2023-10-08, 19:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför måste man vara pro något och inte pro fred?

Detta var vad den där hippiefestivalen för fred och kärlek höll på med utanför Sderot igår. Resultatet blev att 250 av dessa fredsapostlar mördades av Hamas. De flesta tycks ha varit unga tjejer.
Citera
2023-10-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Vad tror ni om detta?

Rouzbeh Parsi är programchef vid Mellanöstern- och Nordafrikaprogrammet på Utrikespolitiska institutet;
” Han utesluter inte att konsekvenserna av konflikten kan bli större än bara politiska. I värsta fall ett storskaligt krig mellan flera stater.
– Det som händer nu kan ju tvinga olika stater och organisationer att reagera mer, med tanke på att Hamas övergrepp och våldsdåd, och även de israeliska motattackerna, filmas och sprids på nätet. Det kan öka opinionstrycket på olika håll, och att länder då reagerar.
Så man kan inte utesluta att konflikten sprider sig?
– Man kan aldrig utesluta att något sånt här sprider sig, inte i Mellanöstern.

https://www.svd.se/a/dwel6O/mellanosternkannare-om-attacken-mot-israel-motattacken-blir-overvaldigande-extrem

Givetvis kan man aldrig utesluta något men sannolikheten är väldigt låg
Citera
2023-10-08, 19:34
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Frågan är hur länge ?

För det kan nog bli "tut och kör" på en annan nivå denna gång. När bilder på hemlösa palestinier kommer, barnlik, en infrastruktur i aska.., dag efter dag efter dag..

För detta kommer ju inte att vara över på en vecka.

Jag tror det är ovillkorligt.

Man har sett vad priset var för att radera Al-Qaida och alla civila offer så man vet ungefär vad det kan kosta. Israel har alltid varit någorlunda humana där man i förväg flaggat om diverse attacker. Den typen av barmhjärtlighet tror jag inte vi ser igen. Vi har sett var "gemene palestiniers sympatier" finns och de spottade på de skändade liken., tyvärr får man räkna med en buffertzon för att vara försäkrad.

Personligen är jag jävligt trött på att höra och läsa snyfthistorier om mark (land), som att det på något vis skulle rättfärdiga detta brutala överfallet på oskyldiga människor för att dem råkar röra sig inom en landsgräns.

Nu är man inne i getingboet och mördar andra nationers civila. När det blir konfirmerat så får vi nog se vad mindre diplomatiska länder i Asien tycker om det här. Filipinernas president är ingen man av förhandlingar om vi säger så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbas
Vart ska alla dessa människor ta sig då? Det ska ju finnas nästan två miljoner...

Gasa City är säkerligen bara en tiondel av Gazaremsan så nog finns det landområden att fly till.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Exakt, man skulle också kunna kapitulera till israeliska armén om man vill rädda civila. Det vore det naturliga när man är i ett sådant underläge.

Vill minnas att Amsterdam, eller om det var Rotterdam, gjorde det 1940.
Citera
Medlem
Palestinierna har all rätt att använda våld enligt internationella lagar.

Citat:
Resolution 37/43 also reaffirms that people struggling for independence and liberation from colonial rule have the right to do so using “all available means, including armed struggle”. In other words, Operation Al-Aqsa Flood is part of the armed Palestinian struggle provoked by the Israeli occupation and colonialism.

https://www.aljazeera.com/opinions/2023/10/8/there-is-nothing-surprising-about-hamass-operation
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Frågan är hur länge ?

För det kan nog bli "tut och kör" på en annan nivå denna gång. När bilder på hemlösa palestinier kommer, barnlik, en infrastruktur i aska.., dag efter dag efter dag.., ingen el, rent vatten eller mat.

För detta kommer ju inte att vara över på en vecka.

Hehe finns massa asroliga tecknade illustrationer om fenomenet på Twitter.

En bild på en muslim med massa slaktade huvud runt omkring sig och svärd i hand bölar helt plötsligt "help i am under attack" haha.

Jag tror inte många i väst kommer bry sig efter sett deras slakt på kvinnor eller såg du filmerna där de låst in israeliska barn i små djurburar och flabbar åt dem? Från idag! Kolla på Twitter.
Citera
2023-10-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
SIDA är en myndighet som använder skattepengar till bistånd. Det är inte enskilda svenskar som medvetet skänker pengar till Palestina. De flesta svenskar har ingen aning om hur mycket skattepengar som går till olika länder.

Det är bra att biståndsministern offentligt lovar att granska biståndet till Palestina. Det är inte en dag för tidigt.
Jag vill att biståndsminister presenterar precis hur mycket pengar vi har skänkt till de muslimska terroristerna, år från år. Jag vill att Svensson ska förstå vilka sponsorer av terrorism vi är och alltid har varit.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Palestinierna har all rätt att använda våld enligt internationella lagar.

https://www.aljazeera.com/opinions/2023/10/8/there-is-nothing-surprising-about-hamass-operation

Palestina är ingen koloni.
Citera
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Detta var vad den där hippiefestivalen för fred och kärlek höll på med utanför Sderot igår. Resultatet blev att 250 av dessa fredsapostlar mördades av Hamas. De flesta tycks ha varit unga tjejer.

Och dessa bödlar stöttas alltså av S och V?!?!?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbabubbis
Någon som kan posta live feed från Malmö med idioterna som är där för Hamas ?

många har live på TikTok
Citera
2023-10-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Helt rätt. Vuxna människor kan hitta information på egen hand, ochh dessutom finns det ingen anledning att referera källor om man inte pratar om en viss studie aller artikel.

Jag håller med dig, det är långt ifrån svart vitt. Hamas är dessutom inte synonymt med Palestina.

Utanför Gazas gränser så lever många olika folkslag, etnisiteter och religioner. Gaza skulle givetvis må bättre utan Hamas.

Israel är ett vackert land, ett fint folk, med en gemensam kultur som överskrider gränser som religion.

Precis.
Det är väldigt många boende där nere som inte håller med den israeliska staten eller står bakom dess agerande/policys. Och samtidigt så skulle dessa samma människor ALDRIG hålla med varken Hamas eller PLO heller. Många Palestinier vill bo i Israel, men vill inte ha medborgarskap eller delta i demokratin och hatar staten.. Det är mycket komplext.

De ambassadörer, journalister och EU/konsulentpersonal och allt sånt jag träffat på där nere under alla år har en väldigt sund inställning till situationen. De flyter fritt över kulturella gränserna och tar det bästa ur alla relationerna. Det finns även Israeler och Palestinier som gör det.

Jag brukar ofta relatera till källor om det är någon specifik händelse jag refererar till, men detta med folkgrupper, historia och geografi samt religion är allmänbildning eller något man inhämtar i en bok. Det kan ta flera timmar eller dagar och veckor att sätta sig in i.

Palestinafrågan är så extremt laddad och polariserad, alla har en åsikt men inte en jävel har satt fot i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in