2023-10-03, 22:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Nato försöker köpa över fler och fler till sitt välde för att omringa Ryssland, och det är därför Ryssland måste invadera dessa. Som med Ukraina.

Nato behöver inte locka till sig nya medlemmar. Precis alla springer och vill in i värmen hos NATO.

T.o.m. Armenien har anslutit sig till Haag-domstolen och utfärdat arresteringsorder av Putin. Ingen, absolut INGEN vill vara i allians med Ryssland.

det enda Ryssland kan är att mörda, förtrycka och anfalla grannländer. Det är det enda dom kan eftersom Ryssland är världshistoriens mest omfattande maffiaorganisation. Deras livsnerv är lögnen och hot. Keml huserar härldshistoriens grymmaste kriminella som skulle få Italienska Cosa Nostra att rodna som små bleka skolgossar med slangbella i jämförelse.
Senast redigerad av raskens 2023-10-03 kl. 22:46.
Citera
2023-10-03, 22:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"rysstroll"? Har du läst för mycket DN, eller?

Du tror alltså på myten om en "trollfabrik" i St Petersburg där ett gäng ryssar sitter och trollar svenska forum på perfekt svenska?
När ryssarna invaderade Ukraina var det exakt detta de gjorde – både i Ukraina, Sverige och i andra länder. Det finns hur mycket bevis som helst för ryssarnas påverkansoperationer, inklusive vittnesmål från personer som arbetat i krigsförbrytaren, diktator V. Putins, trollfabriker.

Här är exempelvis en artikel från SVT som visar hur ryssar använt svenska SIM-kort i en trollfabrik där de/ni spridit desinformation på nätet:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rysk-trollfabrik-sprangd-i-ukraina-mangder-av-comviq-kort-hittade

"Perfekt svenska" är heller ingen merit när ChatGPT, och säkerligen också ryssarnas AI-troll, producerar perfekta svenska texter när du ger input på ryska om vad den ska skriva. Du behöver inte kunna ett ord svenska för att kunna överösa internet med de ryska krigsförbrytarnas verklighetsbeskrivning.

PS. Jag utgår ifrån att du kommer försöka ge dig på SVT-källan som icke trovärdig. Det står i manuskort 3C (sidan 9).
Citera
2023-10-03, 22:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det beror ju till stor del på att Ryssland ser på världen utifrån detta tankesätt

” Russia also does not welcome the fact that the U.S. engaged in no fewer than 70 regime change operations during the Cold War (1947-1989), and countless more since, including in Serbia, Afghanistan, Georgia, Iraq, Syria, Libya, Venezuela, and Ukraine. Nor does Russia like the fact that many leading U.S. politicians actively advocate the destruction of Russia under the banner of “Decolonizing Russia.” That would be like Russia calling for the removal of Texas, California, Hawaii, the conquered Indian lands, and much else, from the United States.”

Jeffrey Sachs
Ok, så man gillar inte USA och smyger därför runt på nätterna och flyttar gränsposter så att man stjäl land från Georgien, Finland och Ukraina? Om det är USA man har en oplockad gås med, varför invaderar man då Ukraina? Varför inte bara ta land i Alaska där man faktiskt har en gräns?
Citera
2023-10-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Grymt gött att se. Zelensky besöker ett stridsvagnskompani med svenska fordon som förhoppningsvis kommer slakta många från ryska kackerlacksarmén:

https://twitter.com/NOELreports/status/1709220178259521915?s=20

Ser nästan ut som en svensk vapensköld eller regementesmärke på flaggan i slutet. Nån möp som vet?
Citera
2023-10-03, 23:03
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, men som sagt. Jag hoppas att uthålligheten finns. Och en förmåga att motstå desinformation som börjar urholka demokratier.

Har läst dagens inlägg nu och med undantag för rysstrollens sedvanliga desinformation och lögner så måste jag säga att det har varit intressant.

Vill också poängtera att din oro är befogad och det enda vi alla kan göra,
om vi menar allvar med vilken sida vi står på, är att TA FIGHTEN mot desinformationen.

Ukraina är 100% beroende av, liksom alla vi övriga i väst, att vi alla aktivt
orkar bemöta spridningen av all desinformation och fet-lögner som de mekaniskt pumpar ut
dagligen, för att på så sätt sakta men säkert sprida okunskap via ex vår utmattning.
Som ett rovdjur som hetsar, jagar tills offret inte längre orkar fly.
För att därefter glufsa i sig utan vare sig nåd eller sans.

Jag såg att någon idag önskade blocka rysstrollens desinformationen på sin egen sida
-nej snälla gör inte det!!
Fortsätt istället ta fighten! De ska inte stå obesvarade!!

Många av er gör ett bra jobb med att blotta lögnerna de sprider.
Jag klagade också på att folk svarade förut, jag vet.
Eftersom det är jobbigt att läsa skiten.

MEN jag har insett att de måste bemötas! BEKÄMPAS!
Vi ska inte underskatta deras bästa vapen-desinformationen, lögnerna och manipulationerna.
Vi ska slå tillbaka.

Annars blir det som i tex Slovakien.

Dagens yngre generation (de nyvuxna) i Väst är i jämförelse ganska historielösa, generellt.

De har levt under den rikaste perioden och med minst erfarenhet av krig, svårigheter, fattigdom.
De är naiva, godtrogna och utan intresse för tex detta ämne. Lätta att manipulera om de utsätts för det tillräckligt via tex sociala medier. Vilket redan sker.
De har även rösträtt..

Inte nog med det- många "nyinflyttade" USA-hatare finns i Väst som också blir ett problem i denna fråga.
De saknar dels kunskap/intresse för vår Europeiska historia och de bryr sig inte direkt om UA.
Däremot kan de vara väldigt engagerade i diverse "konspirationsteorier" och som oftast är USA/Väst-kritiska. De fascineras dock och ser upp till diverse diktatorer av olika slag. Tyvärr.

De kan i värsta fall och i slutändan påverka vår egna unga med sina diverse sanningar och "teorier".

Ta fighten istället!
Och kom ihåg att prata med alla våra unga om allt som händer. Historien.
Blottlägg lögnerna, förklara uppläggen som används av trollen.
Gör vår befolkning motståndskraftiga.

Fly inte undan.
Citera
2023-10-03, 23:03
Medlem
AndersPersson99s avatar
Borde vara dags att ge Ukraina mer kraftfulla vapen nu. Jag gillade när de sprängde ryska flottan på Krim men nu är det rätt händelselöst. Man borde ge dem vapen med längre räckvidd. Mer klustervapen. Jag vill inte se ryska kroppsdelar som sitter ihop, jag blir ledsen då.
Citera
2023-10-03, 23:09
Medlem
DikTs avatar
En riktig bajsmacka från Simonyan
https://www.youtube.com/watch?v=OM_kHWKzI5Y

Tydligen har alla i de "befriade" regionerna levt i helvetet innan befriarna anlände. Jag antar att allt är mycket bättre nu.

En favorit i repris är detta med att de vann kriget mot Ukraina på 3 dagar, men nu krigar de mot hela väst. Tydligen var det på fjärde dagen som massivt stöd anlände till Ukraina enligt deras historieskrivning.

Sedan det obligatoriska kärnvapenhotet. Om ni inte låter oss vinna då...
Blir det krig så är hon glad att backa i tiden till 90-talet då allt var bättre.
Citera
2023-10-03, 23:14
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Undrar om inte Putinisten Elon musk satte sin sista potatis, när han publicerade dessa nidbilder:

https://www.dn.se/varlden/elon-musks-han-mot-zelenskyj-vacker-vrede/

Och detta vill jag gärna kommentera. Angående att skydda Ukraina men också Väst.

Användaren TotalWar (eller liknande), skrev för en tid sedan flera inlägg om bland annat Musk och Kina osv. Mycket bra inlägg. Klarsynt.
Var kanske för ett par veckor sedan?

Musk är en RIKTIGT farlig typ.
Honom bör man se upp med. Sätta åt.
Han är både Kina/Ryss-vänlig. Så att man fattar det.
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-10-03 kl. 23:16.
Citera
2023-10-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
En riktig bajsmacka från Simonyan
https://www.youtube.com/watch?v=OM_kHWKzI5Y

Tydligen har alla i de "befriade" regionerna levt i helvetet innan befriarna anlände. Jag antar att allt är mycket bättre nu.

En favorit i repris är detta med att de vann kriget mot Ukraina på 3 dagar, men nu krigar de mot hela väst. Tydligen var det på fjärde dagen som massivt stöd anlände till Ukraina enligt deras historieskrivning.

Sedan det obligatoriska kärnvapenhotet. Om ni inte låter oss vinna då...
Blir det krig så är hon glad att backa i tiden till 90-talet då allt var bättre.

Konstigt att inte SBU kan avsluta tantens verksamhet. Med tanke på vad hon jobbar med så är hon en legitim måltavla.
Citera
2023-10-03, 23:18
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Borde vara dags att ge Ukraina mer kraftfulla vapen nu. Jag gillade när de sprängde ryska flottan på Krim men nu är det rätt händelselöst. Man borde ge dem vapen med längre räckvidd. Mer klustervapen. Jag vill inte se ryska kroppsdelar som sitter ihop, jag blir ledsen då.

Du hänger ej med

Just nu sen en vecka bekämpar de ryskt artilleri bakom fronten sam ammunitions och bränslelager.. Dessutom har de slagit ut radar och SAMs.. Idag flög två S>U25 långt in över ryst område utan bekämpning
Citera
2023-10-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är inte särskilt förvirrande.

Jag hävdade att gränserna som drogs för Ukraina 1991, vid Sovjetunionens upplösning, var knasiga.

Ditt "motargument" är en relativisering, där du insinuerar att även andra gränser som drogs vid Sovjetunionens upplösning var knasiga.

Det som var knasigt med Sovjetunionen var folkfördrivningar och förflyttningar för att göra folk rotlösa utan anknytning till sitt ursprung. Krimtatarerna och dom Ukrainska kulakerna fördrevs till sibirien för att ersättas av ryssar. Förryskningen startade dock långt tidigare så den har pågått i flera hundra år.

Vad som skall göras är att återföra ryssarna där dom hör hemma, i ryssland. Inte i Estland, Lettland, Litauen, Königsberg, Ukraina, Transnistrien och -stanländerna. Efter detta så kan man börja dra gränser som grundar sig på realiteter istället för Putins våta drömmar!
Citera
2023-10-03, 23:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
En riktig bajsmacka från Simonyan https://www.youtube.com/watch?v=OM_kHWKzI5Y Tydligen har alla i de "befriade" regionerna levt i helvetet innan befriarna anlände. Jag antar att allt är mycket bättre nu. En favorit i repris är detta med att de vann kriget mot Ukraina på 3 dagar, men nu krigar de mot hela väst. Tydligen var det på fjärde dagen som massivt stöd anlände till Ukraina enligt deras historieskrivning.Sedan det obligatoriska kärnvapenhotet. Om ni inte låter oss vinna då... Blir det krig så är hon glad att backa i tiden till 90-talet då allt var bättre.

Det tänkte jag också på, moskoviterna här i tråden förnekar detta tredagarskrig men ryssarna har inte släppt det ännu! Hon tror fortfarande på det, det sket sig bara för att på fjärde dagen fick Ukraina en massa vapen tydligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in