2023-10-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Här finns fup:
https://gofile.io/d/7rDqPT

Något speciellt du söker efter ? (kanske kan hjälpa)

Du kan väl bara läsa min fråga till Mumsbullen och önskan att hen skulle lägga ut datum ur FUP ang vissa datum (MH kontra JJs förhör).
Citera
2023-10-09, 10:52
Medlem
BernhardDottes avatar
Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person.
Hade de två dödat den tredje personen?

Ja, säger tingsrätten, och dömer båda till fängelse på livstid.

Helt korrekt säger vissa, fullständigt horribelt säger andra.

Domarna överklagas till Hovrätten. Scenariot är det samma: Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person. Hade de två dödat den tredje personen?

Det som har hänt sedan tingsrättsförhandlingarna är att en av de dömda har bytt försvarare, ny medicinsk expertis kommer att höras, forensiker har fått fram nya uppgifter samt att ett korsförhör med en av de dömda kommer att genomföras.
Oavsett vad detta ”nya” kommer att innebära så kvarstår faktum: Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person. Hade de två dödat den tredje personen?

Därom tvista de lärde här på Flashback. ”Klimatet” i den här tråden kan beskrivas som: Tre tråddeltagare befinner sig i en liten lägenhet. Två av dem bär senare ut en död tråddeltagare.
Har de två dödat den tredje tråddeltagaren?

Rätt ska vara rätt. Ingen oskyldig skall bli dömd och ingen skyldig skall gå fri.
Snart får vi alla veta . . .
Senast redigerad av BernhardDotte 2023-10-09 kl. 10:55.
Citera
2023-10-09, 11:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person.

Domarna överklagas till Hovrätten. Scenariot är det samma: Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person. Hade de två dödat den tredje personen?

Det som har hänt sedan tingsrättsförhandlingarna är att en av de dömda har bytt försvarare, ny medicinsk expertis kommer att höras, forensiker har fått fram nya uppgifter samt att ett korsförhör med en av de dömda kommer att genomföras.
Oavsett vad detta ”nya” kommer att innebära så kvarstår faktum: Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person. Hade de två dödat den tredje personen?

Därom tvista de lärde här på Flashback. ”Klimatet” i den här tråden kan beskrivas som: Tre tråddeltagare befinner sig i en liten lägenhet. Två av dem bär senare ut en död tråddeltagare.

Rätt ska vara rätt. Ingen oskyldig skall bli dömd och ingen skyldig skall gå fri.
Ja, tänk så enkelt! En utredning hade ju inte ens behövts.
Citera
2023-10-09, 11:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vill du dela pdf för jag har inte just aktb 123

Inte jag heller.

Du som är lite flink med it, kan inte du (eller någon annan) kolla med Göta HR angående bilagor som inte kommit tråden till del, t ex från det rättsliga rådets lika läkare och annat som kommit in den senaste tiden.

Om man begär ut dagboksbladet kan man ju se vilka bilagor som inkommit.
Citera
2023-10-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte jag heller.

Du som är lite flink med it, kan inte du (eller någon annan) kolla med Göta HR angående bilagor som inte kommit tråden till del, t ex från det rättsliga rådets lika läkare och annat som kommit in den senaste tiden.

Om man begär ut dagboksbladet kan man ju se vilka bilagor som inkommit.
Jätte kul
Jag kan ordna dig login på min sida där det laddas upp protokoll från fb hela tiden.
Förstår om du inte vill.
Angående nya bilagor tror jag mer på Mumsbulle eller .kungen eller någon annan vänlig själ
Citera
2023-10-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Rättsläkarna är inte överens om att död genom aspiration helt och hållet kan uteslutas.
Däri ligger problemet - vore de fullkomligt överens skulle Cleas egen åsikt inte ha betydelse.

Hade Johanna velat ge Maja skulden hade hon tillskrivit Maja betydligt mer, ex att Maja fällde Tove eller höll strypgreppet.
Johanna har istället tagit på sig i stort sett allt såväl i handling som i ledarskap.

Johannas berättelse går ihop, är logisk med reservation för hennes skruvade tankemönster och motbevisas inte av något. Undantag tidslängden på strypgreppet.
Tvärt om - hennes berättelse styrker att det med största sannolikt gått till så som hon berättar.

Maja berättelse motsägs däremot inte enbart av telefonregistreringar och brist på avvärjningsskador - väldigt tunga fynd i sammanhanget.
Majas berättelse är dessutom ologisk:

hon skulle aldrig lämnat Johannas sida när nu Tove kom dit
hon skulle inte lagt sig i Johannas förbjudna säng
hon skulle inte kunnat sova med alla ljud
hon skulle inte missat en död kropp i den lilla lägenheten
hon skulle inte låtit bli att reagera kraftfullt vid en död kropp
hon skulle sannolikt inte följt med på dumpningen
hon skulle inte verkat helt oberörd efteråt
hon skulle rimligen inte ljuga i 7 veckor om hon var oskyldig och inte inblandad i mordet

Detta är ologiska omständigheter som talar mot Majas berättelse. Kombinerat med de starka bevisfynden i hennes telefon och avsaknad av avvärjningsskador blir det tunga faktorer som talar för att Majas medverkat vid mordet och ljuger.

Att Maja dessutom idag förnekar och skyller ifrån sig om i stort sett allt som kan ligga henne i fatet gör inte saken bättre.

Kort sagt:
- Majas berättelse motbevisas av fynden i hennes telefon och avsaknad av avvärjningsskador.
- Omständigheterna kring det hela talar mot att Maja skulle gjort det hon beskriver.
- Majas trovärdighet med egen påsatt gloria blir låg, närmast obefintlig.

Jag tror snarare att MH kan ha stöd i den användardata som hittats i hennes iPhone.

Hon menar att hon är uppe och går två gånger och det finns stöd för det i de två stegserierna 02:19 och 02:43.

02:19 menar hon att hon ser Tove och det är tidigare än vad mordet bör äga rum.

Och 02:43 kan ha stöd i det att det är 2 min och 6 sekunder innan grannen går mot bilen(McD).

Att det helt saknas annan data än en kort koll på skärmen 02:33 visar att hon varit väldigt inaktiv förutom de två stegserierna. Den inaktiviteten kan läsas både som att hon sovit/slumrat eller mördat.

Vi ser att hon låser sin iPhone i samband med att hon anländer till lgh. Efter det visar hon den i princip noll intresse förrän hon svarar på SMS vid 02:59.

Så hon kan ha sovit 01:55-02:19 = 24 minuter.

Hon kan ha sovit 02:26-02:33 = 7 minuter.

Hon kan ha sovit 02:33-02:43 = 10 minuter.

Alltså totalt 41 minuter (minus nån minut hit och dit då hon somnar/vaknar till).

Det betyder att hon KAN ha tillbringat två sessioner i sängen.

Första är 24 minuter.

Andra är 17 minuter.

02:33 kan hon ha åstadkommit halvsovande. Man kan jämföra med hur någon tar upp iPhonen när larmet för väckning ”ringer” på morgonen. Man kollar klockan snabbt och somnar gärna om. Man gör det i princip ”halvt medvetslös”.

Och vissa hör inte ens larmet och då kan man även diskutera vilken typ av ljud man kan sova sig genom.

Så man kan inte bara konstatera att ”Majas berättelse motbevisas av fynden i hennes telefon och avsaknad av avvärjningsskador”.

Och med motvärnsskadorna så finns det även där tankar hos rättsläkare i utlåtande. Rättsläkare som även har kommentarer kring att mycket av detta är styrt av JJ:s berättelse osv.

Man kan argumentera för att hon inte har sovit, men JJ är osäker på hur MH sovit och MH säger själv i tingsrätten(där det räknas) att hon sovit.

Och det kan ha varit totalt 41 minuter under den drygs timmen som hänvisas till ovan.

Mitt inlägg här kan du bemöta kritiskt, men du kommer känna igen argumenten i MH:s advokats slutpläderingen. Och när han talade förra veckan fick vi försmak på det han vill kasta ljus på.

Att han får gehör för sina argument kring iPhonen, tidslinjen m.m. kräver dock att han inte har fått hur den funkar om bakfoten.
Citera
2023-10-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är verkligen konstigt, för jag tycker att du är precis lika enögd som du tycker att jag är!

Det är onekligen också nyttigt att se, efterom det ger en inblick och försåelse i sin egen bias, även om den är svårare att ta till sig.

Jag är förstås inte säker på om Johanna är stolt över sitt dåd, utan det kan handla mer om en lättnad efter att det som skapat stor ångest (?), obehag och ständig känsa av att vara kränkt, nu inte finns längre.

Minns att jag läste om mäns vål mot kvinnor i samband med mordet på Tova, för att förstå lite bättre hans underliga reaktion efter mordet.

Billy hade mått oerhört dåligt innan mordet, sovit dåligt, fått hjärklappning och liknande. Till och med så mycket att han sökte läkarkontakt. Det verkade väl vara ångest han hade.

Efter mordet och häktingen beskrev rättläkaren att han verkade finna sig (märkligt) väl till mods med sitn situation, mådde bra och sov gott om natten. Minns inte ordalydelsen, men det var något om att Billy verkade märkligt oberörd över sin situation, som misstänkt och som häktad.

Man borde tänka att en person som mår psykiskt dåligt innan mordet, i Billys situation som häktad och misstänkt för mord, inte veta om han skulle bli dömd för det här, skulle må oerhört dåligt. Ännu sämre väl?

När jag läste på om den här typen av våld i nära relation, förstod jag att när mannen (eller kvinnan) började känna att de tappade kontrollen över kvinnan, var det vanligt med dåligt psykiskt mående.

En faktor som finns i risk- skattningformulär ( t ex SARA) är t ex självmordsförsök innan mordet. Inte ovanligt att man söker vården för psykiskt dåligt mående, sömnbesvär, ångest osv.

Efter morden kan dessa problem förvinna/minska, beroende av att det som skapat ångesten är borta.

Farligast är det ju som bekant när kvinnan betämt sig för att bryta.

Här kan man se en person som Tove, som kränker Johanna. Hon "lyder" inte, utan sätter sig emot. Hon avslöjar otrohet inför andra och exet, hon drar sig inte för att säga vad hon tycker om Johanna. Liksom M*y.

Jag uppfattar Johanna att ständigt ha en känsla av att andra sabbar hennes liv. Värst är väl Tove och M*y i hennes ögon. Johanna upplever ett ständigt behov av att återupprätta en balans, kontroll. Hon fastnar i dessa tankar. Att gå och skrika (skälla ut) andra lättar lite på trycket, men det gnager, går inte igenom de vanliga stdierna som andra har, utan stannar kvar, byggs upp, skapar ångest och ett behov av att återställa.

Finns otaliga siter som beskriver t ex en narcissist oförmåga att hantera stress och agression och vad som får den typen av person att känna detta. Ett ex:

https://www.verywellmind.com/what-is-narcissistic-rage-5183744

"Fast det påverkade inte hennes vilja att berätta om hennes vetskap om bränderna, och att hon blev tillsagd att agera alibi under en av bränningarna. Hon anser sig oskyldig till brott, så givetvis hade hon berättat."

Vet inte om jag fattar dig rätt här? Menar du Maja?
Jag menar att Maja har en taruamatisk bindning till Johanna. En bindning som är från bägges håll. Att de delar kriminella handlingar eller att Maja har vetskap om dom, agerat alibi osv gör att bindningen stärks.

Maja måhända är ganska enkel, men nog förstår hon att hon borde ha avslöjat och försökt förhindra Johanna att verka på detta sätt. Maja känner säkerligen skuld för detta, men ju längre tiden går, ju mer insyltad blir hon. Det fattar hon nog.

"Om J var stolt och ville berätta. Varför gömde hon då kroppen från första början? Och varför skryter hon inte inför sin bästis, om alla snaskiga detaljer istället för att sitta helt tyst. Komigen!"

Utan att veta, gissar jag att den största bedriften för Johanna är att bli kvitt det som skpat ångest över så lång tid. Jag har svårt att se Maja ha en så djup förståelse för hur en narcisssit funkar, att hon kan hitta på Johannas eurfori. Det är en obehaglig upplevelse för Maja, det jhör man när hon berättar!

Maja tycker nog äldigt mycket om Johanna, men blir obehagligt konfronterad av Johannas mörka sida. Vem skulle inte bli det?

"Om Maja var helt ovetande hade Johanna kunnat sagt precis vad som helst till M. Att hon själv ramlade och och sparkade i väggen. Att Tove ramlade och slog i huvudet och tuppade av. Hon kanske kvävdes av sina spyor?"

Johanna har involverat Maja i brottet redan, och hon litar på Majas tystnad. Maja har tidigare visat på en oerhörd lydnad och lojalitet. Nu är hon själv brottling. Och inte har hon larmat heller. Johanna är väldigt hämndlysten, det vet Maja. Men det värsta som kan händ är nog att Johanna tar livet av sig om Maja tabbar sig. Det vet Johanna.

"Även om M fattat vad som hänt efter att ha fått syn på kroppen så borde det rimligen dyka upp 1000 frågor till J, vad hände? Blev du arg över nåt? Sa Tove nåt? Var det otäckt? Gick det fort? Vad händer nu? Vad ska vi säga om nån frågar? Vad händer nu?"

Kanske inte läge att fråga en agiterad och stressad Johanna där och då? Bara lyda. Maja fattar absolut vad som har hänt. johanna är en mördare. En mördare som mördar "för ingenting".

Vill du tjafsa med en sån person?
Finns en anledning att Maja har hamnat där hon hamnat.

"I dom senare förhören säger faktiskt M att hon är livrädd för J. Det tog väl X antal förhör för henne att skruva om historian från, har ingen aning om vart T är, till ok jag vet men jag år helt oskyldig för J tvingade mig och nu är jag livrädd."

Jag kan tänka mig att Maja har gått från klarhet till klarhet.
Jag vet själv med mig att jag trippat på tå för en person i min närhet. Detta har skett på ett omedvetet plan. Det är först i vuxen ålder jag har förstått hur jag anpassat mig för att slippa och undvika obehagligheter. Det har inte varit ett sunt förhållningssätt, men nödvändigt.

När Maja konfronteras av förhörledare och av rumskompisen J*osefin, är utan Johannas inflytande, så börjar Maja successivt se att Johanna inte alltid verkat bry sig så mycket om Maja, utan mer om sig själv. Detta är något som Maja blundat för. Hon har så gärna velat bli sedd av Johanna, för den hon är. Hemskt att förstå att så är inte fallet.

"Ja, det är idiotiskt att säga att hon går till badrummet för att spy. Men eftersom hela hennes försvar går ut på hur stupfull och illamående hon var blir toaletten det enda ställe hon kan gå till eftersom hon säger att hon mår illa. Då måste hon komma på ett ställe kroppen kan vara på, ja då blir det walk-in-closet eller förrådet."

Maja kunde väl ha sagt att hon inte alls gick till badrummet? Att hon inte alls mådde illa?

Du bygger hela din tes på det traumatiska band du tror dig se mellan Johanna och Maja, vilket det inte finns ett enda bevis för att någon sådan bindning existerar mellan dom.

Efter googling på "traumatisk bindning kompis" så kommer nedan upp som förklaring.
Det pratas det om våldsamma relationer som orsakar smärta och lidande för offret (se Tova, Lena, Beata m.m), där det förekommer förtryck och våld. Dessa traumatiska band är givetvis fruktansvärda för offren, men problemet med din tes, är att Maja inte utsatts för något förtryck eller våld från Johannas sida.

Maja är alltså inget offer!! Hon är en förövare även om man bortser från mordet som du tror hon inte varit delaktig it. Hon har begått fruktansvärda handlingar, och inte på något sätt visat ånger eller sympati för det inträffade. Det är något allvarligt fel med hennes känsloregister.

Den traumatiska bindningen
Det är svårt att lämna en våldsam relation och det kan i vissa fall ta upp till 12 gånger innan man lyckas att lämna permanent.
https://www.norrtalje.se/info/stod-vard-omsorg/trygghet-sakerhet/tink/brottsforebyggande-arbete/vald-i-nara-relation/vald-och-fortryck-i-olika-former/den-traumatiska-bindningen/

Traumatisk bindning ( trauma bonding )
Traumatisk bindning förklarar varför är vi benägna att komma in i toxiska förhållanden och bli kvar i relationer som ger oss så mycket smärta och lidande. Varför kan vi inte komma ur relationen trots att vi skadas.

Vad är traumatisk bindning

Traumatiska bindningar bildas i relationer där det finns förtryck eller våld, där vi upplever mycket smärta. Dessa är mycket starka bindningar som bildas mellan människor och bindemedel i sådana förhållanden är trauma. Det är en biologisk och emotionell process.
https://insiktochfrihet.wordpress.com/2020/09/08/traumatisk-bindning/

Du vet att din partner visar alla drag på en manipulator, han är en giftig person, han förstör för dig, du är rädd för honom, du darrar vid ljudet av hans steg. Det finns två sätt att bryta upp med en sådan partner.
https://insiktochfrihet.wordpress.com/tag/traumatisk-bindning/

Trauma bonding
Det finns en del psykologer som pratar om begreppet trauma bonding (traumatiskt band) när det kommer till våldsamma relationer. Men vad är trauma bond och hur kan det uppstå?
https://rokstjejjourer.se/tjejjouren-dalia/trauma-bonding
Citera
2023-10-09, 11:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jätte kul
Jag kan ordna dig login på min sida där det laddas upp protokoll från fb hela tiden.
Förstår om du inte vill.
Angående nya bilagor tror jag mer på Mumsbulle eller .kungen eller någon annan vänlig själ

Ja, förlåt. Inte min mening att pressa på dig uppgifter.

Jag är ändå väldigt tacksam för att du uppdatterar fungerande länkar till FUP så att trådens medlemmar kan läsa.
Citera
2023-10-09, 11:38
Medlem
Citat:

Tre gick in och två gick ut levande är en gammal trådfavorit. Men som bevis eller argument är det helt ihåligt.

Sen att det faktiskt är så att två personer dödade den tredje tillsammans har visat sig vara ganska knepigt att visa. Så knepigt att tingsrätten fått kritik för domen inte bara från GW utan från en rad andra namnkunniga experter.
Citera
2023-10-09, 11:39
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det var väldigt mycket "hon skulle inte..."
Tänker du det ur ditt perspektiv eller ur Ms?

Det som Maja beskriver att hon gjort är ett ologiskt agerande.
Saker som hon i relation till hennes egen och hennes och Johannas tidigare historik inte skulle gjort ex lämnat Johanna ensam med Tove som Maja tidigare samma kväll fick hindra från att hoppa på Johanna.

Det är dessutom saker som som rent praktiskt inte går ihop - det är osannolika omständigheter som Majas story innehåller.

Maja var förbjuden att lägga sig i Toves säng - ändå skulle hon gjort det när de tre kom hem utan att Johanna skulle sagt stopp.
Att Maja möjligen kan släppa ner sig där utan att Johanna orkar protestera efter den utmattande dumpingresan när allt vänts upp och ner är en annan sak.

Att Maja inte skulle "vaknat" av alla ljud är osannolikt.
Liksom att hon inte skulle stött på kroppen när hon ensam gick omkring i lägenheten.

Att en ostraffad ung 18-årig tjej - som inte vill se våld på TV -inte skulle reagera våldsamt chockad vid att plötsligt se en död Tove är också orimligt - om hon inte varit med när Tove dog.

Liksom att Maja utan vidare skulle lämnat sin telefon och följt med den som strypt ihjäl Tove ut i mörka skogen mitt i natten - om hon själv inte varit mer involverad.

Att Maja dessutom skulle uppträtt helt oberörd efteråt är väldigt anmärkningsvärt om hon har rent mjöl i påsen gällande vad Tove råkat ut för.
Liksom att hon verkligen skulle ljuga och lurats så länge om hon inte var inblandad i Toves död.
Senast redigerad av coli 2023-10-09 kl. 12:00.
Citera
2023-10-09, 11:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Har du slutat slå din fru?

Du gör det lömska "misstaget" att utgå ifrån att antingen så har de "två" dödat den tredje, eller så har de "två" inte gjort det.

Men det finns fler anternativ, ett sådant är att en av de två dödade den tredje.

Möjligen menar du att svaret på frågan för det fallet är Nej, vilket förvisso är det korrekta svaret å den frågan för det fallet, men knappast ett svar som ger en rättvisande bild.

Men visst, för all del, om hovrätten dömer Johanna för mord och friar Maja för mord, då är svaret på din fråga - Nej, de två dödade inte den tredje.

Var det så du tänkte dig?
Citera
2023-10-09, 12:02
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Har du slutat slå din fru?

Du gör det lömska "misstaget" att utgå ifrån att antingen så har de "två" dödat den tredje, eller så har de "två" inte gjort det.

Men det finns fler anternativ, ett sådant är att en av de två dödade den tredje.

Möjligen menar du att svaret på frågan för det fallet är Nej, vilket förvisso är det korrekta svaret å den frågan för det fallet, men knappast ett svar som ger en rättvisande bild.

Men visst, för all del, om hovrätten dömer Johanna för mord och friar Maja för mord, då är svaret på din fråga - Nej, de två dödade inte den tredje.

Var det så du tänkte dig?

Jag beskriver fakta "Tre personer befann sig i en liten lägenhet. Två av dem bar senare ut en död person"
Råder det något tvivel om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in