2023-10-08, 00:19
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Fixa aktier i krigsindustrin!

Ja vi är ett av de länder som kan tjäna på detta genom att få kränga krigsmateriel. Egentligen borde vi kränga till båda sidor
Citera
2023-10-08, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Jamen då är det ju ok…
Har ingenting med att det är ok eller inte.
Jag håller mig till fakta, medans du och flertalet andra uppenbarligen bryr sig inte, vad är resultat av en sådan ignorans? Din person blir falsk, detsamma din verklighet.
Citera
2023-10-08, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nu minns jag inte alla detaljer, men det var nog i fjol i alla fall från Chicago Council, vill jag minnas, då man undersökte intresset och det visade sig att nästan 60 % var likgiltiga. Den senaste rapporten sa också att amerikaner generellt inte anser att Israel är kulturellt kompatibelt med USA. Rent historiskt är det banbrytande då stödet har minskat avsevärt bara de senaste 5 åren, men det varierar också beroende på ålder. T.ex. har boomers ett större förtroende än den yngre generationen, ungefär som boomers i Sverige okritiskt stödjer det som framförs i massmedia.

Men om vi tittar på en färsk undersökning kan vi se att 48 % har förtroende för den israeliska regimen, vilket å andra sidan är väldigt intetsägande med tanke på att de förmodligen inte har någon insikt i israelisk politik:

https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/08/21/how-americans-view-israel-netanyahu-and-u-s-israel-relations-in-5-charts/

Det gäller att läsa mellan raderna, med tanke på hur stödet såg ut tidigare, det var närmare 60 %. Men det är egentligen ointressant. Poängen var att stödet hela tiden minskar.

Från din egen länk: "More than half of Americans (55%) have favorable views of Israel(2022)"

Du skrev först:
"Stödet för Israel är rekordlågt även i USA, eftersom amerikaner skiter fullständigt i Israel och deras jävla bravader i Mellanöstern."

Haha du kunde alltså inte bevisa dina villfarelser? Och avslutar med att man ska "läsa mellan raderna". Så du har inte rätt, men om man bortser från verkligheten har du rätt? Och du anklagar andra för att lida av autism och asperger titt som tätt, ironin vet inga gränser.

Skönt att du slutligen kunde bevisa för alla att du hade fel. Nu kan vi lämna det så.
Citera
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Intressant och alldeles utmärkt läsning, och helt nytt för mig!

Lärorikt och för en gångs skull faktamässigt bekräftande att judarna inte alls har automatisk rätt till området!

Information av denna sort är väldigt väl gömd och undanstoppad.

Någon som i skolans historielektioner fick veta någonting om varför och hur Israel bildades till kostnad av palestinierna?

Troligen finns ingen lösning alls över huvudtaget och historien får ha sin gång som den blir, samtidigt som förödelsen försöks hållas så låg och liten möjligt.

Det blir onekligen en fortsatt dragkamp och så längre både araber och muslimer får fortsätta att föröka sig så fortsätter det.

Vinnarna är vapenindustrin, politiker och de superrika, varav främst den judiska eliten..

Trevlig kväll
Finns en hel del att läsa om balfour deklarationen som ledde fram till den judiska staten 1948.

Ja det är MIC som är vinnarna i varje konflikt. Med pengarna köper de sig politisk inflytande i europa och USA. Genom korsägande går det inte att spåra den judiska eliten som utgör majoritets ägandet i det militära industrikomplexet. Wallenbergarna är experter på att dölja sitt ägande och det är de som vill få oss in i NATO.

Men den här konflikten borde få ett avslut och den här gången verkar Hamas fått backning utöver det vanliga. Ska bli intressant att följa utvecklingen de kommande veckorna. Israel kanske hamnar i ett trefrontskrig. När Biden nu lovar mer pengar han inte har, tror jag guldpriset kommer skjuta i höjden och dollarn kollapsa.

Trevlig kväll du oxå.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tequilasunrise123
Har någon här spekulationer om eller hur detta kommer påverka världsekonomin? Givet då att detta eskalerar till ett fullskaligt krig.

Man kan se det på två sätt eller allt däremellan. Det ljusa sättet är att det finns en möjlighet att den palestinska frågan är "löst" inom ett par månader. Inte på det sättet som är en bra lösning om man är palestinier, men ändå. Det skulle kunna vara en positiv sak för världsekonomin då man är igenom proceduren och ute på andra sidan.

Det anda sättet man kan se på det är att i princip alla stater som har expansiva planer där man vill lägga beslag på mer levnadsrum kan tänka att "nu har jag min chans för det finns inte på världskartan att världspolisen kan agera mot mig nu". Detta omfattar:

Serbien som tänker att de tar Kosovo
Kina som tänker att de tar Taiwan
Rysslands fortsatta ambitioner i Ukraina
Hezbollah som vill cementera och befästa sin makt i Libanon

Om alla dessa får för sig att bjuda upp till dans för att de inte har vett att förstå bättre så är vi i alla fall ett steg närmre ett världskrig. Det skulle vara tråkigt för världsekonomin på kort och medellång sikt.
Citera
2023-10-08, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Hoppas du har rätt i det sista.

Frågan är vad Hamas tänkte att de skulle uppnå med detta? Tror de att de kan utplåna Israel som har en mycket starkare armé (och dessutom USA i ryggen)?
handlar om att visa för gazaiterna att de är rätt personer att styra (för att fylla sina fickor med biståndspengar)
Citera
2023-10-08, 00:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Många kommer dö dock.

De vill inte hit de vill ha sitt land tillbaka. Så fort väst slutar stödja Israel så försvinner ju en stor anledning för dem att fly hit.

Det får de aldrig. Det bästa de kan göra är att glömma 1948.

Alla andra länder har accepterat de nya gränserna från 40-talet.

Tyskland och Polen är idag inte fiender, och på samma vis finns det palestinier som har accepterat att det aldrig kommer bli som när ottomanerna styrde.

Det är nu gammal historia, men ännu utnyttjas palestinier i politiska maktkamper.
Citera
2023-10-08, 00:22
Medlem
coconutoils avatar
Shani Louks sista insta-inlägg med citatet ”as above so below”
Senast redigerad av coconutoil 2023-10-08 kl. 00:30.
Citera
2023-10-08, 00:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Fortfarande inget ihållande bombardemang. Märkligt kan man tycka.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=b6xBrZFEeiQ
Citera
2023-10-08, 00:25
Medlem
Tydligen så har Talibanerna i Afghanistan enligt Jerusalem post bett om fri lejd igenom Iran för att kunna ansluta sig till Hamas stridande styrkor.

Med tanke på att Iran nu har gått ut och backar Hamas helt offentligt så kanske det inte ligger så långt borta men det vet vi snart.
Citera
2023-10-08, 00:26
Medlem
tzjs avatar
Jag trodde Israels Iron Dome borde plocka ner de flesta raketerna? Är det bara större städer som har Iron Dome?
Citera
2023-10-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Finns en hel del att läsa om balfour deklarationen som ledde fram till den judiska staten 1948.

Ja det är MIC som är vinnarna i varje konflikt. Med pengarna köper de sig politisk inflytande i europa och USA. Genom korsägande går det inte att spåra den judiska eliten som utgör majoritets ägandet i det militära industrikomplexet. Wallenbergarna är experter på att dölja sitt ägande och det är de som vill få oss in i NATO.

Men den här konflikten borde få ett avslut och den här gången verkar Hamas fått backning utöver det vanliga. Ska bli intressant att följa utvecklingen de kommande veckorna. Israel kanske hamnar i ett trefrontskrig. När Biden nu lovar mer pengar han inte har, tror jag guldpriset kommer skjuta i höjden och dollarn kollapsa.

Trevlig kväll du oxå.
Gäsp snarare så blir palestinierna utkastade från fler områden och den israeliska armen och går in i Gaza permanent.

Skulle Iran få för sig att börja beskjuta Israel så att de känner sig hotade på allvar för sin överlevnad så kommer använda kärnvapen,varav 50 större Iranska städer bombas.

Om du tror Usa är villiga att gå långt så är det inget emot Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in