Citat:
Ursprungligen postat av
TrueC
Vet inte om det är en officiell diagnos i Sverige, men finns i stora delar av världen. Nån annan som misstänker sig ha det?
Är 33 år, har haft kraftiga muskelryckningar i båda ben och fötter i över tio år. Har kanske 4 ryckningar i sekunden. Ibland i tungan, fingrar som rör sig av sig själv pga ryckningar, går över till kramper i fötterna men mer sällan.
Har av förklarliga skäl varit orolig emellanåt då det kan vara symtom på MND, men har haft det så länge nu att man bör vara ute ur den risken.
Men ibland har jag svårt att hantera det helt ärligt talat! Finns ett amerikanskt forum med tusentals medlemmar, så helt ovanligt är det ju inte.
Har sökt vård, men ingen har ens bekymrat sig att titta på det, avfärdas som stress rakt av på VC. (Kan stämma, har GAD)
Har även vibrationer(osynliga) i armar och ben, ibland tremorliknande känsla i benen
Bara nyfiken om ni stött på det
Edit; Har funderat över en ovanlig diagnos som heter isaacs syndrome också, men tror inte att det är någon idé att sträva efter diagnos då det inte finns någon direkt behandling, men ibland önskar jag att jag fick en officiell diagnos för att få lite ro i sinnet.
Väcker kanske en gammal tråd men jag har haft precis samma symptom i 15 år. Kommer ihåg när dom debuterade och det utlöste också hälsoångest hos mig då jag var övertygad att jag skulle dö i ALS. Har fått enklare neurologisk undersökning dock ingen EMG. Mycket muskelryckningar i vader, fötter men också i hela kroppen, ansiktet, armar, bål, rygg osv. Dom har nog inte blivit så mycket värre med åren så nog lär jag inte dö av denna åkomma. Muskelstyrkan är kvar.
TS, konstig fråga kanske men kan du nypa dig i dina biceps och få som små svullnader? Se detta klipp, så kan jag göra också. Jag tror vi har "lättare att få kramp" än andra människor.
https://youtu.be/bT4sTS4_lEg