2023-10-06, 16:47
Medlem
Vad ska man tänka på vid köp av en streamingdator för att streama spel live via twitch?

Kan ni länka någon färdigbyggd?
Vart hittar man bäst dator för bäst pris?

Tackar så mycket på förhand!
Citera
2023-10-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firstgeneration
Vad ska man tänka på vid köp av en streamingdator för att streama spel live via twitch?

Kan ni länka någon färdigbyggd?
Vart hittar man bäst dator för bäst pris?

Tackar så mycket på förhand!

En dator krävs för att streama på twitch(höhö)

nej, men satsa på ett lite vassare ljudkort än i de flesta standard-prestanda datorer och mycket minne.
Sen räcker väl bara vara up-to-date på de andra komponenterna om du inte ska streama sjukt stora spel på högsta settings.
Citera
2023-10-06, 18:21
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangostan25
En dator krävs för att streama på twitch(höhö)

nej, men satsa på ett lite vassare ljudkort än i de flesta standard-prestanda datorer och mycket minne.
Sen räcker väl bara vara up-to-date på de andra komponenterna om du inte ska streama sjukt stora spel på högsta settings.
bra tips men varför ljud kort?
Citera
2023-10-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
bra tips men varför ljud kort?

Kan hjälpa till med redigering av filmer osv, antar han tänker på hela kittet.
Citera
2023-10-06, 18:40
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Kan hjälpa till med redigering av filmer osv, antar han tänker på hela kittet.
nja ett ljud kort e egentligen högst irrelevant :P ett externt interface kan iofs behövas om han köper en XLR mic. möjligen har driv rutinerna lite bättre prestanda vid lägre buffer rates oxå men de spelar ingen roll om man editar videos. o allmänt e ljud kort ingen höjdare då dom fortfarande sitter inuti datorn bland massa elektronisk interferens :P
Citera
2023-10-06, 19:12
Medlem
Citat:
nja ett ljud kort e egentligen högst irrelevant :P ett externt interface kan iofs behövas om han köper en XLR mic. möjligen har driv rutinerna lite bättre prestanda vid lägre buffer rates oxå men de spelar ingen roll om man editar videos. o allmänt e ljud kort ingen höjdare då dom fortfarande sitter inuti datorn bland massa elektronisk interferens :P

Det är ganska viktigt när de kommer till redigering på högre nivå, och för den billiga pengen som krävs för att uppnå den högre nivån är väldigt värt de om du är en kontent-skapare. Är god vän med en av de "större" om man får kalla de så - streamersen/youtubers som använder twitch, det var faktiskt han som upplyste hur viktigt ett ljudkort kan vara.
Citera
2023-10-06, 19:20
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Det är ganska viktigt när de kommer till redigering på högre nivå, och för den billiga pengen som krävs för att uppnå den högre nivån är väldigt värt de om du är en kontent-skapare. Är god vän med en av de "större" om man får kalla de så - streamersen/youtubers som använder twitch, det var faktiskt han som upplyste hur viktigt ett ljudkort kan vara.
nja din polare verkar inte ha nån vidare koll på ljud biten. såvida man inte e en skit nödig audiophile eller har tung drivna hörlurar med hög ohm typ sennheister hd600 eller nåt så märker man ingen skillnad på ljud kvaliteten mellan DAC-en på ett modernt moder kort o ett ljud kort. dom inbyggda ASIO driv rutinerna brukar även ha typ samma prestanda om inte bättre i min erfarenhet.som sagt e dock ett externt ljud interface med XLR ingångar o pre amps o real tids monitoring ett måste vid ljud produktion o musik produktion. men de e inte samma sak som ett ljud kort =)
Senast redigerad av OneTap 2023-10-06 kl. 19:25.
Citera
2023-10-06, 19:24
Medlem
Citat:
nja din polare verkar inte ha nån vidare koll på ljud biten. såvida man inte e en skit nödig audiophile eller har tung drivna hörlurar med hög ohm typ sennheister hd600 eller nåt så märker man ingen skillnad på ljud kvaliteten mellan DAC-en på ett modernt moder kort o ett ljud kort. dom inbyggda ASIO driv rutinerna brukar även ha typ samma prestanda om inte bättre i min erfarenhet.som sagt e dock ett externt ljud interface med XLR ingångar o pre amps o real tids monitoring ett måste vid ljud produktion o musik produktion. men de e inte samma sak som ett ljud kort =)

Jag tänker inte argumentera med dig, kan va för han använder ganska avancerade program till sitt skapande också(qbase och liknande).

Men för dom 500kr extra de kostar kan de va värt mödan.
Citera
2023-10-06, 19:30
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Jag tänker inte argumentera med dig, kan va för han använder ganska avancerade program till sitt skapande också(qbase och liknande).

Men för dom 500kr extra de kostar kan de va värt mödan.
nej du får mer kreativt utbyte av två sjuttisar än ett billigt ljud kort. men du kanske blandar ihop va din kompis sagt med de där externa ljud interfacet ja nämnde. de e andra bullar =)
Citera
2023-10-06, 19:33
Medlem
Citat:
nej du får mer kreativt utbyte av två flaskor sjuttis än ett billigt ljud kort. men du kanske blandar ihop va din kompis sagt med de där externa ljud interfacet ja nämnde. de e andra bullar =)

Han pratar ju om att bygga en dator från grunden. Betalar han då 500kr extra sätter inet eller valfri sida ihop den till honom. Då är det ganska relevant o lägga några extra kronor så man kan använda precis vilka program eller mikrofon man vill. Handlar om några enstaka hundralappar. Hade förstått om det handla om en väldigt dyr komponent. Är det så viktigt för dig att ha rätt?

Finns ju externa ljudkort som också räknas in i ljudkortsdelen. Det behövde nödvändigtvis inte sitta i själva datorn.
Senast redigerad av Mangostan25 2023-10-06 kl. 19:36.
Citera
2023-10-06, 19:44
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Han pratar ju om att bygga en dator från grunden. Betalar han då 500kr extra sätter inet eller valfri sida ihop den till honom. Då är det ganska relevant o lägga några extra kronor så man kan använda precis vilka program eller mikrofon man vill. Handlar om några enstaka hundralappar. Hade förstått om det handla om en väldigt dyr komponent. Är det så viktigt för dig att ha rätt?
du kan inte koppla in en mikrofon till ett ljud kort. dom har inga ingångar öht. man kan använda precis samma program med moder kortets DAC som ett externt ljud kort. klart ja rättar dig när du ger ut tips som inte stämmer =)

på din edit: vilken surprise att du egentligen menade externa ljud kort i varje inlägg har ja poängterat att de e andra bullar men de verkar du missat :P men ja då e vi på samma sida. de kan va bra o ha
Senast redigerad av OneTap 2023-10-06 kl. 19:51.
Citera
2023-10-06, 19:55
Medlem
Citat:
du kan inte koppla in en mikrofon till ett ljud kort. dom har inga ingångar öht. man kan använda precis samma program med moder kortets DAC som ett externt ljud kort. klart ja rättar dig när du ger ut tips som inte stämmer =)

på din edit: vilken surprise att du egentligen menade externa ljud kort i varje inlägg har ja poängterat att de e andra bullar men de verkar du missat :P men ja då e vi på samma sida. de kan va bra o ha

Haha, jag tänkte bara poängtera att ett ljudkort kan vara viktigt. Sen om det var externt min vän pratade om, eller i burken har jag ingen aning om. Jag ställde själv frågan till honom då jag förknippade med streaming på samma sätt som trådskaparen verkar göra - alltså mer avancerat än vad det är. Fick svaret att de enda som egentligen behöver förbättras från en vanlig dator som säljs på Elgiganten skulle då vara ett bättre ljudkort. Sen om det var externt eller internt har jag ingen aning om. Men för dom få hundralapparna är det inte nödvändigt att snåla in tycker jag, och skillnad även liten kan vara värt de då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in