2023-10-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har Jerusalem post framme nu, men ser det inte. Kanske du kan vara vänlig och länka det ?
Kan vara fel källa ska kolla sitter med massor av medier uppe för att försöka få en klar bild av vad fan som händer.
Citera
2023-10-08, 00:34
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag trodde Israels Iron Dome borde plocka ner de flesta raketerna? Är det bara större städer som har Iron Dome?

Vad jag förstår så neutraliserade Iron Dome de allra flesta raketer, vilket också verkar vara fallet för de raketattacker som har gjorts under kvällen.

Israelerna har tidigare pratat om att det utvecklas teknik i Gaza-remsan för att störa ut Iron Dome-skyddet, så det kan ju också varit en del av det.
Citera
2023-10-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vilket haveri om det är sant. Stackars Palestinier. Få en massa afghandårar till hjälp. Då är det totalt kört.
Om det stämmer så är det nog israelerna det är mest synd om med tanke på hur mycket krigsmateriel USA lämnade kvar när de drog sig ur samt att talibanerna har typ 20 års erfarenhet av krigföring mot USA även om det blir en annan femma på bortaplan.
Citera
2023-10-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är ju rekordlågt, med tanke på att stödet var betydligt högre förut?
Läs vad jag skriver.

Svårt att "läsa mellan raderna" i dina inlägg när du ändrar dig hela tiden.
Citera
2023-10-08, 00:37
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Tydligen så har Talibanerna i Afghanistan enligt Jerusalem post bett om fri lejd igenom Iran för att kunna ansluta sig till Hamas stridande styrkor.

Med tanke på att Iran nu har gått ut och backar Hamas helt offentligt så kanske det inte ligger så långt borta men det vet vi snart.

Alla dessa grupper säger att de ska göra allt. Skulle de inte bojkotta Sverige också?
Citera
2023-10-08, 00:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Alla dessa grupper säger att de ska göra allt. Skulle de inte bojkotta Sverige också?

Mycket snack lite verkstad.

Låt Israel bomba sönder Gaza först.
Citera
2023-10-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Om det stämmer så är det nog israelerna det är mest synd om med tanke på hur mycket krigsmateriel USA lämnade kvar när de drog sig ur samt att talibanerna har typ 20 års erfarenhet av krigföring mot USA även om det blir en annan femma på bortaplan.

Vad pratar du om? Usa mosade talibanerna fullständigt i strider. Talibanerna skulle givetvis inte he en chans mot IDF.
Citera
2023-10-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Ingen aning är mest nyfiken på vad fan som händer för hela den här grejen känns mysko lång väg.

Väldigt långsökt att tro att Hamas har kokat ihop den här attacken helt på egen hand utan hjälp, uppbackning eller tro på uppbackning.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Bomba palestinierna tillbaka till stenåldern så de känner sig som hemma!

Nä men vänta lite... hur menar du nu?
Citera
Medlem
991ESSs avatar
Det intressanta är nog egentligen att diskutera varför israeliska underrättelsetjänsten lät detta hända. Vad är motivet, att få det hela att eskalera, istället för som vanligt ta ut dem i planeringsstadiet (och få skit för det i västerländsk media)

Låta det eskalera för att få opinion att slå tillbaks stenhårt, jämna skiten med marken för gott..

Eskalera till storkrig (WW3)
Senast redigerad av 991ESS 2023-10-08 kl. 00:44.
Citera
2023-10-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Finns en hel del att läsa om balfour deklarationen som ledde fram till den judiska staten 1948.

Ja det är MIC som är vinnarna i varje konflikt. Med pengarna köper de sig politisk inflytande i europa och USA. Genom korsägande går det inte att spåra den judiska eliten som utgör majoritets ägandet i det militära industrikomplexet. Wallenbergarna är experter på att dölja sitt ägande och det är de som vill få oss in i NATO.

Men den här konflikten borde få ett avslut och den här gången verkar Hamas fått backning utöver det vanliga. Ska bli intressant att följa utvecklingen de kommande veckorna. Israel kanske hamnar i ett trefrontskrig. När Biden nu lovar mer pengar han inte har, tror jag guldpriset kommer skjuta i höjden och dollarn kollapsa.

Trevlig kväll du oxå.

Balfour var engelsk premiärminister under 1:a världskriget inte? (Kan visserligen googla men skriver spontant).

Judisk elit reste redan då frågan till Balfour-regeringen om det engelska protektoratet Palestina, och om att få erhålla det mot vissa eftergifter.

Har själv varit starkt ”globalt jude-konspiratorisk” hela mitt vuxna liv och om bla wallenbergarna helt korrekt (bla näringslivseliten Gyllenhammar, Fischer, Weil, Gyll, Wachtmeister, Lundin familjerna mfl mfl utgör del, likaså Bildt…) det du skriver!

Förvånar mig inte om israelerna kände till allt på förhand, o Bibi kan ena och få med sig folket o samtidigt får o kan Israel göra mot araberna det dom önskar oavsett hur grymt o imperialistiskt det blir.

Går dollarn ner går mycket riktigt guldet upp medan just nu ligger både olja, guld o t.o.m. VIX (orolighetsindex) stabilt, inga rörelser medan bla wallstreet indikerar upp ca 1% på måndag.

Blir mycket information kommande dagar…

Sov gott
Citera
2023-10-08, 00:42
Medlem
luomis avatar
Förklara som att jag är 5 år: Varför är palestinier och Palestina som land hemska och grymma när de försvarar sig mot Israel men detsamma gäller inte ukrainare och Ukraina som land när de försvarar sig mot Ryssland? Kan garantera att hur många civila som helst mördats i den konflikten också.

Jag ber alltså på riktigt någon att förklara för mig som att jag vore ett barn, för jag är inte den mest utbildade på Israel-Palestinakonflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in