2023-10-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, men det är ju en komplicerad historia det här. Fast frågan är om Ryssland vill bråka med Israel, det är ju många ryssar som emigrerat till Israel efter Sovjets fall, många rika ryssar bor även i Israel. Även om inte alla är från just Ryssland:

”Russians in Israel or Russian Israelis are post-Soviet Russian citizens who immigrate to Israel and their descendants. As of 2022, Russian-speakers number around 1,300,000 people, or 15% of the Israeli population.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russians_in_Israel

Det finns ju en anledning till att de har emigrerat dit. Det finns faktiskt inte så många judar kvar i Ryssland. Prigozhin var en av dessa. Jag tror dock inte att det har särskilt positiva effekter på Israels relation med Ryssland. Sverige har ju inte särskilt goda relationer med Iran, Afghanistan eller Syrien trots att många har kommit hit från dessa länder.
Citera
2023-10-07, 19:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Starkt ändå. Trodde hon skulle hålla tyst, i och med Socialdemokraternas vanliga inställning till Palestina.

Vindunken Maggan Andersson hade inget val, hennes kåthet av att återta makten gör att hon följer strömmen nu.
Citera
Medlem
Ammunakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Följt Al-jazeera hela kvällen. Känns hyfsat neutral.
Finns det någon annan kanal som är på samma nivå?

Tror inte det
Citera
Medlem
Mer än 150 döda israeler nu..

https://www.timesofisrael.com/liveblog-october-7-2023/#liveblog-entry-3114744
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Putin och Ryssland är ortodox-kristna och skulle knappast anfalla Israel för Islams räkning. Tänk lite.

Går inte att skylla allt på Ryssland hur mycket ni än vill det.

Iran och andra muslimska länder är däremot säkert inblandade.

Va?

Inte det?!

Detta är ett forum för fria åsikter medan ditt inlägg förmodligen är ett av de mest korkade i tråd.

(Min bredsida här pga din arrogans om att en annan ska tänka efter. Hallå!)

Naturligtvis har ryssarna alla motiv, deltagit och tagit emot Hamas toppar i Moskva ett flertal gånger under vår, sommar o höst. Dessutom är det Putins födelsedag idag…

Drönare med unik manövreringskännedom som endast UKR o RU besitter har satts in mot israeliska stridsvagnar..

Tänk efter innan!?
Citera
2023-10-07, 19:29
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vindunken Maggan Andersson hade inget val, hennes kåthet av att återta makten gör att hon följer strömmen nu.
Jo jo, men man kan ju hoppas att hon är mänsklig nog att känna vrede när civilister dör.
Citera
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Iran är ju Rysslands närmaste allierade i Regionen tillsammans med Syrien. Om Iran ligger bakom så har de troligen fått grönt ljus från Kreml.
Ryssarna vill gärna ha en större konflikt i Mellanöstern som belastar USA och Ryssarna gillar inte Israel. USAs inflytande i regionen har minskat kraftigt på senare år och Ryssland tar över allt mer.

Visst, men det känns så jävla långsökt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ryssland och/eller Iran har troligen ett finger med i planeringen av det här. Allt för att dra uppmärksamheten från Ukraina-kriget.

Då glänser ryssland igen, Ge sig på Israel är nog det sista man bör göra, det kommer få mosad att jobba hårdare
Citera
2023-10-07, 19:30
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det skulle jag tro. Först lär Saudi skylla på Israel, sedan lär al Jazeera skruva till det för sin islamistiska publik. Hela Mellanöstern lär koka nu av allehanda nyheter - sanna och osanna. Detta är säkert förberett, och Iran ligger sannolikt bakom. Frågan är hur mycket Ryssland ligger bakom Iran, i syfte att skapa en avledning från Ukraina. Vi kan redan se hur Hamas-anfallet har toppat nyheterna hela dagen vilekt så klart gynnar Moskoviten.
Det jag inte förstår är hur inte Israel kunde veta om detta med så många inblandade?
Ja jag har vart klistrad vid tvn och datorn sen jag vakna imorse.
Citera
2023-10-07, 19:30
Medlem
Citat:
Nu har Magdalena Andersson fördömt Hamas attack på Israel. Källa: hennes instagramkonto.
Ska man skratta eller gråta åt hennes uttalande?

Läs kommentarerna.... Hennes väljarkår går bananas av fördömandet... sorgligt att se... detta kan lika gärna kända i Sverige...
Citera
2023-10-07, 19:31
Medlem
Fattar inte att Israel lipar. De öser upp nya bosättningar varje dag, har en överlägsen krigsmakt och har helt avskärmat Gaza och Västbanken. Inte konstigt att det blir inbördeskrig. Det sjuka är väl att det inte är mer attacker. Men kommer väl!
Citera
2023-10-07, 19:32
Medlem
Citat:
Nu har Magdalena Andersson fördömt Hamas attack på Israel. Källa: hennes instagramkonto.
Ska man skratta eller gråta åt hennes uttalande?

Jag har inget konto och kan inte se kommentarerna.

Hur ser kommentarsfältet ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in