2023-10-08, 19:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Klädkammaren är visserligen inte omöjlig som temporär förvaringsplats. Men, och det finns ett stort men, det är den krångligaste vägen med två st snäva vänstersvängar. J är mer praktisk än så.
Och stör det henne att en levande M ligger i hennes säng, så lär hon inte ens komma på tanken att dra in en avliden kropp bland sina nytvättade kläder?

Vad som också talar emot klädkammaren är att det är stor risk att M vaknar ur sin skönhetssömn med ett stök och bök i samma rum.

Jag ser endast två alternativ; förrådet direkt bakom hennes egen dörr, men eftersom dammkontrollanten har fört protokoll över dammlagret så får det anses gå bort (även om man kan tvivla på tillförlitligheten då M sägs ha befunnit sig där i aug-sept, alltså endast någon månad innan).

Vi lämnar förrådet och tar oss till köket som i princip ligger mittemot badrummet, en sträcka som är jämförbar med badrum-förråd.
- T placeras utmed väggen under fönstret för att därefter täckas med en ihopvikt matta eller annat hon i renoveringshänseende ansåg passande.

M var enligt J själv, både slö och energilös denna kväll (i de första förhören) och risken var försumbar att M skulle börja undersöka textilier i köket.
Vad som talar emot både kök och klädkammare som temporära förvaringsplatser, är att inga starka skurmedel har använts här. - Å andra sidan har J "glömt" att rengöra utanför ytterdörren.
När J fick frågan om den starka doften hade hon svar på lager och skyllde då på hantverkarna. - Möjligen förutsåg hon riskerna med en alltför nitisk rengöring.

Varför då flytta på kroppen ö h t? - M sov fortfarande och kunde börja må illa närsomhelst. Själv var hon påklädd och på väg att gå ner för att köra fram bilen när M plötsligt vaknar till och går mot badrummet.
J kan då ha dragit en nödlögn om att hon precis var på väg till Donken för att handla mat åt M och föreslår en burgare. - M tar tacksamt emot erbjudandet och sätter sig i badrummet, men innan dess hämtar hon sin mobil.
J säger, innan hon lämnar lägenheten, att hon signalerar när hon är framme och förmanar henne att stanna kvar på toa under tiden för något kräk har hon ingen lust att ta itu med.

Två minuter senare meddelar J att grannen har erbjudit sig att skjutsa. J hämtar sin mobil som hon glömde förra svängen eftersom syftet från början endast var att köra fram bilen.

- Var är T? - A har hämtat henne, blir svaret.

Jag har visst glömt att svara dig här.

Javisst, det är riskabelt att dra en kropp ut i vardagsummet, särskilt som det inte finns någon dörr, utan enbart ett draperi och det nyligen varit både tumult och påringningar.

Vad gäller dammprotokollet, tycker jag inte att det är säkert att det är bevisat att det låg ett dammlager där. Protokollet är skrivet för långt efteråt, och i det skede när man kollade in där, handlade det om att se efter om det fanns en levande Tove där, alternativt kanske en död. Fokus borde vara på en mänskilg kropp. Nu säger jag inte att det inte är möjligt att man minns, och kanske var det fokus på just dammet, men det kan finnas felvariabler där.

Köket kan ha varit en plats, och ja varför inte en matta att täcka kroppen med?

Märkligt är det att hunden inte har markerat på fler ställen. Då tänker jag även hall och trapphus. Bil. Så ur pålitligt är det?

Forensikern sa att golvert i badrummet hade mindre damm än hallen. Så hur gick det till, att lägga Toves kropp på ett lakan utan att det lämnades spår? Hon verkar ju även ha haft urinavgång.

Din nya version, är ju lite spännande. Att sätta Maja säkert på toa utom synhåll för kroppen. Samtidigt blir det väldigt osäkert, med Maja som kanske inte mår illa längre och går tillbaka till sängen.

Men att Johanna har sagt till Maja att A*lbin hämtat Tove, det ser jag inte alls som osannolikt.

Johanna verkar vara en person som vill tänka till lite grann innan hon bestämmer sig för vilken variant hon ska lägga upp. Man kan de detta i förhören, och även att Johanna samlat ihop en bra historia som de kan dela på i framtida förhör när de träffas på Illharjen, visar på att hon har förmåga att ta steg för steg och gå igenom hur historien ska passa med grannen och det hon har sagt.

Johanna tog tid på sig innan hon berättade "sanningen" och då hade hon en färdig historia, en som hon nu rapar upp som om hon läser manus. Vid frågor, blir allt flytande och osäkert. Hon håller sig till sin planerade version.

Det är bra att försöka se flera olika varianter! Man bli lätt lite låst.

Man ska fråga sig varför Maja blir kvar på toa så länge enligt egen uppgift. Detta kan kännas lite märkligt.
Citera
2023-10-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, men nu har hon ju fått Maja som medhjälpare till att flytta Tove, så Maja är medskyldig till brott. Och det är inte vilket brott som helst ju.

Att berätta vad som har hänt, det kan ha flera effekter och avsikter.

En kan vara att Johanna vill vara tydlig med hur allvarligt brottet är. Det kan ha avskräckande effekt på att avslöja för polisen. Ett annat kan ha varit att Johanna faktiskt är lättad över att hennes "problem", hucudvärk är borta. Hon kanske till och med är lite stolt, vem vet?

Jag trot också att Johanna vill att de ska ha en gemensam version som stämmer med de dunsar och andra ljud som har hänt i badrummet. Hur ska hon kunna få Maja att berätta om kräkningar och slirande på golvet, ramla osv utan att berätta ganska ungefärligt om hur det gått till? Jag tror även att Johanna tror at Maja kommer att vara henne lojal, både för sin egen skull och för Johannas skull.

Jag tycker inte alls det låter dumt.

Maja fattar absolut vad som hänt. Maja är Maja, och har under lång tid inte ifrågasatt och varit lojal. Hållit tyst. Ändå funnits där för Johanna.

Nu har Johanna gjort det ofattbara och det kan bli lite för mycket (av det onda).

Om nu Maja är skyldig till mord som du säger, varför säger inte Maja att hon frågade, at Johana hotade, att hon såg Johanna gå i trapphuset och fixa, att Maja blev dödshotad. Att Maja är livrädd för Johanna?

Nä, Maja säger att Johanna sa till henne att hjälpa till. Då gör Maja det. Utan hot.
Johanna sa att om inte Maja höll tyst om bilresan skulle de båda ligga illa till. Var det på Illharjen?
Johanna sa att om hon hamnade i fängelse så skulle hon ta självmord. Inte var det när hon skulle hjälpa till att ta Tove ut ur lgh i varje fall.
Maja såg inte om Johanna var i trapphuset, men tänker ändå att hon kan ha gömt Tove där.
Maja säger att hon inte frågar vad som har hänt, utan bara gör som Johann säger åt henne. Hela vägen. Du måste hjälpa till så att inte fötterna slår i trappen, du måste hjälpa till så att vi får in Tove i bilen. Ta tag i benen i skogen, lys med lampan.
Maja säger att hon siter i badrummet, just precis där ordet har skett. Om hon är skyldig till mord, hur kan hon då ha glömt att det ligger en död människa där? Maja säger alltså inte att hon inte gick dit, utan låg kvar i sängen.

Är det inte otroligt lama, till och med för ididotiska lögner för att dölja att man varit med och mördat men ändå ljuger?

Fast det påverkade inte hennes vilja att berätta om hennes vetskap om bränderna, och att hon blev tillsagd att agera alibi under en av bränningarna. Hon anser sig oskyldig till brott, så givetvis hade hon berättat.

Om J var stolt och ville berätta. Varför gömde hon då kroppen från första början? Och varför skryter hon inte inför sin bästis, om alla snaskiga detaljer istället för att sitta helt tyst. Komigen!

Om Maja var helt ovetande hade Johanna kunnat sagt precis vad som helst till M. Att hon själv ramlade och och sparkade i väggen. Att Tove ramlade och slog i huvudet och tuppade av. Hon kanske kvävdes av sina spyor?

Även om M fattat vad som hänt efter att ha fått syn på kroppen så borde det rimligen dyka upp 1000 frågor till J, vad hände? Blev du arg över nåt? Sa Tove nåt? Var det otäckt? Gick det fort? Vad händer nu? Vad ska vi säga om nån frågar? Vad händer nu?

I dom senare förhören säger faktiskt M att hon är livrädd för J. Det tog väl X antal förhör för henne att skruva om historian från, har ingen aning om vart T är, till ok jag vet men jag år helt oskyldig för J tvingade mig och nu är jag livrädd.

Ja, det är idiotiskt att säga att hon går till badrummet för att spy. Men eftersom hela hennes försvar går ut på hur stupfull och illamående hon var blir toaletten det enda ställe hon kan gå till eftersom hon säger att hon mår illa. Då måste hon komma på ett ställe kroppen kan vara på, ja då blir det walk-in-closet eller förrådet.
Citera
2023-10-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Faktum är att du missade spiken helt och hållet. För inlägget du svarade på handlade om tidpunkten när grannen uppfattade dunsen. Men du skulle väva in Maja och 0233 i det, din smutskastande trams-agenda är solklar. Du är lika avslöjad här som med "skärmupplåsningen". Du har verkligen sänkt dig själv till ren trollnivå!

Det är tydligt att det finns tvivel kring vad som skedde 0233, hur Majas telefon låsts upp, vem, om någon som i så fall gjort det, om det ens var medvetet, och i vilken grad telefonen blev upplåst. Att du inte kan svälja det och fortsätter tramsa visar bara på din låga nivå och avsaknad av objektivitet!

Ja men nu ville du ju med det inlägget ifrågasätta JJ:s uppgift om 02:30 och att det var då hon menade i förhör att grannen kan ha ringt på. Du insinuerade att polisen kan ha styrt JJ till det svaret osv.

Så då blir ju naturligtvis min följdfråga om du då distanserat dig från 02:33 (efter att tidigare omfamnat det som ett superbra bevis på att MH inte kan ha mördat då pga mobilfippel) OCH 02:43?

02:33 distans då eftersom du nu menar att MH kan ha låst upp iPhonen i fickan för det har du Googlat att det går.

Då kan du ju visa de sökresultaten oavsett om du är arg på mig eller inte. Visa dem för de andra som du behöver övertyga?

Det blir ju inte så bra om du lever i en fantasivärld här om du engagerar dig i MH så mycket.

Och vad händer om PG läst på lite här i helgen hur detta funkar och börjar prata om att det ÄR en upplåst iPhone/keybag kommer du hata på honom då också?

För det är det enda jag visat här. Alltså att iPhonen är upplåst och det inte kan hända som du påstår.

Och som sagt, åklagaren kommer hänvisa till en upplåst iphone/keybag och kanske ifrågasätta att PG använde sin egen iPhone med tanke på de olika inställningar vi diskuterat här på ditt ”sakliga” sätt. Som du menar du alltid har.

Sluta strutsa för keybagen. Apple har lagt miljarder på att det inte ska funka som du menar. Det är för att man inte ska kunna sno någons mobil och sen låsa upp den i brallan.
Senast redigerad av Avel 2023-10-08 kl. 20:29.
Citera
2023-10-08, 20:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det var just detta jag reagerade på tidigare och skrev ett inlägg om; påringningen sker fåtalet minuter efter dunsen, i både den första och senare versionen.

Johanna torkar rent med hushållspapper på golvet i toan och det gör hon ett bra tag från det att grannen plingade på och hon tror att det var efter 02.30.
När hon är med Maja inne på toaletten så hör hon hur det plingar på dörren men hon tar ingen notis om detta. Johanna säger att det är ett par minuter från att Maja dunsat i golvet till dess att det plingar på dörren.

Skillnaden är att i första versionen är klockan strax efter 02:30, i den andra c: a 02:00 medan hon och M fortfarande sitter på golvet med T och det gör de i några minuter, enligt J. Innan de tar av sig sina våta strumpor, sätter igång att städa och går ut till vardagsrummet för att planera vad de ska göra med T:s kropp.

Om M hade varit delaktig i mordet hade hon kunnat hålla sig till sanningen så att både hon och M kunde leverera samma version. I likhet med dumpningsdelen som överensstämmer med M:s redogörelse.
Ärlighet fullt ut; som jag tidigare skrev så låg J på minuskontot beträffande sina tidigare lögner och misstänkliggöranden och hon hade allt att vinna på att vara ärlig fullt ut. I dumpningsdelen.

För att därefter ge sig själv fria tyglar att koka ihop något som domstolen kunde köpa. Vid det här laget var hon medveten om att förhörsledarna hade vetskap om hennes googlingar och hatdikten bl a.
Visst kunde hon skylla allt på M, men det finns en mottagare i andra änden som ska köpa historien och att skylla ifrån sig hade hon testat tidigare under förhören.

Men J är inte endast ute efter att frisera sanningen här genom att uppfinna en version som hon och M aldrig har pratat ihop sig om. Hennes agenda är också att få M:s version att framstå som lögn; inget samtal i köket, inget illamående, inget sovande - en förutsättning för att få in M i badrumshörnet.

Hon är också noga med att få fram sin irritation över att M låg i sängen efter skogsturen med det underliggande budskapet att M var med i badrummet. Min tolkning.

Vi får hoppas på att advokaten konfronterar henne med tidsuppgiften för dunsen.

Med sin handlingskraft har hon visat att hjärnan var inkopplad snarare är frånkopplad.

Vad jag också reagerar på är att hon betraktar bortfraktandet från lägenheten som något hon "bara måste" göra - total iskyla. - Det existerade inget "måste" i situationen.

Nu minns jag att det var du som tog upp det här.

När Johanna "tänkt klart", då kommer en ny version, som inte passar ihop med verkligen som ursprungsversionen, där tider och ljud ska passa in i det verkliga förloppet.

Den nya versionen, med framflyttning av tiden med 40 minuter, det borde förhörsledarna verkligen funderat över varför detta sker, samtidigt som frannen uppger helt annan tidpunkt.

Med tanke på att Johanna verkligen ville att man skulle tro att Tove åkt hem och hon träffar på grannen som ju vet att ljudden kommit för inte så länge sedan och att han även varit och ringt på, gör hon nu en dundertabbe, den som gör att man inte tror på henne.

Men kanske Johanna anser att priset är värt det, eller så tror hon att det inte går att veta riktigt när allt händer.

Precis som det nu blev. Nästan...

Jag reagerade också på flera saker när jag lyssnar på nytt av rättegången.
Minns inte något på rak arm nu. Men liknande det du tar upp med de små detaljerna.

Ja, på köpet blir Johannas nya version "den sanna" fån sanningssägaren, medan Majas riskerar att framstå som lögnare. Precis som det blivit här i tråden och till vissa delar även i rätten.

Lömsk till tusen, med sitt polerade, välvårdade språk, lena röst.

Det är bara när hon säger vissa saker som gör att man plötsligt vaknar till och hoppar högt över.

Jag tyckte också när jag lyssnade lite i morse, att Johanna får det att låta som att det är så synd om henne. Hon använder små knep som att låta vakten säga att han förstår situationen. Att han ska hålla koll på Tove nästa gång.

En sak som jag reagerade över är att åklagaren inte frågar varför de lyckas få med Tove åt fel håll, när det ju ndast är fråga om att slå lite?

Tove ska ju åt motsatt håll, helt och hållet.
Citera
2023-10-08, 20:48
Medlem
Citat:
Där var det ja. I en sammanfattning av förhöret noterade polisen följande

Intressant det där att hon ger uttryck för att det är "ett bra tag" från det att grannen ringer på, tills hon går iväg och träffar grannen. Samtidigt som grannen ger uttryck för att det endast rör sig om ett par minuter. Johanna har förmodligen uttryckt det hela som "efter halv tre" och sammanfattningen nämner också att hon "tror" att det var efter halv tre, så hon har uttryckt det med någon form av tveksamhet. Men det gäller ju i princip allting som Johanna ger uttryck för.

Men jag måste säga att grannens beskrivning verkar mest trovärdig där. Grannen lär inte ha stått vid sin egen dörr och väntat särskilt länge, troligen inte ens en minut. Det är länge att stå och vänta på ingenting i ett trapphus mitt i natten, i en minut.

Faktum är att räknar man baklänges från tiden de åkte till McDonalds, och tar hänsyn till hur länge grannen har väntat vid Johannas dörr respektive sin egen dörr, så är kanske grannens tidsuppgivelse 0240 mer korrekt än 0230. Kanske är det det grannen har insett inför vittnesmålet i tingsrätten, där han rannsakat sig själv och noggrant gått igenom vad som hände den där natten och vad han (de) gjorde.

Det hade varit intressant att få höra grannens motivering till justering av tiden från 0230 till 0240.

Det är grannpappan som gör yoghurt som i förhör uppger tiden 02.30 till 02.45. Sonen verkar ha sämre tidsuppfattning och pratar då om tiden 03. Men är osäker. Det troliga är väl att far och son diskuterat tiden inför rättegången och då kom fram till tidpunkten 02.40. De har dock ingen information då om tiden för sonens stegserie och troligen inte om Toves och Johannas mobilrörelser heller.

Sonens egen tidslinje stämmer inte med 02.40 tiden då han tex under rättegången uppger att de väntade ca 5-10 minuter innan Johanna dök upp i trappan. TR tog fasta på tidpunkten 02.40 men inte grannsonens hela redogörelse. Antingen visste de inte bättre eller bortsåg de från den. TR fick information om när Johanna och Toves mobiler lämnade lägenheten.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-08 kl. 21:24.
Citera
2023-10-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag refererade till Expressens reporter som satt bakom en glasvägg med övrig media. Johanna stirrade in på dom och log brett.
Förstod det därför ville jag rätta med fakta
Jag följde detsamma men de missförstod eftersom de inte visste att J pappa satt där och de visste ej heller hur han ser ut
Citera
2023-10-08, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paniksyrran
Nej, antisociala kan variera i intelligens men många med låg iq har antisociala beteenden.
Jo.
https://www.newscientist.com/article/2118547-real-life-psychopaths-actually-have-below-average-intelligence/

”… But the idea that they are also fiendishly clever – as often portrayed in films and TV – isn’t quite true. In fact, in general, psychopaths seem to have below-average intelligence...

”… Overall, the team found no evidence that psychopaths were more intelligent than people who don’t have psychopathic traits. In fact, the relationship went the other way. The psychopaths, on average, scored significantly lower on intelligence tests.
Senast redigerad av Undringar 2023-10-08 kl. 21:21.
Citera
2023-10-08, 21:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Problemet här är att det är en sammanställning av förhöret. Vi har ingen aning om vilka frågor Johanna fått eller hur hon uttryckt sina svar.

Jag tycker som du att det är märkligt att, om, Johanna anger en tidpunkt här.

Kan det vara mer troligt att hon har fått en fråga om tidpunkten. Polisen har ju hört grannen och fått tidpunkter av såväl sonen som fadern, polisen har också redan vetskap om Johannas donken-resa med Toves telefon. Det är inte alls orimligt om den sammanställning vi ser här är resultatet av en dialog i stil med

- när skedde det här?
- det vet jag inte.
- kan det ha varit efter 0230?
- kanske det.

Polisen har ju alla anledning att försöka återskapa skeenden, ordning och tidsföljder under natten. Johanna har det inte.

Jag lutar nog mer åt att det är polisen som nämnt tidpunkten och Johanna som bara instämt med viss tveksamhet.

Observera att sammanställningen av förhöret INTE anger att Johanna uppgivit denna tidpunkt, bara att hon tror något om den.

Givet allt vi hört från Johanna i detta fallet så vore det mycket olikt henne att på eget bevåg rakt ut ur det blå ange en exakt tidpunkt. De gånger hennes egna ord återgetts, så vet hon inte tiden.

Det är också viktigt att notera att i den inledande informationen i förhörsprotokollen både från förhöret före detta och detta förhör där 02.30 nämns, så anges just precis tidpunkten 02:30 som den tid från vilken då Tove är försvunnen.

Just exakt tidpunkten 0230 är alltså central för polisen i det här skeendet.
Det vore ett helt osannolikt sammanträffande om Johanna skulle råka nämna exakt det klockslaget. Och om hon gjorde det, så borde det verkligen ha påkallat polisens uppmärksamhet. Men det gör det inte. För det är polisen som frågar om tidpunkten och Johannas svar blir bara att hon "tror" något om den tiden.

Nu är jag än mer övertygad än när jag började skriva detta inlägg, att det är en ren trådsanning att Johanna har uppgett denna tiden. Det är polisen som har nämnt klockslaget, inte Johanna.

Ja, förhöret är så tidigt som 18/10, och din analys låter väldigt trolig.
Den felaktiga tiden 02:30 som kom tidigt, har säkeligen lett till en specifik fråga, som Johanna svarar på som då kan se ut som att det är Johanna som själv nämner denna tid.
Citera
2023-10-08, 21:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag har visst glömt att svara dig här.

Javisst, det är riskabelt att dra en kropp ut i vardagsummet, särskilt som det inte finns någon dörr, utan enbart ett draperi och det nyligen varit både tumult och påringningar.

Vad gäller dammprotokollet, tycker jag inte att det är säkert att det är bevisat att det låg ett dammlager där. Protokollet är skrivet för långt efteråt, och i det skede när man kollade in där, handlade det om att se efter om det fanns en levande Tove där, alternativt kanske en död. Fokus borde vara på en mänskilg kropp. Nu säger jag inte att det inte är möjligt att man minns, och kanske var det fokus på just dammet, men det kan finnas felvariabler där.

Köket kan ha varit en plats, och ja varför inte en matta att täcka kroppen med?

Märkligt är det att hunden inte har markerat på fler ställen. Då tänker jag även hall och trapphus. Bil. Så ur pålitligt är det?

Forensikern sa att golvert i badrummet hade mindre damm än hallen. Så hur gick det till, att lägga Toves kropp på ett lakan utan att det lämnades spår? Hon verkar ju även ha haft urinavgång.

Din nya version, är ju lite spännande. Att sätta Maja säkert på toa utom synhåll för kroppen. Samtidigt blir det väldigt osäkert, med Maja som kanske inte mår illa längre och går tillbaka till sängen.

Men att Johanna har sagt till Maja att A*lbin hämtat Tove, det ser jag inte alls som osannolikt.

Johanna verkar vara en person som vill tänka till lite grann innan hon bestämmer sig för vilken variant hon ska lägga upp. Man kan de detta i förhören, och även att Johanna samlat ihop en bra historia som de kan dela på i framtida förhör när de träffas på Illharjen, visar på att hon har förmåga att ta steg för steg och gå igenom hur historien ska passa med grannen och det hon har sagt.

Johanna tog tid på sig innan hon berättade "sanningen" och då hade hon en färdig historia, en som hon nu rapar upp som om hon läser manus. Vid frågor, blir allt flytande och osäkert. Hon håller sig till sin planerade version.

Det är bra att försöka se flera olika varianter! Man bli lätt lite låst.

Man ska fråga sig varför Maja blir kvar på toa så länge enligt egen uppgift. Detta kan kännas lite märkligt.
"Köket kan ha varit en plats, och ja varför inte en matta att täcka kroppen med?"

"Man ska fråga sig varför Maja blir kvar på toa så länge enligt egen uppgift."

Ska vi gissa?
Köket låter tänkbart, med den försvunna mattan över.
M vet, misstänker eller känner på sig att T inte gått utan finns någonstans i närheten. Hon vill inte riskera stöta på henne så hon låser in sig på toa för säkerhets skull.

OM det nu är sant som M säger.
Citera
2023-10-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ja, förhöret är så tidigt som 18/10, och din analys låter väldigt trolig.
Den felaktiga tiden 02:30 som kom tidigt, har säkeligen lett till en specifik fråga, som Johanna svarar på som då kan se ut som att det är Johanna som själv nämner denna tid.

Ja så kan det vara. Att 02.30 blev central i utredningen bygger nog på yoghurtpappans vittnesmål och att de i tidigt skede kunde se att Toves mobil färdats till Donken vid ca kvart i tre.
Citera
2023-10-08, 21:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fast nu är det redovisat att Johannas egna stryphistoria stämmer överrens med rättsläkarens utlåtande, bortsett från att Johanna påstår att hon höll i 10 sekunder.
I övrigt stämmer tillvägagångssättet, med att hon sitter på bröstkorgen och trycker till.
Hon har svårt att förklara vart Maja skulle varit eller hållit fast, det pressas hon inte heller om, hennes vaga indragande av Maja i det hela, har ingen grund, därför att det är osannolikt.

Nu är det precis som ”Zurfarn” skriver.
Rätten måste göra en värdering av de ingående uppgifterna och komponenterna.

Det går inte att kräva 100% solida bevis för varje ingående detalj - det finns sällan vid våldsbrott. Tove är tveklöst död, utsatt för strypgrepp och dumpad i skogen. Såvitt framkommit var endast tre personer på plats när Tove dog och två hjälptes åt att dumpa den döda kroppen i skogen.

Då måste rätten göra en bedömning av de olika omständigheterna - indicierna, telefonregistreringar, avsaknad av motvärnskador, vad som skett före och efter dådet och obduktionsresultat.
Inte minst gäller detta naturligtvis också de åtalade berättelser där trovärdighet i just det här fallet måste ges en tämligen stor roll.

I normalfallet ska åtalades vittnesmål ges liten tyngd eftersom deras egenintresse i frågan är avsevärt. Men i det här fallet, med så få handfasta bevisfynd - inget DNA, inga andra spår, inga skadefynd, inget mordvapen och inga vittnen - måste de åtalades vittnesmål tillmätas ett möjligen större bevisvärde.

Om en åtalad som Johanna då beskriver händelseförloppet i detalj och tar på sig skulden och ledarskapet för merparten av allt dåligt och brottsligt som skett - och detta inte motsägs av andra fynd - kommer man ge hennes berättelse en viss tilltro.
(Dock inte hennes 10 sek försköning av strypgreppet.)
Johanna beskriver hur de båda två höll fast Tove i badrummet, där hon själv höll stryptaget. Stödbevisning med brist på avvärjningsskador, brist på DNA avskrap och dessutom hörda kampljud av grannarna stödjer det, samtidigt som inga fynd motsäger det

Om en åtalad som Maja däremot inte tar på sig skulden för en enda olaglig sak - är det inte lika lätt att rätten spontant tror på henne. (Självpåtagen gloria imponerar sällan)

Trovärdigheten blir ännu mindre när det dessutom framkommer att Majas story inte går ihop med de övriga indicier som framkommit - telefonregistreringar, avsaknad av avvärjningsskador, osannolikt att hon inte sett kroppen, bristande reaktion och oberört beteende efteråt.
Maja uppger att hon inte ens var vaken när Tove ströps i badrummet - vilket motsägs av övriga omständigheter.

Ja då kommer Maja och hennes story ges betydligt mindre tilltro av rätten. Rimligen mindre än Johannas berättelse - eftersom Johannas story har stödbevisning och inte motsägs av andra fynd till skillnad från Majas.

Rätten måste gå på det som otvetydigt har hänt där heller inga motbevisande fynd för händelseförloppet existerar. Där har Majas story alldeles för låg trovärdighet.
Då blir slutsatsen otvetydig att Johanna och Maja gemensamt höll fast och dödade Tove, gemensamt fraktade bort och gömde kroppen och var för sig gjorde gemensam sak när de ljög och lurades under många veckor efteråt.
Citera
2023-10-08, 21:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nu minns jag att det var du som tog upp det här.

När Johanna "tänkt klart", då kommer en ny version, som inte passar ihop med verkligen som ursprungsversionen, där tider och ljud ska passa in i det verkliga förloppet.

Den nya versionen, med framflyttning av tiden med 40 minuter, det borde förhörsledarna verkligen funderat över varför detta sker, samtidigt som frannen uppger helt annan tidpunkt.

Med tanke på att Johanna verkligen ville att man skulle tro att Tove åkt hem och hon träffar på grannen som ju vet att ljudden kommit för inte så länge sedan och att han även varit och ringt på, gör hon nu en dundertabbe, den som gör att man inte tror på henne.

Men kanske Johanna anser att priset är värt det, eller så tror hon att det inte går att veta riktigt när allt händer.

Precis som det nu blev. Nästan...

Jag reagerade också på flera saker när jag lyssnar på nytt av rättegången.
Minns inte något på rak arm nu. Men liknande det du tar upp med de små detaljerna.

Ja, på köpet blir Johannas nya version "den sanna" fån sanningssägaren, medan Majas riskerar att framstå som lögnare. Precis som det blivit här i tråden och till vissa delar även i rätten.

Lömsk till tusen, med sitt polerade, välvårdade språk, lena röst.

Det är bara när hon säger vissa saker som gör att man plötsligt vaknar till och hoppar högt över.

Jag tyckte också när jag lyssnade lite i morse, att Johanna får det att låta som att det är så synd om henne. Hon använder små knep som att låta vakten säga att han förstår situationen. Att han ska hålla koll på Tove nästa gång.

En sak som jag reagerade över är att åklagaren inte frågar varför de lyckas få med Tove åt fel håll, när det ju ndast är fråga om att slå lite?

Tove ska ju åt motsatt håll, helt och hållet.
J ville säkert visa sin lgh efter att hon bett så mycket om ursäkt för att hon brukade upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in