2023-10-02, 15:10
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, allt verkar rulla på enligt plan.

Citat:
02.10.2023 uppdateringen. Vi börjar med fronterna och kan konstatera att Klishchiivka-Andriivka linjen expanderar österut. Nu är även vissa områden bakom den lilla kanalen och de små sjöarna i den gråa zonen. För mig är det lite av en överaskning att det gick så fort eftersom turisterna hade goda naturliga försvarsfördelar i området.
Situationen vid Avdiivka är inte heller så kritisk. De våra gör små attacker här och där varvid turisterna måste ta in förstärkning från närområdet. Detta sliter hårt på manskapet och deras redan låga stridsmoral. För mig ser det ut som om vi har startat en lokal swing pendel taktik.
Vid Verboe fortsätter de våra att trycka på, det kommer väldigt lite information från detta frontavsnitt så något är i görningen.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-10-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
CNN målar upp en dyster bild av den kommande vintern för Kiev. Här är några punkter från senaste artikeln:

▪️Den andra militära vintern börjar snart i Ukraina. "he daring military campaigns of a year ago seem like a distant memory."

▪️Det råder akut brist på flyg.

▪️Befolkningen kommer att kasta sig in i mörk vinter. Det kommer sannolikt att bli en hel del strömavbrott under vintern.

▪️Europa och USA är fortfarande engagerade i att stödja Ukraina på slagfältet. Men det finns tecken på utmattning. "Doubts and quarrels grow".

Till skillnad från förra vintern så finns det inga garantier för att ryzk infrastruktur kommer att vara fredad.
Tror snarare det är ryzzfan som kommer att vara utan elektricitet.
Citera
2023-10-02, 15:21
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"OECD:s beräkning av Ukrainakrigets kostnad, blottlägger en global ekonomisk katastrof. Organisationen medger själv att kalkylen är i underkant. I själva verket kan smällen bli ännu större."

https://www.di.se/analys/notan-for-putins-krig-32-tusen-miljarder-kronor/
Jag begriper inte ens varför du tar upp den där artikeln som konstaterar att Putins krig är en ekonomisk katastrof för omvärlden. Det är inte västvärldens stöd till Ukraina utan kostnaden hela världen sammanlagt får betala för att Putin är knäpp och ska leka krigsherre. Dessutom är artikeln skriven för ett år sedan vilket innebär att mardrömsscenariot beträffande energikrisen i Europa aldrig inträffade i den omfattningen som befarades.

Personen du svarade frågade efter något helt annat, nämligen hur mycket finanser som har gått till Ukraina och du svarar med en prognos om hur det kommer att kosta för omvärlden globalt.
Citera
2023-10-02, 15:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
"OECD:s beräkning av Ukrainakrigets kostnad, blottlägger en global ekonomisk katastrof. Organisationen medger själv att kalkylen är i underkant. I själva verket kan smällen bli ännu större."

https://www.di.se/analys/notan-for-putins-krig-32-tusen-miljarder-kronor/
Detta är krigets totala kostnad för världsekonomin och har ingenting med hur mycket det kostat Ukraina.
Citera
2023-10-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Har för mig att USA har skickat mer än alla västländer tillsammans har gjort, så om USA slutar att skicka till Ukraina är det nog kört.

Fast nej, det är precis tvärtom. ryssland krigar med en enorm buffer av materiel som byggdes upp under kalla krigets dagar. När sovjetskrotet är slut så kan rysslands tattarekonomi inte ens i närheten mäta sig ens med Tysklands produktionskapacitet.

Ukraina förstör rysslands krigsmateriel i en hisnande takt. Jag förstår att alla tråd-vatniks ylar om förhandlingar, för så länge som Ukraina är så otroligt duktiga på att förstöra det sovjetskrot som gör rysslands fortsatta krig möjligt, så ser framtiden väldigt mörk ut för ryssland. "Strategisk kimchi" från Nordkorea kommer liksom inte rädda läget för ryssland: det är kört.
Citera
2023-10-02, 16:47
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Enligt denna video har Ukraina snott 500 (!) stridsvagnar från ryssarna. Vad håller ryssarna på med?
https://www.youtube.com/watch?v=Ya4UZEz8Trs
Då ryssarna flyr eller som de själva påstår gör taktiska reträtter så brukar de inte få med sig stridsvagnar och andra vapen.

Därav de enorma mängder sån materiel som Ukraina tagit över från ryssen
Citera
2023-10-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Då ryssarna flyr eller som de själva påstår gör taktiska reträtter så brukar de inte få med sig stridsvagnar och andra vapen.

Därav de enorma mängder sån materiel som Ukraina tagit över från ryssen

Japp. Jag vet inte om det är sant eller bara en skröna men någon hade räknat ut att den största bidragsgivaren till Ukraina är inte USA och inte EU utan… ryzzland!

De ska ha lämnat enorma mängder utrustning och ammunition.

Jag hade en källa men hittar den inte så ta detta som rykten. Jag kan inte bevisa något.
Citera
2023-10-02, 17:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Har för mig att USA har skickat mer än alla västländer tillsammans har gjort, så om USA slutar att skicka till Ukraina är det nog kört.

Och jag ’har för mig’ att USA står för ca en tredjedel av det sammanlagda stödet till Ukraina.
Citera
2023-10-02, 17:19
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och jag ’har för mig’ att USA står för ca en tredjedel av det sammanlagda stödet till Ukraina.

bbc rapporterar:

Citat:
Since Russia's invasion last year, Western support for Kyiv has remained largely strong. But cracks are beginning to form in the pro-Ukraine alliance.

The United States is Ukraine's greatest supporter by a long way, allocating more than $110bn (£90bn) in military and economic support. Yet over the weekend, Congress ditched plans to give Ukraine another $6bn in a bitter internal battle over how to fund the federal government.

https://www.bbc.com/news/world-europe-66981840

Från statista:

Citat:
From January 24, 2022, to May 31, 2023, the United States provided around 71 billion euros in bilateral financial, humanitarian, and military aid to Ukraine in view of the Russian invasion that started in February 2022. The second highest value of commitments was recorded from the European Union (EU) institutions, such as the Commission and the EU Council, at approximately 35 billion euros.

https://www.statista.com/statistics/1303432/total-bilateral-aid-to-ukraine/
Citera
2023-10-02, 17:22
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Liten kostnad?

Totalt har Europa och USA slösat bort över 200 miljarder euro.

Sedan tillkommer kostnaderna som orsakas av sanktionerna och bombningen av Nordstream.

Detta samtidigt som man ger ryssarna erfarenhet av modern krigföring mot en ungefär jämbördig part - något som USA saknar.
Väldigt billigt för att snöpa ryssen!

En sån här chans får vi inte missa.

Dessutom stämmer inte dina påhittade siffror.

Den enda erfarenhet ryssen kommer att på är hur det känns att få storstryk och bli förnedrad.
Citera
2023-10-02, 17:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är väl inte särskilt överraskande att det blir dyrt när en nazistisk diktator med stormaktsambitioner börjar anfalla sina grannländer. När detta hände senast, 1938, satte vi dessvärre inte stopp i tid och den kostnaden blev så stor att det inte går att sätta en prislapp på den. Så fort den ryska diktaturen avvecklas och de drar sig ur

Ukraina kan den globala ekonomin få ett uppsving igen.

Det är ju fler nazister i Ukraina.

Det handlar i alla fall om att den angloamerikanska oligarkin bedriver ett proxykrig mot Ryssland i syfte att tjäna pengar på vapenförsäljning, pengautlåning etc.

De utnyttjar en slavisk stamkonflikt som sträcker sig tillbaka till före Ruriks tid.
Citera
2023-10-02, 17:29
Medlem
Citat:
Det är ju fler nazister i Ukraina.

Det handlar i alla fall om att den angloamerikanska oligarkin bedriver ett proxykrig mot Ryssland i syfte att tjäna pengar på vapenförsäljning, pengautlåning etc.

De utnyttjar en slavisk stamkonflikt som sträcker sig tillbaka till före Ruriks tid.

Kör ni ryssråttor fortfarande med det efterblivna påståendet att Ukrainare är nazister och att kriget i själva verket bedrivs av väst?

Fortsätt gärna för all del. Dina inlägg får fler att hata Ryssland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in