2023-10-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han upplevde sig uppenbarligen anklagad från dag 1.

"Så var ju jag klädd", sa han till RB. Han skulle ringa och ta bort det felaktiga signalementet.

I tidiga förhör är det ett vittne som beskriver just honom, som har förväxlat honom med GM.

Det kan vara två personer med samma klädsel, menar han 25:e april.

1992 hävdar han att rikslarm gick ut efter honom ...

Om du för ett ögonblick leker med tanken att Engström inte sköt Palme, tror du då på fullt allvar att han oroar sig för att bli anklagad för mordet? Att han på nåt sätt försöker rentvå sig själv?
Citera
2023-10-02, 23:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bara för att JA pekade ut SE på bild behöver det inte betyda att uppgiften inte går att rationalisera bort av ett grumligt intellekt.

Glöm inte bort att mannen (SE) som JA pekade ut på bild inte hade keps på sig och det hade SE på mordplatsen enligt JA.

SE måste vara mördare enligt Lambertzgänget om ingen såg honom på mordplatsen även om flera vittnen såg SE inne på Bohemia efter att polisen börjar jaga den riktiga mördaren uppe på åsen.

Han mindes SE från TV. Precis som Holmér så förväxlade han JÅS med SE.

Men han hade en aning om att den han såg var yngre. Plus! Den han såg hade en ljus rock.

Lyssna noga i förhöret den 8:e april ... Det är detaljen som alla missar. Det hörs knappt.
Citera
2023-10-02, 23:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om du för ett ögonblick leker med tanken att Engström inte sköt Palme, tror du då på fullt allvar att han oroar sig för att bli anklagad för mordet? Att han på nåt sätt försöker rentvå sig själv?

Nej, varför skulle han oroa sig om han var oskyldig.

Han har ju blivit sedd av LP, JA, KJ (eller var det AH) och inne på Bohemia, enligt förståsigpåare.

Han blev sedd av en polis och ett supervittne. (Men inte enligt Anér, som hade frågat dem.)

Han syns på bilder och filmklipp, även om vi vanliga dödliga inte kan se ett jota trots förstoringsglas.
Citera
2023-10-02, 23:25
Medlem
Citat:
Allting är relativt. Det är bättre än alla övriga case i fallet.

Ingen annan misstänkt är där just då, iförd keps och handledsväska.

Inget annat vittne speglar gärningsmannens rörelse eller känner behov av att försvara sig själv.

Inget annat vittne har en låga som brinner i 6 års tid ...

GM återfinns alltså bland de vittnen som har keps och hanledsväska? Cluedo på hög nivå. Du skrev väl för övrigt att det var klädsel och tidpunkt som gjorde honom misstänkt. Är han nu misstänkt innan dessa omständigheter kommer in i bilden?

Av idiotiska grejer i omlopp kring Engström är nog tanken på att han speglar gärningsmannens rörelser den mest sinnessvaga. VARFÖR skulle han göra detta?
Citera
2023-10-02, 23:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
GM återfinns alltså bland de vittnen som har keps och hanledsväska? Cluedo på hög nivå. Du skrev väl för övrigt att det var klädsel och tidpunkt som gjorde honom misstänkt. Är han nu misstänkt innan dessa omständigheter kommer in i bilden?

Av idiotiska grejer i omlopp kring Engström är nog tanken på att han speglar gärningsmannens rörelser den mest sinnessvaga. VARFÖR skulle han göra detta?

För att kunna försvara sig:

Du stämplade ut före mordet?

Ja.

Du gick till vänster på trottoaren och sneddade in?

Ja, det stämmer. Jag behövde kolla klockan i ljusskenet.

Du stannade till vid skyltfönstret och höll på med rocken!

Ja, jag kollade klockan.

Du blev sedd av LP!

Ja, jag pratade med henne.

Dina fingeravtryck finns på OP!

Ja, jag hjälpte till med framstupa sidoläge.

Du blev sedd när du sprang i gränden!

Ja, jag sprang efter poliserna.

Du blev sedd av LJ!

Ja, vi tittade på varandra under några sekunder.

Du var klädd som GM!

Det var två med likadan klädsel.

O.s.v.
Citera
2023-10-02, 23:32
Medlem
Citat:
Nej, varför skulle han oroa sig om han var oskyldig.

Han har ju blivit sedd av LP, JA, KJ (eller var det AH) och inne på Bohemia, enligt förståsigpåare.

Han blev sedd av en polis och ett supervittne. (Men inte enligt Anér, som hade frågat dem.)

Han syns på bilder och filmklipp, även om vi vanliga dödliga inte kan se ett jota trots förstoringsglas.

Vad är det då som får dig att tro att han känner sig anklagad?
Citera
2023-10-02, 23:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad är det då som får dig att tro att han känner sig anklagad?

Därför att han är det enda vittne som försvarar sig själv.
Citera
2023-10-02, 23:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Där ringer det en klocka. Var det inte nån incident där han hade vinglat omkull på hojen, kvaddat den och slagit sig efter ett besök på nåt lokalt stamhak?
MrBarnaby kan säkert fritextsöka efter detta i e-boken han verkar ha tillgång till.
Det skulle kunna tillföra tråden något.
Citera
2023-10-02, 23:40
Medlem
Citat:
För att kunna försvara sig:

Du stämplade ut före mordet?

Ja.

Du gick till vänster på trottoaren och sneddade in?

Ja, det stämmer. Jag behövde kolla klockan i ljusskenet.

Du stannade till vid skyltfönstret och höll på med rocken!

Ja, jag kollade klockan.

Du blev sedd av LP!

Ja, jag pratade med henne.

Dina fingeravtryck finns på OP!

Ja, jag hjälpte till med framstupa sidoläge.

Du blev sedd när du sprang i gränden!

Ja, jag sprang efter poliserna.

Du blev sedd av LJ!

Ja, vi tittade på varandra under några sekunder.

Du var klädd som GM!

Det var två med likadan klädsel.

O.s.v.

Du menar att om en räcka vittnen ser Engström komma traskande, dra vapen, skjuta Palme och springa in på Tunnelgatan är det här hans försvar? Hoppas han hade vett att skaffa en bra advokat.

Du glömde förresten den bästa...

Du sköt Palme!

Nej, jag pekade in mot gränden.
Citera
2023-10-02, 23:44
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Därför att han är det enda vittne som försvarar sig själv.

Så han har sagt att det inte var han och argumenterade för det?

Om något är det tvärtom, han verkar göra sitt bästa för att vara nära mordet.
Citera
2023-10-02, 23:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Du glömmer att SE var född i Indien och var bekräftad hermafrodit. Det ligger tydligen honom i fatet också.

Den verkliga GM sneddade över trottoaren flera minuter före mordet enligt IM. Då hade SE inte ens stämplat ut. Några andra uppgifter om att GM sneddade finns inte i materialet vad jag vet.
Citera
2023-10-02, 23:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så han har sagt att det inte var han och argumenterade för det?

Om något är det tvärtom, han verkar göra sitt bästa för att vara nära mordet.
Dalulven har hittat på att SE försvarar sig. Den uppgiften finns bara i Dalulvens hjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in