2023-09-23, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Dum fråga kanske men är ”Kungens innersta krets”, som nyligen hade premiär på TV3, samma dokumentär som denna tråd handlar om?

Jag tycker att den var väldigt välgjord och intressant.

tittar på den just nu den nämner flashback
Citera
2023-09-23, 11:27
Medlem
Ambelains avatar
Jag vet inte riktigt vad jag tycker ...

Jag fick en stark känsla av att den där intervju-kvinnan hade ont i sinnet, nästan som om hon var något sadistiskt eller nån form av sociopat.

Flera gånger när hon tog upp saker som kungen Uppenbarligen blev illa till mods av, så bara fortsatte hon att trycka på, mer och mer och mer.
Det syntes ju hur bra som helst att det inte var något som herr kungen hade velat tala om, särskilt int epå det sättet.

En sådan sak tex var ju när hon bara fortsatte pressa när hon tog upp det som handlad eom hur han hade blivit uthängd inför hela jävla svenska folket som närmast "efterbliven."
Jag tänkte, hur hade jag själv egentligen känt mig i ett sånt läge - där alltså ALLA, verkligen alla. Alla i ens bekantskapskrets, alla i hela jävla landet Sverige, hade fått veta att ens farfar tyckte att man var för Dum för att få lov att bli kund, och därför gick till regeringen för att be denne att flytta fram den kungliga myndighetsåldern till 25 år.
Och sen bara fortsätta med alla andra som också tyckte att kungen var en slags lallande fåne, närmast utvecklingsstörd.

Jag menar, det är ju sin sak om någon säger det till en, privat ... det är t.o.m. em sak om "bara" ens närmaste får reda på sådant.
Men att ALLA ska få reda på det, hur hade det påverkat en.
Så fort man hade gått ut och mött folk så hade man ju vetat att De Vet, de vet att "jag" blivit idiotförklarad av alla, t.o.m. min egen familj.

JA, jag störde mig på att hon, intervju-kvinnan, bara fortsatte pressa på i det läget.
Jag ser inte någon anledning alls att svenska folket Måste bli påmind om just det en gång till, just nu på ålderns höst dessutom.
Och sen dessutom att bara pressa på med exempel efter exempel efter exempel ...

Jag hade nog använt mig av min kungliga immunitet i det fallet och helt enkelt kastat ut kärringen i rännsten utanför slottet, och beordrat slottsvakterna att skrapa av sina kängor på hennes tänder.

Men han bara satt där, stilla och led.
Det syntes att han led.

Nej jag är ingen monarkist och jag bryr mig inte om kungen.
Jag bryr mig däremot en hel del om sådant som ser ut som regelrätt mobbing.
Det där var faktiskt bara elakt, och onödigt elakt dessutom.

Det var inte ens den enda gången i dokumentären något liknande hände.

---

Jag tror att hovet accepterade intervjuerna, bara pga att det var dels SVT som var ansvariga, och dels för att intervjuaren hade adligt efternamn.
Då trodde de att det kommer att bli ett schysst program.

Jag tror att det hade blivit så mycket bättre om tex Fredrik & Filip hade fått göra programmet.
De hade aldrig varit direkt elaka, som hon här var.
De hade nog dessutom blandat in lite förlösande humor.

Som sagt, jag ser det som ett attackprogram.
Hon försökte ju t.o.m leda honom in i "falsk trygghet" som att hon föreställde sig som ett barn (vilket hon t.o.m. nästan skröt om).
För om man uppfattar motparten som ett naivt barn, då blir man ju mer oförsiktig och kan lättare trilla dit när det hårda artilleriet sätts in.
Och det som hon avfyrade, det träffade.

Jag bryr mig som sagt inte, men jag tycker ändå att det var ett skamligt sätt.
Citera
2023-09-26, 05:35
Medlem
carltellin88s avatar
Var kan man se denna film?
Citera
2023-09-27, 01:20
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Var kan man se denna film?

SVT Play! Kungen och jag heter den.
Citera
2023-10-06, 13:55
Medlem
carltellin88s avatar
Får inte känslan att Karin af Klintberg är ute efter att smutskasta Kungen eller kungahuset. Självklart måste man som reporter/dokumentärfilmare ställa obekväma frågor och ifrågasätta, det är en del av jobbet. Men tycker inte ens att Karin gör det speciellt mycket. Däremot är det tydligt att Kungen inte är bekväm att intervjuas eller prata offentligt, mycket pga av sin ordblindhet.
Tycker ofta karins frågor är rätt fåniga. "Är du här för att du vill det eller att det står i din kallender?"
Som om hon inte fattat att Kungen gör ett jobb.
Stör mig även på Karins berättarröst, låter som om hon läser en barnbok. Fattar inte heller varför hon valt att sätta fokus på sig själv i dokumentären. Lite rolig fakta, histora och arkivbilder. Men den 3 timmar långa SVTplay versionen
känns på tok för lång. 2 av 5
Senast redigerad av carltellin88 2023-10-06 kl. 13:58.
Citera
2023-10-06, 20:58
Medlem
TheGretaResets avatar
Sett delar av 3e avsnittet och hela om hans utbildning 2a.

Han verkar ha väldigt svårt för att prata, obekväm, vilket 1000 sagt innan. Verkar även ha dåligt minne.

Han farbröder har ju en helt annat lätthet att uttrycka sig.
Citera
2023-10-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag vet inte riktigt vad jag tycker ...

Jag fick en stark känsla av att den där intervju-kvinnan hade ont i sinnet, nästan som om hon var något sadistiskt eller nån form av sociopat.

Flera gånger när hon tog upp saker som kungen Uppenbarligen blev illa till mods av, så bara fortsatte hon att trycka på, mer och mer och mer.
Det syntes ju hur bra som helst att det inte var något som herr kungen hade velat tala om, särskilt int epå det sättet.

En sådan sak tex var ju när hon bara fortsatte pressa när hon tog upp det som handlad eom hur han hade blivit uthängd inför hela jävla svenska folket som närmast "efterbliven."
Jag tänkte, hur hade jag själv egentligen känt mig i ett sånt läge - där alltså ALLA, verkligen alla. Alla i ens bekantskapskrets, alla i hela jävla landet Sverige, hade fått veta att ens farfar tyckte att man var för Dum för att få lov att bli kund, och därför gick till regeringen för att be denne att flytta fram den kungliga myndighetsåldern till 25 år.
Och sen bara fortsätta med alla andra som också tyckte att kungen var en slags lallande fåne, närmast utvecklingsstörd.

Jag menar, det är ju sin sak om någon säger det till en, privat ... det är t.o.m. em sak om "bara" ens närmaste får reda på sådant.
Men att ALLA ska få reda på det, hur hade det påverkat en.
Så fort man hade gått ut och mött folk så hade man ju vetat att De Vet, de vet att "jag" blivit idiotförklarad av alla, t.o.m. min egen familj.

JA, jag störde mig på att hon, intervju-kvinnan, bara fortsatte pressa på i det läget.
Jag ser inte någon anledning alls att svenska folket Måste bli påmind om just det en gång till, just nu på ålderns höst dessutom.
Och sen dessutom att bara pressa på med exempel efter exempel efter exempel ...

Jag hade nog använt mig av min kungliga immunitet i det fallet och helt enkelt kastat ut kärringen i rännsten utanför slottet, och beordrat slottsvakterna att skrapa av sina kängor på hennes tänder.

Men han bara satt där, stilla och led.
Det syntes att han led.

Nej jag är ingen monarkist och jag bryr mig inte om kungen.
Jag bryr mig däremot en hel del om sådant som ser ut som regelrätt mobbing.
Det där var faktiskt bara elakt, och onödigt elakt dessutom.

Det var inte ens den enda gången i dokumentären något liknande hände.

---

Jag tror att hovet accepterade intervjuerna, bara pga att det var dels SVT som var ansvariga, och dels för att intervjuaren hade adligt efternamn.
Då trodde de att det kommer att bli ett schysst program.

Jag tror att det hade blivit så mycket bättre om tex Fredrik & Filip hade fått göra programmet.
De hade aldrig varit direkt elaka, som hon här var.
De hade nog dessutom blandat in lite förlösande humor.

Som sagt, jag ser det som ett attackprogram.
Hon försökte ju t.o.m leda honom in i "falsk trygghet" som att hon föreställde sig som ett barn (vilket hon t.o.m. nästan skröt om).
För om man uppfattar motparten som ett naivt barn, då blir man ju mer oförsiktig och kan lättare trilla dit när det hårda artilleriet sätts in.
Och det som hon avfyrade, det träffade.

Jag bryr mig som sagt inte, men jag tycker ändå att det var ett skamligt sätt.

Jag kände mig också lite illa till mods. Kung eller inte så bör man inte behandla en gammal man på det viset offentligt.

Ser inte riktigt meningen med att gräva i kungens inre. Allmänheten kommer aldrig att ”lära känna” honom iaf. Låt honom va.

Vad som dock blir ganska tydligt i dokumentären är att kungahus är passé. Traditionerna och ritualerna är från en annan tid och det blir nästan lite löjligt, som en teater där alla inblandade spelar en roll till ingen nytta.
Citera
2023-10-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Jag kände mig också lite illa till mods. Kung eller inte så bör man inte behandla en gammal man på det viset offentligt.

Ser inte riktigt meningen med att gräva i kungens inre. Allmänheten kommer aldrig att ”lära känna” honom iaf. Låt honom va.

Vad som dock blir ganska tydligt i dokumentären är att kungahus är passé. Traditionerna och ritualerna är från en annan tid och det blir nästan lite löjligt, som en teater där alla inblandade spelar en roll till ingen nytta.
Jag håller med här.
Citera
2023-10-07, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Fick jag också, ren psykopat. När kungen berättade något roligt skrattade hon inte, bara stod där som ett mehe. Jävligt typiskt för såna att inte ha humor.

Den här kvinnotypen har skadat Sverige på riktigt, nu var det liksom kungen som skulle få det.

Men fy fan vilken kung och människa han är, trots alla motgångar i livet finns han där som en klippa. Tror inte gemene svensk fattar vilken tur dom har som fått en sån trogen kung. Han gör sitt jävla jobb och gnäller inte som nån jävla fitta. Snygg fru och fina barn också.
Citera
2023-10-07, 00:47
Medlem
styckets avatar
Jätte bra och intressant dokumentär men som ni säger märkte man ju att hon gick in med ett ideologiskt och fördomsfullt sinneslag.

Med det sagt var det fortfarande intressant att se deras interaktioner som två människor som vill väl.

Även om vägen till helvetet är fylld med goda intentioner..
Citera
2023-12-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Fick jag också, ren psykopat. När kungen berättade något roligt skrattade hon inte, bara stod där som ett mehe. Jävligt typiskt för såna att inte ha humor.

Den här kvinnotypen har skadat Sverige på riktigt, nu var det liksom kungen som skulle få det.

Men fy fan vilken kung och människa han är, trots alla motgångar i livet finns han där som en klippa. Tror inte gemene svensk fattar vilken tur dom har som fått en sån trogen kung. Han gör sitt jävla jobb och gnäller inte som nån jävla fitta. Snygg fru och fina barn också.

Filmen kändes som att Kungen intervjuades av en okänd dotter som bara gått en enda kurs på Södertörns Högskola någon gång på 80-talet och sedan suttit på institution avskild från resten av världen, eller varit in något helt annat land där hennes egen kultur varit satt på paus.

Södertörns Högskola innan de öppnade alla produktionslinor för att dekonstruera vithet, imperialism, kön, jakt, män och allt annat som kan irritera en bitter människa som får en stunds lättnad av att hata allt annat än sig själv.

Kanske blir hon i framtiden själv besutten på SVT och av sina egna anklagad för värdegrundsbrott.
Senast redigerad av tofo 2023-12-23 kl. 17:26.
Citera
2024-01-12, 16:35
Medlem
Hur fan fick de ens tillåtelsen att göra denna skiten och vad försökte de lyckas med? Psykopatisk intervjuare, skitdålig musik. kändes som att dom satte på någon jävla cirkusmusik.

Att göra dokumentär om kungafamiljen måste ju vara det mest utmjölkade jävla konceptet numera.

Hon försöker gräva fram något nytt om kungen eller få någon underhållande reaktion med de äggande och dryga frågorna.

"Jag vill inte prata om det"

"Jaha men varför inte då?"

Är det din taktik för att få fram något?

"Hatar du mig? hatar du mig nu då? Är det säkert?"

Lås in kvinnan istället för att få låta henne intervjua folk. Förhelvete en själv hade kunnat gjort en bättre intervju. För att få kungen att öppna upp sig får man ju honom bekväm, genom att prata om sånt han tycker om att prata om. Sen glider man in på skuggorna av konversationen ditt man vill komma likt en brygga kungen själv på så sätt öppnar upp.

"Är det jobbigt att ha dyxlexi?*

Jävla skämt. Märks att Karin af Klintberg fått jobbet pga pappas kontakter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in