2023-10-05, 21:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Vad är det här? Det där måste vara en annan händelse. Det har länkats tidigare om att Maja försökte ta sig in till en Tove som var rädd för Maja och att pojkvännen fysiskt fick hindra henne. Men någon kommer länka det 😊
Mig veterligt är det endast vid ett tillfälle M tillsammans med A*lexandra ringt på hos A och sökt T.
Citera
2023-10-05, 21:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Upplåsningen kräver att hon tittar i kameran eller slår in lösenkoden så hon kan inte ha aktiverat den genom att haft den på sig eller bredvid sig i sängen och endast rört på sig för att få det resultat som finns i tilläggsprotokoll.

Det verkar finnas delade meningar om detta, och det som inte heller verkar stämma med en upplåsning är att skärmen släcks igen efter bara 4 sekunder.
Citera
2023-10-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Upplåsningen kräver att hon tittar i kameran eller slår in lösenkoden så hon kan inte ha aktiverat den genom att haft den på sig eller bredvid sig i sängen och endast rört på sig för att få det resultat som finns i tilläggsprotokoll.

Jag skrev lite klantigt - jag har förstått det. Men inte advokaten verkar det som.. Kommer det att bli diskussion om det tror du?
Citera
2023-10-05, 21:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vi får se i slutpläderingen nästa torsdag vad åklagaren kommer yrka på för straff för Johanna och Maja.

Nja, han har ju onekligen minst två gånger igår gett uttryck för att han vill att tingsrättens dom skall fastställas. Det vi inte riktigt vet är om det gäller i sin helhet, eller bara en av de två tilltalade.
Citera
2023-10-05, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det köper jag.

Jag tror inte M reflekterat eller gjort några överväganden över huvud taget där och då, även om hon har förmågan att kunna göra det.

Jag ser en väsentlig skillnad mellan att ivrigt heja på och nicka passivt, även om resultatet i slutändan blir detsamma, att J tolkar det som support.
Sent svar men här kommer det iaf.
Ja, det är olika sorts support men om resultatet blir det samma spelar det ingen roll.

Jag har aldrig sett Maja som nån aktiv påhejare per se men om hon fnittrar ihop med J, om hon helt galet frågar hur det gick då J försökte mörda Tove, My och exet.. om hon går med på att planera sleepover fast hon vet att J ska ut och försöka mörda:
Så lägger hon en grogrund där Johannas galna idéer kan manifesteras.

Förutom där hon då är mer aktiv.
Rör i smeten till haschbrownies, alibi vid mordbrandsförsök, skadegörelse, olaga intrång i ändamål att göra inbrott.
Citat:
Vi vet inte hur hon agerat. Vi har bara fått veta vad hennes samvete/sunda förnuft säger när hon tittar i backspegeln.
Sunda förnuft var väl att ta i...
Förstod inte vad du menade med "vi vet inte hur hon agerat."
Citat:
M berättar att J uppmanat henne agera alibi, men hon säger inte att hon gjort det, även om det mest troligt förhåller sig så. Jag har refererat till vad hon faktiskt uppgav, försvar eller ej.
Nu fattar jag inte igen.
Vad har hon dementerat ang alibi?
Hon vill inte vara på BP likt som då Tove skulle brinna inne och säger nej. Men hon är kvar och har Johannas mobil:

2023-81-25
"Och, eh, ja. Hon ville att jag skulle ha koll på, hon skulle lämna mobilen i stugan då, eh, och att jag skulle, ja, eh, ja hålla koll och vara aktiv på hennes snapchat då för att ingen skulle misstänka, eh, att det skulle vara hon som hade gjort det."

2022-12-12
(..) hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte till hans dåvarande lägenhet (..) "
Citat:
Vid inbrottet erkänner hon att hon hållt utkik.
Menar du inbrott i strandrestaurangen på Öland?
Där fastnar hon väl snarare uppe på stängslet.
Citat:
Ditt omdöme är inte att ta miste på.
Då denna mening hänger mer i luften är den svår att besvara så det får du utveckla.
Senast redigerad av develi 2023-10-05 kl. 22:37.
Citera
2023-10-05, 22:09
Medlem
Paniksyrrans avatar
Känns som många helt tillskriver Maja en högre funktion än vad hon har. Hon har fysiska och psykiska tecken på fetalt alkoholsyndrom och en intelligens under två standardavvikelser under genomsnittet. Har man så låg intelligens kan man inte riktigt hantera starka känslor och det blir explosivt utagerande. Det betyder inte att hon har förmågan att vara en aktiv part i att planera ett mord. Även om Johanna rakt ut sagt det är det inte säkert att Maja förstår, eller ens vet vad det innebär. Hon upplevs som lättledd snarare än en aktiv part.
Citera
2023-10-05, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skulle tror att det blev en hel del drama från Majas håll beroende på just exakt vem tjejen är.

▪️Det är Majas fd väninna som dumpat henne pga sin konflikt med Johanna.

▪️Det är Johannas hatobjekt som helst skulle brinna upp:
"(..) vi skulle ha sleepover och kolla på film och så och, eh, och att ja hon skulle bränna inne J*lia.
F: När fick du veta det om man säger att det var båda de här sakerna?
M: Ja, jag fick, några dagar eller någon dag innan."

▪️Det är syster till den som Maja haft sex med vid midsommar 2022, som kränkt henne.

▪️I september 2022 gaddade de ihop sig som två fjortisar och trakasserade henne efter Nöjet pga av hennes efternamn och bad henne dra åt helvete.

Maja vänder sig till Johanna med sin upprördhet om J*lia på mordkvällen och tycks tro att hon reder upp det hela åt henne. Come to mama...

Nu verkar hon ha blivit bortviftad och lugnad med en lögn.
Skulle tippa att J*lia var lågt prioriterad av Johanna om detta med Tove skedde innan. Annars hade nog Majas drama fått en annan respons.

Gissningsvis är orsaken till att Johanna nämner JA öht (i tidigaste förhör 2022-10-16) att det ska matcha att hon gått iväg och haft en kontakt med JA.
Dvs om nu Maja själv nämner incidenten (vilket hon också gör).
Att hon skulle diskutera händelsen ang Tove med "väninnan" som hon påstår och bli tröstad finns inte på kartan och JA har dementerat samtal med Johanna.
Jag håller helt med. Maja hade definitivt ett agg mot J*lia, vilket hennes explosiva reaktion visar. De hade en historia tillsammans, där Maja tog Johannas sida när det skar sig mellan Johanna och J*lia.

Som du är inne på hade Maja även ett agg mot J*lias bror. Hon hade polisanmält honom under sommaren. Maja hade även tillsammans med Johanna gått och pratat med honom och velat se filmen som hon påstod att han spred efter de haft sex. Brodern var på Nöjet under mordkvällen. Beskrivs såhär av en av väktarna:
På frågan om det var något som stack ut den aktuella kvällen så svarar Fredrik att det var många medelålders personer som var på Nöjet. P** A** var där och det märks alltid när han är på Nöjet, högljudd mm.
Maja lär säkert ha sett och hört honom om han stack ut på det viset. Bidrag det till Majas ilska under mordkvällen? Fick det blodet att koka?

Han figurerar väldigt mycket i ett förhör med Maja, där hon berättar om Johannas planerade illdåd mot folk som gjort Maja illa:
M: Nej men hon har tänkt, eh, förstöra, ja men tänkt att jag eller vi då ska förstöra, eh, ja vi kan ta T är en kille som jag har varit lite fram och tillbaka med under åren och så där och ja, jag har varit irriterad och sårad av honom ibland och det har jag liksom ventilerat till Johanna. Och då så har hon kommit med idén att vi ska ja förstöra hans bil, bränna upp den, göra inbrott i hans lägenhet och ja. Eh, och, eh, J bror då eh, P ja, eh, ja men han gjorde i alla fall en grej mot mig som inte är okej överhuvudtaget och som jag, ja jag har mått väldigt dåligt över och pratat liksom med Johanna om det och vi har gjort, hon följde med mig och liksom gjorde polisanmälan och så. Eh, och det var, ja men då har hon också försökt säga liksom att vi ska, att vi ska bränna inne honom i hans hus och att han ska få sin hämnd och att, eh, ja och sen så var vi på någon efterfest hemma hos T och då var P också där och hon, hon alltså helt plötsligt så här springer till mig typ och säger att ska vi inte putta ner P från balkongen. Han var ute på balkongen just då och, eh, och jag sa liksom nej, nej, ja och ja försökte få henne att tänka på annat liksom. Eh, jag tänkte ju också så här men hon skämtar ju och så men sen frågade jag henne dagen efter så här du drev väl om det där med att ja putta ner P från balkongen och hon bara nej jag var fullt seriös. Eh, och ja.
Man undrar lite över det stora utrymmet som hatet och hämnden mot P har fått i Berts och Åkes värld. Är det verkligen Johanna som ensam pratar om detta? Det är vääääldigt mycket eh, eh i den där berättelsen från Maja. Det brukar vara kännetecknet på att Maja ljuger.

Det känns som att det är flera personer på Nöjet den kvällen som inte bara får Johannas blod att koka, utan även Majas. Hur mådde egentligen Maja där på nattkröken? Hon hade redan flippat en gång, på J*lia på dansgolvet. Killen som har kränkt Maja till den grad att hon har polisanmält honom festar obekymrat och högljutt på Nöjet. Och sen kommer Tove och attackerar Johanna. Maja måste ha undrat vad i helvete som hände under den kvällen på Nöjet, om alla galningar var lösa samtidigt i Vetlanda. Men vi ska tro på att Maja är lugn och glad och går och lägger sig när Johanna och hon har fått med sig en av galningarna hem?
Citera
2023-10-05, 22:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag menar det här:

Sköra och empatiska Maja hade inte klaaarat att hålla det inom sig!
Eftersom hon beskrev dumpningen så känslomässigt som hon gjorde har jag svårt för att tro att hon skulle vara bekväm med att se livet rinna ur T.
Men det är möjligt att hon inte skulle berättat för polisen.
Citera
2023-10-05, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom hon beskrev dumpningen så känslomässigt som hon gjorde har jag svårt för att tro att hon skulle vara bekväm med att se livet rinna ur T.
Men det är möjligt att hon inte skulle berättat för polisen.
Låt mig gissa - du har inte riktigt landat i din tro, men du är på väg?

Citera
2023-10-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

➡ Tråden handlar om mordet på Tove.

Tråden handlar också om två stycken kriminellt tänkande fröknar, det vill säga, Janss*n och Hellm*n vilka tillsammans och i samförstånd tog lagen i sina egna händer under natten den 16:e Oktober 2022 och som då, slutade med ett mycket brutalt och hänsynslöst mord på en 21-årig flickan som hette T*ve T*nnies och, som älskade att få vandra omkring i skog och mark för att där, få plocka sina kantareller.

Den 21-flickan T*ve T*nnies blev brutalt och hänsynslöst bragt om sitt liv tack vare två spritt språngande galna fröknar som inte kunde hålla sina händer i styr.

Fy för den lede säger jag, att två fröknar i samförstånd kan bringa livet om en ung flicka och sedan inbilla sig att de skall kunna undankomma sina straff för de grova och brottsliga handlingar som de två tillsammans begick.

@notknapparen, att du kan sitta och försvara en brottsling och en kriminellt tänkande person som Fröken Hellm*n visat sig vara, det är rent ut sagt, helt ofattbart, dessutom har Fröken Hellm*n emanerat sig per Ós med så otroligt många lögner så att det nu är fullständigt uppenbart att hon deltog i mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies under natten den 16:e Oktober 2022.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-05, 22:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
De tvenne fröknarna Janss*n och Hellm*n kanske genomgick någon form av en Metamorfósis under hemvägen från nattklubben "Nöje" i Vetlanda i sällskap med den 21-åriga flickan T*ve T*nnies ... likt "Doctor David Banner" i TV-serien "The Incredible Hulk" ... och sedan blev det så småningom ett raseriutbrott från båda fröknarna mot den 21-åriga flickan T*ve T*nnies när de hade anlänt till Fröken Janss*n:s lägenhet.

The Incredible Maja och
The incredible Johanna

Sedan kan man ju fundera lite på om det kanske ha varit så, att Fröken Hellm*n på något mystiskt sätt fick kontakt med den Mesopotámiska Demon-Guden "Pazuzu" på hemvägen från nattklubben "Nöjet" i Vetlanda och då, genom att tidigare ha haft kontakt med "Kaptain Howdy" via en Ouija-board och därefter blivit besatt ... likt "Regan Rex McNeil" (Linda Dennise Blair) i skräck- och demon-filmen "The Exorcist" 1973.

Hur som helst så fick Fröken Hellm*n ett raseriutbrott just någon gång under natten den 16:e Oktober 2022, vad det sedan berodde på, ja, det kan man ju fundera på.

Men en sak är i alla fall säker och det var, att under natten den 16:e Oktober 2022 hände något mycket ovanligt med Fröken Hellm*n då hon plötsligt inte längre var sig själv, kanske var hon besatt av den ondes makt ?

Mvh/
@JokerMannen
Jag förstår det här du funderar över. Jag är självaste Mefisto.

Nu senast blev jag jämförd med Johanna och även Clea.
Jag har bredd kan man säga, det liksom helgarderar från Hinseberg, en sväng in på advokatbyrån och ända ner i underjorden.

Hujedanemej vad de manipulerar Tove att följa med. Finns inte en chans att de skulle switcha från det som ses på Nöjet IMO.

Det enda jag funderar på är om det aldrig blev läge efter vägen ang att slåss, de sägs möta folk om jag inte minns fel (?) eller om de tänkte lura henne direkt in i lgh för att ge henne en omgång för sina förlupna ord.
Senast redigerad av develi 2023-10-05 kl. 22:27.
Citera
2023-10-05, 22:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för ett jä…bra inlägg! Verkligen upplyftande att läsa när man själv tappat motivationen till att försöka svara på alla dumheter.

Det är superförståeligt. Ibland undrar man vad fan man håller på med som lägger faktiskt tankekraft på att objektivt analysera en fråga olika håll bara för att bemötas totalt ensidigt trams som kräver noll ansträngning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in