2023-10-04, 22:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag hade förväntat mig att han skulle "bevisa" att M är trovärdig, vilket han påstått att han skulle göra. I stället fintar han hit och dit med alla tider och mobil i fickan. Dessutom supportar han Sangborn.
Hans uttalande:
"– Innefattar allt som har skett verkligen så mycket att det uppgår till livstids fängelse?"
och
"Det måste vara här som mordet äger rum"
uppfattar jag för övrigt som att hans inställning är att M deltagit på toan och att han satsar på skademinimering.
Han ifrågasätter nog snarare att förra domslutet kunde resultera i en livstidsdom, sett utifrån hennes grad av medverkan.
Han står förstås på sin klients sida.

Att han ansluter sig till CS:s uppfattning om ett snabbt förlopp, är ett smart drag om hans klient blir dömd och att det stannar vid en lägre straffpåföljd. För han kan ju inte veta hur domstolen dömer. Särskilt som tingsrättens dom överraskade flertalet.
Citera
2023-10-04, 22:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Fast det gick ju inte riktigt hem i TR. En enhällig domstol dömde Maja till livstid utan vetskap om denna tändning av mobil 02:33 och dom två stegserierna på flera minuter. Dessa nya bevis som kom efter andra tömningen är knappast till fördel för M. Det styrker bara det domstolen redan kommit fram till, att M var vaken!

F.ö så kommer troligen inte J s beskrivning av hur M höll händerna spela någon större roll. Hon ansågs iaf inte av TR vara trovärdig i själva gärningsbeskrivningen, och då spelar det heller ingen roll i hur hon i detalj beskriver på vilket sätt M höll i händerna.
Någon av de anhörigas advokat menade att båda suttit på T och M då hållt Ts händer, något som även någon i tråden varit inne på.

I ett sådant scenario ser jag Ms deltagande som mer sannolikt än att hon skulle suttit bredvid. Då har hon inte sett Ts dödskamp och har inte den bilden på näthinnan, för om hon hade haft det tror jag att hon berättat.

Det kan också varit att J, "av omtänksamhet", sagt åt M att sätta sig bakom henne så att hon inte skulle se, eftersom hon visste att M var känslig. M skulle då heller inte kunna berätta eftersom hon ingenting sett.

Och kanske har det bidragit till att T kräkts?

Men att T då fullt medveten skulle kunna sparka 5-10 gånger i väggen blir än mer osannolikt.
Citera
2023-10-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, många kan känna igen sig det när man blir nervös, och man får höra något sorgligt eller ska berätta något så kan någon skratta, fast man vet att det är det omvända som menas. Det kan också lätt bli så att sedan kommer gråten, precis efter. Ansträngning att hålla tillbaka tårar kan bli krystade försök med att skoja också, eller säga något lite avledande, någon slags försvarsmekanism, när man helst inte vill bryta ut i gråt.

Men här känns ett leende när man kommer in, inte riktigt så? Det hade varit bra att se själv hur det verkade, men av rapporteringen får man en annan uppfattning än nervöst leende, för att hon känner sig dum.

Stefan D flinade och skrattade på det mest opassande sätt, många gånger under rättegången. När det sedan blev rättegång i HR, hade han på sig ett svart munskydd. Han var den enda i hela salen (utom en enda annan åhörare) som hade munskydd. Man förstår varför.

Hans advokater fick till och med rycka in och förklara varför han skrattade (opassande). Så stötande blev det.
J log/skrattade när hon såg sin pappa när hon kom in i rättsalen
Senast redigerad av Anedin 2023-10-04 kl. 22:32.
Citera
2023-10-04, 22:25
Medlem
Citat:
Någon av de anhörigas advokat menade att båda suttit på T och M då hållt Ts händer, något som även någon i tråden varit inne på.

I ett sådant scenario ser jag Ms deltagande som mer sannolikt än att hon skulle suttit bredvid. Då har hon inte sett Ts dödskamp och har inte den bilden på näthinnan, för om hon hade haft det tror jag att hon berättat.

Det kan också varit att J, "av omtänksamhet", sagt åt M att sätta sig bakom henne så att hon inte skulle se, eftersom hon visste att M var känslig. M skulle då heller inte kunna berätta eftersom hon ingenting sett.

Men att T då fullt medveten skulle kunna sparka 5-10 gånger i väggen blir än mer osannolikt.
Tove kanske hann att sparka innan M också satte sig på henne och det kan vara en anledning till att M satte sig där för att T inte skulle kunna sparka?
Toves pojkvän hävdar att hon var stark så hon kämpade säkert så mycket hon kunde och tjejerna ville väl få henne still/försvarslös så för mig är det inte främmande om Maja satte sig på Toves sparlande ben

Spekulation av mig
Senast redigerad av Anedin 2023-10-04 kl. 22:44.
Citera
2023-10-04, 22:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Så det gick bra att bevittna och utföra en likdumpning och knipa käft i sex veckor, men några minuters fysiskt handgemäng hade varit alldeles för jobbigt?
Citera
2023-10-04, 22:28
Medlem
Citat:

Nu tror jag visserligen du har fel i vad Maja klarar av att se och vad hon isåfall skulle berätta om det.

Men det går ju inte att utesluta. Ett sådant scenario kan rädda Maja från att bli dömd för mord. Om hon nu satt med ryggen emot eller bakom och inte såg Toves ansikte kan det blir svårt att bevisa att M var införstådd i vad som pågick fullt ut.
Citera
2023-10-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Jag skrev något liknande innan och hållet helt med dig. Den här hysterin med mobilen blir bara löjlig vid det här laget
Har inte tusentals inlägg på fb utrett saken så kommer inte hovrätten kunna det heller. De vet betydligt mindre än de som är insatta på fb

Ja men ett inbrott blir ju ett brott så fort du bryter dig in i någon annans lokal eller hus.

Det är ju inte brottsligt att Maja var i J:s lägenhet. Självklart är det själva mordet som är brottet i det här fallet, och vem som handgripligen har utfört det. En kan ju skjuta (eller strypa) och en stå bredvid, då är de olika skyldiga, medans dina killar bröt sig in båda två.
Citera
2023-10-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
6. Varför blir Mats chockad över inbrottet när Johan har försökt göra inbrott i fler olika guldbutiker förut, bl.a. denna och även flertalet gånger pratat om hur fantastiskt det vore att göra inbrott där?

7. Hur lyckades Mats tränga bort minnet av inbrottet trots att han dagen efter t o m gjort upp en fejkad historia som de skulle berätta för folk?
De är missbrukare av värsta sorten.
Mats skulle nog sälja sin bror för en bit hamburgare.. för total avsaknad av fruns.
Det är egentligen inte där Mats problem ligger.. han dövar bara med mat för att kompensera ?
Citera
2023-10-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Eller ungefär så här;

Johanna 16-18 år och Maja frias från mord men något år för griftefriden.

Kan inte Maja dömas för medhjälp till mord?
Citera
2023-10-04, 22:33
Medlem
colis avatar
Citat:
För att utveckla analogin till omfatta aspirations-tramset: Juveler-professorn Lars WG Pålsson menar att man inte säkert kan säga att allt stöldgods som hittades i skogen kom från denna kupp. Kanske hade butiken i själva verket haft ytterligare ett inbrott tidigare under kvällen och stöldgodset bara råkade hamna på samma ställe. I så fall ska Johan och Mats bara dömas för snatteri

Underbart! 😀

Citat:
6. Varför blir Mats chockad över inbrottet när Johan har försökt göra inbrott i fler olika guldbutiker förut, bl.a. denna och även flertalet gånger pratat om hur fantastiskt det vore att göra inbrott där?

7. Hur lyckades Mats tränga bort minnet av inbrottet trots att han dagen efter t o m gjort upp en fejkad historia som de skulle berätta för folk?

Mycket tänkvärda invändningar

Till slut blir det så många omständigheter att Majas egen försvarare snart inte orkar i uppförsbacken. Han kanske också tappar sugen och bara agerar lite avslaget, som Maja förra ombud.
Citera
2023-10-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Eller ungefär så här;

Johanna 16-18 år och Maja frias från mord men något år för griftefriden.

Kan inte Maja dömas för medhjälp till mord?
Det måste ju straffmässigt kunna finnas något mittemellan mord och brott mot griftefrid som kan ge kanske 5-7 års fängelse tex?
Citera
2023-10-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
GW är ju inne på nåt sånt. Alltså att hon är rädd och inte ”vågar” berätta vad som hänt för att hon tror att ett ”bevittnande” av brottet skulle kunna ge henne nån straffpåföljd på nåt sätt.

Nu har hon hållit samma linje, men i förhör nästa vecka så kan hon ju i teorin lppna upp för en annan version. Å andra sidan vore det väldigt häpnadsväckande med tanke på hur advokaten idag talade för hennes sak.
Tack, ja nej det vore det ju. Såvida advokaten inte väcker frågan till henne nu efter och de diskuterar så hon får insikt i att det kan förmildra för henne....Men antagligen inte troligt.
Jag tror dock inte själv på den linjen... vet att GW trodde hon inte var med och är rädd men inte att han tänkte så. Det är något jag tänkt på till och från men kom upp som en tanke igen nu....att det skulle kunna vara så kaaaanske men tror mer på att hon var med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in