Citat:
Ursprungligen postat av
bjurskan
Trolleri-trollera
Så du kan skriva flera inlägg om det, då är det inte off-topic. Men när du blir ombedd att styrka det med fakta, då blir det plötsligt off-topic? Är det så jobbigt för dig att ha fel? På tal om asperger...
Jag har bidragit med hård fakta, om du inte vill trycka på länken så är det ditt problem. Sluta förpesta tråden med dina villfarelser, det börjar bli pinsamt, även för för att vara DaRude.
Nu minns jag inte alla detaljer, men det var nog i fjol i alla fall från Chicago Council, vill jag minnas, då man undersökte intresset och det visade sig att nästan 60 % var likgiltiga. Den senaste rapporten sa också att amerikaner generellt inte anser att Israel är kulturellt kompatibelt med USA. Rent historiskt är det banbrytande då stödet har minskat avsevärt bara de senaste 5 åren, men det varierar också beroende på ålder. T.ex. har boomers ett större förtroende än den yngre generationen, ungefär som boomers i Sverige okritiskt stödjer det som framförs i massmedia.
Men om vi tittar på en färsk undersökning kan vi se att 48 % har förtroende för den israeliska regimen, vilket å andra sidan är väldigt intetsägande med tanke på att de förmodligen inte har någon insikt i israelisk politik:
https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/08/21/how-americans-view-israel-netanyahu-and-u-s-israel-relations-in-5-charts/
Det gäller att läsa mellan raderna, med tanke på hur stödet såg ut tidigare, det var närmare 60 %. Men det är egentligen ointressant. Poängen var att stödet hela tiden minskar.