2023-10-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cigarololx
Total misslyckande av Israel, att detta kunde ske är katastrofalt.

Hade inte delar av militären strejkat en tid, om de gjorde det eller inte vet jag inte hur det blev, men det kan ju ha öppnat upp för en svag punkt ?
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Fortfarande inga reaktioner eller uttalanden från andra arabiska länder?

De är nog lika tagna på sängen som Israel av denna skiten. De kan inte ingripa utan att ha förberett sig. Deras eventuella svar kommr först om några månader. Om det blir något alls.
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fler än 100 israeliska gisslan i Gaza skriver Haaretz.

Kommer det avskräcka IDF från någonting?

Lägg till drönare och pansarskott. Avskräcka är något laddat ord men de har nya omständigheter att förhålla sig till helt klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jallajallabro
Det är helt korrekt analys. Problemet, som jag ser det, är om konfliktens utveckling inbegriper övriga arabstater. Då kliver USA in, o de är ett rött skynke för Ryssland, utan hammare o skära...

Det är många som ropat att Ryssen ligger bakom denna attack mot Israel tillsammans med Iran.

Men precis som ni skriver är det bara bullshit. Israel är fullt av Ryssar och landet har mycket god relation till Ryssland. Bättre än till Ukraina, även om det finns massor av Ukrainare i Israel också. Ukrainare och Ryssar kommer nog relativt gott överens i Israel.

Ryssland har verkligen hållit tillbaka i Syrien, och de har inte sålt luftvärn till Iran.

Nu verkar de som att de kommer exportera SU35 till Iran som tack för drönarna de fick för Ukrainakriget, så det lär ju inte Israel vara jättenöjda över.

Både Israel och Ryssland vet att den andre kan orsaka dem stor skada, och ingen av dem har intresse av att skada den andre. Min uppfattning är att Ryssland är Israels näst bäste vän. Israel har nu även börjat bygga broar med Kina.
Citera
2023-10-08, 23:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Läs på lite Iran har redan tagit på sig att dem har hjälpt Hamas med attacken!

Nja.., i rättvisans namn skall det sägas att Hamas hävdar det. Inte att Iran har tagit på sig det.

Ifølge The Wall Street Journal bidro iranske sikkerhetstjenestemenn til å planlegge Hamas-angrepet på Israel og ga denne uken «grønt lys» til angrepet.

Avisen skriver at de får dette opplyst av høytstående medlemmer av Hamas og Hizbollah.

De opplyser at ledere fra Irans revolusjonsgarde skal ha jobbet med Hamas siden august for å planlegge angrepet. De ga grønt lys på et møte i Beirut mandag, ifølge kildene.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...pet-paa-israel

Hur det är med den saken, låter jag vara osagt för stunden..
Citera
2023-10-08, 23:38
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Någon som förstår turkiska bör väl kunna bekräfta eller dementera?

Den är fake, undertexten stämmer inte med vad han säger, verkar även vara ett gammalt klipp.

Jämför med https://www.youtube.com/watch?v=l0xvU0qtlCg
Senast redigerad av doncroce 2023-10-08 kl. 23:42.
Citera
2023-10-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Varsågod
Den stora. frågan är hur Israel har kunnat missa detta? De har stenkoll på alla grannländer och framförallt deras gränser. Kan de ha låtit detta hända medvetet?
Citera
2023-10-08, 23:39
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag tror faktiskt det börjar gå upp för folk och även politiker i Sverige sakta men säkert faktiskt

Man är en hycklare av högsta rang om man stödjer Ukrainas kamp men inte Palestiniernas. Bara för att Israel har stämpel som en västerländsk demokrati där man kan dricka bira och köra rave så stödjer man dem mot blodtörstiga palestinier som ska hålla ut med 100 år till av ockupation.
Citera
2023-10-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lmzl
Inget arabland eller Iran kommer gå i krig mot Israel. Kan tänka mig att Hizbollah i Libanon kommer att försöka agera. Om israel går hårt på som de sagt så är detta krig snart över och bortglömt som många andra gånger.

Vi får se var det landar, jam misstänker att det här kan vara början till någonting stort.

Men jag hör vad du säger och ganska snart sitter vi bägge på facit..
Citera
2023-10-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Tvivlar. Jag tror deras status kommer minska drastiskt tills Erdogan är borta isf. Sedan om någon annan tar över som inte är en galen Islamist så återställs det.
Jag tror inte USA aktivt kommer döda Erdogan, eller kriga mot Turkiet. Däremot kommer de skicka allt stöd Israel behöver för att slå ut alla turkiska fartyg och för att plocka centrala figurer. Dock gäller detta vid regelrätt krig

Om turkarna gör en Iran så kommer de successivt nötas ner tills Erdogan inte har något stöd kvar.

Så ja, du har nog ganska rätt.
Citera
2023-10-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Man är en hycklare av högsta rang om man stödjer Ukrainas kamp men inte Palestiniernas. Bara för att Israel har stämpel som en västerländsk demokrati där man kan dricka bira och köra rave så stödjer man dem mot blodtörstiga palestinier som ska hålla ut med 100 år till av ockupation.
Israelerna har ju varit ockuperade i 3000 år. Jag tror många är imponerade av deras envishet över en bit sand.
Citera
2023-10-08, 23:42
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Var det en festival i Israel? SVT skriver att 260 är döda.

Japp, och muslim-äcklen sköt ihjäl försvarslösa hippies.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in