2023-10-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Jag har försökt läsa in mig på vad konflikten handlar om. Har jag rätt när FN bestämde efter andra världskriget att alla överlevande judar skulle få bo i Israel? Men att de då fanns palestinier där som inte godtog det?
Är det, det som de bråkar om än? Snacka om att vara långsinta.
Och om det är så. Varför inte bara godta det som FN bestämde och att palestinerna makade på sig.
Nej, Det var Britterna som såg till att Israel bildades, se Balfourdeklarationen 1917. Sen hjälpte det inte att Storbritannien var slut och panka efter WW2, så 1948 lät de bilda Israel i sitt koloni Transjordanien.

Att araberna inte gillade att judarna var där kan man se på alla efterföljande krig. Samtliga vunna av Israel.
Citera
2023-10-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
260 läste jag.

Vad stolta de måste känna sig.

Fruktansvärt ondsint och korkat, för några sympatier lär de inte få, annat än av andra tokar som hatar judar.

Men som vi har sett i tråden och av Hamas idag räknas inte judarna där som civila. De är per definition en del av en ockupationsmakt.

Barbarismen som Hamas har visat kommer straffa alla palestinier, detta var i nivå med ISIS. Nyttan av att ha ihjäl civilister fyller ingen funktion, och vår syn (i väst) av araberna blir inte bättre då vi kommer fortsätta se dem som vildar.
Citera
2023-10-09, 00:32
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Ingen hade reagerat om de bara gett sig på legitima militra mål. Man kan vara emot israelisk apartheid och expansion och palestinsk rätt till sitt område samtidigt som israel ska ha sin egen rätt att försvara sitt område och samtidigt fördöma terroristattacker på civila från båda sidor. Tyvärr behandlar många detta som en fotbollsmatch och det är den onyanserade bilden som skapar allt hat för varandra.

Militära mål?, Israel är i ditt hem och äter din mat och dricker din vatten. Tar din mark och våldtar din familj. Vad tycker du man ska göra?

När Ryssland tar Krim blir det olaglig ockupation .. när Turkiet tar norra Cypern det är ockupation, när Israel tar hela Palestina .. bit för bit .. så är det ingen ockupation. Ingen bryr sig. Hamas har gjort för lite.
Citera
2023-10-09, 00:36
Medlem
ceyifam2s avatar
Visst är Israel en apartheidstat, visst förtrycks palestinier, visst har Israel många liv på samvetet, MEN, det Hamas nu gör är, förutom barbariskt, totalt kontraproduktivt.

Varje hus på Gaza där någon medlem i Hamas (och de är många) uppehåller sig - enligt Israel ett legitimt mål att jämna med marken. Varje byggnad där Hamas har någon verksamhet - grushög. Hamas har 0 framtid i Israel.

Det Israel är mest bekymrade över är nog inte gisslan, eller attacker från andra länder, det är att oroligheterna sprids till exempelvis Västbanken etc (så att det blir mer än stenkastning), då kan det fort eskalera och större mängder israeliska civila kan bli måltavlor. En mardröm för Israel.

Skulle något som liknar fullskaligt inbördeskrig bryta ut kommer det att bli oerhört många dödsoffer, och väldigt många palestinier kommer att fördrivas från Israel; förhoppningsvis kommer de palestinavänliga och israelhatiska länderna i närområdet att öppna sina gränser för dessa flyktingar.

Jag förväntar mig en närmast fullskalig mobilisering från Israels sida om det här inte lugnar sig inom några dagar (osannolikt), men jag hoppas att min pessimistiska syn på utvecklingen i regionen är obefogad.
Senast redigerad av ceyifam2 2023-10-09 kl. 00:42.
Citera
2023-10-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ingen tvingade dem att anfalla Israel just nu. De har helt och hållet valt vad som väntar dem. Det bästa vore förmodligen att de inte längre har ett eget land när detta är över.

Vilka är "dem"?
Om du på allvar tror att Israel som har världens mest utvecklade försvar bara råkade missa att Hamas som mer eller mindre befinner sig i en teknologisk stenålder planerade en attack för att än längre lyckas genomföra en attack så är du tämligen dum.
Citera
2023-10-09, 00:38
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Hamas är en terror organisation, prescis som IS. När du har fattat det så kan du kanske fatta VARFÖR Gaza ser ut som det göt. Israel och Palestina var på god väg att lösa deras problem. Sen kom Hamas.
Det här handlar om att en terrororgaisation har kontroll över Gaza.

Israel är ett LAND.

Hur man kan kritisera att ett land slår tillbaka mot en teroor attack är faktiskt ofattbart. Vad ska du säga om det händer i sverige???

Vem bestämmer om Hamas är en terrororginastion?

Ska USA få bestämma det? Ska EU som har genom tiderna koloniserat land efter land? Ska du bestämma det?

Israel är ett land ja, ett land som har byggts upp med hjälp av förtryck, hot och mord.
Israel skapade terrorn, Israel är ORSAKEN till terrorn.

Om det här hade hänt i Sverige? Om du kom hem till mig, tog min fru och mina barn. Tog mitt hem? Jag hade gjort värre grejer än vad Hamas har gjort.
Citera
2023-10-09, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Barbarismen som Hamas har visat kommer straffa alla palestinier, detta var i nivå med ISIS. Nyttan av att ha ihjäl civilister fyller ingen funktion, och vår syn (i väst) av araberna blir inte bättre då vi kommer fortsätta se dem som vildar.

Fruktansvärd attack, dock inget som palestinier inte behövt erfara. Antalet mördade barn i Palestina signerade Israel är över 2000 dom senaste 20 åren.
Citera
2023-10-09, 00:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Enligt Al Qassam så har IDF redan hunnit ha ihjäl några av sina egna kidnappade soldater i någon eldstrid. Vilket kaos.
Mycket möjligt, men de kidnappade är redan förlorade och så gott som döda. Israel lär inte förhandla med terroristerna, de lär bränna dem levande efter det som hänt. Kanske bränner de även terroristernas familjer levande? Återstår att se. Mitt tipps är vääldigt många kommer att dö innan det här är färdigt och de allra flesta lär vara arabsmuts.
Citera
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Får jag fråga vad du vill ha sagt med det?

Vad f*n tror du? Media skruvar till det för att inte få israeliska ungdomar att framstå som att de sysslar med droger (som är det gemene svensk tänker på när de hör ravefest). Man skriver musikfestival för att få det att låta bättre. I stora delar av västvärlden har man kommit förbi de flesta fördomar gällande rave och allt som hör till men inte här i Sverige.

Mvh
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Vilka är "dem"?
Om du på allvar tror att Israel som har världens mest utvecklade försvar bara råkade missa att Hamas som mer eller mindre befinner sig i en teknologisk stenålder planerade en attack för att än längre lyckas genomföra en attack så är du tämligen dum.

Det är skit samma. Hamas gjorde attacken och har tagit den på sig, vare sig Israel ville detta eller inte. Palestinierna klarar inte att sköta ett land ännu. De får vänta med att få ett eget land tills de är mogna.
Citera
2023-10-09, 00:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lmzl
det var nog aldrig meningen att Palestina skulle fortsätta vara Palestina efter FN bestämde att palestinierna skulle lämna över ett stort område av sitt land till judarna. Detta beslut resulterade att Palestinier som levt i generationer där skulle lämna över allt till judarna. Vet inte om det skulle accepteras att något liknande händer i Europa. Det kulle klassas som brott mot mänskliga rättigheter. Men för att det händer araber så ska det accepteras av väst.

Det var inte länge sedan Ukraina tillhörde Ryssland. Det är ju inte ok att Putin invaderar Ukraina som vi har sett. Han har ju inte rätt att säga detta tillhör Ryssland utan att möta motstånd. Och det är självklart att man ska möta motstånd om man försöker ta ett annat land.

Men israel lyckades att ta land från Palestina, döda och fösa bort palestinier med hjälp av europa och USA.

https://imeu.org/article/fact-check-msnbcs-palestinian-loss-of-land-map

Självklart står det inget i resolutionen om att palestinier skulle lämna över allt till israelerna. Vad det handlar om är bara att det skulle bildas två stater, som skulle samarbeta och respektera minoriteter.
Citera
2023-10-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lmzl
Där har du svaret... Ingen blir självmordsbombare om man inte ger denne anledning att bli det. Med det menar jag, om man slutar förtrycka och döda ett folk så finns det inget att hämnas på. För Europa och väst så är det enkelt att använda terrorist kortet, även om en arab försöker försvara sitt land mot inkräktare så är han terrorist. En irakier som dödar en amerikan i Irak klassas som en terrorist. En ukrainare som dödar en rysk soldat i Ukraina är en hjälte. Vi har drygt 150 000 irakier i Sverige tack vare USA och Storbritannien var där nere och stöka. Varken Sverige eller något annat land i Europa gick ut och fördömde kriget.

Visst är det så. Tvivlar starkt på att en random pojke i valfritt arabland i åk 2 studerar europeiska kartor över framtida terroristdåd, åk 3 får lära sig bygga hemmabyggda bomber och de stora pojkarna i åk 5 får lära sig hur man använder en AK ordentlig. Dels för att deras skolor är sönderbombade men också för att de är människor som vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in