Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Det tror jag inte. Israel ligger alltid jävligt nära och går frekvent över gränsen för etnisk rensning när de ger igen. Jag blir oerhört förvånad om reaktionen nu inte blir en av dom värre. Du kan garanterat räkna med 10x dödsfall på den palestinska sidan och bara en bråkdel av dödsfallen kommer tillhöra Hamas. Israel jämnar hela stadsdelar som svar på sånt här..
Fröst så trodde jag att det var som förra gången Hamas bjöd upp till dans. D.v.s att de skjutit några bosättare och kanske slagit mot en gränspostering eller två och tagit 1-2 israeler till fånga och dödat 10-20 soldater typ som 2009 och 2014.
Nu börjar det tona upp en bild av att det här är ett Pearl Harbor moment för Israel. Det handlar garanterat om hundratals döda men det kan handla om tusentals.
Försök inse detta: 2009 och 2014 hade Israel ändå handbromsen inkopplad. Givetvis dödades ändå 30x fler civila palestinier än israeliska då man bombade Hamasmål i Gaza.
2023 så kommer handbromsen vara ur funktion.
Jag är varken jublande över det eller beklagande. Det är bara ett faktum man måste förhålla sig till att Gaza kommer se ut som Bakhmut. 2009 och 2014 så bad Israel palestinier att lämna vissa hus och områden. Nu kommer de säga att civila som inte sympatiserar med Hamas ska försöka lämna Gaza.
Kl 13:00 idag så för vi höra vad som är planen.