2023-10-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hon har säkert preppat för detta(och även gråtit då enl media) men sen är man nog inte så kaxig när man sitter där ja.

Har själv vittnat i Tingsrätten så jag vet. Det gäller att veta vad man ska säga. Jag tror att JJ är hur nervös som helst. Så mycket som att hon kanske blir dålig i magen och yr i huvudet nu på tisdag.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-10-08 kl. 18:24.
Citera
2023-10-08, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker på diggandet i bilen. Om hon själv satt och sjöng med eller stampade takten hade hon väl inte noterat och reagerat över att J gjorde det. Då vore det ju en naturlig grej.
Hon är ju inte dummare än att hon fattar att det låter dåligt att berätta att man diggar musik efter att ha mördat. Därför är det ju enbart Johanna som har gjort det, givetvis.
Citera
2023-10-08, 18:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Japp, men att vara på sin vakt mot en erfaren advokat kan bli en utmaning kanske. I förhöret lär ju framgå hur ”gärna” hon vill hänga ut kompisen.

Har jag förstått det rätt att åklagare, PG och övriga advokater alla har rätt att ställa frågor?
Är inte insatt i upplägget och vet inget om hur det brukar gå till. Följt för få fall.
Citera
2023-10-08, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
I vilken artikel står det att JJ gråter? Det har jag missat.
Enligt Clea så blev Johanna ledsen och grät när hon fick reda på att Majas advokat vill höra henne i hovrätten... dessutom så nära itid, så hur ska Clea hinna förbereda svar till Johanna? Se hur hon proteseterade när Majas advokat ville läsa upp polisens pm...
Citera
2023-10-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Med skillnaden att andra inte skulle se det på samma sätt, och därför skulle Maja få problem. Det var lite "risky" att ha ihjäl en människa jämfört med att ha ihjäl en fluga.

Jag ser Maja som i princip i avsaknad av empati och förmåga att leva sig in i andras känslor. Titta i rätten. Hon visar inga känslor inför att Toves liv är ändat, att Toves anhöriga lider eller nför att hennes egna föräldrar mår dåligt. Maja visas endast känslor när hon känner att hon själv kränks. Live-rapporteringarna rapporterade enbart om känslor från henne förra veckan när hon blev arg för egen del.

Hon snapar och spelar dataspel ett par timmar efter mordet. Hennes föräldrar märker inget ovanligt på henne dagen efter mordet. Hon klarar av att hålla tyst i polisförhör efter polisförhör.

Jag ser ingen empati eller tecken på samvete i henne, gör du?

Ok så det ligger strax över döda fluga i känsloregistrer då. Och hon är medveten om att detta är risky trots nästan avsaknad av empati.

Jag kan inte avgöra hur dåligt samvete hon har. Hon bröt ihop i rätten och om det berodde på att hon tyckte synd om sig själv eller Tove/anhöriga kan jag inte avgöra.

Sen har hon ju inte uttryckt så mycket ånger i förhör om gravfriden men där menar hon ju att hon kände sig tvungen att medverka. Vilket i sig borde betyda att hon ångrar det beslutet.
Citera
2023-10-08, 18:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Datum: 2022-10-18

Där var det ja. I en sammanfattning av förhöret noterade polisen följande

Citat:
Johanna torkar rent med hushållspapper på golvet i toan och det gör hon ett bra tag från det
att grannen plingade på och hon tror att det var efter 02.30.
Sedan går hon iväg och träffar grannen i trappuppgången

Intressant det där att hon ger uttryck för att det är "ett bra tag" från det att grannen ringer på, tills hon går iväg och träffar grannen. Samtidigt som grannen ger uttryck för att det endast rör sig om ett par minuter. Johanna har förmodligen uttryckt det hela som "efter halv tre" och sammanfattningen nämner också att hon "tror" att det var efter halv tre, så hon har uttryckt det med någon form av tveksamhet. Men det gäller ju i princip allting som Johanna ger uttryck för.

Men jag måste säga att grannens beskrivning verkar mest trovärdig där. Grannen lär inte ha stått vid sin egen dörr och väntat särskilt länge, troligen inte ens en minut. Det är länge att stå och vänta på ingenting i ett trapphus mitt i natten, i en minut.

Faktum är att räknar man baklänges från tiden de åkte till McDonalds, och tar hänsyn till hur länge grannen har väntat vid Johannas dörr respektive sin egen dörr, så är kanske grannens tidsuppgivelse 0240 mer korrekt än 0230. Kanske är det det grannen har insett inför vittnesmålet i tingsrätten, där han rannsakat sig själv och noggrant gått igenom vad som hände den där natten och vad han (de) gjorde.

Det hade varit intressant att få höra grannens motivering till justering av tiden från 0230 till 0240.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast åklagaren har lika mycket en bevisbörda även om någon har erkänt mord eller delaktighet. Det kan vara ett falskt erkännande för att skydda nån annan. Så att det var Johanna som ströp måste bevisas, så att inte Johanna får avtjäna tid för någon som Maja har gjort. Jag tänker att det faktum att Johanna i övrigt var den aktiva - vid kontakt med grannen, inköp av bensin - övertygade rätten om att det var troligt att Johanna också var den aktiva i strypningen. Men det finns inga tekniska bevis för den delen.

Maja dömdes inte enbart på hennes rörelser 02:43 utan det var mycket mer än så som fällde henne, vilket jag har redogjort för i ett tidigare inlägg. Det är en väldig förenkling att påstå att de fick med Maja "på ett hörn efter ett missförstånd". Återigen är du inte opartisk och neutral som du vill göra gällande, utan du förminskar domskälen mot Maja.

Du får gärna lyfta fram vad TR skrev om Maja och domskälen mot henne, eller så kan du läsa mitt gamla inlägg där jag gick igenom det.

Vilket inlägg hänvisar du till?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det förefaller som jag inte lyckats förklara vad jag menar eller var det kanske inte så intressant?

Diskussionen startade med vad hon-skulle-ha-gjort om inte om funnes.

Det är väl klart att hon försöker komma undan. Hon kan dessutom även ha andra motiv. Det ena utesluter inte det andra.

Jag är inte helt säker på att jag tolkat frågan om hashkakeresan som du tänkt dig, men jag tror att du är ute efter att J inte skulle berättat att M deltog i badrummet om hon inte gjort det för att undvika att behöva pudla.

Hashkakereselögssanningen visar tydligt vad hennes sanningssägande är värt, hur smart hon tror att hon är, hur slugt beräknande hon är och hur omedveten hon är om andras tankeförmåga.
Med den i åtanke finns inga gränser för vad hon skulle kunna ljuga ihop för att uppnå sina syften.

J blev lika förvånad då över att M sagt att hon inte var med, så att hon tar mer sig erfarenheter från en händelse till en annan är inte helt givet.
Hon kan ha tio olika motiv, men om de är i konflikt med varann så tvingas hon välja vad som är mest viktigt. Då utesluter de varandra. Är det viktigare att komma undan med så lågt straff som möjligt, eller är det viktigare att sätta Maja i skiten? Vad du menar är att hon väljer en historia som ökar risken för ett långt fängelsestraff för henne själv, för att säkra att även Maja hamnar i fängelse. Det stämmer inte alls med val hon tidigare har gjort, där hon har gjort allt för att komma undan. Så det tror jag inte en sekund på.

Du tycker haschkakelögnen är smart och beräknande? Inte att den är dum, genomskinlig och smått panikslagen? Ååååkej. Då förstår jag bättre att du tycker Johanna ljuger smart. Vi har helt olika måttstock när det gäller vad som är en smart lögn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Är inte insatt i upplägget och vet inget om hur det brukar gå till. Följt för få fall.

Om korsförhör

En mästare på korsförhör

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2010/Nr-9-2010-Argang-76/En-mastare-pa-korsforhor/
Citera
2023-10-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
I vilken artikel står det att JJ gråter? Det har jag missat.

Det är nån betalartikel i kvällspressen som andra hänvisat till här. Jag såg bara rubriken och ingressen fladdra förbi.
Citera
2023-10-08, 18:32
Avslutad
Citat:
Ok så det ligger strax över döda fluga i känsloregistrer då. Och hon är medveten om att detta är risky trots nästan avsaknad av empati.

Jag kan inte avgöra hur dåligt samvete hon har. Hon bröt ihop i rätten och om det berodde på att hon tyckte synd om sig själv eller Tove/anhöriga kan jag inte avgöra.

Sen har hon ju inte uttryckt så mycket ånger i förhör om gravfriden men där menar hon ju att hon kände sig tvungen att medverka. Vilket i sig borde betyda att hon ångrar det beslutet.
Har du sett nån empati i nån annan del av hennes agerande? T ex när Johanna vill bränna upp människor hit och dit? Har du sett några känslor visavi hennes familj? Det enda hon säger är ju hur jobbiga och dumma de är, inklusive hennes bror. Har du sett några positiva handlingar från Maja sida gentemot någon? Har nån vittnat om att Maja har gjort något trevligt för någon annan/ställt upp/erbjudit hjälp/gjort något osjälviskt?

NADA.
Citera
2023-10-08, 18:33
Avslutad
Citat:
Vilket inlägg hänvisar du till?
Nån gång i somras tror jag, en punktlista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in