2023-10-08, 23:02
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag tro han bara snackar.
Det är fejk. Läs kommentarerna till videon. Han pratar inte om USA
Citera
2023-10-08, 23:03
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Jag bor i Antwerpen i jude- dvs ”diamantkvarteret”. Köpte ett bostadshus av en judisk ortodox familj, Katz som är direkta ättlingar till Moses säger dom. (!)

Dom berättar att judarna är guds utvalda och att dom är överlägsna alla andra raser, nationaliteter och medmänniskor.

Dom hoppas på storkrig, helst mellan USA o Kina för då blir priserna på livsmedel mycket dyrare.

Idag bunkrar dom sedan UKR kriget upp med ris, pasta, mjöl, kol, havre, korn, kaffe, the o sådant som håller länge.

När jag går ut m hunden stöter jag emellanåt på dom och dom erbjuder vänligt och generösa 70% för huset jag 10 år sen köpte av dom.

Ett superpris mot kommande blott 10% som som köper tillbaka det för när kriget brutit ut.

Deras förfäder gjorde precis samma inför WWI och WWII berättar dom.

Farfar i Holland fick 1944 två fabriker och en villa för 5 säckar mjöl av fabrikören m hustru o 5 döttrar.

Dom fick välja mellan att svälta ihjäl eller lämna över nycklarna

Judar…!
Ja men judar är det utvalda folket. Om världens största religion säger att de är speciellt utvalda tycker jag att de ska få vara stolta över det. Det innebär inte att de är rasister. Muslimer tror också att de är bättre än andra för att de är muslimer. Afrikaner tror att de är smartare än andra eftersom de är svarta. Skulle tippa att 90 procent av mina grannar är judar och alla är bland de mest extrema SJW man kan hitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det avtalet skulle jag vilja se. När infördes detta? Före eller efter den arabiska våren?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Egypt%E2%80%93Israel_peace_treaty

Det infördes 1979 då Egypten blev första arabland att erkänna Israel. Länderna erkände varandra, Israel lämnade tillbaka Sinaiöknen som de tog kontroll över i samband med sexdagarskriget 1967 och Israel fick tillåtelse att använda Suezkanalen. Egyptens och USA:s presidenter fick Nobels fredspris för avtalet. Den egyptiska presidenten mördades två år senare av grupper som såg honom som en förrädare för att ha erkänt Israel.

Med reservation för fel i min sammanfattning. Det finns ganska bra dokumentärer om t ex sexdagarskriget på youtube där detta även nämns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Nu var det väl ingen raket som träffade festivalen dock?
Hade dom haft sin festival på gränsen till ett område som har för vana att skicka in miliser som mördar, torterar och kidnappar civila helt besinningslöst, hade jag nog haft mindre sympati.

BTW, så var det en psytrance/goatrance festival, full av hippies höga på LSD och MDMA, ingen freds festival.

Nej men de har skickat raketer samt dödat civila in person så att säga med terroristattentat i flera år nu. Att då ställa sig på gränsen, knarka ner sig och sedan bli förvånad när deras gullpojkar kommer med maskingevär är väl inte så smart.
Citera
2023-10-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Undrar hur involverade USA kommer vilja bli. Om nu fler börjar blanda sig i det här.

Hursom verkar mänskligheten lägga alla sina resurser på att starta krig och ha ihjäl varann ist för att rädda miljön. Vi är ganska outvecklade som art på så vis.
Klockren betraktelse. Men jag skulle vilja ha det till "istället för att rädda oss människor" över huvud taget.

Citat:
Om kina nu startar sitt krig. Kommer USA orka med att lägga ännu mer resurser på bojkotter och förse andra med vapen osv.
Kommer nog inte att hända än, det dröjer nog något/några år till. En del förberedelser kvar där tror jag.

Citat:
Ska bli intressant att följa hur involverade man vill bli efter att Israel börjar gå in i Gaza.
Jag tror Israel kommer jämna mycket av Gaza med marken.

En kommentator på Al jazeera hade en frågande undran varför USA skall sända ett hangarfartyg till Israels omgivning, då Israel har mer än tillräckligt stridsflyg för att slå ut allt som kan tänkas behövas slås ut ifråga.
Reflektionen från kommentatorn var om det var annat än amerikansk inrikespolitik som låg bakom.
Möjlig attack på annat land i omgivningen kanske?
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Israel upprättades 1948 i syfte att vara en judisk stat som kunde skydda judar från förföljelse. Landet var dock etablerat i det område som palestinier hade bott på länge och betraktade som sitt land. Detta blev startskottet för konflikten mellan palestinier och israeler och har pågått sedan dess.

Muckade Palestina med judarna 1948 också?
Kommentar:
Svar ja, Västbanken var del av Jordanien som anföll Israel då staten bildades 1948. Där bodde som bekant de som idag kallar sig palestinier.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/1948_Arab%E2%80%93Israeli_War
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Talibanerna har kommit ut med ett mediauttalande att de tydligen vill vara med och vill inta Jerusalem som de tog Kabul.

Dom urusla araberna borde kanske ta in talibanerna och perser? Dom är fan 500 miljoner och omringar judarna och är ändå så här pass kassa..
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jallajallabro
Med bara lite otur, har det här kriget maximal potential att spåra ut fullständigt..

Det kan röra sig blixtsnabbt mellan en israel-palestinakonflikt, till Iarael mot hela arabvärlden..

Då lägger sig USA i, och då kan inte Ryssland låta bli utan startar ett tvåfrontskrig.

Sedan ska Nato blanda sig i och därefter blir det fullt kaos.

Det här kan sluta riktigt illa, för allt och alla.

Har ni förstått volymen det här har möjlighet att eskalera till...?
Sluta fantisera och kom in i verkligheten!
Det kommer inte eskalera vare sig ena eller andra landet kommer lägga sig i det hela, Sedan är Israels armé en av världens bäst tränade för just klara dessa situationer så keep on dreaming om eskalering!
Citera
2023-10-08, 23:05
Medlem
turken backar palestina! https://twitter.com/Sprinter99800/status/1711124207063453959?t=Lf_eqI1dqoOLc-I0i9yT_Q&s=19
Citera
2023-10-08, 23:05
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Smäller på rätt bra till och från i liven.
https://www.youtube.com/live/DILmIFr7uC0?si=jmH5HeTj3uhHERLu
Öppet mål. Det finns ju inget luftförsvar
Citera
2023-10-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jallajallabro
Med bara lite otur, har det här kriget maximal potential att spåra ut fullständigt..

Det kan röra sig blixtsnabbt mellan en israel-palestinakonflikt, till Iarael mot hela arabvärlden..

Då lägger sig USA i, och då kan inte Ryssland låta bli utan startar ett tvåfrontskrig.

Sedan ska Nato blanda sig i och därefter blir det fullt kaos.

Det här kan sluta riktigt illa, för allt och alla.

Har ni förstått volymen det här har möjlighet att eskalera till...?
Ryssland är väl generellt vänligt inställda till Israel, ryska är väl det tredje mest talade språket i Israel efter hebreiska och arabiska. Dom gjorde väl en deal också att Israel inte skulle sälja vapen till Ukraina om Ryssland inte säljer till Iran? Var ju också tal och en handelsunion för något år sedan
Citera
2023-10-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Egypt%E2%80%93Israel_peace_treaty

Det infördes 1979 då Egypten blev första arabland att erkänna Israel. Länderna erkände varandra, Israel lämnade tillbaka Sinaiöknen som de tog kontroll över i samband med sexdagarskriget 1967 och Israel fick tillåtelse att använda Suezkanalen. Egyptens och USA:s presidenter fick Nobels fredspris för avtalet. Den egyptiska presidenten mördades två år senare av grupper som såg honom som en förrädare för att ha erkänt Israel.

Med reservation för fel i min sammanfattning. Det finns ganska bra dokumentärer om t ex sexdagarskriget på youtube där detta även nämns.

Jag måste vara blind men vart står det att Egypten på order från USA inte får släppa in Palestinier i sitt land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in