2022-01-28, 00:54
Medlem
Daria.Ms avatar
Lärde mig nyss om den diagnosen och det stämmer på mina symtom. Haft dem i runt 10 år, dock inte lika mycket som er, verkar skitjobbigt! Blir värre vid stress, värsta är när det sätter sig i ansiktet. Magnesium har dock lugnat ner de värsta ryckningarna. Kollade upp det hos läkare en gång för några år sen men de hittade inget. Undrar om det blir sämre eller bättre med tiden?
Citera
2022-01-31, 22:22
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daria.M
Lärde mig nyss om den diagnosen och det stämmer på mina symtom. Haft dem i runt 10 år, dock inte lika mycket som er, verkar skitjobbigt! Blir värre vid stress, värsta är när det sätter sig i ansiktet. Magnesium har dock lugnat ner de värsta ryckningarna. Kollade upp det hos läkare en gång för några år sen men de hittade inget. Undrar om det blir sämre eller bättre med tiden?

Tror man får leva med det, verkar som att det ”stabiliserar” sig efter några år och sedan har man det så
Citera
2022-07-28, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Vet inte om det är en officiell diagnos i Sverige, men finns i stora delar av världen. Nån annan som misstänker sig ha det?

Är 33 år, har haft kraftiga muskelryckningar i båda ben och fötter i över tio år. Har kanske 4 ryckningar i sekunden. Ibland i tungan, fingrar som rör sig av sig själv pga ryckningar, går över till kramper i fötterna men mer sällan.

Har av förklarliga skäl varit orolig emellanåt då det kan vara symtom på MND, men har haft det så länge nu att man bör vara ute ur den risken.

Men ibland har jag svårt att hantera det helt ärligt talat! Finns ett amerikanskt forum med tusentals medlemmar, så helt ovanligt är det ju inte.

Har sökt vård, men ingen har ens bekymrat sig att titta på det, avfärdas som stress rakt av på VC. (Kan stämma, har GAD)

Har även vibrationer(osynliga) i armar och ben, ibland tremorliknande känsla i benen
Bara nyfiken om ni stött på det

Edit; Har funderat över en ovanlig diagnos som heter isaacs syndrome också, men tror inte att det är någon idé att sträva efter diagnos då det inte finns någon direkt behandling, men ibland önskar jag att jag fick en officiell diagnos för att få lite ro i sinnet.
Väcker kanske en gammal tråd men jag har haft precis samma symptom i 15 år. Kommer ihåg när dom debuterade och det utlöste också hälsoångest hos mig då jag var övertygad att jag skulle dö i ALS. Har fått enklare neurologisk undersökning dock ingen EMG. Mycket muskelryckningar i vader, fötter men också i hela kroppen, ansiktet, armar, bål, rygg osv. Dom har nog inte blivit så mycket värre med åren så nog lär jag inte dö av denna åkomma. Muskelstyrkan är kvar.

TS, konstig fråga kanske men kan du nypa dig i dina biceps och få som små svullnader? Se detta klipp, så kan jag göra också. Jag tror vi har "lättare att få kramp" än andra människor.
https://youtu.be/bT4sTS4_lEg
Citera
2023-10-02, 10:55
Medlem
Väcker liv i gammal tråd, men har samma symptom. Hur går det för dig ts?
Citera
2023-10-03, 11:55
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av November-regn
Väcker liv i gammal tråd, men har samma symptom. Hur går det för dig ts?

Med tanke på att han har gjort många inlägg i andra trådar på sistone, tror jag chansen är stor att det går bra.
Citera
2023-10-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Med tanke på att han har gjort många inlägg i andra trådar på sistone, tror jag chansen är stor att det går bra.

Det jag undrade var om ts fått behandling, blivit av med symptomen, minskat med tiden, osv. Jag kan inte skicka privat meddelande pga att jag har ett nyreggat konto. Sen kanske fler lider av samma symptom och vill, liksom jag, ha uppdateringar så man har något att gå på då det är jobbiga symptom (iaf för mig) 🙂
Citera
2026-03-02, 09:26
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag har muskelryckningar i absolut hela kroppen. Haft det i snart 4 år. Fick benämningen "Benigna fascikulationer" i vårdjournalen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in