Citat:
Ursprungligen postat av
uractualmom
Helt rätt. Vuxna människor kan hitta information på egen hand, ochh dessutom finns det ingen anledning att referera källor om man inte pratar om en viss studie aller artikel.
Jag håller med dig, det är långt ifrån svart vitt. Hamas är dessutom inte synonymt med Palestina.
Utanför Gazas gränser så lever många olika folkslag, etnisiteter och religioner. Gaza skulle givetvis må bättre utan Hamas.
Israel är ett vackert land, ett fint folk, med en gemensam kultur som överskrider gränser som religion.
Precis.
Det är väldigt många boende där nere som
inte håller med den israeliska staten eller står bakom dess agerande/policys. Och samtidigt så skulle dessa samma människor ALDRIG hålla med varken Hamas eller PLO heller. Många Palestinier vill bo i Israel, men vill inte ha medborgarskap eller delta i demokratin och hatar staten.. Det är mycket komplext.
De ambassadörer, journalister och EU/konsulentpersonal och allt sånt jag träffat på där nere under alla år har en väldigt sund inställning till situationen. De flyter fritt över kulturella gränserna och tar det bästa ur alla relationerna. Det finns även Israeler och Palestinier som gör det.
Jag brukar ofta relatera till källor om det är någon specifik händelse jag refererar till, men detta med folkgrupper, historia och geografi samt religion är allmänbildning eller något man inhämtar i en bok. Det kan ta flera timmar eller dagar och veckor att sätta sig in i.
Palestinafrågan är så extremt laddad och polariserad, alla har en åsikt men inte en jävel har satt fot i landet.