2023-10-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
zelesnskyj
Ja Ukraina är ju en suverän stat precis som Sverige och landet styrs av en folkvald president så som det kall vara i en demokrati. Rysstiden vill ukrainarna inte ha tillbaka utan nu är det väst som gäller. Svage Putin får se sig om efter andra mindre byten sitt pinsamma försök att leka stormaktsledare.

Dina inlägg verkar lite röriga och osammanhängande på sin staplande svenska.
Vem försöker leka stormaktsledare? Jag tror knappast Putin känner sig som en stormaktsledare, snarare inser han nog att han är något av raka motsatsen: en paria. Blir han störtad blir det nog svårt för honom att hitta en fristad i något land i världen.

Den 'fria världens ledare' verkar dock ha vissa drag av storhetsvansinne.
Citera
2023-10-03, 15:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Franska drönare skall tillverkas i Ukraina.
https://twitter.com/NOELreports/status/1709186611362103445
En stor maskin:
https://www.youtube.com/watch?v=uDuguYeO2Lk
Citera
2023-10-03, 15:26
Medlem
Ryssfan jobbar hårt med nya manus och desinformation nu. Dom förstår inte att även om väst sviker Ukraina nu och att ryssen i värsta fall erövrar Ukraina så står dom inför decennier av terrordåd och gerilla verksamhet. Lika bra kanske. Vill gärna se terror drabba smutsryssen. Ryska barn och kvinnor ska också få plågas.

Hursomhelst. Vad kan Ukraina göra åt dessa glidarbomber som ryssen verkar kunna använda utan problem nu?? Eller hur ska de kunna försvara sig mot de enorma mängder drönare som ryssen verkat få tag på?? Detta kommer sannerligen bli en grusam konflikt.
Och ska ryssen sen tugga sig genom estland Lettland Litauen osv har vi decennier med krig framför oss.

Tror tyvärr väst inte kommer kunna hålla sams eller enade i långa loppet. Tucker Carlson kommer driva narrativet "why should I care about Lithuania" tex. Putin kan mycke väl leva 20 år till. Rusta försvaret till MAX nu Europa. Och stäng gränserna för alla utom välutbildade.
Citera
2023-10-03, 15:29
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Idag är de Ukrainare, i går var de medborgare i Sovjetunionen. Tror du att det spelar dem någon roll om de är ryssar imorgon?

Självklart spelar det ingen roll, för dig.
För Ukrainarna själva, verkar det inte lika självklart.

Men det är inget som bekymrar dig...
Citera
2023-10-03, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vadå Ukraina?

Ukraina är ingen nation. Det är flera nationer i ett land med olika viljor.
Vadå Ukraina? Jag svarar på lätt svenska så du förstår.
Ukraina är ett land.
Ukraina har ett parlament.
Ukraina har en president som heter Zelensky, inte Putin.
Putin är president i Ryska federationen.
Ukraina vill inte ingå i Ryska federationen.

Förlåt, men jag måste fråga dig: Var skrev jag nation? Jag hoppas att förstod frågan.
Om jag skrev för svårt för dig får du fråga någon annan som kan bemöta dig bättre.
Mvh. Jonkebonke
Citera
2023-10-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Faktiskt inte. Jag har inte märkt någon skillnad oavsett vilka som lett landet de senaste 30 åren. Tror någon att ryssarna brytt sig vem som leder landet. Gorbatjov, Jeltsin, Putin, spelar roll...

Uppenbarligen. Men det är farligt då man enkelt kan trilla ut genom fönstret om man visar att man bryr sig.
Citera
2023-10-03, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vadå Ukraina? Jag svarar på lätt svenska så du förstår.
Ukraina är ett land.
Ukraina har ett parlament.
Ukraina har en president som heter Zelensky, inte Putin.
Putin är president i Ryska federationen.
Ukraina vill inte ingå i Ryska federationen.

Förlåt, men jag måste fråga dig: Var skrev jag nation? Jag hoppas att förstod frågan.
Om jag skrev för svårt för dig får du fråga någon annan som kan bemöta dig bättre.
Mvh. Jonkebonke

Det finns delar av Ukraina som vill ingå i Ryska federationen, eller åtmistone slippa styras av Kiev.
Citera
2023-10-03, 15:37
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ryssland är mer demokratiskt än Ukraina.

Jag håller inte direkt på någon sida. Jag vill att kriget ska ta slut, att sanktionerna ska hävas och att vi ska sluta ösa pengar över Ukraina.

Kan du hitta något vedertaget demokratiindex som stödjer detta? Jag kan nämligen inte göra det
Citera
2023-10-03, 15:37
Medlem
Citat:
Vadå Ukraina?

Ukraina är ingen nation. Det är flera nationer i ett land med olika viljor.

Det är inte upp till Ryssland att bestämma vilka delar av andra nationer som tillhör Ryssland.
Citera
2023-10-03, 15:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kriget tar ju slut om Ryssland åker hem. Men det är inte ett alternativ för dig, för du står på Rysslands sida. Du accepterar bara att Ryssland skall få behålla ukrainskt territorium.

P.s. Sanktionerna kommer bli kvar mycket länge oavsett vad som händer i Ukraina.

Det finns flera sätt.

Det enklaste är att Ukraina helt enkelt ger upp.

De ursprungliga ryska kraven var neutral status för Ukraina och självstyre för Donbass.

Nu tror jag att Ukraina måste gå med på neutral status och släppa ifrån sig lite mark.
Citera
2023-10-03, 15:39
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Det finns delar av Ukraina som vill ingå i Ryska federationen, eller åtmistone slippa styras av Kiev.
Hänvisar du till de ogiltiga "omröstningar" som gjordes?
Oavsett så är detta inte en faktor. Vi önskar att du tillhörde Syrien, men det gör dig inte till Syrian.
Citera
2023-10-03, 15:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ryssland är mer demokratiskt än Ukraina.

Tvärtomspråket igen. Alla människor på jorden anser att det är tvärtom.

Dessutom. Enligt demokratiindex-listan så befinner sig Ryssland mycket längre ned på listan än Ukraina:

Citat:
List by country - 2022 rank

87 : Ukraine
146 : Russia

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Economist_Democracy_Index

Dvs är mycket mindre demokratiskt än Ukraina.

Det bör även påpekas att det finns 167 länder på listan. Så Ryssland har snart inte många länder kvar under sig. Snart bara länder som Nordkorea och Afghanistan - och dylika länder.

Förutom att ledaren för landet är en hårdför diktator som mördar och fängslar politiska motståndare så håller Ryssland numera helt påhittade val, som är ren fiction. Som fallet var i de fyra annekterade områdena i Ukraina. Endast en diktatur gör något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in