2023-10-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
En ”counter-offensive” är en attack. Kag lägger inga värderingar i det.

Jag vet inte vad du argumenterar om, det var ju det jag skrev, att de ville ha självständighet. Du tror att Ukraina hade beviljat självständighet om det hade prövats?

Nej, en "counter-offensive" är en motoffensiv (motattack). Det vill säga, men slår tillbaka mot någon som attackerat först. Kan också ses som en form av självförsvar. Förekommer i krig, men en "counter-offensive" kan aldrig inleda ett krig utan den måste föregås av någon annan attack.
Citera
2023-10-08, 08:44
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Kan man inte ge Putin KBT-terapi?

Putin har tyvärr fått KGB terapi istället;-)

Hela Ukraina kriget beror på att Putin är en psykopat. Enda som hjälper på honom är en kula
Citera
2023-10-08, 08:45
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag vet inte vilka experter du syftar på så blir svårt att googla fram det då. Överbevisade? Du har ju inte lagt fram någonting som kan bevisa din tes.

Du kan ju läsa bl.a. här på polska men du kan säkert översätta mja Google https://www.rp.pl/kraj/art39165861-coraz-blizej-prawdy-o-rakiecie-w-przewodowie-wiadomo-czyj-byl-pocisk

Man kan bl.a. läsa om att Ukraina inte samarbetade och att Zelinsky vidhöll att det var ryska missiler trots att NATO la fram bevis för att Ukraina avfyrat dem. Dessa missiler ska självförstöras men det verkar inte ha funkar på dessa 2!!! missiler. Vad är sannolikheten? Och att båda hamnar på samma plats? Mer sannolikt att dessa var inställda i ground-to-ground-läge. Kratrarna tyder ju på detta också eftersom missilerna penetrerar ner i marken innan de briserar. Kan du tänka själv så inser du att detta mer sannolikt var en misslyckad false flag operation från Ukraina. Precis allt tyder på detta.
Citera
2023-10-08, 08:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Är det någon som har påstått att Boris förbjöd Ukraina att förhandla med Ryssland? Varför tror du att Ukraina bestämde sig för att inte ta avtalet med Ryssland?

Jag skrev väl att det påstås att medelåldern är 40 år? Är det sant så har Ukraina stora problem. Är denne Israel pro-ryss tror du? Som försöker förstöra för Ukraina? Tror du att Ukraina har gott om unga pojkar som de skickar in i döden?

Nej. Du förde fram det som vore det ett konstaterat faktum.

Citat:
För att medelåldern på soldaterna vid fronten är 40 år, och de gör inga framsteg alls. De hade aldrig en chans.
[…]
Citera
2023-10-08, 09:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag tror säkert att Putin har varit delaktig hela vägen med fulspel. Men faktum kvarstår, 60% ville ha självständighet, varför skulle de inte få det?
Menar du att de har fått självständighet?

Citat:
Jag kan fråga dig också: eftersom Ukrainas utsikter att vinna kriget i dagsläget är 0, och att Nato skulle gå in med trupper är högst osannolikt, vilka alternativ har Ukraina?
Om vi leker med den bisarra tanken att din analys är korrekt.
Varför skulle Putin gå med på fred då? Han vill ta mer land av Ukraina. Om han säger att han vill ha mycket mer av Ukraina, kommer du fortsatt säga att vi ska göra som han vill då? Eller finns det en gräns när du tycker det är rätt att göra motstånd?
Citera
2023-10-08, 10:08
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryssar invaderade 2014 och startade Donbaskriget. Det var ingen false flag.
Det är klarlagt Ryssland invaderade Ukraina redan 2014, men ryska soldater hade då pillat av sina ryska emblem samt krigade i civila kläder.

Citat:
President Putin, meanwhile, maintained the actual Ukrainian army were fighting a civil war against 'former coal-miners and tractorists' from the Donbas. But the claim that the armed conflict in eastern Ukraine in 2014 was triggered by domestic and economically-determined factors did not hold water then, any more than the current Russian claims are legitimate now.

Källa: https://www.ox.ac.uk/news/2022-03-15-expert-comment-putin-s-war-how-did-we-get-here-ukraine-2014

Den ryska diktaturen har hela tiden låtsats som att det handlar om civila ukrainare som gjort motstånd, trots att det varit en regelrätt invasion av den ryska armén. Putins armé krigade alltså mot Ukraina under falsk flagga. Vad är en false-flag-operation om inte detta?
Citera
2023-10-08, 10:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om vi leker med den bisarra tanken att din analys är korrekt.
Varför skulle Putin gå med på fred då?
Det intressanta är också att ryssarnas enkät som visar att 60% av de boende i Donbas vill ha självständighet (siffrorna har de för övrigt dragit ur stjärten) skulle legitimera att Ryssland annekterar områdena och inkorporerar dem i Ryssland.

Det skulle vara som om en enkät skulle visa att 60% av skåningarna vill ha självständighet. Som lösning på detta invaderar Polen Skåne och gör Skåne till ett polskt län. De boendes påstådda önskan om självständighet och lösningen för att uppfylla önskemålet hänger inte ihop.
Citera
2023-10-08, 10:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Att ni ryzzar ligger bakom Hamas attacken vet vi redan.

Men att du skriver ut i klartext vad Putin hoppas få ut av att ha iscensatt denna attack är ju informativt.
Intressant om Israel kan belägga att Ryssland ligger bakom Hamas attack mot Israel. Jag hoppas verkligen på att Israel då går in med trupp i Ukraina och hjälper till att skjuta bort ryssar. Det hade varit underbart om ryssarnas plan att peka världens uppmärksamhet åt något annat håll hade backfirat.

https://news.yahoo.com/isw-russia-exploiting-hamas-attack-023646554.html
Citera
2023-10-08, 10:28
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Du är inte beredd att ansluta, men du ser gärna att andra ska gå i krig? Du tror att Sverige kommer undan i ett världskrig? Du vill inte att Sverige ska gå med i Nato?

Jag är inte på Rysslands sida, jag ser bara till Sveriges bästa. Och jag leker inte låtsaslekar, jag ser verkligheten där Ukraina inte har en chans.

Du kallar mig för råtta men det är du som sitter vid datorn och vill att andra ska riskera sina liv? Vad fan är du för low-life?

Så jag frågar igen: eftersom Ukraina är helt körda i dagsläget och Nato inte kommer gå in med trupper, vilka alternativ har Ukraina?
1: Jag har inte besvarat den frågan eftersom du är en imbecill.
2: Vad menar du med att jag gärna ser att andra "ska gå i krig"? Menar du att jag står upp för Ukrainas rätt att med fri vilja försvara sig?
3: Om du visste vad som var bäst för Sverige så vore du emot Ryssen eftersom den - enligt svensk dokumentation - är vårt största hot. Landsförrädare.
4: Vad är du för lowlife?
5: Ukraina kommer gå segrande ur det här och då får vi hoppas att ni äckliga uralmongoler radas upp på stortorget till allmän prygling.
Citera
2023-10-08, 10:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ukraina kommer gå segrande ur det här och då får vi hoppas att ni äckliga uralmongoler radas upp på stortorget till allmän prygling.
Det mest sannolika är dessvärre att det blir en ny diktator som tar över, och då kommer ryska medlöpare med stor säkerhet inte att straffas för sina krigsbrott. Det är troligen därför chatt-ryssarna känner sig orädda, trots att de aktivt arbetar för den ryska diktaturen när de sprider Kremls propaganda på nätforum runt om i världen.

Ryssland har ingen historik av demokrati och vet inte ens vad ordet ”demokrati” betyder. Enligt DNs Rysslands-korrespondent, Anna-Lena Laurén, tror ryssarna att ordet demokrati betyder ”för folket”. De använder exempelvis ordet i begreppet ”demokratiska priser” (folkliga priser).
Citera
2023-10-08, 10:48
Medlem
Citat:
Har du någon länk där Putin erkänner att han gjort en false flag operation i Ukraina 2014?

Fast han har dekorerat soldaterna som deltog där, likväl som att han dekorerat soldater som var med vid Butcha.
Ett moraliskt högtstående land, eller?
Citera
2023-10-08, 10:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Skärp dig, jag är inte rysk. Men Ukraina kommer att dra ner oss alla i avgrunden ekonomiskt sett.
Och nu vill skitlandet med i eu också, dra om gränsen och skriv fred.
Det är ju Ryssland som invaderat, och Ryssland som i så fall ”drar ner oss alla i avgrunden”. Om Ukraina skulle acceptera din, och den ryska diktaturens lösning att rita om gränsen – vad finns det då för garantier att ryssarna inte kommer tillbaka om några år och invaderar fler länder?

Det finns en intressant historisk parallell. 1938 var Tysklands diktator, Adolf Hitler, ute med vapenskrammel och vevade om att sk. Sudettyskar i Tjeckoslovakien var en förtryckt minoritet. De skulle ha självständighet menade Hitler. Den gången gick världsledarna med på Hitlers vansinniga krav (självständighetskravet visade sig vara att Tyskland skulle annektera Tjeckoslovakien), och Chamberlain yttrade de bevingade orden ”Peace for our time”. Mindre än ett år senare invaderade Tyskland Polen och startade andra världskriget.

När nu Rysslands diktator, Vladimir Putin, är ute och vevar med vapenskrammel om att boende i östra Ukraina ska ha självständighet (ett självständighetskrav som visar sig vara att Ryssland vill annektera östra Ukraina) så är frågan vilken världsledare som menar att det är rimligt att gå den ryske diktatorn till mötes. Fool me once.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in