Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Det köper jag.
Jag tror inte M reflekterat eller gjort några överväganden över huvud taget där och då, även om hon har förmågan att kunna göra det.
Jag ser en väsentlig skillnad mellan att ivrigt heja på och nicka passivt, även om resultatet i slutändan blir detsamma, att J tolkar det som support.
Sent svar men här kommer det iaf.
Ja, det är olika sorts support men om resultatet blir det samma spelar det ingen roll.
Jag har aldrig sett Maja som nån aktiv påhejare per se men om hon fnittrar ihop med J, om hon helt galet frågar hur det gick då J försökte mörda Tove, My och exet.. om hon går med på att planera sleepover fast hon vet att J ska ut och försöka mörda:
Så lägger hon en grogrund där Johannas galna idéer kan manifesteras.
Förutom där hon då är mer aktiv.
Rör i smeten till haschbrownies, alibi vid mordbrandsförsök, skadegörelse, olaga intrång i ändamål att göra inbrott.
Citat:
Vi vet inte hur hon agerat. Vi har bara fått veta vad hennes samvete/sunda förnuft säger när hon tittar i backspegeln.
Sunda förnuft var väl att ta i...
Förstod inte vad du menade med "vi vet inte hur hon agerat."
Citat:
M berättar att J uppmanat henne agera alibi, men hon säger inte att hon gjort det, även om det mest troligt förhåller sig så. Jag har refererat till vad hon faktiskt uppgav, försvar eller ej.
Nu fattar jag inte igen.
Vad har hon dementerat ang alibi?
Hon vill inte vara på BP likt som då Tove skulle brinna inne och säger nej. Men hon är kvar och har Johannas mobil:
2023-81-25
"Och, eh, ja. Hon ville att jag skulle ha koll på, hon skulle lämna mobilen i stugan då, eh, och att jag skulle, ja, eh, ja hålla koll och vara aktiv på hennes snapchat då för att ingen skulle misstänka, eh, att det skulle vara hon som hade gjort det."
2022-12-12
(..) hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och
hon ville att jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och
då blev det istället att jag var kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte till hans dåvarande lägenhet (..) "
Citat:
Vid inbrottet erkänner hon att hon hållt utkik.
Menar du inbrott i strandrestaurangen på Öland?
Där fastnar hon väl snarare uppe på stängslet.
Citat:
Ditt omdöme är inte att ta miste på.
Då denna mening hänger mer i luften är den svår att besvara så det får du utveckla.