Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-18, 18:01
Medlem
Jag måste gå ned i vikt igen och läste om fastande diet.

Min fråga är fungerar det för viktnedgång?

Jag menar om jag stoppar i mig 2500kcal om dagen. Vad spelar det för roll om jag äter hela portionen efter 16 timmar, eller utspritt till frukost, lunch eller kvällsmat? 2500kcal är ändå 2500kcal.

Varför skulle en fasta göra mig smalare? Vad säger ni?
Citera
2023-07-18, 18:05
Set point theory bestämmer din vikt. Om du ska ändra den måste du göra bestående ändringar, inte bara tillfälliga.
Citera
2023-07-18, 18:14
Medlem
Ja det blir en stor skillnad om du äter en gång per dygn jämfört med varannan timme. Fettförbränningen hinner komma igång plus en massa andra processer som gör att man mår mycket bättre.

Att äta ett mål om dagen är nog optimalt, men du kan börja med att hoppa över frukosten, och sen äta din dagsranson mellan tex kl 12-18. Och om du gillar det så kan du korta ner "ätfönstret" ytterligare. Själv äter jag för närvarande mellan kl 12-16. Har gått ner ca 20 kg sen jag började för några år sedan, och mår mycket bättre också.
Citera
2023-07-18, 18:14
Bannlyst
Fasta är farligt

vill du gå ner i vikt?

rör på dig mera, raskt promenad minst 30minuter dag

ät mkt fisk och fågel. grönsaker. minska på ris, pasta , potatis hälften. Öka på grönsaker mycket.

Sluta med all socker. Zero läsk går bra och sockerfri saft. Mineralvatten.

Ingen chips, i nödfall endast popcorn eller nachochips med salsa dip

frukost:
byt osten till en fettsnål variant
undvik smör på mackan, ha tomat, gurka eller liknande.
Och byt ut skinkan mot kalkon pålägg, finns skivat som ser ut som skinka exakt, jättegott
kokt ägg är bra

ät rätt, fasta tider, frukost, lunch, middag, undvik äta efter 18.00
du kan äta en tomat eller bit gurka om du blir riktigt hungrig innan du ska sova.
I värsta fall en banan eller äpple.

Rör på dig mer, ät rätt, inget socker, lågt fett, mindre kolhydrater. Nyttigare protein

Aldrig fasta, då blir du av med vitaminer och annat viktigt i kroppen, du skadar dig då
Citera
2023-07-18, 18:17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G

Jag menar om jag stoppar i mig 2500kcal om dagen. Vad spelar det för roll om jag äter hela portionen efter 16 timmar, eller utspritt till frukost, lunch eller kvällsmat? 2500kcal är ändå 2500kcal.

En del upplever att de är bra för dem med periodisk fasta eftersom de får bättre kontroll på hunger och aptit. dessutom är det svårt att på en gång få i sig allt på en gång som man får i sig på en hel dag.
På så sätt minskar kaloriintaget
Citera
2023-07-18, 19:30
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G

Om du läser på om hormonet insulin och så förstår du att mängd kcal är tämligen irrelevant om man vill gå ner i vikt, alternativt så håller du på under 15 gram kolhydrater/ dag så slipper du läsa på om något annat. Ditt val.

GLHF!
Citera
2023-10-02, 10:01
Medlem
Fasta hjälper mot mycket, inte bara viktnedgång. Men om du aldrig har fastat förr kan det vara svårt att klara en längre fasta direkt.

Ett bra sätt är tidsfasta som någon nämnde. Ett annat är att begränsa kolhydrater, som personen innan också nämnde.

För viktnedgång bör du dock ändra livsstil, om din livsstil är orsaken till vikten. En fasta här och där gör väldigt lite jämfört med en hälsosam livsstil!

Ät protein, håll kolhydrater begränsade och var inte rädd för fett. Begränsa dock fettet likväl, annars är det svårt att bränna sina egna depåer.

Effektivast är styrketräning ihop med minimalt med kolhydrater. Det är dock jobbigt att komma igång och sedan fortsätta med. En successiv ändring är därför att föredra så att du kan känner att det blir enklare varje dag/vecka och i slutändan ändrat beteendet som orsakat övervikten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in