2023-10-07, 23:47
Medlem
NovaOculuss avatar
En snabb analys:

Antingen visste man om det och lät det ske för att inte avslöja sina källor, eller för att man bedömde att det var rätt val. Följdfrågan är varför, ville man från Israels sida skapa en anledning till motangrepp till priset av stabilitet och invånares liv?

Att man däremot inte visste om det skulle visa på inkompetens, oförmåga eller på intern splittring på grund av politiska skäl. Vad skickar det för signaler? Att offensiver lönar sig.
Ryssland har inte blivit stoppade i Ukraina, inte nära nog så snabbt en del hade hoppats på. Hamas attackerar Israel på nivåer som inte beskådats på väldigt länge och Västvärlden har ännu inte bestämt sig för vilken sida det är som gör fel, vi har alltså inte ens ett glasklart förhållningssätt. Röster höjs för att Sverige skall dra tillbaka bistånd till Palestina.

Var sker nästa invasion, är Kinas invasion av Taiwan ett faktum i mitten av 2024 när Västvärldens plånböcker/reserver är slut?

I övrigt är det samma röster som alltid höjs, Iran hyllar attacken, vilket är ett rimligt steg i deras logik då de driver en retorik om att Israel som land skall förintas.
På X, föredetta Twitter, så haglar kommentarer som "Free Palestine" och "We stand with Israel". Även indiska konton säger att Indien står med Israel, vilket kan framstå som märkligt.

Joe Biden har släppt 60 miljarder kronor i frysta tillgångar till Iran enligt Donald Trump. Det återstår att se hur dessa medel kommer användas.

Kommer situationen bli radioaktiv? Risken är låg. Kommer Israels hämnd leda till civilas död i mängder som vanligt? Ja.

Det som oroar mig är som sagt vad det här signalerar till övriga konfliktzoner i världen.
Vad händer med de element som har tagit sig in i USA, Europa, Sverige? Väntar dessa celler på att aktiveras också?
Är dessa länder proxykrig, och i så fall för vilka aktörer? I första och andra världskriget var uppdelningen enklare. Det var de onda mot de goda, de allierade mot axelmakterna.
Ligger Kina bakom detta? Eller något land vi tar förgivet är våra allierade?
Storbanker som spelar ut regeringar mot varandra?
Senast redigerad av NovaOculus 2023-10-07 kl. 23:49.
Citera
Medlem
SwampDoggs avatar
Stora smällar på Reuters live-stream, 10-12 stycken missiler och stora explosioner efter. Även smällar utan att man hör några missiler, så kan vara ammunitionslager?

https://www.youtube.com/watch?v=b6xBrZFEeiQ
Citera
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
har väl briserat 10 bomber nu nyss
Citera
Medlem
Många här inne pratar kärnvapen och annat trams. Varför i hela.. skulle de göra bort sig på ett sådant sätt? Då är de lämnade till att utplånas av Mellanöstern. Dessutom skrivs det att Israel kan jämna Gaza med marken. Ja, det kan de men finns ganska många anledningar till att de inte kommer att göra det. En anledning är att det skulle bli total jihad mot Israel och det fixar de inte. Hamas är likgiltiga för människoliv och en eskalering innebär någon typ av sjuk win/win för dom. Israeler dör, det gillar dom. Palestinier dör, det ger dom stöd från arabvärlden. Nej, Hamas kan inte föra ett krig men det kan Libanon mfl.
Citera
2023-10-07, 23:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Problemet är snarare att Israel ej följer lagar. Hade de följt lagen hade de avslutat illegala ockupationen.
En ockupering - illegal eller inte (finns dock inga "legala" eller illegala" ockupationer) - rättfärdigar inte dock detta beteende, eller vad tycker du själv? Tycker du att kurdiska räven har rätt att beordra skjutningar mot familjemedlemmar för att han känner sig förtryckt?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Apropå att Israel blev tagna på sängen så tror jag att en del av förklarningen är att Hamas hade förmåga att slå ut pansar med drönare.

Var kan man läsa mer om dessa drönarattacker? Jag antar att kriget i Ukraina lett till en stor utveckling på detta område.
Citera
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattan104
Varhar dom fått raketerna ifrån Nordkorea tror jag dags att göra nått åt dem.

Varför tror du Nordkorea? De har väl aldrig visat något större intresse för denna konflikt (även om israel knappast är några favoriter pga sina USA kopplingar förstås).

Då känns väl Iran bra mycket troligare, speciellt som Hamas öppet säger de har Hizbollahs stöd.

Raketerna sägs dessutom vara väldigt primitiva hemmabyggen.
Drönarna är ett större frågetecken tror jag.
Citera
2023-10-07, 23:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattan104
Var har dom fått raketerna ifrån Nordkorea tror jag dags att göra nått åt Kimpa.

Iran eller så har de byggt dem själva.
Citera
2023-10-07, 23:49
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
DET är faktiskt den enda riktigt intressanta frågan i det här sammanhanget. Tyvärr diskuteras det inte alls i den här tråden.

För att tråden svämmas över av infiltratörer som försöker avleda till helt andra saker än den viktigaste.

Jag vill se bevisen på allt detta. Vill se folk på gatorna intervjuas, vill se hamas ledare prata öppet om det, oberoende utredare osv.

I call bluff. Hela skiten stinker false flag
Citera
2023-10-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Varför tror du Nordkorea? De har väl aldrig visat något större intresse för denna konflikt (även om israel knappast är några favoriter pga sina USA kopplingar förstås).

Då känns väl Iran bra mycket troligare, speciellt som Hamas öppet säger de har Hizbollahs stöd.

Raketerna sägs dessutom vara väldigt primitiva hemmabyggen.
Drönarna är ett större frågetecken tror jag.
Och var tror Du Hizbollas raketer kommer ifrån?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Iran eller så har de byggt dem själva.

Kina glöms ju av att nämnas rätt ofta också.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Se dig omkring så hittar du videor på kidnappade kvinnor överallt. Varför tror du alla är nakna när de hittas mördade?

Det är ett djuriskt beteende och det är bara att jämna skiten med marken, vi har nog med odjur på denna planet.

Va? Jag ser mig omkring och ser inget sånt.

Källa tack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in