2023-07-05, 20:37
Medlem
TheComebackKids avatar
En idiotfråga!!! Emedan flera aktörer börjat vägra betala till en walletadress som inte är ens egen - hur löser man detta bäst?

Vilket site är att rekommendera för en riktig idiot i ämnet - säg att man har behov av att göra någon betalning då och då TILL en adress, och FRÅN min egen som jag då fyllt på s a s. Hoppas ni förstår vad jag menar? Senast vägrade BTCX "betala till en plånboksadress som inte är min egen" och där försvann ju min nytta av dem... eller kan jag skaffa en wallet där och betala sig Vem van von Helst från min egen plånbok?

(ursäkta amatörnivån..).

Tacksam för svar/hjälp!
Citera
2023-07-07, 21:46
Medlem
Har hittat en sida som heter kriptomat som ser väldigt enkel ut att använda, någon annan som har någon erfarenhet utav dom?

Ellipal Coldplay wallet....någon som har erfarenhet utav den?

Mvh newbie
Citera
2023-07-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
En idiotfråga!!! Emedan flera aktörer börjat vägra betala till en walletadress som inte är ens egen - hur löser man detta bäst?

Vilket site är att rekommendera för en riktig idiot i ämnet - säg att man har behov av att göra någon betalning då och då TILL en adress, och FRÅN min egen som jag då fyllt på s a s. Hoppas ni förstår vad jag menar? Senast vägrade BTCX "betala till en plånboksadress som inte är min egen" och där försvann ju min nytta av dem... eller kan jag skaffa en wallet där och betala sig Vem van von Helst från min egen plånbok?

(ursäkta amatörnivån..).

Tacksam för svar/hjälp!

Hur vet dessa aktörer (växlingstjänster) att btc-adressen inte är din? Kräver de printscreen på din wallet där btc-adressen är synlig? Eller kollar de upp om adressen gjort transaktioner? Om det sistnämnda kan du väl bara be säljaren (som du ska överföra btc till) att använda en oanvänd btc-adress?

Tänkte själv köpa hos växlingstjänst, skriva in btc-adressen att skicka till personen jag ska köpa av, istället för skicka först till min egen wallet, för sedan skicka själv till säljaren. Spara 20 kr transaktionsavgift.
Citera
2023-07-08, 22:05
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Hur vet dessa aktörer (växlingstjänster) att btc-adressen inte är din? Kräver de printscreen på din wallet där btc-adressen är synlig? Eller kollar de upp om adressen gjort transaktioner? Om det sistnämnda kan du väl bara be säljaren (som du ska överföra btc till) att använda en oanvänd btc-adress?

Tänkte själv köpa hos växlingstjänst, skriva in btc-adressen att skicka till personen jag ska köpa av, istället för skicka först till min egen wallet, för sedan skicka själv till säljaren. Spara 20 kr transaktionsavgift.

Tydligen har BTCX metoder (är ju ingen raketforskning I guess...) som ser att "det inte är min wallet"...
Citera
2023-07-13, 14:54
Medlem
Hur skickar jag xmr till archetype från cakewallet?
Citera
2023-07-19, 10:48
Medlem
sweden_lands avatar
Vet någon vad som hände med alla legitima svenska säljare som höll till på Localbitcoins? Kan man komma i kontakt med dessa på något annat sätt? Tänker ifall det finns en Facebookgrupp eller om någon av dom startat upp en hemsida?
Citera
2023-07-25, 15:19
Medlem
Går det att sätta upp ett automatiskt spar/köp av ETH/BTC från Nordea till Coinbase/Binance?
Coins kommer att transferas till hw wallet.
Citera
2023-07-28, 17:24
Medlem
Om man vill hantera sina bitcoin från en vanlig dator, kan jag varmt rekommendera Sparrow som plånbok, åtminstone om för den som har lämnat nybörjarstadiet. Den ger flera intressanta avancerade möjligheter, däribland olika möjligheter att kraftigt minska spårbarheten av ens transaktioner och bidra till att försvåra kartläggningen av bitcoinnätverket. Den kan med fördel kombineras med en hårdvaruplånbok, t.ex. den välrenommerade Coldcard.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-07-28 kl. 17:29.
Citera
2023-07-28, 19:48
Medlem
Om man föredrar att hantera sina bitcoin med en smartphone, kan jag varmt rekommendera Bluewallet i kombination med en Passport från Foundation, en kombination som utöver en otadlig säkerhet även ger en angenäm, futuristisk användarupplevelse som är svår att sätta fingret på. Man riktigt känner hur detta är framtidens sätt att hantera kapital och transaktioner.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-07-28 kl. 19:50.
Citera
2023-10-04, 11:33
Medlem
Skulle inte krypto vara simpelt?

Skulle inte krypto vara relativt enkelt och att man slipper tredje part som banken?

Krypto är ju ett HELVETE rent ut sagt.

Köpa vart? Binance? https://www.trustpilot.com/review/binance.com.au 57% har gett 1 ⭐️

Inte jätte sugen på att föra över 500k dit.

Coinbase? https://www.trustpilot.com/review/coinbase.com 79% har gett 1 ⭐️

Safello tar sjukt hög avgift.

Så seriöst nu? Finns det ingen sida som är pålitlig om man ska köpa för 500k?

Avgifterna ska vi inte ens prata om. Avgift när man sätter in pengar, avgift när man konverterar till krypto, avgift när man ska flytta pengarna till offlineplåbok, avgift när man ska göra annat. Dom lägger på % när man ska handla med deras kort.

Så av 500k och man ska göra hela grejen är det ju minst 50 tusen i rena avgifter?

Så min fråga är. Hur f*n gör folk som handlar med krypto på HÖG nivå? Jag menar inte Filip och Kalle som köper btc för 450 kronor och köper lite hasch.

Hur gör storspelarna?
Citera
2023-10-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Skulle inte krypto vara relativt enkelt och att man slipper tredje part som banken?

Köpa vart? Binance? https://www.trustpilot.com/review/binance.com.au 57% har gett 1 ⭐️

Avgifterna ska vi inte ens prata om. Avgift när man sätter in pengar, avgift när man konverterar till krypto, avgift när man ska flytta pengarna till offlineplåbok, avgift när man ska göra annat. Dom lägger på % när man ska handla med deras kort.

Så av 500k och man ska göra hela grejen är det ju minst 50 tusen i rena avgifter?

Så min fråga är. Hur f*n gör folk som handlar med krypto på HÖG nivå? Jag menar inte Filip och Kalle som köper btc för 450 kronor och köper lite hasch.

Hur gör storspelarna?
Jag undrar detsamma. Dessutom verkar det vara hel vetenskap att lära bitcoin trading. Begriper inte ett skit av det och hittar ingen sida eller video som förklarar det begripligt heller.
Citera
2023-10-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos

Hur gör storspelarna?

Det är simpelt när du väl har lyckats växla din fiat till bitcoin och överfört till egenkontrollerad plånbok. Fiatbanksystemet däremot blir alltmer olidligt. Häromveckan skulle jag hjälpa en anhörig att föra över en ganska stor fiatsumma från sitt konto på en bank till sitt eget konto på en annan bank. Det gick inte! Det fanns en spärr vid 100000 kr! Jag avundas dig inte att sitta med flera hundra tusen på banken.

Själv lämnade jag i stort sett fiatvärlden för många år sedan, och alla mina transaktioner är numera smidiga och billiga, oavsett hur stora de är, oavsett vilket land mottagaren befinner sig i och oavsett tidpunkten för transaktionen.

Du kan nog hitta en del tips i den här tråden:

(FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?

Edit. T.ex. Swanbitcoin.com uppfattar jag som tämligen pålitlig. Även Bitstamp.net. Men jag skulle nog ändå dela upp 600000 kr i flera transaktioner för säkerhets skull.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-10-04 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in