2023-10-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Sätt dig en stund och fundera om varför det finns flyktingar i Palestina.
Okej, om jag varnar dig först och spränger din port eller dörr sen det är alltså acceptabelt? Jag varnade först och sprängde sen. Nu har man alltså varnat hela Gaza och det är alltså ok då att spränga allt som står i vägen?

Dålig jämförelse.
Om jag utsatt dig för allvarligt brott först, och du varnar mig inför sprängning, då är situationen likvärdig. Då skulle jag anse din handling som sjysst i ditt exempel.
Men i en rättsstat skulle du gått till polisen efter mitt allvarliga brott istället för att spränga. Håller du med?
Citera
2023-10-09, 09:38
Medlem
Svitjod88s avatar
Citat:
Ja, så länge ni supportar Israel. Det kommer komma många hit

Nej, det kommer det inte. Våra gränser är inte vidöppna längre vet du.

Synd där, baconhjärna.
Citera
2023-10-09, 09:38
Medlem
Citat:
Nej då jag är medveten om att Israel kommer köra all in. Bomba allt, Hamas, barn, kvinnor allt kommer bombas och jämnas med marken.

Det som kommer att ske bör inte heller komma som en överraskning för dig, det här kriget kommer inte Israel att avsluta. Det här kommer att fortsätta i evigheter och civila på båda sidor kommer slaktas som i lördags. Även Sverige och andra länder i väst riskerar att drabbas nu när vi snart är med i NATO.

'You ain´t seen nothin yet..men du kommer,var så säker.

Ingen kommer att hjälpa Hamas.
Det kommer att gå som det alltid går..Israel vinner och muslimerna förlorar igen.
De har onekligen vanan inne..:-)
Citera
2023-10-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RemExp1
Ni rider på gamla meriter, dessutom hade Israel usa och England bakom sig under det kriget, titta idag bara några grabbar lyckades sära Israels ben ordentligt 😅
Du är inte konsekvent, ena stunden är det några killar, andra stunden är det tusentals, och miljoner som är på väg.
Har du rökat grönt såhär tidigt på morgonen redan? Eller är du bara en propaganda maskin? Ett troll?
Vet du vad? Jag tror du är en förvirrad liten pojk som utnyttjas av äldre muslimska outbildade analfabeter.
Citera
2023-10-09, 09:41
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Dålig jämförelse.
Om jag utsatt dig för allvarligt brott först, och du varnar mig inför sprängning, då är situationen likvärdig. Då skulle jag anse din handling som sjysst i ditt exempel.
Men i en rättsstat skulle du gått till polisen efter mitt allvarliga brott istället för att spränga. Håller du med?

Israeliska bosättare slänger ut människor från deras hem, polisen står utanför och skyddar bosättaren.
Går inte att jämföra.
Citera
2023-10-09, 09:42
Medlem
Gränsen mellan Gaza och Egypten är nog bland de mest ogenomträngliga i världen. Israelerna har en buffertzon som sträcker sig längs hela gränsen. Denna har utvidgats flera gånger och mängder av hus har rivits för att kunna göra detta. Det har byggts både betongmur och senare även en mur av stål som går flera meter ner i marken. Men även på den Egyptiska sidan finns en buffertzon och stålbarriär.

Det finns en enda gränsövergång Rafah. Där får endast människor passera, inget gods. All godstransport till och från Gaza måste gå igenom den israeliska gränspassagen Kerem Shalom.
Hur Hamas lyckas smuggla in tusentals raketer genom denna är en total gåta. Man kan nog utgå ifrån att Israel låter det ske.
Citera
2023-10-09, 09:43
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ingen kommer att hjälpa Hamas.
Det kommer att gå som det alltid går..Israel vinner och muslimerna förlorar igen.
De har onekligen vanan inne..:-)

Det du kallar för i lördags för vinna?
Israel kommer aldrig att vinna, de kan bomba hur mycket de vill. Ideologin går inte att bomba bort.
Citera
2023-10-09, 09:43
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemExp1
Några där nere och miljoner som väntar på att ansluta sig, är det så svårt och förstå? Eller fiskar du efter barn som alla svennar medans du surfar på nätet 😂😂
Perfekt, ju fler mussar som samlas där, desto enklare mål. Sluta tramsa nu.
Citera
2023-10-09, 09:44
Medlem
K-Glitchens avatar
Det där landet betalar vi bidrag till. Helt jävla otroligt.

Snacka om att göda terroristerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Gränsen mellan Gaza och Egypten är nog bland de mest ogenomträngliga i världen. Israelerna har en buffertzon som sträcker sig längs hela gränsen. Denna har utvidgats flera gånger och mängder av hus har rivits för att kunna göra detta. Det har byggts både betongmur och senare även en mur av stål som går flera meter ner i marken. Men även på den Egyptiska sidan finns en buffertzon och stålbarriär.

Det finns en enda gränsövergång Rafah. Där får endast människor passera, inget gods. All godstransport till och från Gaza måste gå igenom den israeliska gränspassagen Kerem Shalom.
Hur Hamas lyckas smuggla in tusentals raketer genom denna är en total gåta. Man kan nog utgå ifrån att Israel låter det ske.

Hamas tillverkar raketer.

Material smugglas in.

Motstånden måste fortsätta.
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Israel siktar in sig på stridande. Hamas siktar in sig på civila utan vapen. Där en den största skillnaden mellan dessa två

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jl2aM0/israel-over-500-mal-har-attackerats-i-gaza
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
En massa missförstånd om hur man kan resa in och ut ur Gaza sprids här i tråden. Här reder jag ut vad som gäller:

Det går alldeles utmärkt att lämna Gaza om man nu vill det, under förutsättning att papper och ansökningshandlingar är i ordning (identitetshandlingar, viseringar, etc.). Saken handlar ju om att Gazabor måste passera igenom ett tredje land (Israel och Egypten) som enligt folkrätten givetvis har full rätt att bestämma över vilka som kommer in i deras respektive länder.

Hur ser det då ut i praktiken? Under perioden från Netanyahus tillträde och fram till angreppet i förrgår har antalet Gazabor som beger sig till Israel ökat.

Under detta år har mellan 45 000 och 50 000 tillstånd givits per månad för resor in i Israel (eller vidare till Västbanken), vilket representerar 85 procent av alla ansökningar. Av de tillstånd som gavs handlade 89 procent om arbetsrelaterade resor till Israel. En viktig under kategori är Gazabor som behöver avancerad sjukhusvård i Israel. Denna grupp utgör 6 procent av tillstånden eller 2700 tillstånd per månad i absoluta tal.

Gazabor kan också bege sig till Egypten om de vill (och har pappren i ordning) och här är trafiken mycket mindre. Här handlar det om mellan 10 000 och 15 000 tillstånd per månad. Egyptiska myndigheter släpper inte igenom alla som ansökt om att få resa till Egypten - 300-500 ansökningar brukar få avslag varje månad. Egypten har för övrigt särskilt strikta restriktioner när det gäller personer av manligt kön i ålderssegmentet 18-40 år (dvs "vapenför"/"brottsaktiv" ålder). Är du kvinna, barn eller man i medelåldern eller äldre är det dock sällan några problem.

Alltså: beskrivningen av Gaza som ett "fängelse" med "hermetiskt tillslutna gränser" är retorik från Hamasregeringens sida i syfte att vinna internationell sympati och förklara bort administrativ inkompetens och korruption.

Källa: UN OCHA, dvs United Nation's Office for the Coordination of Human Affairs.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-10-09 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in