2023-10-07, 23:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tänker detsamma. Detta är definitivt inget jobb för finniga värnpliktiga inte. Här behövs det råskinn typ "Special Forces" för att rensa upp i Gaza träsket. Stor risk att det kommer att balla ur helt ju och bli ett nytt mini-Afghansitan.

Jag har varit på jobb ikväll, har det varit prat om någon delvis mobilisering ifrån Israel ?

(tänker på då att de kallar in tidigare "special forces")

För de kommer att behövas ett lite större antal, som jag ser det..
Citera
2023-10-07, 23:38
Medlem
Palestinierna deltar endast i kriget för att kunna våldta verkar det som.
Citera
2023-10-07, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe

Har du några belägg för det?
Citera
Medlem
En relativt matig artikel med bra bilder.

https://www.aljazeera.com/news/2023/10/7/palestinian-group-hamas-launches-surprise-attack-on-israel-what-to-know

"Why did Hamas attack Israel?

Hamas spokesperson Khaled Qadomi has told Al Jazeera that the group’s military operation is in response to all the atrocities the Palestinians have faced over the decades.
“We want the international community to stop atrocities in Gaza, against Palestinian people, our holy sites like Al-Aqsa. All these things are the reason behind starting this battle,” he said.

“This is the day of the greatest battle to end the last occupation on Earth,” Mohammed Deif, the Hamas military commander said, adding that 5,000 rockets were launched.
“Everyone who has a gun should take it out. The time has come,” Deif said, according to reports.
Hamas called on “the resistance fighters in the West Bank” as well as “our Arab and Islamic nations”
to join the battle, in a statement posted on Telegram.
"

Deras "muslimska bröder" verkar inte göra jätte mycket. Egypten och Saudi Arabien gick ut och sa att de skulle försöka lugna situationen och ville inte att några civila skulle drabbas.

Libaneserna verkar kasta lite flaskbomber... Så inte så mycket till attack.

Hade dock alla muslimska länder på riktigt velat utrota Israel tror jag inte Israel hade existerat. Det hade blivit alldeles för svårt att försvara sig. Dock hade ju repressalier kommit från storebror USA med stora förluster för många av länderna, men visst hade Israel förstörts.
Senast redigerad av Dekonserv 2023-10-07 kl. 23:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag tror nog inte heller att Kina har möjlighet att ta Formosa. Däremot tror jag Ryssland gynnas av det som nu sker.
Ja, fokus flyttas en del förstås. Så kan det vara.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagunitasMaximus
Vad är det som förhindrar att Israel förintar Gaza helt nu? Alltså Thermonucleärt? Hur fan tänkte FN när dom delade upp detta egentligen. Evig strid till någon försvinner. Kanske detta är startskottet. Jävla komplex konflikt men Hamas är ena jävla grisar och borde förgöras.

Inget egentligen.
Israel har vapen för att grusa hela Gaza på 10minuter om dom vill.

Ja detta är nog ett startskott.
Svider nog riktigt hårt att dom låtit detta ske.
Israel borde kunnat se detta komma med deras top notch teknik och intel.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe

Ja de förnekar sig inte utan hänfaller allt som oftast åt sin favoritsysselsättning
Citera
2023-10-07, 23:40
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Attacken verkar väldigt mycket artificiell för att eskalera läget i världen. Hur kan man ha så mycket materiell och så många personer inblandade utan att israels säkerhetstjänst vetat någonting.

DET är faktiskt den enda riktigt intressanta frågan i det här sammanhanget. Tyvärr diskuteras det inte alls i den här tråden.
Citera
2023-10-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vetti-tusan men Hamas har ju fått ett nytt vapen, dronerna. Alla har ju sett vilken succe Ukraina har haft med dessa.

Hur många utav dessa har Hamas i lager..det tror jag vi får se snart.
Tippar på att de har fått en hel drös drönare samt i viss mån raketer ifrån Iran.

Iran har tidigare hotat att just skicka drönare mot israeliska mål och nu har de någon som gör det åt dem.

Det de skjuter med nu verkar inte vara deras mera "hemmasnickrade" prylar eller hur man nu skall uttrycka det.
Citera
2023-10-07, 23:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har varit på jobb ikväll, har det varit prat om någon delvis mobilisering ifrån Israel ?

(tänker på då att de kallar in tidigare "special forces")

För de kommer att behövas ett lite större antal, som jag ser det..
Ja det cirkulerade uppgifter tidigare på att IDF direkt började kalla in reservister faktiskt. Så IDF har nog snabbt försökt att skrapa ihop det bästa man har för att sätta in i Gaza ja. Värnpliktiga kommer att få ta hand om logistiken förmodligen.
Citera
2023-10-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
En helt rimlig och logisk teori. Ett försvarskrig är det bästa som finns för en kritiserad inhemsk makthavare.

Så visst kan vi kritisera Hamar för aktionen. Men vad säger det om ledande judar som villigt accepterar dödande av egen befolkning bara för att tysta inhemsk kritik och få en ursäkt att slå tillbaka.
Vidrigt av Hamas, 100 ggr mer vidrigt av juden.
Citera
2023-10-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
I Berlin var det fest pa gatorna och tyskarna firade judarnas död

källa

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1710753764175434036

LOL, det där är inga tyskar, det där är turkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in