifter på att de ryska soldaterna i skyttegravarna är extremt lågutbildade och Ukrainas infanteri har ett stort övertag.

https://t.me/DeepStateEN/2513

Här har vi sammanställningen

I väster tog Ukrina 5 km och 4 byar på totalt 60km2
Vid Robotyne tog de 9 km 1 by och 76 km2
I öst där ukraina hade mest framgångar tog de 11 km 8 byar och 244 km2

Så totalt 13 byar och 380 km2

Av totalt 44 467 km2 som ryssarna fortfarande ockuperar
1 % av vad dom skulle ta EN PROCENT!!!!!!
Till kostnad av vad jag har hört 50-60 000 döda ukrainare och vet inte hur många som är lemlästade….. Alltså vilken totalt jävla värdelös offensiv.
zelensky har uppenbarligen inga problem att kasta bort tappra ukrainska liv FY FAN
Senast redigerad av Gustav2adolf 2023-10-09 kl. 13:41.
Citera
2023-10-09, 13:40
Medlem
Det måste väl ändå vara mer rimligt att lasta Putin för dessa liv?

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
psykotiskt svammel
Citera
2023-10-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Att prata om "ryssarna" och därmed innefatta gamla Sovjet-styret, Glasnost-perioden och dagens styre, tycker du att det känns seriöst? Ryssland av idag är något helt annat. En positiv kraft på många håll i världen. De storartade insatserna under Syrien-kriget är bara ett exempel på det.

Ok. Men ryssarna pratar gärna om gamla gränser och att återupprätta imperiet. Det har ni inga som helst problem med...seriöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in