2023-10-06, 19:16
Medlem
I en tråd om en sprängning nyligen diskuterades det om det tilltänkta offret hade skrivit sig hos nån random gammling. Offret bodde alldrig där men vad gör det när kriminella söker upp adressen på sitt offer och bombar ändå?

Iaf, kan man verkligen skriva sig hos vem som helst?
Om så, vad krävs? Bara bank id och göra allt online eller?
Sulle inte va så roligt att helt plötsligt ha nån kriminell babbe skriven hos sig och vakna upp till en sprängd ytterdörr.

Om man nu kan göra detta, finns det inte att göra åt det om det väl skett?
Citera
2023-10-06, 19:19
Medlem
Edudumellers avatar
Det verkar så.

Tas upp i detta videoklipp och skatteverkets tjänsteman förklarar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-kriminell-skrev-sig-pa-aldre-pars-adress-utan-tillatelse--klwfm5
Citera
2023-10-06, 19:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
I en tråd om en sprängning nyligen diskuterades det om det tilltänkta offret hade skrivit sig hos nån random gammling. Offret bodde alldrig där men vad gör det när kriminella söker upp adressen på sitt offer och bombar ändå?

Iaf, kan man verkligen skriva sig hos vem som helst?
Om så, vad krävs? Bara bank id och göra allt online eller?
Sulle inte va så roligt att helt plötsligt ha nån kriminell babbe skriven hos sig och vakna upp till en sprängd ytterdörr.

Om man nu kan göra detta, finns det inte att göra åt det om det väl skett?
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Det verkar så.

Tas upp i detta videoklipp och skatteverkets tjänsteman förklarar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-kriminell-skrev-sig-pa-aldre-pars-adress-utan-tillatelse--klwfm5
I stort sett ja. Man kan göra det online med bankid eller via blankett per post. Om man har bankid så kan man spärra poständring, så att man bara kan ändra med bankid. Det är det som tjänstemannen från Skatteverket tar upp i videon, men som han säger finns det ingen möjlighet att spärra folk från att ändra till ens egen adress.

Om någon har gjort det fast de inte bor där så kan man dels anmäla det till Skatteverket så att de får utreda och ta bort honom från adressen, dels polisanmäla eftersom det har blivit olagligt att ha falsk folkbokföring.

Tyvärr så tar dock både Skatteverket och polisen lång tid på sig att utreda, och på kort sikt finns det inget man kan göra. Möjligen kontakta personen i fråga och be dem ändra folkbokföring, men om det handlar om en tungt kriminell så är det nog bättre att undvika direkt kontakt med dem.
Citera
2023-10-06, 19:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
I stort sett ja. Man kan göra det online med bankid eller via blankett per post. Om man har bankid så kan man spärra poständring, så att man bara kan ändra med bankid. Det är det som tjänstemannen från Skatteverket tar upp i videon, men som han säger finns det ingen möjlighet att spärra folk från att ändra till ens egen adress.

Om någon har gjort det fast de inte bor där så kan man dels anmäla det till Skatteverket så att de får utreda och ta bort honom från adressen, dels polisanmäla eftersom det har blivit olagligt att ha falsk folkbokföring.

Tyvärr så tar dock både Skatteverket och polisen lång tid på sig att utreda, och på kort sikt finns det inget man kan göra. Möjligen kontakta personen i fråga och be dem ändra folkbokföring, men om det handlar om en tungt kriminell så är det nog bättre att undvika direkt kontakt med dem.

Jag har en person skriven på min adress, har anmält detta till skatteverket, det går inte o få bort personen, det har gått över 2,5 år sedan jag anmälde.

Vidare är jag ordförande, har anmält en person som inte är skriven på adressen men bor där sedan fyra år tillbaka, detta ärende är 7 månader gammalt och inget har hänt, vad jag förstår hyr personen ut sin egna bostad, ev bostadsbidrag på adressen hen är skriven på, men bor sambo på den andra adressen.

Mina erfarenheter av skatteverkets lag 2018, man ska vara skriven där man har sin dygnsvila, fungerar inte, inte ens vid anmälan av styrelse och ordförande.
Citera
2023-10-06, 20:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag har en person skriven på min adress, har anmält detta till skatteverket, det går inte o få bort personen, det har gått över 2,5 år sedan jag anmälde.

Vidare är jag ordförande, har anmält en person som inte är skriven på adressen men bor där sedan fyra år tillbaka, detta ärende är 7 månader gammalt och inget har hänt, vad jag förstår hyr personen ut sin egna bostad, ev bostadsbidrag på adressen hen är skriven på, men bor sambo på den andra adressen.

Mina erfarenheter av skatteverkets lag 2018, man ska vara skriven där man har sin dygnsvila, fungerar inte, inte ens vid anmälan av styrelse och ordförande.
Det var konstigt. Det brukar ta lång tid, men två och ett halvt år ska det inte ta. Jag skulle göra en ny anmälan om jag vore du.
Citera
2023-10-06, 20:14
Avstängd
Citat:
Det var konstigt. Det brukar ta lång tid, men två och ett halvt år ska det inte ta. Jag skulle göra en ny anmälan om jag vore du.

Jag har tagit kontakt flera gånger efter anmälan via e-leg.

Jag ska titta på ärendet blir svaret, efter några gånger lessnar man, det står överallt att jag har en inneboende i min bostadsrätt, hitta.se, mr.koll osv, men det går inte och få bort, varför får jag inget svar på.
Citera
2023-10-06, 20:16
Avstängd
Citat:

Sedan själva anmälan på skatteverket och via e-leg står det att jag gjort anmälan, man kan bara gör den engång via e-leg.
Citera
2023-10-06, 20:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Jag ska titta på ärendet blir svaret, efter några gånger lessnar man, det står överallt att jag har en inneboende i min bostadsrätt, hitta.se, mr.koll osv, men det går inte och få bort, varför får jag inget svar på.
Citat:
Sedan själva anmälan på skatteverket och via e-leg står det att jag gjort anmälan, man kan bara gör den engång via e-leg.
Oj, ja, det var väldigt konstigt. Hur länge var det sen du kontaktade dem senast?
Citera
2023-10-06, 20:37
Avstängd
Citat:
Oj, ja, det var väldigt konstigt. Hur länge var det sen du kontaktade dem senast?

Nu var det 1 år sedan.

Gick in gjorde en ny anmälan, tydligen plockar skatteverket bort den tidigare anmälan efter ett och halvt år.

Men tar man frågorna skv ställer är om man vet var personen bor? vilken adress osv.
Helt omöjligt för mig o veta, om personen bor i Sverige? , bor utomlands, eller vet ej.

Helt sjukt, vet jag svarat på dessa frågor redan tidigare.

Vad jag tror är att dom inte får tag i personen, eller ens kontakt, när dom inte kan nå personen kan inte SKV inte skriva bort personen, det skulle bli att personen saknar adress, vilket inte fungerar för skatteverket.
Citera
2023-10-06, 20:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nu var det 1 år sedan.

Gick in gjorde en ny anmälan, tydligen plockar skatteverket bort den tidigare anmälan efter ett och halvt år.

Men tar man frågorna skv ställer är om man vet var personen bor? vilken adress osv.
Helt omöjligt för mig o veta, om personen bor i Sverige? , bor utomlands, eller vet ej.

Helt sjukt, vet jag svarat på dessa frågor redan tidigare.

Vad jag tror är att dom inte får tag i personen, eller ens kontakt, när dom inte kan nå personen kan inte SKV inte skriva bort personen, det skulle bli att personen saknar adress, vilket inte fungerar för skatteverket.
Skatteverket har system för att hantera såna här fall där personen saknar adress:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.14/330542.html
Citera
2023-10-06, 21:15
Medlem
Citat:

Det skulle vara roligt om du fyllde i adressändring via pappersblankett och skrev de lokala skatteverkets adress 😁
Citera
2023-10-06, 21:18
Medlem
Citat:

Jag upptäckte att jag hade en handfull utländska människor mantalsskrivna i min fastighet.
Kontaktade skatteverket som sa de då skickade förfrågan till alla dessa människor om rätt adress.
De hade då 6 månader på sig innan skatteverket tog bort dom.
Det kom bara brev till några av de som var skrivna i min fastighet och skatteverket förklarade det med att en del hade bara min adress som mantalsskrivningsadress men posten skickades till postbox.
Skatteverket bekräftade det jag anade. En del var inte ens i Sverige men uppbar nån typ av bidrag men att register samkörs inte och därför kunde inte skatteverket se sånt som tex: studiebidrag, barnbidrag, bostadsbidrag , socialbidrag mm mm mm.
Jag fick krav från energiföretag på förfallen faktura som en av dessa hade. Det företaget ville in i min fastighet och mäta ut!!
Den personen flyttade sen sin adress till annan ort i Sverige och när denne inte svarade på sina nya adresser om tex energifakturor så skickades till deras senaste kända adress,,,hos mig! Fick så lång tid som ca 10 år senare info från energibolaget till min fastighet!
Jag sa till skatteverket att ponera om jag dör och de som står mantalsskrivna på min fastighet får vetskap om detta då kan de kräva saker ur min fastighet som om de varit sambos med mig!

Jag kölar regelbundet att det inte är någon obehörig på min adress!

Kolade en privat hyresfastighet där jag bor strax intill. Den som äger den fastigheten hade många skrivna i sina lägenheter!
Tex Olle och Lisa Karlsson som har en Ahmed Mohammed skriven hos sig.
Anna och Bertil Svensson har Osman Osman skriven hos sig.
Den fastighetsägaren är en filur och hade troligen lagt dit dessa utan sina hyresgästers vetskap för nån typ av ekonomisk vinning, procent på deras bidrag??
(I min fastighet var det tidigare ägare som skrivit en massa folk som aldrig ens varit i fastigheten! Och de tog inte bort dessa då de sålde fastigheten till mig)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in