2023-10-08, 00:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ett PM för ett tag sedan till mig, gällande Pe*r Nielse*n:

"Kom väl till Mariestad i slutet på 80-talet. Och som du säger jobbade på Elux, umgicks framförallt i början med sina danska kompisar, tränade på gym, byggde med anabola/ryssfemmor som var populärt. Jag vet att han hade problem med sig själv redan i Danmark med droger osv, Men hela det gänget var väl svåra på brudar ( min övers. starkt begär på brudar), och åkte omkring med bil och tutade och försökte få kontakt. Dom var lite stökiga och de syntes. Inte så sympatiska. Jag skulle inte vilja va en brud och hamna i deras bil 92. Men det snackas mycket om Pe*r att han hade bil. En sak är säker i alla fall, han tog inget körkort förrän 2010".

Man ser ju här profilen på dessa danskar och att de bara skall stöta på Helena på väg hem och att något efterföljande otrevligt sedan händer... att det kan finnas förutsättningar för det är ju något som är ganska lätt att se framför sig. Det andas fara om detta PM och det är denna mentalitet som krävs för att detta plötsliga brott skulle kunna hända på så kort tid efter Stadt, oplanerat.

Det kan även ha funnits en person i detta gäng som hade en mer "utvecklad" besatthet av Helena, en tänkbar möjlighet. Jag har då denne man på Runstensvägen i tankarna samt den vita/ljusa mindre bil som sågs redan vid 23.30 på cykelvägen vid Helenas bostadsområde. Dessa detaljer behöver ju inte ha med brottet och GM att göra, men de ligger lite och skaver i bakhuvudet ändock. Vi vet inte.

Jag vill bara flika in att jag nu vet att PN och PU ofta besökte samma gym samtidigt. De bör som minst (egentligen måste) ha känt till varandra. Det här är kopplingen som jag har letat efter.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-08 kl. 00:23.
Citera
2023-10-08, 00:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ett PM för ett tag sedan till mig, gällande Pe*r Nielse*n:

"Kom väl till Mariestad i slutet på 80-talet. Och som du säger jobbade på Elux, umgicks framförallt i början med sina danska kompisar, tränade på gym, byggde med anabola/ryssfemmor som var populärt. Jag vet att han hade problem med sig själv redan i Danmark med droger osv, Men hela det gänget var väl svåra på brudar ( min övers. starkt begär på brudar), och åkte omkring med bil och tutade och försökte få kontakt. Dom var lite stökiga och de syntes. Inte så sympatiska. Jag skulle inte vilja va en brud och hamna i deras bil 92. Men det snackas mycket om Pe*r att han hade bil. En sak är säker i alla fall, han tog inget körkort förrän 2010".

Det här med att danskarna ska ha varit hårda på tjejer, har faktiskt stått här i tråden sedan långt tillbaka. Det skulle vara kul att veta om det är samma användare som skrev detta i tråden som har skrivit till dig i PM.

Det som dock pockar på mest uppmärksamhet är att danskarna enligt din källa ska ha åkt omkring med bil och tutat och försökt få kontakt (med tjejer). Faktum är att det står i TSL tisdagen den 23 juni att yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade, att bilar ska ha kört upp intill dem - och att detta ska ha skett i det aktuella området. Tja, det pekar ju inte ut danskarna, men det är ett intressant sammanträffande.
Noterbart är också att det var just detta med att en bil/bilar ska ha kört upp intill tjejer, som fick Peter Thylén och Kalla fall att intressera sig för CL. Vad hade CL för bil, nu igen? Fastnade Kalla fall på fel gubbe på grund av typ "rätt" bil? Det sas väl att CL skulle ha haft tillgång en ljus bil? Och som ska ha passat in på vittnens beskrivning?

Dessutom öppnar det här upp igen för att Helena skulle ha kunnat gå hem, som hon ju trots allt hade sagt att hon skulle göra (och som jag fortfarande tror att hon gjorde), men visst finns möjligheten att hon skulle ha kunnat acceptera skjuts om hon kände åtminstone en person i bilen.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-08 kl. 01:23.
Citera
2023-10-08, 01:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det här med att danskarna ska ha varit hårda på tjejer, har faktiskt stått här i tråden sedan långt tillbaka. Det skulle vara kul att veta om det är samma användare som skrev detta i tråden som har skrivit till dig i PM.

Det som dock pockar på mest uppmärksamhet är att danskarna enligt din källa ska ha åkt omkring med bil och tutat och försökt få kontakt (med tjejer). Faktum är att det står i TSL tisdagen den 23 juni att yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade, att bilar ska ha kört upp intill dem - och att detta ska ha skett i det aktuella området. Tja, det pekar ju inte ut danskarna, men det är ett intressant sammanträffande.
Noterbart är också att det var just detta med att en bil/bilar ska ha kört upp intill tjejer, som fick Peter Thylén och Kalla fall att intressera sig för CL. Vad hade CL för bil, nu igen? Fastnade Kalla fall på fel gubbe på grund av typ "rätt" bil? Det sas väl att CL skulle ha haft tillgång en ljus bil? Och som ska ha passat in på vittnens beskrivning?

Dessutom öppnar det här upp igen för att Helena skulle ha kunnat gå hem, som hon ju trots allt hade sagt att hon skulle göra (och som jag fortfarande tror att hon gjorde), men visst finns möjligheten att hon skulle ha kunnat acceptera skjuts om hon kände åtminstone en person i bilen.
C.L hade tillgång till en vit opel corsa och en beige/brons peugeot.
Citera
2023-10-08, 02:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
C.L hade tillgång till en vit opel corsa och en beige/brons peugeot.

Hmmm, det är ju ingen jätteskillnad mellan en Opel Corsa och Opel Kadett om vi tänker oss Lockerudsvittnet. Intressant också med en beige-/bronsfärgad bil, som grovt sett täcker "Killarnas" observation och Carinas observation. Det lite "lustiga" i sammanhanget är att de bilar som PN och EA ska ha haft tillgång till, stämmer bra överens med bilarna som CL ska ha haft tillgång till. Kan Kalla fall ha tänkt rätt om bilarna men fel om brukaren (CL)? Eller kan CL ha haft samröre med EA och PN? Finns det något att upptäcka här?
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-08 kl. 02:44.
Citera
2023-10-08, 08:19
Medlem
Citat:
Nej, du har inte svarat på mina två frågor, som uppstår av följande: Om mötet mellan PK och hans vänner och invandrarna skedde i stadsparken en stund efter det att Stadt hade stängt - säg runt 02:10 - och att invandrarna gick tillbaka till bilen och körde från centrum vid kanske 02:15:

Hur menar du då att PK skulle ha hunnit vara gärningsmannen?
Hur menar du att det skulle ha gått till?

Jag vill se din teori. Det duger inte med att glida undan genom att tugga om av dig påstådda "lögner" och "osanningar". Rita upp en teori.

I övrigt måste du ju begripa att allt pekar på att PK har alibi för tiden närmast efter det att Stadt hade stängt. PK med vänner intervjuades ju i TSL av Bj*örn J*ansson. TSL lade till och med ut en bild av PK med vänner. PK har namngett sju personer i sällskapet (tror jag det är). Det är till och med så att andra journalister i Mariestad känner till namnen, så som L*asse Ag*ebring med flera.
Du kommer inte få något annat svar, jag är inte skyldig dig något öht,
Ditt mobbande funkar inte på mig

Vad du däremot visar är att du inte kan uppvisa något inlägg där PU medger rivsår och att du är en narcissist som försöker ta till härkartekniker och mobbing så fort du känner dig minsta trängd.

Du får en sista chans att presentera länken till det inägg som du påstår finns.

Du kan fortsätta driva ditt PUspår du kommer dock inte komma nånstans, du har drivit det i 7 år nu, det har inte resulterat i något öht.

PU kan vara inblandat, det vet inte jag, du har dock varken kommit nånvart med det eller bidragit i tråden, snarare förstört tråden med ditt ältande.
Citera
2023-10-08, 08:32
Medlem
Hej Igen! Har inte skrivit på flera år eftersom jag inte haft någonting att tillföra. Fick bara en ide gällande danskarna. Enligt Hanna, om vi förutsätter att hennes vittnesmål är korrekt, så kunde hon höra enstaka ord och meningar från Helena. 'Nej, så får ni inte göra...', eller nåt liknande. Däremot kunde hon inte tyda ett ord från männen som ska ha pratat i munnen på varandra. Kan det ha berott på deras förmodade svensk-danska accent? Bara en undran.
Citera
2023-10-08, 10:44
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Hej Igen! Har inte skrivit på flera år eftersom jag inte haft någonting att tillföra. Fick bara en ide gällande danskarna. Enligt Hanna, om vi förutsätter att hennes vittnesmål är korrekt, så kunde hon höra enstaka ord och meningar från Helena. 'Nej, så får ni inte göra...', eller nåt liknande. Däremot kunde hon inte tyda ett ord från männen som ska ha pratat i munnen på varandra. Kan det ha berott på deras förmodade svensk-danska accent? Bara en undran.

Varför skulle danskarna prata med svensk-dansk accent?
Citera
2023-10-08, 11:11
Medlem
Lyssna på danska fotbollsspelare i Sverige som försöker prata svenska. Man får anstränga sig för att uppfatta vad dom säger. Självklart så är vi alla olika när det gäller hur fort vi lär oss ett nytt språk. Som sagt bara en tanke.
Citera
2023-10-08, 14:23
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Mycket bra framletande och en möjlig koppling då till det material Peter Thylen fokuserade på, fast med andra GM i åtanke då givetvis. Danska sådana , enligt mig.
Citera
2023-10-08, 14:26
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag vill bara flika in att jag nu vet att PN och PU ofta besökte samma gym samtidigt. De bör som minst (egentligen måste) ha känt till varandra. Det här är kopplingen som jag har letat efter.

Mmm, i tråden står det att PN tränade på Vadsbo gym va och PU på Mickes gym.
Citera
2023-10-08, 19:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Mmm, i tråden står det att PN tränade på Vadsbo gym va och PU på Mickes gym.

Det vet jag, men nu finns det en uppgift som säger att PU tränade också på Vadsbo gym. PU vill inte kännas vid BW trots överbevisning i massor, PU vill inte kännas vid PN. Märkligt, detta.
Citera
2023-10-08, 19:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hmmm, det är ju ingen jätteskillnad mellan en Opel Corsa och Opel Kadett om vi tänker oss Lockerudsvittnet. Intressant också med en beige-/bronsfärgad bil, som grovt sett täcker "Killarnas" observation och Carinas observation. Det lite "lustiga" i sammanhanget är att de bilar som PN och EA ska ha haft tillgång till, stämmer bra överens med bilarna som CL ska ha haft tillgång till. Kan Kalla fall ha tänkt rätt om bilarna men fel om brukaren (CL)? Eller kan CL ha haft samröre med EA och PN? Finns det något att upptäcka här?

Citat:
Mycket bra framletande och en möjlig koppling då till det material Peter Thylen fokuserade på, fast med andra GM i åtanke då givetvis. Danska sådana , enligt mig.

Vi får nog tänka bredare och inte fastna för mycket i konfirmationsbias (confirmation bias)! Det är trots allt märkligt att "CL:s två bilar" råkar passa in hyggligt på "EA:s och PN:s två bilar". Eller tvärtom, om man så vill. Kan CL ha varit bekant med EA och PN? Finns det något att upptäcka här? Kan även PU passas in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in