2023-10-09, 12:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du bygger hela din tes på det traumatiska band du tror dig se mellan Johanna och Maja, vilket det inte finns ett enda bevis för att någon sådan bindning existerar mellan dom.

Efter googling på "traumatisk bindning kompis" så kommer nedan upp som förklaring.
Det pratas det om våldsamma relationer som orsakar smärta och lidande för offret (se Tova, Lena, Beata m.m), där det förekommer förtryck och våld. Dessa traumatiska band är givetvis fruktansvärda för offren, men problemet med din tes, är att Maja inte utsatts för något förtryck eller våld från Johannas sida.

Maja är alltså inget offer!! Hon är en förövare även om man bortser från mordet som du tror hon inte varit delaktig it. Hon har begått fruktansvärda handlingar, och inte på något sätt visat ånger eller sympati för det inträffade. Det är något allvarligt fel med hennes känsloregister.

Den traumatiska bindningen
Det är svårt att lämna en våldsam relation och det kan i vissa fall ta upp till 12 gånger innan man lyckas att lämna permanent.
https://www.norrtalje.se/info/stod-vard-omsorg/trygghet-sakerhet/tink/brottsforebyggande-arbete/vald-i-nara-relation/vald-och-fortryck-i-olika-former/den-traumatiska-bindningen/

Traumatisk bindning ( trauma bonding )
Traumatisk bindning förklarar varför är vi benägna att komma in i toxiska förhållanden och bli kvar i relationer som ger oss så mycket smärta och lidande. Varför kan vi inte komma ur relationen trots att vi skadas.

Vad är traumatisk bindning

Traumatiska bindningar bildas i relationer där det finns förtryck eller våld, där vi upplever mycket smärta. Dessa är mycket starka bindningar som bildas mellan människor och bindemedel i sådana förhållanden är trauma. Det är en biologisk och emotionell process.
https://insiktochfrihet.wordpress.com/2020/09/08/traumatisk-bindning/

Du vet att din partner visar alla drag på en manipulator, han är en giftig person, han förstör för dig, du är rädd för honom, du darrar vid ljudet av hans steg. Det finns två sätt att bryta upp med en sådan partner.
https://insiktochfrihet.wordpress.com/tag/traumatisk-bindning/

Trauma bonding
Det finns en del psykologer som pratar om begreppet trauma bonding (traumatiskt band) när det kommer till våldsamma relationer. Men vad är trauma bond och hur kan det uppstå?
https://rokstjejjourer.se/tjejjouren-dalia/trauma-bonding

Ursäkta, nu svarar jag utan att ha läst igenom hela inlägget, lite upptagen just nu.

Naturligtvis bygger jag min hypotes om traumabonding på en spekulation utifrån att Johanna har psykopatiska/narcisssitiska drag och att "ingen" som är i kontkat med en sådan person på nära håll kommer undan s a s.

Liksom du bygger din hypotes utifrån det du tycker dig se. Dvs ingen reaktion, eller vad det nu är från Majas sida, som du tolkar beror på avskanda av empati.

Och som jag tolkar det, har du heller inga bevis för att Maja är helt empatilös, utan du bestämmer dig helt sonika för att någon traumabonding existerar inte.

Ingen av oss har bevis, vi tolkar olika.

Jag tolkar utifrån det jag ser hos Johanna. En person som inte kan släppa en känsla av att vissa personer förstör hennes liv, och de borde försvinna från jordens yta, enligt hennes texter.
Citera
2023-10-09, 12:08
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tre gick in och två gick ut levande är en gammal trådfavorit. Men som bevis eller argument är det helt ihåligt.

Sen att det faktiskt är så att två personer dödade den tredje tillsammans har visat sig vara ganska knepigt att visa. Så knepigt att tingsrätten fått kritik för domen inte bara från GW utan från en rad andra namnkunniga experter.

Fakta som vi känner till just nu: Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person.
Hade de två dödat den tredje personen?

Ja, säger tingsrätten, och dömer båda till fängelse på livstid.
Citera
2023-10-09, 12:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Tänkte på att du gått på som en ångvält att MH är likvärdig JJ men nu är hon liksom lite mer medlöpare och har liksom bara slajdat med lite här?
(..)
Men så kom ett inlägg nu med en lite mjukare linje. Nu var hon medlöpare och den ångvält du brukar använda över hennes person var helt plötsligt borta.
Överdrifternas mästare.
Igår begrep du inte ens att Maja var aggressiv timmar innan mord och tyckte inte det var nåt att bry sig om. Ironiserar ständigt över ordet bitchig:
Ett ordval som kommer från två olika vakter i FUP ang Maja samma kväll.
Du har dålig koll på fup (du har väl inte ens läst den?) och då blir väl slutsatserna därefter.

... Förutom att allt som oftast öht inte kunna begripa vad som skrivs.
Det finns ingen mildare syn på Maja i det jag skrev. Jag beskrev däremot vad jag tror MAJA har för syn på det hela.
Läs om, läs rätt innan du försöker plocka poäng.
.
Senast redigerad av develi 2023-10-09 kl. 12:24.
Citera
2023-10-09, 12:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Jag beskriver fakta "Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person"
Råder det något tvivel om detta?

Sedan ställer du en fråga som bygger på ett antagande, i likhet med frågan om du har slutat så din fru.
Förstår du inte det jag skrev i inlägget du replikerade?

Du kan börja med att svara på den avslutande frågan i det inlägget, så kan vi ta det därifrån.
Citera
2023-10-09, 12:13
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, tänk så enkelt! En utredning hade ju inte ens behövts.

Det har gjorts en utredning. På grundval av den så dömdes båda till fängelse på livstid.
Citera
2023-10-09, 12:20
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Sedan ställer du en fråga som bygger på ett antagande, i likhet med frågan om du har slutat så din fru.
Förstår du inte det jag skrev i inlägget du replikerade?

Du kan börja med att svara på den avslutande frågan i det inlägget, så kan vi ta det därifrån.

Jag beskriver bara de faktiska förhållandena som råder just nu. Tingsrätten dömde båda till fängelse på livstid (utan att utreda frågan om jag slår min fru eller inte)
Citera
2023-10-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ursäkta, nu svarar jag utan att ha läst igenom hela inlägget, lite upptagen just nu.

Naturligtvis bygger jag min hypotes om traumabonding på en spekulation utifrån att Johanna har psykopatiska/narcisssitiska drag och att "ingen" som är i kontkat med en sådan person på nära håll kommer undan s a s.

Liksom du bygger din hypotes utifrån det du tycker dig se. Dvs ingen reaktion, eller vad det nu är från Majas sida, som du tolkar beror på avskanda av empati.

Och som jag tolkar det, har du heller inga bevis för att Maja är helt empatilös, utan du bestämmer dig helt sonika för att någon traumabonding existerar inte.

Ingen av oss har bevis, vi tolkar olika.

Jag tolkar utifrån det jag ser hos Johanna. En person som inte kan släppa en känsla av att vissa personer förstör hennes liv, och de borde försvinna från jordens yta, enligt hennes texter.

Det kanske däri problemet ligger, att du tror att ALLA relationer som psykopatens/narcissisten har, är traumatiska bindningar. Så är inte fallet.

Jag bygger mina antagande på någon form av info. Jag tror att Maja är empatistörd för att hon:

Har aptit direkt efter mordet och äter en hamburgare.
Är avslappnad i kroppen och vilar/sover direkt efter dumpningen.
Föräldrarna ser ingen skillnad på henne dagen efter, hon beter sig som vanligt och mamman upplever att hon haft en bra kväll.
Sover stora delar av nästkommande dag och går till skolan som vanligt måndag morgon.
Visar inga känsloyttringar under något av 18 förhör, förutom två gånger hon skrattar.
Visar inga känsloyttringar under dom 3 dagarna rättegången pågick förutom när hon återberättar att hennes bästis skulle ta livet av sig om dom åkte fast.

Här är 6 konkreta tecken på varför jag anser M ha nåt vajsing i huvudet.

Kan du ge några konkreta exempel på deras traumatiska bindning? Något som kan liknas vid våld och förtryck, som är en återkommande beskrivning när det kommer till det traumatiska bandet.
Citera
2023-10-09, 12:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du att M ljuger om J och om vem som har huvud- respektive biroll?

Ingen av dem lär få strafflindring för att de angett den andre, så det motivet bortfaller.

Båda försöker framställa sig själv i bättre dager, var och en på sitt vis, men det är inte heller något som gynnar dem juridiskt, så det kan knappast heller ses som motiv.

Alltså finns det andra motiv till varför de "förråder" varandra.
Nej det menar hon inte.

Ang min syn på hur Maja möjligen resonerar kan du läsa här. Det sammanfaller med att vilja sätta sig i en biroll och minska ansvaret. Att trivialisera och försöka framstå som bättre (än hon är).

Den som fattade vad jag menade var Zurfarn08 och som jag sen tänkt bolla lite funderingar med när jag har bättre tid senare.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Vem som får strafflindring är inte temat. Det är snarare vem som inbillar sig komma i bättre dager.
Men du gav mig en idé ang nåt jag ska titta på och jämföra vid tillfälle.
Vem som tycks vara mest ivrig att kasta den andra under bussen under förhörens gång.
Allt från att J burit Majas barriga fuskpäls till annat.
Inledningsvis försökte väl J skydda M ang haschkakaresan om jag inte minns fel?
Citera
2023-10-09, 12:25
Medlem
Citat:
Tre gick in och två gick ut levande är en gammal trådfavorit. Men som bevis eller argument är det helt ihåligt.

Sen att det faktiskt är så att två personer dödade den tredje tillsammans har visat sig vara ganska knepigt att visa. Så knepigt att tingsrätten fått kritik för domen inte bara från GW utan från en rad andra namnkunniga experter.

Dom flesta vet att Tre gick in och två gick ut inte räcker. Jag har en ytlig bekant som befann sig i just denna situation. Ett mord begicks i lägenheten han sov i. Han häktades men släpptes efter drygt en vecka. Så lång tid tog det för åklagaren att inse att han inte hade med saken att göra.

Tvärtom har skett med M. Ju längre tiden gått, ju fler lögner som presenterats och ju fler bevis som kommit fram, så har det blivit tydligare för varje dag att M var delaktig i mordet. För M s del har det tyvärr gått i fel riktning.
Citera
2023-10-09, 12:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Har du slutat slå din fru?

Du gör det lömska "misstaget" att utgå ifrån att antingen så har de "två" dödat den tredje, eller så har de "två" inte gjort det.

Men det finns fler anternativ, ett sådant är att en av de två dödade den tredje.

Möjligen menar du att svaret på frågan för det fallet är Nej, vilket förvisso är det korrekta svaret å den frågan för det fallet, men knappast ett svar som ger en rättvisande bild.

Men visst, för all del, om hovrätten dömer Johanna för mord och friar Maja för mord, då är svaret på din fråga - Nej, de två dödade inte den tredje.

Var det så du tänkte dig?

Vi som objektivt ser den sammantagna bilden av vad som faktiskt har kommit fram om det hela och som även har medlidande med Toves närstående, vill naturligtvis att de två personer som rimligen utom rimliga tvivel bragt Tove om livet också ska dömas för mord.

Om Rättsläkarna fortsätter tveka får man dock leva med att ingen kan dömas för mord.
Om Hovrätten inte anser att bevisen når upp till en morddom för både Johanna och Maja får man också acceptera att det blir så.

Men idag - i beaktande av fynd, omständigheter och Majas obefintliga trovärdighet borde såväl Maja som Johanna dömas för att ha mördat Tove.
Citera
2023-10-09, 12:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag beskriver bara de faktiska förhållandena som råder just nu. Tingsrätten dömde båda till fängelse på livstid (utan att utreda frågan om jag slår min fru eller inte)

Så nu förnekar du att du har ställt en fråga, som dessutom byggde på ett förutfattat antagande.
Vilket troll du är.
Och precis som ett gäng andra dekisar i tråden lever du i det förflutna. Rättsprocessen pågår fortfarande och ärendet är nu uppe i hovrätten. Dom väntas ett par veckor efter att huvudförhandlingen där avslutas på torsdag.
Vem vet, kanske Maja är en fri tjej igen på fredag.
Eller inbillar du dig att bägge två i så fall måste sättas på fri fot?
Citera
2023-10-09, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Fakta som vi känner till just nu: Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person.
Hade de två dödat den tredje personen?

Ja, säger tingsrätten, och dömer båda till fängelse på livstid.

Om du läser domen, så är det ju inte på den grunden som tingsrätten dömer dom.

Det faktum att det endast befinner sig tre personer i lgh medan de själva befinner sig där underlättar förstås urvalet av gärningsmän.

Men var och en måste bedömas enskilt på den överiga bevsiningen.

Lägg till några personer, säg ytteligare en i ekvationen.

Menar du att det då måste vara tre skydliga?

Eller att de var fem, så är det fyra skyldiga osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in