2023-10-07, 22:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop78
Hamas anfall var väntat. Kommer aldrig att bli fred mellan Palestina och Israel, Israel kommer inte vilja ge tillbaks någonting av marken dom tagit från palestinierna och därmed är det inte möjligt till fred. Välja mellan araber och judar är som att välja mellan två lika onda, finns undantag, men undantag bekräftar regeln.
Typ så!

Israel har utvecklats till en terroriststat, med hjälp av 2:a världskriget och USA har de, med sin hybris, skapat ett helvete. Palestina fick sina rättigheter och landsgränser utstakade 1947 men Israel har fullständigt kört över världssamfundet.

Konflikten är vedervärdig och är det bara jag som funderar på 3:e världskriget idag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasbullah.
Inom den internationella rätten brukar man skilja på civila mål och militära mål. Civila kan dö när man angriper militära mål men det betyder inte att syftet med operationen är att döda civila.

Med det sagt är det nu väldigt uppenbart att Israel har varit alldeles för snälla när det gäller araberna. Om det ska bli någon långsiktig lösning på frågan så behöver det ske en ordentlig rensning i Gaza och dess invånare behöver omlokaliseras till Syrien, Irak, Jordanien och liknande stater. Terrorister och potentiella terrorister behöver dödas direkt i förebyggande syfte.

Enligt folkrätten så är det Israel som utför en illegal ockupation.

Hamas sköt potentiella enemy combatants.
Citera
Medlem
Kommer tyvärr bli stora flyktingströmmar och ni kan glömma att de rika gulfländerna kommer ta emot några alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Du kan inte hävda att palestinska barn är militära mål.

Du kan inte hävda att palestinier går in och mördar judiska barn?
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Ja det är precis så det är. Att bomba ett kommandcenter där soldaterna har civila som sköldar är helt annorlunda än att skjuta av lite civila när man åker förbi i en pickup.

Knappast... men om det får dig att må bättre så.
Citera
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag är varken arab eller palestinier. Du pratar om IS, har du ens läst Israelvännernas inlägg här? De skriver om att man ska döda alla araber, inkl. barn. Sionisterna är lika vidriga som IS.

Du tror ju för fan de är civila bara för att det är kvinnor. De angrep militära mål och alla filmer som florerar är på kvinnor från IDF, i.e. soldater. Kan säkert finnas andra också, men de som figurerat här är uppenbarligen soldater. Brukar ni inte säga att en bra ryss är en död ryss? Nu plötsligt är ni humana när det inte är döda ryssar ni får se? Herregud vilka hycklare.

Du vet inte ens om de avrättat civila. De har inte tagit sig in i städerna, de har angripit de yttre områdena. På sin höjd kanske de har angripit bosättare, som är vidriga rasister som fördriver palestinier på en daglig basis. Det är givetvis oförlåtligt om de angripit civila människor, men det får visa sig om det verkligen stämmer.

Men lyssna, jag är inte naiv. Jag fattar att Hamas kan döda civila utan samvete, ja. Och det skulle jag aldrig stödja. Men jag anser inte att det verkar vara målet med den här attacken, tvärtom verkar de ha fokuserat på israeliska soldater.
Jag är varken jude eller palestinier, men tycker att försvaret av det här dådet är sjukt skevt. Det är såklart lika skevt att andra manar till våld mot civila palestinier - men varför ska det betyda att det är ok att glorifiera den här attacken? Jag fattar bara inte det. Jag är varken jude eller palestinier, men tycker oavsett att det är barbarisk handling. Det hade varit annorlunda om det enbart handlade om militärer som tillfångatogs - men att allvarligt gå in bostadshus och avrätta familjer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
För mig finns det i princip bara ett perspektiv som är viktigt i den här konflikten där det är ett evigt bråkande om vem som har rätt till vad och vem som egentligen gjort mest fel. Det är: vad vill jag och det flesta andra ha mer av i världen? Och då är svaret enkelt: jag vill att jorden så långt som möjligt ska täckas av områden/länder där ”frihet och demokrati” råder. Där det finns omsorg och respekt för varandra och naturen. Där utveckling och kunskap uppskattas. Där även någon som inte har mycket pengar från början kan skapa ett bra liv för sig själv och sin familj.

Tyvärr finns det inte så många sådana länder i världen. Den mesta ytan upptas av vad en viss person kallar ”shithole countries”. Och han har helt rätt i den beskrivningen. För vem vill i ärlighetens namn bo i några av de andra länderna i regionen; Egypten, Syrien, Libanon, Jordanien, etc? Och då menar jag inte som någon rik oljesheik som säkert har ett fantastiskt liv. Utan som en helt vanlig knegare. Ingen av alla som skriver i den här tråden skulle vara särskilt sugen på att bo i Jordanien och vara en fattig lantbrukare som på allvar måste överväga att sälja sin 10-åriga dotter för att få mat på bordet till övriga familjen. Nej, det finns bara ett land där som en vanlig person kan bo i och leva ett bra liv och det är Israel. Alltså stöttar jag Israel alla dagar i veckan. För det behövs fler områden som Israel i världen, inte färre. Att de lyckas upprätthålla sitt land i den regionen är ett jävla mirakel. Deras grannländer borde se till Israel för inspiration och tänka ”det där vill vi också bygga upp”, men istället gör de allt för att försöka utplåna dem från jordens yta. Det säger allt.

Så kan man ju se det på hela men det du inte förstår är att det du beskriver är helt ohållbart i längden om det inte finns massor fattiga länder som de rika kan utnyttja. Det är helt enkelt alldeles för många människor som vill ha alldeles för hög standard.

"Respekt för naturen" haha.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop78
Hamas anfall var väntat. Kommer aldrig att bli fred mellan Palestina och Israel, Israel kommer inte vilja ge tillbaks någonting av marken dom tagit från palestinierna och därmed är det inte möjligt till fred. Välja mellan araber och judar är som att välja mellan två lika onda, finns undantag, men undantag bekräftar regeln.

Hurså?

Vad menar du är ondska med att judarna ska få ha en pytteliten gnutta land där dom inte blir utatta för tortyr, utplåning, tvångsomvändningar osv?

Varför har du valt att ha en åsikt om ett helt folkslag som du inte vet något om?

Vad har du för personlig erfarenhet av att judar är ondskefulla?

Det är väl enbart kristna och muslimer som är ondskefulla som ska omvända, kriga, och ta land från andra....eller hur? Jag har ALDRIG hört talas on en jude som håller på som muslimer och kristna gör.

Ska judarna utplånas eller, vad har du för storslagen plan? Tredje riket 2.0?

Det finns BARA 0,2 procent judar på jordens klota, tror du på riktigt att det är för mycket?

Utbilda dig lite istället för att tro på all propaganda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Det är inte Netanyahus ansvar eller problem var invånare i Gaza ska fly någonstans. Sånt får Hamas sköta eftersom det är dem som styr i området.

Det är Netanyahu som vill visa världen att han är en barnamördare och nu inom loppet av bara några få timmar lyckas vända världsopinionen emot sig. Israel har kört en hård stil i 80 år nu, och detta är vad det lett till- att världens mest isolerade och fattiga folk lyckas med en operation involverande flera 1000 personer utan att världens bästa understjönst lyckas se det.
Citera
2023-10-07, 22:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Den unga tjejen som torterades till döds (ja hon lever knappast längre nu, bland det värsta man sett) är förmodligen identifierad som en tysk turist. Vad säger Scholz om detta tro??

https://x.com/BrennpunktUA/status/1710755526169047239
Citera
Medlem
Torsten Heinrich har en bra summering av läget från nu ikväll och lägger till sina egna kommentarer som militärhistoriker. https://www.youtube.com/watch?v=aysMEXlf1Qk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Varje attack av araberna har resulterat att araberna förlorar mark till israel och gjort israel starkare och större.

Vad kommer gazaremsan förlora på dagens attack?

Gaza. 🤷🏼‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in