2023-10-05, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, men det kan röra vem som av dem. Det var just det jag ville få klarhet i just kring det svaret åklagaren ger i klippet Aftonbladet lagt upp, eftersom han där sedan inte vill svara på vilka yrkanden han kommer att göra när frågan ställs om bägge tjejerna samtidigt. Det verkar där som han inte vill säga att han kommer att yrka på att bägge döms till livstid för mord, trots att han alldeles innan sa att han ville att tingsrättens dom skulle stå fast. Det förefaller lite motsägelsefullt.
Ja, det blir intressant att se vad kommande veckas förhandlingar ger för svar.
Citera
2023-10-05, 20:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du missar helt målet här. Varför Maja var arg på Ju*ia spelar ingen roll. Det är Majas explosiva reaktion som är intressant.

Det här är en tjej som Maja har ett gammalt agg emot. När Maja tror sig bli utsatt för en oförrätt av den tjejen så reagerar Maja explosivt. Maja är så arg att en bekant - ingen kompis - som råkar vara i närheten känner sig tvingad att ingripa.

Det här är Maja utan Johanna. Det är det som är intressant. Man får så så sällan i utredningen en bild av Maja utan Johanna. Maja själv skyller allt på Johanna. Men det här är Maja själv. Och hon är aggressiv mot folk hon bär gammalt agg mot.

EDIT: Förresten var väl Tove också någon som Maja hyste agg mot, via Johanna? Vad är skillnaden i så fall mot Ju*ia?
Jag skulle tror att det blev en hel del drama från Majas håll beroende på just exakt vem tjejen är.

▪️Det är Majas fd väninna som dumpat henne pga sin konflikt med Johanna.

▪️Det är Johannas hatobjekt som helst skulle brinna upp:
"(..) vi skulle ha sleepover och kolla på film och så och, eh, och att ja hon skulle bränna inne J*lia.
F: När fick du veta det om man säger att det var båda de här sakerna?
M: Ja, jag fick, några dagar eller någon dag innan."

▪️Det är syster till den som Maja haft sex med vid midsommar 2022, som kränkt henne.

▪️I september 2022 gaddade de ihop sig som två fjortisar och trakasserade henne efter Nöjet pga av hennes efternamn och bad henne dra åt helvete.

Maja vänder sig till Johanna med sin upprördhet om J*lia på mordkvällen och tycks tro att hon reder upp det hela åt henne. Come to mama...

Nu verkar hon ha blivit bortviftad och lugnad med en lögn.
Skulle tippa att J*lia var lågt prioriterad av Johanna om detta med Tove skedde innan.
Annars hade nog Majas drama fått en annan respons.

Gissningsvis är orsaken till att Johanna nämner JA öht (i tidigaste förhör 2022-10-16) att det ska matcha att hon gått iväg och haft en kontakt med JA.
Dvs om nu Maja själv nämner incidenten (vilket hon också gör).
Att hon skulle diskutera händelsen ang Tove med "väninnan" som hon påstår och bli tröstad finns inte på kartan och JA har dementerat samtal med Johanna.
Senast redigerad av develi 2023-10-05 kl. 20:34.
Citera
2023-10-05, 20:17
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
En tjej hade hört rykten om det.
Men hon hade själv aldrig upplevt det.

Det sprids en hel del lögner och falska rykten om Maja, det om något är ett som är helt säkert.
Ingen rök utan eld
Maja tycks vara en krutburk, som exploderar, likt hon gjort många gånger.
Läs igenom de senaste sidorna där hennes ”rätta jag” kommer fram.

Du är nog den som sprider flest lögner i tråden och jag ignorerar det mesta du skriver.
Sista svaret till dig
Citera
2023-10-05, 20:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du tycker alltså att mina förslag till alternativa handlingar för Maja är helt orimliga? Har du lust att motivera det närmare eller var det här bara ytterligare ett trams-inlägg i mängden, som du inte har för avsikt att backa upp?
Med den bindningen M har till J och den makt J de facto har över M - vilket många här förnekar å det bestämdaste - ser jag inte dina förslag lika självklara som du.

Vi ser och tolkar utifrån olika referenser.
Jag respekterar dock din tolkning trots att jag inte delar den, men tar mig ändå friheten att ifrågasätta.

Edit: Jag ser det föga troligt att M övervägt alla dina förslag och medvetet valt bort dem.
Senast redigerad av sybel 2023-10-05 kl. 20:56. Anledning: Edit:
Citera
2023-10-05, 20:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med den bindningen M har till J och den makt J de facto har över M - vilket många här förnekar å det bestämdaste - ser jag inte dina förslag lika självklara som du.

Jag respekterar dock din tolkning trots att jag inte delar den, men tar mig ändå friheten att ifrågasätta.
Jag kan absolut inse att J är skarpare än M.
Men maktutövning blir ett vanskligt begrepp om nu följaren finner sig till ro såsom Maja faktiskt beskriver:
Att hon är nöjd med konstellationen som uppenbart är en farlig förbindelse.
Den blir farlig för att Maja ser mellan fingrarna på det som sker och hakar på.

Det går inte att förbise att hon ända bort i TR säger att hon tycker hon var trygg med Johanna och upplevde relationen jämlik. Att det var hennes bästa vän.

Att Maja faktiskt vågar sätta ner foten. Att hon vågar kritisera Johannas beteende mot exet F.
Att Maja tar sig egentid och umgås med andra även om den kletigaste relationen är med Johanna.
Att hon tycker Johanna stärker hennes egna åsikter om hennes familj.
... dvs i den kritiska perioden av deras relation som är innan mordet.
Citera
2023-10-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
Som jag förstod det tryckte Gillberg på att mobilen inte visade rörelse (inga stegsekvenser) omkring den förmodade tiden för mordet, samtidigt som den låstes upp, vilket "bevisar" att M är där telefonen är. Det här menar han då kan tolkas som att M har telefonen på sig i sängen, pga ingen rörelse, men att hon rör sig såpass att den låses upp med raise and wake / alternativt att hon aktivt låser upp den.

Det andra alternativet som jag förstår det skulle då vara att M, efter en liten promenad i lägenheten, har lagt telefonen i badrummet 2.26, där den sedan ligger kvar till 2.33 då hon någon gång i samband med mordet "kollar klockan", men låter den ligga kvar. Sen ligger den där till 2.43 då hon tar telefonen och går ännu en lägenhetspromenad. Men hur ska man bevisa det?

Upplåsningen kräver att hon tittar i kameran eller slår in lösenkoden så hon kan inte ha aktiverat den genom att haft den på sig eller bredvid sig i sängen och endast rört på sig för att få det resultat som finns i tilläggsprotokoll.
Citera
2023-10-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Börjar mer och mer föreställa mig ett scenario där den ivriga och påstridiga advokaten Clea Sangborn får ner Johannas straff en bra bit med sitt lungkräks- och 10 sekunderssnack. Dråp eller kanske ännu lägre? Nu får Rätten hålla tungan rätt i mun. Litar på Hovrätten att de begriper att åtminstone Johanna är en mycket farlig person.

Gällande Maja så har hon advokat Gillberg till sitt förfogande. Han är van att försvara gängkriminella - och även få många av dem friade. Vad kan tänkas vara hans plan för Maja?

Finns straffsatserna "medhjälp till dråp" och "medhjälp till synnerligen grov misshandel" i straffskalan? Toves anhöriga riskerar att bli grymt besvikna.

Jag hoppas att jag har fel.
Det beror hur de kommer tolka rättsläkarnas olika uttalande, de tre domarna och de två nämndemännen.
Har svårt att se att hon skulle bli fälld för medhjälp till dråp eller medhjälp till synnerligen grov misshandel, för hon är den drivande i detta brott.
Ja, Toves anhöriga lär bli besvikna då och deras skadestånd lär väl sänkas då också.
Citera
2023-10-05, 21:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Ja, din tolkning utgår från att ALLT Maja gör går att skylla på att Johanna kastat typ en Imperius-förbannelse över Maja. Jag tolkar utifrån den objektiva verkligheten.

Citat:
Jag respekterar dock din tolkning trots att jag inte delar den,

Jag skrattar åt din tolkning för att du i princip måste åberopa Harry Potter-magi för att göra den ens någorlunda sannolik.

Citat:
men tar mig ändå friheten att ifrågasätta.

Du får ställa vilken fråga som helst som du tycker att min position får svårt att förklara. Till skillnad från Team Maja så kommer jag att svara på alla frågor ni ställer. (På rak arm vet jag inte ens om nån av er ens försökt göra detta) Saken är nämligen den att om man gör antagandet att de dödade Tove i samförstånd så finns det egentligen ingenting som behöver förklaras. Alla omständigheter stämmer överens närmast perfekt med antagandet. Gör man däremot antagandet att Maja är oskyldig så uppstår det mängder med besvärande omständigheter som bara kan förklaras med typ magi och tramsiga psykologiska ad hoc-modeller. Det är den enkla anledningen till varför Team Maja konsekvent undviker att svara konkret på frågor.

Hur ni inte kan se graden med vilken ni vrider och vänder på verkligheten för att få den att passa Maja är fullständigt förbluffande för mig. Ni tror liksom på fullaste allvar att en oskyldig 18-åring som precis av sin mördande kompis (som även tvingat henne att följa med på likdumpning) blivit utpekad att följa med på den bilresa som polisen nyttjade för att hitta Tove och även blivit informerad om att polisen hittat granbarr på henne som visar att hon rört sig i just den sortens terräng skulle knipa käft i 42 ytterligare dagar. Det är rena fantasierna, sånt händer liksom inte i verkligheten. Det är dock EXAKT vad som händer om samma 18-åring varit inblandad i ett mord.

Citat:
Edit: Jag ser det föga troligt att M övervägt alla dina förslag och medvetet valt bort dem.

Jag håller med, hon hade ju uppenbarligen för avsikt att döda och komma undan med det. Så varför skulle hon tänka på saker som en oskyldig människa skulle gjort?
Citera
2023-10-05, 21:38
Medlem
Citat:

Finns det några bevis för att M har den bindning som några säger här och att J har makt öv M?
Ibland känns det som BUP är inolverad i det här fallet
Vi får hoppas att de inte också sitter i HR och dömer efter personers diagnoser och inte efter de brott personer är skyldiga till
Citera
2023-10-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ja, men det kan röra vem som av dem. Det var just det jag ville få klarhet i just kring det svaret åklagaren ger i klippet Aftonbladet lagt upp, eftersom han där sedan inte vill svara på vilka yrkanden han kommer att göra när frågan ställs om bägge tjejerna samtidigt. Det verkar där som han inte vill säga att han kommer att yrka på att bägge döms till livstid för mord, trots att han alldeles innan sa att han ville att tingsrättens dom skulle stå fast. Det förefaller lite motsägelsefullt.
Vi får se i slutpläderingen nästa torsdag vad åklagaren kommer yrka på för straff för Johanna och Maja.
Citera
2023-10-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

➡ Ouija-bord, possessed by a demon.

Tantrum har hon iaf och bitsk var hon samma kväll som mordet.
Och Johanna var kränkt, upprörd och åsidosatt.
Ett tillstånd som inte bådar gott ang en person som har hämnd på agendan vid oförrätter.

.... Sen tycks de genomgå en ➡ metamorfos bägge två när de vandrar på en nästintill rosenbeströdd väg med Tove.
Knappt en timme senare är hon död.

De tvenne fröknarna Janss*n och Hellm*n kanske genomgick någon form av en Metamorfósis under hemvägen från nattklubben "Nöje" i Vetlanda i sällskap med den 21-åriga flickan T*ve T*nnies ... likt "Doctor David Banner" i TV-serien "The Incredible Hulk" ... och sedan blev det så småningom ett raseriutbrott från båda fröknarna mot den 21-åriga flickan T*ve T*nnies när de hade anlänt till Fröken Janss*n:s lägenhet.

The Incredible Maja och
The incredible Johanna

Sedan kan man ju fundera lite på om det kanske ha varit så, att Fröken Hellm*n på något mystiskt sätt fick kontakt med den Mesopotámiska Demon-Guden "Pazuzu" på hemvägen från nattklubben "Nöjet" i Vetlanda och då, genom att tidigare ha haft kontakt med "Kaptain Howdy" via en Ouija-board och därefter blivit besatt ... likt "Regan Rex McNeil" (Linda Dennise Blair) i skräck- och demon-filmen "The Exorcist" 1973.

Hur som helst så fick Fröken Hellm*n ett raseriutbrott just någon gång under natten den 16:e Oktober 2022, vad det sedan berodde på, ja, det kan man ju fundera på.

Men en sak är i alla fall säker och det var, att under natten den 16:e Oktober 2022 hände något mycket ovanligt med Fröken Hellm*n då hon plötsligt inte längre var sig själv, kanske var hon besatt av den ondes makt ?

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja, din tolkning utgår från att ALLT Maja gör går att skylla på att Johanna kastat typ en Imperius-förbannelse över Maja. Jag tolkar utifrån den objektiva verkligheten.

Jag skrattar åt din tolkning för att du i princip måste åberopa Harry Potter-magi för att göra den ens någorlunda sannolik.

Du får ställa vilken fråga som helst som du tycker att min position får svårt att förklara. Till skillnad från Team Maja så kommer jag att svara på alla frågor ni ställer. (På rak arm vet jag inte ens om nån av er ens försökt göra detta) Saken är nämligen den att om man gör antagandet att de dödade Tove i samförstånd så finns det egentligen ingenting som behöver förklaras. Alla omständigheter stämmer överens närmast perfekt med antagandet. Gör man däremot antagandet att Maja är oskyldig så uppstår det mängder med besvärande omständigheter som bara kan förklaras med typ magi och tramsiga psykologiska ad hoc-modeller. Det är den enkla anledningen till varför Team Maja konsekvent undviker att svara konkret på frågor.

Hur ni inte kan se graden med vilken ni vrider och vänder på verkligheten för att få den att passa Maja är fullständigt förbluffande för mig. Ni tror liksom på fullaste allvar att en oskyldig 18-åring som precis av sin mördande kompis (som även tvingat henne att följa med på likdumpning) blivit utpekad att följa med på den bilresa som polisen nyttjade för att hitta Tove och även blivit informerad om att polisen hittat granbarr på henne som visar att hon rört sig i just den sortens terräng skulle knipa käft i 42 ytterligare dagar. Det är rena fantasierna, sånt händer liksom inte i verkligheten. Det är dock EXAKT vad som händer om samma 18-åring varit inblandad i ett mord.

Jag håller med, hon hade ju uppenbarligen för avsikt att döda och komma undan med det. Så varför skulle hon tänka på saker som en oskyldig människa skulle gjort?

Tack för ett jä…bra inlägg! Verkligen upplyftande att läsa när man själv tappat motivationen till att försöka svara på alla dumheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in